недеља, 20. новембар 2016.

Žrtvovanja kao oblik religioznosti

Žrtvovanje je među Sumerima bilo poznato već u trećem milenijumu pre n. e. Štaviše, očevidno je da je ono već tada bilo veoma razvijeno, jer su žrtvenim običajima rukovodili žreci, kao god što su upravljali i irigacionim poslovima, izuzetno važnim za poljoprivredu i stočarstvo u veoma plodnom ali i vodoplavnom međurečju Tigra i Eufrata. Dragocenosti, žitarice i mnogobrojna stoka skupljani su u hramovima da bi se izdržavali oni koji su radili u svetilištu, ali pre svega kao zalihe za slučaj nerodice ili rata, za razmenu sa drugim plemenima i narodima, i za žrtvovanje. Međutim, u čast bogova i predaka spaljivan je samo deo žrtvenih životinja (u gradu Uruku pronađene su naročite jame za takvo spaljivanje), dok bi ostale pojeli učesnici žrtvenog obreda. Tokom mnogih vekova to su bili skoro jedini izvori mesne hrane, te su redovna žrtvovanja bila prave svetkovine. Kultu bogova bili su posvećeni hramovi, od kojih su pojedini, nazivani ziguratima, bili ogromne građevine i predstavljali, prema nekim tumačenjima, goleme žrtvenike. Uz klanje žrtvenih životinja, kao središnji obredni čin, te uz darivanje bogova raznovrsnim prinosima i ritualne gozbe, bilo je uobičajeno i čestvovanje bogova pesmama, izlivanjem levanica u krvi ili vinu i kađenjem.

U jednoj sumerskoj pesmi o Gilgamešu govori se o tome kako taj vrhovni žrec Uruka žrtvuje bogu Utu riđe jare, moleći ga za pomoć. U kultnoj pesmi posvećenoj Enlilu, bogu plodnosti i životnih snaga, ali i gospodaru neobuzdanih prirodnih sila, vode i vetra, ističu se moć i čvrstina njegovih oltara, njegov hram upoređuje s planinom obilja, gde se primaju žrtve i opraštaju gresi, a zauzvrat žita klasaju i ljudima ne preti rat. Tome bogu žrtve se prinose povodom praznika bogate letine, žreci mu u njegovu svetilištu prinose svete žrtve, dok se u skladištu hrama skupljaju bogati darovi i žrtve se gomilaju. Svet Sumera nastanjivale su mnoge natprirodne sile i demoni, koji su boravili u životinjama, biljkama, predmetima, u moru i na nebu, pa i u samim ljudima. Te nezasite i neprijateljske sile morale su se neprestano umirivati i umilostivljavati, baš kao što se i blagonaklonost sumerskih bogova morala zadobijati i održavati gradnjom svetilišta, zadovoljavanjem božanskih odnosno svešteničkih zahteva, radom na hramovnim dobrima, redovnim žrtvama u hrani i piću, izvanrednim žrtvama okajnicama, zahvalnicama i zavetnim žrtvama. Žrtva se shvatala uglavnom kao božanska hrana i sastojala se od velikih količina hleba, ovčetine ili govedine, vina i piva, a kasnije su se na božjoj trpezi, u obliku naročitih žrtvenih stolova, nalazili i: med, maslo, prečišćeno maslinovo ulje, mleko, urme, smokve, so, lepinje, živina, riba i povrće. Sumeri su već upražnjavali prinošenje žrtve za iskupljenje, o čemu svedoči i to što su, verovatno već krajem četvrtog i početkom trećeg milenijuma pre n. e., slavili boginju ljubavi i plodnosti Inanu i boga vegetacije Dumuzija, možda najstarijeg boga koji umire i oživljava. U mitološkoj pesmi Od Velikog Neba ka Velikoj utrobi Zemlje… priča se o tome kako demoni, da bi Inana mogla napustiti podzemni svet, traže kao zamenu njenog supruga Dumuzija, pastirskog boga. Za brata se, međutim, žrtvuje sestra Geštinijana. Najzad, Inana odlučuje da se brat i sestra smenjuju svako pola godine. Geštinijana je zapravo žrtva iskupljenica za spas bratovljeva života, jer odlazi dobrovoljno u „Zemlju bez povratka“.

