Iako se za
anđele tvrdi da su religiozne predstave star koliko i religije postoji
mogućnost da nije tako. Naime sve religije prestavljaju anđele kao niže bogove
ako su u pitanju politeističke religije odnosno kao „božije sinove, sluge i pomoćnike“
ako je u pitanju neka od monoteističkih religija. Ta slika nebeske hierarhije
podrazumeva da su anđeli u podređenom položaju u odnosu na boga kojem služe i
koji ih je prema religiskim dogmama stvorio. Dogme su tu neumoljive, anđeli su
stvorena bića i kao takvi su inferiorni u odnosu na božanstvo. Bog stvara
anđele pa je on jedini večen i u slobodnoj interpretaciji za Boga se može reći
da je najstarije biće. Ipak pojedini
arheološki dokazi otvaraju jednu drugu mogućnost. Mogućnost da su anđeli mnogo
stariji od boga. Iako vas ako ste vernik ovakva mogućnost verovatno šokira
velika je verovatnoća da je ona zapravo ispravna. Teza koju sam izneo ustvari
je vezana za istoriski razvoj pojmova i predstava. Ono što se usuđujem da
tvrdim na osnovu arheoloških i istoriskih dokaza koji se guraju u zapećek i
netumače iako je njihova egzistencija poznata je sledeće: Istoriski gledano
pojam ili predstava koja se može poistovetiti sa našim predstavama o anđelima
mnogo su starije od pojma boga, pa i od samih religioznih predstava, barem onih
koje mi danas smatramo religiskim predstavama. Prve organizovane religije i
religiske dogme pojavljuju se u Sumeru i Kaldei negde oko 5000.-te godine
p.n.e. i vezane su za stvaranje prvih društava i država. U to vreme na području
današnjeg Irana odnosno Iraka završeno je mlađe kameno doba i počelo bronzano
doba. Ljudi su promenili način svog života i od lovaca skupljača počeli da se
bave zemljoradnjom i stočarstvom. Tada su osnovane i prve države a sa svojim
uzdizanjem uzdignute su i prve religije. I danas većina religioznih ljudi
veruje da je svet star oko 7000. Godina. To tvrdie i Biblija i Kuran i Talmud
iako se malo razlikuju u pogledu vremena stvaranja sveta i sveti spisi pisani
na Sanskritu načelno se slažu svet je star najviše 8000 godina. Istorija takođe
tvrdi isto svet koji danas poznajemo, ono što danas nazivamo civilizaciojom,
svet organizovanih ljudskih zajednica nastao je promenom u načinu organizacije
ljudske zajednice pre oko 7000 godina. Zajednice koje su postojale ranije nisu
imale civilizaciju i antropološki gledano nisu bile organizovane grupe. Pošto
su prve religije nastale zajedno sa prvim civilizacijama predstave o bogu i
njegovim anđelima stare su koliko i same civilizacije. Ipak danas su nam
poznati arheološki dokazi koji kažu drukčije. Bogovi možda, pojmovno gledano
jesu stari 7000 godina ali ne i anđeli. Iako danas verujemo da su nastali od
njih anđeli su mnogo stariji. Danas su nam poznati dokazi koji govore da su ove
predstave postojale pre 10000 godina a postoje i nagoveštaji koji ih datiraju
čak 30000 godina p.n.e.
Pojam
šamanizam se odnosi na verovanja da svetom vladaju nepoznate sile i duše umrlih
(slično animalizmu), sa kojima može opštiti samo posebno obdareno lice, odnosno
šaman, i na niz postupaka kojima leči bolesti, upućuje zajednicu na podnošenje
žrtava i ispraća duše preminulih na drugi svet. Veruje se da se to postiže
prelaskom preko ose sveta i stvaranjem posebnih odnosa sa duhovima, ili
zadobijanjem kontrole nad istima. Šamanima su pripisivani sposobnost
upravljanja vremenskim prilikama, gatanja, tumačenja snova, astralne
projekcije, putovanja „višim“ i „nižim“ svetovima. Šamanističke tradicije
postoje širom sveta još od praistorijskih vremena.
Prema Mirči Elijade, šamanizam je prastara tehnika ekstaze.
Jedna od glavnih crta šamanskog mističnog iskustva je težnja za rajem, pokušaj
prevladavanja izdvojenosti u kojoj se ljudska bića nalaze. Padanje u ekstazu i
duhovno putovanje u gornji ili donji svet se najčešće preduzima radi obraćanja
duhovima za pomoć i zaštitu. Ostaci šamanizma nalaze se na svim kontinentima a
fenomen je danas najprisutniji u srednjoj Aziji i Africi.
Šaman je sveštenik religije šamanizma, nešto poput
lekara i duhovnog vođe plemena. Šamani su igrali važnu ulogu pri odbrani zajednice
od mračnih sila i zlih duhova. Šaman je tunguska reč koja je preko ruskog ušla
u ostale jezike sveta. Često se kao sinonimi za šamana koriste čarobnjak, vrač
ili medicine man. Jedino šamani danas razumeju tajni jezik prirode i jezik
životinja. Vide duhove i razgovaraju sa dušama umrlih.
