Pitanje proučavanja anđeoskog motiva za sobom
obavezno povlači i proučavanje njemu oponentnog demonskog motiva oličenog u
pojmu Đavola. Očigledno je da se ljudi prepoznaju u oba ova pojma i da su svoju
percepciju sveta često prikazivali ovim teološkim entitetima. Anđeli i demoni danas su toliko međusobno
vezani da je teško i prisetiti se da su postojale kulture koje su imale samo
anđeoski motiv dok je motiv kojim se oličava zlo bio nepoznat. Najranije kulture plodnog luka
one Sumerske, Kaldeanske pa i Akadske zlo nisu prepoznavale u nekom
nadprirodnom biću. Ipak pojavom Zaratrustre i pod uticajem stalnih ratova pojam
zla dobio je svoju teološku interpretaciju u pojmu Đavola koji će se vremenom
toliko raširiti da će se izroditi u celu klasu natprirodnih bića danas nazivanu
Demonima. Kao što se kroz istoriju razvijao pojam anđela tako je i pojam đavola
doživeo brojne transformacije na svom putu do sadašnje interpretacije. Današnje
shvtanje primarnih religija kaže da su one nastale kao izraz nemoći primitivnog
čoveka pred uništavajućim silama prirode. Ovo stanovište koje se temelji na
arheološkim dokazima govori o prvobitnim ljudskim kulturama kao zajednicama
nastalim iz potrebe da se obezbede povoljni uslovi za život i produženje vrste.
Pošto primitivne kulture nisu mogle razumeti principe prirodnih kataklizmi a na
svojoj koži svakodnevno su osećali i suočavali se sa zastrašujućuom snagom
prirode pokušale su je pridobiti za sebe
tako što su je personifikovale sa nekim bićem kojeg su poistovetile sa bogom.
Prenele su na njega sve prirodne sile, kroz niz folklornih i religiskih formi
označile ga kao vladara nad prirodom i njegovu volju označile kao uzrok svih
prirodnih katastrofa. Sledeći logičan korak u ovom transferu bio je pokušaj da
se božanstvo umilostivi prinošenjem žrtve. Tokom istorije obredi žrtvovanja su
se uobličili, zatim standardizovali, pa onda u zavisnosti od potreba drušzva
menjali, i ublažavali, ali uvek ostajali kao jedini način da se obezbedi
naklonost više sile oličene u bogu. Negde u drugom milenijumu p.n.e došlo je do
odlučnog zaokreta u odnosu između primitivnog čoveka i boga. Bog više nije bio
neobuzdani zlovoljni gospodar svega što postoji. Pojavom prvih civilizacija i
religija formirao se i prvobitni moral. Njegovim odvajanjem od religije on
prestaje da bude nepisani zakon nekog božanstva kojem se ljudi unutar neke
zajednice pokoravaju već postaje nepristrasni sudija unutar običanih sporva
dovodeći do nove vrste interakcija među ljudima. Pokoravanje zajednice božijim
zakonima nakraju je dovelo do toga da se zajednicom moglo lako i upravljati i
bez upotrebe sile ako se poglavar zajednice poistoveti sa božanstvom. Tako su
nastala prva kraljevstva čiji su kraljevi imali božansko pravo. Prenošenjem
božanskog prava na pojedinca stvoreni su preduslovi da pojedinci to pravo
zloupotrebe.