Na slično obredno dejstvo žrtvovanja ili samožrtvovanja upućuju i takozvane „kraljevske grobnice“ iz Ura, koje potiču približno iz 2500— 2425. g. pre n. e. U nekima od njih, doduše, nisu pronađeni grobovi središnje ličnosti, a grobnica pripadnika I urske dinastije Meskalamduga sadržala je, osim kovčega sa bogato opremljenim pokojnikom, samo veliku količinu dragocenih grobnih priloga i ritualno razmeštenih zlatnih i drugih skupocenih predmeta i nakita. Ali u svetlosti drugih nalaza i značaj ovih se povećava. Tako je sveštenica ili kraljica Pu-abi bila sahranjena u podzemnoj grobnici sa svodovima, i to položena nauznak, u ogrtaču od lazuritnih perli, sa raskošnim nakitom na glavi, od zlatnih listova, venaca i ukosnica u obliku cvetova. Uz grobnicu nalazila se prostrana prostorija u kojoj je smrt zatekla u sedećem stavu deset žena sa srebrnim trakama oko glave i šarenim ogrtačima, dok su još dve družbenice ležale u grobnici zajedno sa uglednom pokojnicom. Bogato odevene, sa dvema harfama ukrašenim zlatnom i srebrnom bičjom glavom pred sobom, te zlatnim predmetima za toaletu i drugim drago-cenostima kraj sebe, one očevidno nisu bile robinje, nego dvorkinje, koje su verovatno bile otrovane ili su se same otrovale, dobrovoljno odlazeći u smrt za svojom gospodaricom i, u skladu sa sumerskim vero-vanjima, osećajući smrt kao nastavak života u zagrobnom svetu. U kosom hodniku koji je vodio u grobnicu i bio zasut zemljom nađene su taljige i skeleti volova, njihovih goniča i vojnika s kacigama i kopljima. Sve je to bila bogata pratnja uglednoj ličnosti prilikom prelaska u život na drugom svetu. Važno je bilo i otkriće grobnice kraljice ili sve-štenice Abarage, koja je takođe sahranjena sa svitom, a može se, kao god i ona Pu-abi, dovesti u vezu ne samo sa obredima pri sahrani bogatih pokojnika nego i sa obredom „svetog braka“ vrhovne sveštenice i božanstva kojem je služila. U svakom slučaju, posredi je naročita vrsta ljudskih i drugih žrtava u čast pokojnika.

I u drugim urskim grobnicama otkriveni su tragovi ljudskih žrtava u okviru pogrebnog rituala, a jedna od njih sadržala je čak 74 kostura: tu je bilo sahranjeno 68 svečano odevenih žena, gdekoja s lirom u rukama.

Iako činjenice unekoliko protivreče Doninijevu stavu da se ljudske žrtve pojavljuju tek kada raslojavanjem ljudske zajednice nastane društvena hijerarhija, moramo se složiti s tim da prvobitna podela rada i ustanovljenje društvenih razlika, pojava povlašćenih i podvlašćenih podstiču i povećavaju žrtvovanje ljudi u čast istaknutih pokojnika, kao nastavak njihovih prednosti na ovom svetu.

Iskopavanja u Uru, Ninivi i Kišu potvrdila su da se tamo, verovatno u prvoj polovini III milenijuma pre n. e., dogodila velika poplava poznata iz Biblije. I priča o svetskom potopu je sumerskog porekla. U sačuvanom sumerskom odlomku govori se o tome kako je, posle sedam dana i sedam noći potopa, sunčano božanstvo obasjalo nebo i zemlju, a kralj Ziusudra je otvorio poklopac barke, pao ničice pred bogom sunca Utu i prineo na žrtvu vola i ovcu. U XI tablici epa o Gilgamešu (poema O onome koji sve vidi) Ziusudrino ime (koje znači „onaj koji je našao život dalekih dana“, odnosno pronikao u budućnost) prevedeno je na akadski kao Utnapištim Daleki. U toj tablici ovaj vladar gradića Šurupaka, severno od Uruka, koga su bogovi primili u svoje okrilje, priča Gilgamešu o velikom* potopu što ga je načinio bog Enlil da bi istrebio ljude, i o tome kako su njemu bogovi poverili da spase čovečanstvo tako što će sagraditi lađu, povesti porodicu i ostali rod, zanatlije, domaće i divlje životinje, te poneti svu imovinu. Pošto su u zatvorenoj lađi proveli šest dana, Utnapištim je sedmog dana poslao goluba i lastavicu, koji su se vratili, a onda i gavrana, koji se nije vratio. Zatim sledi:

Izašao sam, na sve četiri strane prineo žrtvu,
na planinskoj kuli okadio:
sedam i sedam postavio kadionica,
u njihove plitice nalomio sam mirte, trske i kedra.
Bogovi osetiše miris, bogovi osetiše   prijatan miris,
bogovi, kao muhe, skupiše se oko žrtvovaoca.

Jednom se u poemi Utnapištim naziva „Veleumni“, što svedoči o sves-nom korišćenju, kao jednog od izvora, akadske epske pesme o „Veleumnom“ — Atrahasisu, koji se takođe uz pomoć boga Ea spasao od potopa u golemoj lađi, zajedno s porodicom, zanatlijama, stokom i imovinom. Međutim, i mit o Atrahasisu oslanja se na sumerske izvore, kao što je i priča o Ziusudri, uz sumerske narativne pesme o Gilgame-šovim doživljajima, poslužila kao podloga za akadsku verziju epa O onome koji sve vidi. Biblijska priča o izbavitelju i obnoviocu čovečanstva Noju (Noah) nadovezuje se na sumerske i akadske obrasce ne samo svojom sadržinom (potop, lađa, spašavanje izabranikova roda i uzoraka svih živih bića) nego i završnim obredom žrtvovanja: „I načini Noje žrtvenik Gospodu, i uze od svake čiste stoke i od svih ptica čistijeh, i prinese na žrtveniku žrtve paljenice. I Gospod omirisa miris ugodni, i reče u srcu svojem: neću više kleti zemlje s ljudi, što je misao srca čovječijega zla od malena; niti ću više ubijati svega što živi, kao što učinih. Od sele dokle bude zemlje, neće nestajati sjetve ni žetve, studeni ni vrućine, ljeta ni zime, dana ni noći“ (Prva knjiga Mojsijeva, 8: 20—22). Neposredno ili posredno, mitema o opštem potopu proširila se dokle god su doprli izdanci kulture drevne Mesopotamije. Tako se u grčkom mitu Deukalion izbavlja sa ženom da bi obnovio čovečanstvo, a u Kur’anu se nalazi priča o Nuhu, koji je sagradio lađu i poveo od svega po par i svoju porodicu, te se spasao potopa sa božjim blagoslovom.