Mit o padu se osim kod
šamanskih zajednica sreće u skoro svim svetskim religijama. Naziva se još i mit
o izgubljenom raju. Šuština mita o padu je da su prvi ljudi bili mnogo srećniji
nego mi danas, živeli su bliže prirodi, jedni drugima i božanskom i razumeli su
jezik životinja. Jednoga dana se čovek okrenuo protiv prirode da bi pokazao
koliko je moćan, da može da uređuje stvari po svojoj volji. Tada se ceo svemir
promenio i mnoga znanja su sklonjena od ljudskih očiju. Od tog vremena ljudi i
životinje se više ne razumeju a jedino mrtvi i šamani imaju kontakt sa
božanskim. Ali za razliku od prvih ljudi, današnji šamani se ne mogu uzdići na
nebo u svojoj telesnoj formi već samo duhovno. Po povratku sa svojih astralnih
putovanja oni pripovedaju ostalima o tome kakav je stvarni svet iza ovog koji
poznajemo.
Dva
najćešća načina postajanja šamanom su sledeći: naslednim prenošenjem šamanskog
zvanja ili urođenim darom (zovom, izborom). Inicijacija najčešće započinje
stanjima nalik duševnim bolestima i padanjem šamana u višednevni trans. Često
budući šaman sanja inicijatičke snove u kojima dobija poruku da će postati
šaman. Kod mnogih naroda u Severnoji Južnoj Americi, Africi i Indoneziji
pristutno je i inicijatičko komadanje tela. Simbolika tog rituala je u tome da
se šaman odrekne starog tela i svoje prošlosti kao pojedinačne osobe i da
postane duhovni ratnik, šaman. Obredi inicijacije poput penjanja uz drvo,
uspenja pomoću duge, astralnog putovanja u transu, itd. simbolizuju uspenje
budućeg šamana na nebo.
Ako uspešno prođe inicijaciju šaman postaje jedino
ljudsko biće kojem su poznati putevi u gornji i donji svet i jedini koji može
njima ići. Po povratku sa jednog i drugog putovanja, šaman iscrpno pripoveda
prisutnima svoje doživljaje, upoznaje ih sa raspoloženjem bogova, kao i o
prilikama u carstvu mrtvih…
Svesno i voljno
dostizanje duhovne ekstaze je ono što najizrazitije obeležava šamane. U nekim
plemenima se ekstaza dostiže duhovnim vežbama i naporom volje dok se kod nekih
ekstaza postiže pomoću raznih pomagala.
Tako je ekstaza pomoću intoksikacije gljivama
poznata je u čitavom Sibiru. U drugim krajevima njoj odgovara ekstaza
postignuta narkoticima ili duvanom. Kod Vasjugana se šamanizuje tako što šaman
seda u najmračniji ugao kuće i počinje da svira na gitari. Kod Altajaca je
ekstaza više stanje nadahnuća. Šaman gleda i sluša duhove, u ekstazi putuje u
udaljene krajeve, ali nije bez svesti.
Bit šamanske ekstaze je uspenje na nebo i silazak u
donji svet. Kada se šaman vrati iz transa on mora biti u stanju da ispriča i
eventualno protumači šta je video i doživeo.
Šamani
uvek imaju specifičnu odeću gde i najmanji komadić odeće simbolizuje nešto.
Najraniji oblici šamanske odeće (kakvi dans postoje samo kod američkih
indijanaca) sastojali su se od krzna životinja koje su sinbolizovale snagu
(medveda, jelena) i od perja ili ređe krila (koje su sinbolizovale sposobnost
šamana da leti. Poznat je istoriski podatak da je španskog osvajača Pizara
Athuahalpa dočekao u kožnom plaštu napravljenom od krila slepih miševa koji je
sinbolizovao kreljevu sposobnost da leti poput slepog miša. Drugi najčešći delovi
odeće su krzno, kapa, štap, maska, bubanj i razni magični predmeti poput
kostiju, perja itd. Ponekad i potpuna nagost može biti šamanska odeća. Šamanska
maska se koristi radi lakšeg prevazilaženja sopstvenog identiteta kao
pojedinca. Šamanski bubanj se koristi radi padanja u trans pomoću ponavljanja
ritma.
Šamansko
lečenje se najčešće obavlja magijski a sastoji se u tome da šaman pokuša da
dozove dušu bolesnika da se vrati u telo ili da tehnikama napuštanja tela ode
po zalutalu dušu i dovede je natrag. Šaman svira bubanj ili gitaru sve dok ne
padne u ekstazu. Njegova duša u tom stanju napušta telo u potrazi za dušom
bolesnika. Ovakvo lečenje veoma podseća na obred isterivanja duhova. Pored magijskih
tehnika lečenja, šamani leče i lekovitim travama i napicima čiji su vrsni
poznavaoci.
Нема коментара:
Постави коментар