U vreme stvaranja prvi država ljudske zajednice
imale su problem obezbeđenja dovoljno hrane za sve članove zajednice. Ukoliko
bi zemlja bila posna, a u šumama nije bilo dovoljno divljači, jedini način da
se za sve članove zajednice obezbede dovoljne količine hrane bio je upad na
teritoriju druge zajednice. Zajedno sa obezbeđenjem potrebne količine hrane, u
ovakvim pohodima uskoro je to postalo jasno mogle su se pribaviti i druge
dragocenosti. Prenošenjem božanskog prava sa boga na njegovog zastupnika na
zemlji, svaka vladarska odluka postala je legitimna. I još važnije postala je
božija želja. Ukoliko se ona neostvari bog bi zajednicu mogao kazniti. Ukoliko
se ostvari božanstvo će članove zajednice nagraditi neophodnim potrebštinama u
određenoj meri a svoje izaslanike mnogostruko većoj meri. To sa jedne strane
dovodi do daljnjeg rasojavanja društva a sa druge strane omogućava vladaru i
religiskoj eliti da odgovornost uvek prebace na svoje susede koji obožavaju
drugo božanstvo. Tako se jedno božanstvo vremenom suprostavlja drugom, što za
posledicu ima transfer svih pozitivnih karakteristika na jedno a negativnih na
drugo božanstvo. Jedni bogovi postaju „pozitivni“ oličeni kao zađtitnici ljudi,
stoke, useva i države, dok drugi postaju „negativni“ oponenti „pozitvnih“
božanstava. Tako negde u vreme oko 2500. godine p.n.e. religiski koncepti dobijaju novu formu. Iako
u ljudskim zajednicama postoji strah od zla bogovi kojima se ljudi klanjaju
polako poprimaju sve moralnije karakteristike. Iako je ovaj prelaz lagan i
skoro neprimetan, dovodi do toga da pojedini bogovi i hramovi ostaju bez
vernika jer se predstave o njima više nemogu ublažiti i oni postaju niži bogovi
panteona oličeni kao protivnici „onih bogova koji su uspeli za sebe pridobiti
pozitivne karaktere“. Tako religiske predstave dolaze do pojma zla, koje će do
danas ostati otelotvorene u liku đavola. Đavo je otelotvorenje Zla. Njegova
personifikacija. Zlo -zadavanje bola svesnim bićima - jedan je od najdugotrajnijih
i najozbiljnijih problema u ljudskom postojanju, i u mnogim kulturama najčešće
je otelotvoreno. Đavo postoji u mnogim kulturama i religioznim predstavama.
Svaka kultura sa sobom nosi i specifična obilježja koja se teško mogu korektno
preneti van njenih granica, činjenica da
su vremenom predstave i ubeženja postale međusobno izukrštane i da je potrebno da se prevode sa jednog jezika na
drugi i prebacuju iz jednog kulturnog konteksta u drugi govori o kako teškom i
nezahvalnom poslu je reč. Iako postoji
bojazan da su greške neminovne i da bi mnoga tumačenja mogla biti sporna, to
nesme da pisca zaplaši i da ga spreči da
se bavi onim što je po njegovom mišljenju problem od suštinskog značaja i za
čovečanstvo i za njega samog.
Pre tri milenijuma, asirski kralj Asur-Nasip-Apli II
bi posle osvojenja neprijateljske varoši naređivao svojim vojnicima da svim
stanovnicima odseku ruke i noge i da ih tako osakaćene bace u gomili na
gradski trg, gde bi nesrećnici ležali sve dok ne iskrvave ili se ne uguše.
Najveći broj primera zla koje iznosimo su pri-meri fizičkog zla, jer su fizičke
ozlede upečatljivije od duševnih i duhovnih zlostavljanja. Ali, duševna i
duhovna zlostavljanja isto su toliko uobičajna, isto toliko bolna i razorna, pa
se duh zla i njima rado služi. Često postajemo neostetljivi kada nas zo
direktno nepogađa. Naročito smo neosetljivi na muke i jad koje su tokom
istorije trpili naši preci. Iako su i te muke i sav taj bol od vas udaljeni
deset hiljada milja ili pet hiljada godina, ta razdaljina ne menja stvar. Glas
se pretvara u krik i taj krik se čuje. Jevrejin u gasnoj komori; jeretik na
kocu ili na lomači. Postoji niz mehanizam kojima prikrivamo i prikazujemo zlo
tako da nam ono izgleda manje strašno. Kada se nakon rata izražava ratna šteta
ona se izražava matematičkim i ekonomskim sinbolima. Time se skrivano iza
odgovornosti za ono što smo učinili ako smo mi ti koji su nanale zlo a ako smo
bili žrtva lakše prihvatamo brojeve kojima se izražava naša sopstvena patnja nebo što bi prihvatili neko drugo
svedočanstvo. Jednostavno lakše nam je da se od bola ponovnog preživljavanja
traume sakrijemo iza apstraktnih pojmova. Tako se skrivamo iza apstrakcije. I
kao žrtve i kao zlikovci. Brojevi, u stvari, prikrivaju stvarnost, i šest
miliona Jevreja koje su nacisti istrebili postaje apstrakcija. Ono što vi
razu-mete je stradanje jednog Jevrejina i vaše su moči da zađete s onu stranu
te činjenice dosta ograničene. Zbog toga Miltonov Satana i deluje tako gordo:
zlo koje on otelotvoruje prikriveno je apstrakcijom. Koliko to krvavih žrtava
Crkva, Demokratija i Narod nisu tražili? Apstrakcije ubijaju kada lažno
tvrdimo da su nešto više a ne samo ljudska tvorevina, kada pogrešno zamišljamo
da su istinski fenomeni. Nacionalsocijalizam, kome je žrtvovana Ana Frank, i
Demokratija, kojoj je žrtvovano dete iz Vijetnama, nisu stvarni. Stvaran je bol
te dece. Od svih zala, najgora su ona mirna, institucionalizovana zla.