Postojanje svetilišta i sveštenstva, mnogobrojni kultovi, te pogrebni običaji sa obeležjima društvenih razlika, kao i raznovrsni žrtveni obredi — pokazuju vrlo visok stepen razvijenosti duhovnog života Sumera, u kojem je žrtvovanje igralo neobično značajnu, možda i središnju ulogu. Stoga su Akađani (Vavilonci i Asirci), premda su potisnuli stare Sumere i njihov jezik zamenili svojim, skoro ceo panteon bogova i većinu žrtvenih običaja preuzeli od Sumera, pa im se i celokupna kultura umnogome oslanjala na sumersku, iako joj se ne može poreći ni snažan izvorni izraz. O značaju koji su Akađani pridavali žrtvovanju rečito govori kratak mit o stvaranju sveta, zapravo priča namenjena čitanju u vezi sa ritualom preziđivanja hrama. Bog Ea je načinio Kulu, boga cigala, koji je, da bi se svetilištima obezbedilo redovno žrtvovanje, načinio bogove što nadgledaju žita, stoku i vino, kao i božanskog kuvara, pekara i vrhovnog sveštenika. Najzad, da bi održavali svetilišta i obavljali poslove koje bi sami bogovi morali obavljati, oni su stvorili ljude i careve. Kao u nekakvoj obrnutoj kosmogoniji, hramovi postoje pre bogova, a ovi stvaraju ljude da bi prinosili žrtve. U središtu pažnje je žrtvovanje, kojem kao da služe i bogovi i ljudi.

Stari Vavilonjani i Asirci zadržali su i verovanje da je bogovima i mrtvima potrebna žrtva u vidu obaveznih redovnih darova, i to u određeno vreme dana i godine, i u obliku ritualnih gozbi o praznicima. Tako su se za vreme novogodišnjih svečanosti u vavilonsko vreme prinosile životinjske žrtve. Žrtvene životinje klao je i njihovu krv izlivao naročit žrec na žrtveniku ili na krovu svetilišta, izgovarajući pri tome basme. Za krvne žrtve služile su ritualno čiste životinje, i to: ovce, koze, prasad, konji (namenjeni Bogu Sunca), dok su beskrvne poglavito bile žrtve u hrani i piću. U jednoj od bajalica — molitvi dizanja ruku pred boginjom Ištar (akadska verzija Inane), objašnjavaju se radnje uz basmu: „Postaviti ispred lika boginje Ištar kadionicu s mirišljavim kiparisom, izliti žrtveno pivo i triput dići ruke“ (265, str. 226). Levanicama i drugim žrtvama osvećivale su se i peći za topljenje, pa i sama ruda, u nekoj vrsti opstetričke magije, u kojoj je peć shvatana kao materica, a ruda kao embrion ili fetus. Trebalo je da žrtve bogovima i demonima predupre-de bolest ili odagnaju zlo, da umilostive natprirodne sile, ali i da iskupe ljudske grehe; dok, prema Epu o Gilgamešu, seni pokojnika žive, ali nepodnošljivim životom, te zahtevaju žrtve mrtvima. Magijska priroda žrtvovanja očituje se u akadskom ritualnom tekstu namenjenom otklanjanju zla od psa: treba načiniti glinenu figuru psa, staviti joj na zatiljak komad kedrovine, glavu joj poškropiti biljnim uljem i odenuti je jarčevom kostreti, a na rep joj staviti konjsku dlaku; na obali reke treba postaviti trščani žrtvenik bogu Sunca Samašu i žrtvovati dvanaest lepinja od krupnika; odozgo na tu figuru nabacati urme, posuti je finim brašnom, i staviti kolačić s medom i uljem; zatim treba izliti levanicu pivom, pa klečeći i podižući figuru izreći basmu u kojoj se izražava strah i moli bog da otkloni od molioca zlo koje mu preti od psa; posle toga molilac bi razbio figuru psa.

Poznate još u klasično vavilonsko doba, misterije boga Marduka (čije je ime verovatno sumerskog porekla) — onog istog zmajeubice koji je, raspolutivši zmiju Tijamat, stvorio nebo i zemlju — uzdigle su se do masovne svetkovine prolećnog obnavljanja prirode. Povezane s takozvanom „svetom svadbom“, koja se završavala pogubljenjem roba ili robinje posle svetog snošaja, te svečanosti u slavu boga koji umire i uskrsava isprva su zahtevale ljudske žrtve, a ritualno poniža-vanje vladara pred Mardukovim kipom i njegovo učešće u kultnoj radnji u čijem je središtu bilo žrtvovanje bika — zamena su prvobitnog žrtvovanja samog vladara ili potonjeg žrtvovanja njegovog zamenika „kralja-roba“. Kasnije se u obredima ubijala životinja, najčešće jagnje, koje bi zatim bacili u reku da sa sobom odnese sva zla i iskupi sve grehe. Kult boga Bela-Marduka izrastao je u Mardukove misterije, a tvorac sveta Marduk postao je i tvorac ljudi tako stoje tražio da mu jedan od bogova odseče glavu, pa da njegovu krv pomeša sa zemljom i od te smese oblikuje ljude i životinje. Preuzevši ulogu ostalih bogova, on se od vrhovnog boga vavilonskog panteona pretvorio gotovo u jedinog boga, otelovljenje sveopšte pravde. Po Herodotu, Marduku-Belu bio je posvećen hiram, onaj isti o kojem se u Bibliji govori kao o Vavilon-skoj kuli. U tom svetilištu nalazio se zlatan Belov kip, kome su se na velikom žrtveniku prinosile na žrtvu odrasle životinje, dok su na manjem zlatnom žrtveniku žrtvovani samo mladunci.

U Maloj Aziji veoma je verovatno da su u naročitim slučajevima prinošene i ljudske žrtve. Na to upućuju tragovi u pojedinim obredima, ali i poseban obred očišćenja vojske. Ako bi vojska pretrpela poraz u borbi, trebalo je na neprijateljskom zemljištu („s one strane reke“) napraviti od glogovine nešto slično vratnicama. Onda bi presekli na dve polovine čoveka, jarca, štene i prase, i te polovine bi stavili sa svake strane vratnica, a zatim bi sa obe strane zapalili vatru. Hetitska vojska bi prolazila kroz vratnice put reke, i tu bi se, ušavši u vodu, vojnici međusobno prskali. Verovatno su se žrtvovali robovi i zarobljenici, i to samo izuzetno. O mogućnom shvatanju pogibije u ratu kao ljudske žrtve svedoči i zapovest vrhovnog boga Ea da se ljudi klanjaju kamenu postavljenom u hramu jer je pot-pomogao da Bog nepogode dođe na svet:

Bogati ljudi neka žrtvuju
junake i vojsku,
bikove i ovce neka daruju
bogati ljudi na žrtvu.
A siromasi neka brašno
prinesu za obred.       
 
Medu bogovima i ljudima, po hetitskom verovanju, postoji snažna međuzavisnost, jer kao što se ljudi trude da odobrovolje bogove kako bi ispunili njihova očekivanja, tako se ni bogovi ne mogu održati ako ih ljudi ne opskrbljuju hranom i pićem, ne ugađaju im i ne poštuju ih. To vrlo izražajno potvrđuje početak Molitve za vreme kuge s početka Srednjohetitskog Carstva (XV v. pre n. e.), najraniji obrazac one vrste koja će biti obilato zastupljena u novohetitskom razdoblju: „O bogovi, pa šta je to? Šta učiniste? Pustili ste kugu u zemlju. Zemlja Hati, ćela zemlja Hetita umire. I niko ne može da vam pripremi žrtvene hlebove i žrtve levanice. Mrtvi su ratari koji su nekad radili na njivama božjim; i niko ne seje i ne žanje na njivama božjim. Mrtve su žene koje su nekad mlele žito za žrtvene hlebove što smo ih prinosili bogovima; i ne mese one više žrtvene hlebove. Staje i torovi iz kojih smo nekad odabirali bikove i ovce da ih žrtvujemo — sada su prazni, a mrtvi su pastiri onih stada. Eto zašto su prestale žrtve levanice i ne žrtvuju se više hlebovi i stoka. A vi, bogovi, dolazite k nama za žrtve u ove dane i nas okrivljujete“ (201, str. 103). Ta međuzavisnost ima i svoju klasnu pozadinu (klasna raslojenost društva prenosi se i u kosmički prostor), o čemu svedoči Govor boga Ea na skupu bogova, u kojem Otac bogova odvraća ostale bogove od namere da unište ljude, jer, ako ne bude ljudi, neće se bogovima prinositi žrtve, neće biti svetih praznika, niti ikoga da u hramovima vrši obrede u slavu bogova i da pominje božja imena; a bogovi će sami morati da rade: oru, sakupljaju letinu, melju. Ako je, dakle, žrtvovanje način obezbeđenja blagostanja ljudi, to blagostanje je i uslov samoodržanja bogova. Učvršćenju kosmičkog reda služio je i ritual posvećen Bogu Sunca, o kojem se govori u jednoj himni:

Konjima tvojega četvoroprega čovek, rob tvoj, nasuo je žito. Budu li jela žito četiri tvoja konja, znači, ti ćeš živeti, o Sunce.

O značaju koji se u drevnoj Anadoliji pripisivao žrtvovanju svedoče kako mnogobrojne i raznovrsne žrtve što su se prinosile uz složene obredne radnje, tako i shvatanje o tesnoj povezanosti ljudi i bogova upravo preko žrtve, verovanje u moć žrtve da utiče na red u prirodi, društvu i kosmosu. Ali najrečitija potvrda žrtvovanja kao najvišeg načela je to što je ono i samo bilo predmet kulta, te je čak i jedno od božanstava u panteonu, bog Api, zapravo bilo obogotvorena „žrtvena jama“.