Do sada sam o zlu govorio kao o nečemu što se čini meni.
A zlo je i ono sto ja činim. Kako niko od nas nema život u kome ga zlo ne
pogađa, niko od nas nema ni život u kome ne nanosi zlo. Ima crva i u mojoj
ruži. U svakome od nas kriju se, negde, osećanja koja, ako se ne razvijaju kako
valja, mogu da proizvedu mučitelja, krvnika, ubicu, otmičara, sadistu. A ja
uvek, bar do izvesne mere, tim osečanjima dozvoljavam da učestvuju u igri, jer
bar jedan deo odgovora na pitanje zla leži u meni. Uprkos tome, ja gotovo uvek
to zlo opažam tako kao da ono dolazi spolja, odnekud izvan mene. Čovek retko
priznaje da je zao; retko priznaje čak i to da čini zlo. Jedna od velikih
opasnosti po čovečanstvo je i naša težnja da svoje zlo prebacujemo na druge.
Zlo je besmisleno, nerazumno uništavanje. Ono ruši, a ne gradi; razdire, a ne
sastavlja; seče, a ne povezuje.
Proučavanje Đavola ukazuje na to da je Đavo,
istorijski posmatrano, manifestacija božanskog, deo božanstva. Sine diabolo
nullus Deus. U moralnom pogledu se, međutim, njegova dela potpuno odbacuju. Taj
paradoks može se razrešiti samo na jedan način: zlo se apsorbuje i nadzire kada
je integrisano, a integrisano je onda kada je u celosti spoznano i shvaćeno. I
to ne putem potiskivanja, koje senku u nesvesnom samo uvećava, nego putem
svesnog suzbijanja elemenata zla koje smo u sebi spoznali. Tada će element božanskog
koji nazivamo Đavolom biti izvučen iz haosa i suprotstavljanja i podvrgnut redu
i nadzoru. Taj razvoj u ljudskoj psihi koji se odvija u tri stadijuma može dovesti
do sličnog trostadijumskog razvoja u čovekovom opažanju Boga. Drugim recima, u
početku nam Bog može izgledati neizdife-renciran. U drugom stadijumu,
dobronamerni Gospod i zlona-merni Đavo sve se više razilaze i rđavi Đavo se
potiskuje i odbacuje. Treći stadijum, koji će se jasnije ocrtati tek kroz
istoriju pojma, bila bi integracija Gospoda i Đavola. Uverenje da se jedan
takav proces odvija i u božanstvu, Karl Gustav Jung izrazio je kroz “sedam
propovedi za mrtve”: “I izgovori Abraksas reč svetu i prokletu koja je život i
smrt. I stvori Abraksas jednim istim činom u jednom istom svetu istinu i laž,
dobro i zlo, svetlost i tamu. I zato Abraksas bejaše strašan”.