Istočno Sredozemlje — nekadašnja područja Sirije, Fenikije i Palestine, zapravo: današnja zapadna Sirija i deo Turske južno od planina Taura, te područja Libana i Izraela, kao i teritorija palestinskih Arapa i savremeni Jordan —jedna je od onih oblasti starog sveta koje su, nalazeći se između nekadašnjih snažnih država: Egipta, Vavilonijc, Hetitskog Carstva. Asirije, bile skoro neprekidno pod vlašću neke od njih, te pretrpele jak društveni, politički i kulturni uticaj svojih nadmoćnih suseda. Ali to je istovremeno bilo i žarište uzvratnih uticaja. Dovoljno je podsetiti na to da su Feničani tvorci prvog fonetskog pisma od kojeg su potekli i budući grčki alfabet i, preko njega, ćirilica i latinica.

Kao što su umnogome bili posrednici među kulturama svojih suseda i sopstvenu kulturu gradili ukrštanjem, tako su Kanaanci — to prejevrejsko stanovništvo ovih krajeva — preuzeli mitske priče i religijska shvatanja, pa i mnoga božanstva naroda s kojima su se graničili ili pod čijom su vlašću bili. Međutim, osnovu kanaanskih obreda i verovanja činili su obožavanje prirodnih sila, fetišizam, asketizam i žrtvovanje. Može se reći da su prvobitni religijski nazori Kanaanaca bili primitivni, o čemu svedoči ne samo potonje usvajanje stranih mitskih tradicija, pojedinih bogova i celih panteona nego i stvaranje mnogobrojnih mesnih panteona, te upražnjavanje surovih žrtvenih i drugih običaja, posebno onih u okviru kulta vatre.

Među kanaanskim žrtvama nalaze se i beskrvne (žito, voće, vino) i krvne. Najdelotvornijim smatrane su, očigledno, žrtve paljenice, u koje se može ubrojati i kasniji običaj „prolaska“ kroz vatru, kao simbolična zamena pređašnjeg bacanja u vatru. Osim životinja, žrtvovali su se i ljudi, a naročito deca. Žrtvovanje dece, osobito prvorođenčadi, verovatno je sastavni deo magije za plodnost, koja je nalagala da se prirodnim silama i bogovima žrtvuju prvi plodovi: prvo žito, prvo voće, prvenci svake životinje. S vremenom su se običaji unekoliko humani-zovali, pa su se, umesto prinošenja stvarnih žrtava, uobičajili otkupnina, dobrovoljno obavezivanje na asketski život itd. Kao zamenu prvobitnih ljudskih žrtava verovatno treba tumačiti darove, najčešće posrebrene ili pozlaćene bronzane statuete boginje Astarte, koje su, prema kazivanju grčkog istoričara Zosime (oko 500 g. pre n. e.), bacali hodočasnici u jedno jezero. Reč je, po svoj prilici, o jezeru Iamune, na čijoj se obali nalazio Astartin hram; najznačajniji izvor jezera. Nabaa al- Arbain — „Izvor četrdesetorice“ (svetih mučenika) — u proleće je izbacivao vodu tako snažno da u njemu nisu mogli potonuti čak ni teški predmeti. Ako bi bačena statueta ostala na površini, verovalo se da boginja odbija tu žrtvu.

Žrtvovanje jezeru je uobičajena žrtva za plodnost. A plodnost je bila i glavna tema ugaritskog mita. Višegodišnji nizovi rodnih i nerod-nih godina, jedna od osobenosti meteoroloških prilika u Kanaanu, uslovili su predstavu o neprestanom obnavljanju sukoba među bogom plodnosti i života, Baalom, oličenjem blagotvorne moći zemlje, i Motom, bogom neplodnosti i smrti. Kult plodnosti zahtevao je i mitske obrasce i obredne radnje koji bi trebalo da utiču na pravilniji i pravedniji raspored rodnih i nerodnih godina, dakle na red u prirodi. Mit o tome kako Baal i Mot naizmenično umiru i uskrsavaju jedan je od takvih koji su mogli služiti i u obredne i magijske svrhe. Ritualnu namenu ima svakako tekst 52, sastavljen u dramskom obliku. Taj mit, koji počinje molitvom „Prizvaću dobre i milostive bogove“, govori o sedmorici bogova plodnosti koje treba da stvori stariji vrhovni bog El kako bi ustanovio sedmogodišnje cikluse obilja. Ritualna drama sastoji se od deset delova, od kojih je deseti glavni, a sadrži scenu kad ostareli El oplođuje svoje dve žene i one rađaju sedmoricu sinova; ovi se, posle sedmogodišnjeg života u divljini (nerodne godine, iskupljenje grehova, posvećenje), vraćaju kao dobri bogovi, spremni da obrađuju zemlju. Blagostanje se obično zamišlja kao obilje hrane. Tako, kada Alijan--Baal, pošto je bio poginuo u borbi sa Motom, uz pomoć drugih bogova pobedi smrt, „nebo daždi uljem, a rekama teče med.“  Smenjivanje sedmogodišnjih razdoblja rodnih i nerodnih godina u tome podneblju odrazilo se, bez sumnje pod uticajem kanaanskih shvatanja, u jevrejskoj mitologiji kao biblijska predstava o sedam debelih i sedam mršavih krava.

Na osnovu ugaritskog teksta 51, u kojem se govori o izgradnji Baalo-va mitskog doma, može se zaključiti da su Kanaanci primenjivali grad-benu žrtvu. Baal poziva i ugošćuje božanskog graditelja:

Kada se Kotar-i-Hasis pojavi, on preda nj bika stavi, pretila telca preda nj stavi, presto mu postaviše da bi sedeo sa desne strane Alijan-Baala dok se ne najede i ne napije.
Zatim Baal moli Kotar-i-Hasisa da mu brzo sagradi dvorac
usred visina Cafona.
Neka dom zauzima stotine mera zemlje,
a dvorac neka zauzme desetine hiljada.
Pošto je dvorac sagrađen, Baal priređuje veliku gozbu, kolje bikove, ovce i koze, sisančad i telad jednogoce kako bi počastio svoje zvanice, među kojima su njegovi rođaci, svojta i razna božanstva, pa i oličenja životinja i predmeta, koje Baal ugošćuje vinom.

Kanaanski kult vatre i poštovanje solarnih božanstava u najtešnjoj su vezi sa prinošenjem ljudskih žrtava. Filon iz Bibla i Porfirije navode da je Kron (Ea) jednom, u slučaju naročite nevolje, prineo na žrtvu ocu Uranu (Baalšamemu) svog sina Jehudu (što znači „jedinac“). Taj prastari običaj da u trenutku velike opasnosti vladar žrtvuje prvenca kako bi se otkupio ceo narod zadržao se među Feničanima sve do kraja stare ere, naročito u njihovim kolonijama, a pre svega u Kartagini. O samožrtvovanju kartaginskog vojskovođe Hamilke uoči poraza kod Himere 480. g. pre n. e. obaveštava nas Herodot, pozivajući se na to da tako govore Kartaginjani. Hamilka je za sve vreme bitke prinosio u logoru žrtve za njen srećan ishod, spaljujući na lomači ćele životinje, pa kad je video da njegovi uzmiču, bacio se i sam u vatru; Feničani mu zato, navodno, prinose žrtve, i podigli su mu spomenike, od kojih je najveći u samoj Kartagini. Koliko je jaka bila tradicija žrtvovanja ljudi potvrđuje i biblijsko predanje, koje ostatke običaja spaljivanja dece pripisuje kanaanskim starosedeocima, ali i judejskim carevima-odmet-nicima. Car Ahaz je, bez sumnje, prihvatio običaje Kanaanaca — među koje su jevrejska plemena prodrla već početkom II milenijuma, a konačno su ih potisnula u XIII veku pre n. e. — jer „sina svojega pusti kroz oganj po gadnijem djelima naroda koje odagna Gospod ispred sinova Izrailjevijeh“ (Druga knjiga o carevima, 16: 3). Drugi car, Ma-nasija (Menaše), vratio se paganskim običajima, koje je njegov otac bio napustio, „i sina svojega provede kroz oganj, i vračaše i gataše, i uredi one što se dogovaraju s duhovima i vračare.“  Sličnom postupku pribegao je i moavski car da bi odobrovoljio vrhovno božanstvo države Moav, Kemoša, možda boga rata. Uvidevši da će ga Edomljani pobediti, on „uze sina svojega prvenca, koji šćaše biti car na njegovo mjesto i prinese ga na žrtvu paljenicu na zidu.“ 

U afričkim i sicilijanskim feničanskim kolonijama kao vrhovno muško božanstvo poštovao se Baal Hamon (gospodar Sunčeve jare, dakle solarno božanstvo), kome su se žrtvovala deca. Otkriveno je nekoliko žrtvenih mesta, koja su se nazivala „tofet“, a blizu njih velika dečja groblja. Postojbina ovoga kulta i žrtvenih običaja koji su mu služili svakako je bila Fenikija, iako nije pouzdano dokazano da su Baala Hamona obožavali u Kanaanu. Možda je, uostalom, tirski Baal u čijem je hramu u Tiru gorela večita vatra na ognjištu-žrtveniku — upravo to božanstvo. Žrtvovanje dece posvedočeno je u Moavu, Izraelu (Jisrael) i Aramu, zemljama susednim Fenikiji.

Međutim, ljudske žrtve, a naročito žrtvovanje dece najčešće se dovode u vezu s Molohom (moleh), koji je, po nekim tumačenjima, bio bog Sunčevih zraka što sažižu, a izjednačavali su ga i sa amonskim Milkom („gadom Amonskim“ — Prva knjiga o carevima, 11: 5 i 7), Melkartom, pa čak i s Jahveom, kome su se u prebiblijskoj tradiciji prinosile ljudske žrtve. U Starom zavetu se, po pravilu, žrtvovanje dece pominje i kad je reč o drugim božanstvima u čijim imenima postoji koren mlh („car“). Otuda je, čini se, opravdana pretpostavka nemačkog semitologa O. Ajsfelta, zasnovana na proučavanju neopunskih natpisa s kraja I milenijuma pre n. e. i iz prvih vekova nove ere, da je moloh (moih) oznaka samog obreda žrtvovanja ljudi ili životinja, stoje kasnije shvaćeno i prihvaćeno kao ime božanstva. Na takav zaključak, kao i na mogućnu povezanost Baala (tačnije, Baala Hamona) i Moloha (ili krvne žrtve), upućuje i mesto u Bibliji kada Gospod govori Jeremiji o zlu sinova Izraelovih i sinova judejskih, koje su činili njihovi carevi, kneževi, sveštenici i proroci, Judejci i Jerusalimljani: „I sagradiše visine Valu što su u dolini sina Enomova da vode sinove svoje i kćeri svoje Molohu“ (Knjiga proroka Jeremije 32:35). Na drugom mestu, u sličnom kontekstu Moloha i zamenjuje Baal, što svedoči o njihovom izjednačavanju: „I pogradiše visine Valu da sažižu sinove svoje ognjem na žrtve paljenice Valu“ (Knjiga proroka Jeremije 19:5). Spaljivanje robova i dece u čast Moloha bilo je rasprostranjeno na ćelom sirijsko-feničanskom prostoru. Decu, pre svega prvence, žrtvovali su u Kartagini, a takve žrtve prinosili su i u Izraelskom i Judejskom Carstvu sve dok judejski car Jošija 622. g. pre n. e. nije ukinuo sve kultove osim Jahveovog i uništio paganske žrtvenike.