Nešto starija, ali i danas postojeća tumačenja
porekla zla dobro su poznata. U hrišćanskoj i budističkoj misli, zlo je
najčešće ništavilo, odsustvo dobrog. Drugo hrišćansko objašnjenje zla je da je
ono posledica prvobitnog greha i da se, samim tim, za njim može tragati po
slobodnom nahođenju. U trećem objašnjenju, objašnjenju monizma, uporno se
tvrdi da je prividno zlo samo deo većeg dobra koje bedni smrtnici nisu kadri da
uvide. Dualizam suprotstavlja dva oprečna načela, načelo dobra i načelo zla, a
zlo pripisuje volji zlog duha. Kako je i zašto zlo otelotvoreno? Osnovni
odgovor je da je otelotvoreno zato što ga osećamo kao namernu opakost koja nam
se nameće iz dubina našeg bića. S obzriom na sve užase koje je doneo dvadeseti
vek, nimalo ne iznenađuje činjenica da su ljudi sve zainteresovani za koncepte
natpriorodnih bića koji oličavaju dobro i zlo. O tome govori i porast
popularnosti literatre vezane za anđele i demone. To da li Đavola opažamo kao
natprirodno biće, ili kao silu koja se javlja u nesvesnom i koja se ne može
nadzirati, ili kao apsolutni vid ljudske prirode, od manjeg je značaja nego
suština samog opažanja: da nama prete tuđe ili neprijateljske sile. “Zlo je za
svakog pojedinca stravično stvarno”, rekao je Jung. “Ako načelo zla posmatrate
kao stvarnost, onda ga slobodno možete nazvati đavolom.”
Mislim da je potrebno da u samom početku objasnim
teškoće koje se pojavljuju u terminologiji. Postoji, naime, realna opasnost da
Đavo bude izjednačen isključivo sa judejsko-hrišćanskim Satanom. Pojmovno,
Satana je jedna manifestacija Đavola, a ne Đavo po suštastvu. Na sličan način
bi i judejsko-hrišćanskog Jehovu ili Jahvea istorijski trebalo posmatrati kao
manifestaciju Svevišnjeg. Izrazom 'Đavo služim
se tako što ga suprotstavljam Satani, da bih označio otelo-tvorenje zla na koje
nailazimo u raznim kulturama. Tako isto, za-menicu 'on' (iz pogodnosti)
upotrebljavam onda kada ukazujem i na Boga i na Đavola, što, naravno, ne znači da
bilo jednog ili drugog svodim na muški rod. Đavo je hipostaza, apoteoza,
objektivizacija neprijateljske sile ili neprijateljskih sila koje se u svesnom
opažaju kao spoljne. Te sile nad kojima, čini se, nemamo svestan nadzor,
nadahnjuju nas religioznim osećanjima strahopoštovanja, užasa, straha i strave.
Đavo je isto toliko manifestacija religioznog osećanja koliko i bogovi. I
doista, emocije što ih budi doživljaj Đavola isto su toliko snažne kao i one
što ih budi doživljaj dobrog boga. “Zlo je prevashodno doživljaj svetog.” Ali
za razliku od judejskohrišćanskog Boga (u onom smislu u kome se razvio), Đavo
je otelotvorenje namerne destruktivnosti. Ta zloba se ponekad pripisuje
Svevišnjem ili drugim nebeskim bogovima; ponekad se pripisuje nižim ili
zemaljskim božanstvima, a ponekad se, opet, posmatra kao delo manjih duhova.
Četvrti luteranski savet, održan 1215. godine, pozivao se nadiabo-lus et alii
daemones: na Đavola i druge demone. Ovo uočavanje razlika s vremena na vreme
pojašnjava stvari, ali nije od središnjeg značaja za razvoj otelotvorenja zla. I
ja to otelotvorenje zla nazivam 'Đavolom4, iako se u različitim vremenima i
različitim društvima menjaju i ime i rod i broj. Bavim se, dakle, Đavolom koji
se pojavljuje u dvema svojim osnovnim ulogama; a one se, iako povezane, znatno
razlikuju: Đavo je izvor i počelo svakog zla; i, Đavo je samo suštastvo zla. I
tako, prateći način na koji društva određuju zlo i objašnjavaju njegovo
poreklo, vidim i kako nam crtaju sliku Đavola.