Ishodišno mesto kulta Moloha (ili Baala Hamona, ili uopšte žrtvovanja dece Suncu spaljivanjem) bilo je, kao što se navodi u Bibliji, Tofet u dolini Hinom. Sprovodeći svoje reforme, Jošija „oskvrni i Tofet, koji bijaše u dolini sinova Enomovijeh, da ne bi niko više vodio sina svojega ni kćeri svoje kroz oganj Molohu“ (Druga knjiga o carevima, 23 :10). Judejcima Jahve upisuje u najveći greh to što „sagradiše visine Tofetu, koji je u dolini sina Enomova, da sažižu sinove svoje i kćeri svoje ognjem“ (Knjiga proroka Jeremije, 7:31). Zato je Gehena, koja zapravo označava dolinu Hinom ili Ben-Hinom („dolina sinova Enomovih“), u podnožju gore Cion južno od drevnog Jerusalima, postala u judaističkoj i hrišćanskoj tradiciji ukleto mesto, pretvoreno u đubrište, gde su nepokopana tela proždirale ptice i zveri, i gde su stalno plamsale vatre. Jeremijina proročanska vizija na osnovu stvarnog izgleda toga omraženog mesta, koje se „ne će više zvati Tofet ni dolina sina Enomova, nego krvna dolina“ (Knjiga proroka Jeremije 19:6), kasnije je preobražena u eshatološku sliku pakla. Kanaanska paganska religija — u kojoj su vremenom preovladali zemljoradnički kultovi sa idejom o bogu što umire i uskrsava, idejom koja je potom prodrla u judaizam i hrišćanstvo — značajna je upravo po tome što se biblijska religija delom nadovezala na nju, a delom joj se suprotstavila. Surovi žrtveni običaji, koji su se prvobitno uvrežili i medu jevrejskim plemenima dospelim u Kanaan, postali su najvažnija linija razgraničenja među prethodnom kanaanskom i potonjom ju-daističkom ritualnom praksom. S. Gordon s pravom tvrdi: „Judeo-hrišćanska tradicija, i kada pozajmljuje i kada se odupire, neprestano se vraća svome kanaanskom supstratu.“

Indoiranska plemena arijaca naselila su Iran i Indiju sredinom drugog milenijuma pre nove ere i iz svoje indoiranske prazajednice donela manje-više utvrđena religijska shvatanja. To je i uzrok mnogobrojnim podudarnostima ili sličnostima u nazorima, običajima i obredima naroda na tim prostorima. Po njihovom verovanju, blagonaklone i zle sile koje okružuju čoveka borave u vatri, zemlji, vodi, vazduhu ili životinjama, a nadasve u govečetu. Te sile su zahtevale krvave žrtve i obilate darove. O tome da su Iranci, osim životinjskih, prinosili i ljudske žrtve, naročito decu i robove, svedoči Herodot. Pošto su žrtvovali bele konje da bi umirili reku Strimon (Strumu) na svom pohodu protiv Grka, i saznavši da se predeo kroz koji su prolazili zvao „Devet puteva“, „Persijanci uhvate devet tamošnjih dečaka i devet devojčica i žive ih tu zakopaju. Zakopavanje pak živih ljudi persijski je običaj, a čuo sam da je Kserksova žena Amestrija, kad je ostarela, naredila da se zakopa dvaput po sedam persijskih dečaka iz uglednih persijskih porodica, a zakopala ih je zato da bi se zahvalila bogu za koga se kaže da vlada u podzemnom svetu“ (112, II, str. 168). Na drugom mestu Herodot govori o tome kako su Persijanci pod Kserksom zarobili helensku lađu kojom je zapovedao Preksin i najlepšeg vojnika posadili na kljun lađe te ga zaklali, smatrajući da je lepota toga zarobljenika srećan znak za njih, a možda i zato što se on zvao Leon (Lav).

Značaj koji su Iranci pridavali žrtvovanju potvrđuju razni autori, pored ostalih Ksenofont, dobar poznavalac iranske religije svoga vremena; on u Kiropediji neprestano govori o žrtvama što su ih ahemeni-dski carevi prinosili bogovima. I sastav iranske svete knjige Aveste ukazuje na to. Dok su Jasne (od avestinskog „jaz“ — slaviti, klanjati se, obožavati) uglavnom molitve koje se izgovaraju prilikom žrtvovanja i bogosluženja, Jašt su himne u slavu božanstava kojima se prinose žrtve, a neki i njihov naziv tumače kao „žrtvovanje.“ U Himni Ardvisuri Anahiti iz knjige Jašt neporočnoj boginji voda i plodnosti na svetoj planini Hara razni mitski junaci prinose na žrtvu po sto konja, hiljadu bikova i deset hiljada ovaca. Reklo bi se da broj žrtvovanih životinja pojedine vrste odražava izvesnu hijerarhiju žrtava. I doista, Iranci su konje žrtvovali Suncu.

Mala Azija je još u doba Starohetitskog Carstva, u tekstovima XVIII —XVI veka pre n. e.. razvila siže o borbi boga gromovnika sa zmajem. Verovatno pod uticajem hatske mitologije nastala je priča o sukobu Boga nepogode i zmaja Ilujanke (illuvankaš, množina elliankuš, na hetitskom znači „zmaj, zmija“), koji se najpre završava tako što zmaj nadjača boga i ugrabi mu srce i oči, a ovaj, pošto se oženi smrtnom ženom i izrodi s njom sina, koji uzme za ženu zmajevu kćer, kasnije ga u borbi savlada ubivši i njega i svog sina (koji je izmolio od zmaja očevo srce i oči, a zatim zatražio od oca da udari na njih, ne žaleći ga). U kasnijoj varijanti mita prvobitno savladanom Bogu nepogode pomaže ratoborna boginja Inara, koja se saživela sa smrtnikom, opila zmaja i njegovu decu na gozbi što ju je priredila, te je Bog nepogode ubio tako pijanog zmaja i njegovu decu. Pozna hetitsko-huritska mitološka pesma o borbi boga nepogode Tešuba sa čudovištem Ulikumi ukazuje na veliku sličnost Tešuba sa grčkim gromovnikom Zevsom, a već starohetitski mit o borbi sa zmajem podseća na buduću Zevsovu pobedu nad Tifonom.

Nasuprot shvatanju pojedinih naučnika da pokopavanje mrtvih, u njegovim starijim oblicima, nije religijske prirode, nego je posledica verovanja da se materijalni život nastavlja i u grobu (v. 61, str. 26), moramo se složiti sa pretpostavkom da su prve religijske predstave nastale upravo u mustijerskom razdoblju srednjeg paleolita. O tome sve-doče prvi tragovi radnji koje će se ustaliti u mlađem paleolitu: bojenje kostiju crvenom bojom, okruživanje tela okerom (podražavanje krvi kao obnove i sredstva oživljavanja), opskrbljivanje pokojnika hranom i oružjem, te prilaganje školjki kao čini za plodnost, čime su naročito obilovali grobovi kromanjonaca. Grobni prilozi kao vid poputnine, dakako, ne moraju uvek biti žrtva, ali su, bez sumnje, rezultat verovanja u nastavak i mogućnu obnovu života posle smrti, kao i u uspostavljanje naročite veze među živim potomcima i umrlim precima.

A da je čovek mlađeg paleolita već bio sposoban za veoma tanana zapažanja o pojavama u prirodi, pa i odnosima među njima, dokazuju mnogobrojni primeri pećinskog slikarstva visoke umetničke vrednosti i nesumnjive magijske prirode. Možda su najzanimljiviji među njima negativi šaka nastali raspršivanjem boje preko otvorene šake, kojima gdekad nedostaju pojedini prsti, što su neki naučnici smatrali posle-dicom žrtvenog sakaćenja. Leroa-Guran, naprotiv, ukazuje na to da su neki od prstiju naknadno docrtani i tumači te otiske kao mogućan ženski polni simbol. Ustaljenost simboličnog rasporeda muških i ženskih oznaka, te oslikanih životinjskih i ljudskih figura navela je čak i ovog uzdržanog francuskog arheologa da prizna „postojanje određene mitologije koja mora da je nastala vrlo rano a dosliže vrhunac između XV i XII milenijuma stare ere. Međutim, postojanje te mitologije, a posebno magijskih običaja i radnji, te izvesnih svojstava kulta mrtvih, ne dokazuje samo bogato pećinsko slikarstvo, premda je ono najočitiji izraz duhovnog života čoveka ledenog doba.

Prinošenje žrtvi a posebno ljudskih žrtvi veoma rano počelo je da opterećuje prvobitne kulture. Iako se antropolozi i arheolozi neslažu u tome šta je bila inicijalna ideja koja je dovela do vekovnog nastojanja da se žrtve smanje, preobliče, zamene za simboličke žrtve i nakraju sam proces žrtvovanja izbaci iz religiozne i okultne prakse jasno je da je samo prinošenje žrtvi bio bolan i opterećujući za ove zajednice. Žrtvovanja koja su se obavljala ekonomsi i moralno su razarala zajedicu do te mere da su pred stanovnike zajednice postavljale moralnu dilemu da li nastaviti sa prinošenjem žrtvi ili obrede jednostavno prekinuti. Kako se svaki pokušaj prekidanja prinošenja žrtvi po samu zajednicu, gledano očima same zajednice, uvek negativno završavao bilo je na ovom supnju razvoja ljudske kulture nemoguće u potpunosti izbeći žrtvovanja za koja se smatralo da imaju magisku ulogu. Zato su pripadnici zajednica pribegli drugom rešenju pokušavajući da se žrtve preobliče i ublaže te da se ljudske i životinjske žrtve (krupna radna stoka, konji i bikovi) prinose samo simbolički.

Нема коментара:

Постави коментар