Opažanja stvarnosti su mnogostruka, a samim tim
mnogostruki su i sistemi istine. Mnogostrukost donosi viđenje sveta koji je i
beskonačno prostran i neizmerno bogat. Taj stav prema istini podrazumeva i
odbacivanje svakog redukcionizma. Ne postoji jedan sistem, postoje mnogi sistemi.
Saznanje o nekom fenomenu ne iscrpljuje se u jednom sistemu istine. U iskustvu
što ga je steklo čovečanstvo, mnogi sistemi polažu pravo na univerzalnost. Sva
ta prava su, uključujući i ono najčešće, pravo naučnosti, samo prividno
ubedljiva. Nijedan sistem nije apsolutan i svaki se vremenom razvija i menja,
što su u odnosu na nauku nedavno i dokazali Tomas Kun, Stivn Tulmin i Džun
Gudfild. Među sistemima koji postoje i danas nalaze se nauka, mit, poezija,
matematika i istorija. Oni su mnogostruke stvarnosti, podsvetovi. Zatvoriti
se u bilo koji od tih sistema znači ostati slep pred uznemirujućim ali i
čudesno složenim rusvajem stvarnosti. Na pitanje koji je sistem istine
"najbolji", odgovor uistinu ne postoji, sem ukoliko ne glasi da je najbolji
onaj koji je najotvoreniji, koji nudi najviše mogućnosti izbora. Prilaz kome
se ja priklanjam teži da obuhvati mnoge prilaze razumevanju zla u okvirima
jednog prihvatljivog sistema istine, onog istorijskog.
Istorijsko
razumevanje nekog pojma ili koncepta nesvodi se na njegovu rekonstrukciju ili
rekonstrukciju uverenja vezanih za taj pojam u nekom istoriskom intervalu već
za njegovu sveobuhvatnost tokom istorije. Prema tome ono što želim da postignem
razjašnjavajući pojam đavola nije njegova rekonstrukcija po epohama i
religioznim sistemima već njegova sveobuhvatnost tokom istoriskog perioda.
Istorijsko svedočanstvo nikada ne može biti toliko jasno da bismo znali kako je
stvarno bilo (wie es eigentlich gemesen), ali je zato relativno jasno
svedočenje o onome što ljudi veruju da se zbilo. A predstava o onome što ljudi
veruju da se zbilo mnogo je važnija od onoga što se stvarno zbilo, jer su i
njihovi postupci zasnovani na istini koja je istina njihovog uverenja. Ako se
desilo zlo onda postoje i naše obaveze prema činu zla. Bilo da su naše obaveze
da zlo neutrališemo, prikažemo kako se nebi ponovilo, ili jednostavno
nezaboravimo mi imamo moralnu odgovornost prema zlu, ili činu zla. U tom
pogledu istorija je moralistička: ona priznaje da se naše obaveze prema drugim
ljudima i ženama ne gase njihovom smrću. Obaveze koje imamo prema žrtvama
Vijetnama, Dahaua, pa i Asur-Nasir-Aplija II, ne umanjuje ni razdaljina od
deset hiljada milja, ni razdaljina od tri hiljade godina. Tu prirodu u
potpunosti oslikavaju verske predstave o anđelima i demonima i njihovoj borbi.
Ono što su pisci religioznih tekstova doživljavali kao zlo oni su pripisivali
ili samom đavolu ili nekom od nižih demona a ono što su smatrali svojom i našom
obavezom prikazivali su kroz dela anđela. Ovako pojednostavljeno tumačenje nudi
nam biblija. Iako većina vernika danas kada čita bibliju nezapaža istoriske
događaje likove i dela i razume ih u površnom religioznom kontekstu, činjenično
stanje je da nam biblija govori o odgovornosti pojedinaca koji su se susreli sa
zlom. O njihovim sudbinama, strahovima i nadama. Ono što čitaoci biblije
nesvesno rade jeste čuvanje istoriske istine o zlu koje se desilo gledano očima
pisca biblije.
Iskonska
ambivalentnost Boga sadržana je i u brahmanskom objašnjenju počela zla: “I
bogovi i demoni govorahu istinu, i bogovi i demoni govorahu neistinu. Bogovi se
odricahu neistine, demoni se odricahu istine.” To podudaranje suprotnosti,
poklapanje dobra i zla u Bogu, opaža se najčešće kao neophodno. Osnovna
postavka je da sve stvari, i dobre i rđave podjednako, potiču od Boga. Ali
kako ljudi ose-ćaju da je Bog dobar i kako ne žele da mu pripišu zlo, oni tu postavku
proširuju na dosta razumljivu zamisao da se u božanstvu rađaju sile otpora.
Taj otpor se postepeno opredmećuje, rađaju se blizanci. Božansko načelo je i dalje izvor zla, ali je
sada (doslovno ili figurativno) udvojeno u načelo dobra i u načelo zla, s tim
što se prvo obično poistovećuje sa Vrhovnim Bogom (Svevišnjim), dok drugo
postaje njegov protivnik i neprijatelj. Takvi parovi zovu se 'dubleti.
Podudaranje suprotnosti odražava se ponekad u predstavi o ratu na nebesima:
zlom se smatra ona grupa bogova koju su mlađi naraštaji božanstva svrgli sa
prestola. Hrišćani su demone napravili od grčkih i rimskih bogova, bogovi sa
Olimpa su Titane preobrazili u zle duhove, a tevtonski bogovi pokorili džinove.
U najranije doba, indo-iranska relegija imala je dve vrste bogova, asure
(Indija: asure; Iran: ahure) i deve. U Iranu su ahure porazili deve, a vođ
ahura postao je Vrhovni bog, Ahura Mazda, bog svetlosti, dok su iranski deve,
svedeni na red zlih duhova, postali miljenici Arimana, gospodara tame. U
Indiji, deve su porazili asure. U izvesnom smislu, posledice u Indiji bile su
suprotne posledicama u Iranu; u dubljem smislu, i jedan i drugi proces imaju
velike sličnosti. Jedna grupa božanstava porazila je drugu i svela je na red
zlih duhova.
U zapadnim religijama, Bog i Đavo su došli u gotovo
apsolutan sukob, iako ih mitovi u mnogim društvima prisno povezuju. Bog i Đavo
postoje odvajkada i odvajkada rade zajedno; oni su bili braća, ili je Đavola
stvorio Bog; ili, u još prisnijoj vezi, Bog Đavola stvara ili rada iz svog
suštastva.Podudaranje suprotnosti izraženo je i kroz odnos na pol. Hermafrodit
ili božanski sizigijum, sjedinjenje brata i sestre u jedno, simbol je
savršenstva: bradata Afrodita, prvobitni hermafrodit, lepi Dionis, Šiva koji je
\joni i lingam, bog Maja Ometeotl, gospodar i
gospodarica, svetlost i senka. Hermafrodit je dvopolno biće, podudaranje
suprotnih polova. Ali suprotnosti se, kao i uvek kad se sjedinjuju, cepaju,
polarizuju i sagledavaju kao da su u sukobu. Zato su u mitu jin i jang, žensko
i muško načelo, u večitoj svađi, pa se žensko načelo, suprotstavljeno muškom,
čini podređeno, čak i zlo. Žensko biće po sebi može da ima pozitivna svojstva,
žena može da bude sveza, bezazlena devica ili maćeha.Pored velikog broja zlih
ženskih demona i veštica, načelo zla veoma se retko opaža kao žensko biće, a
Đavolu se retko kad dodelju je supruga. Razlog za to bi se možda mogao naći u
pretpostavci da je žena niže, podređeno biće, što je i sprečava da bude jedno
od dva suprotna načela božanske prirode. Gospodar sveta podzemlja (Pluton na
primer) predstavlja boga plodnosti i smrti, što zapadnoj tradiciji pomaže da
objasni kako Satana nije samo gospodar zla i smrti, nego i biće usko povezano
sa plodnošću i seksualnošću; to njegovo obeležje je, uostalom, očigledno u
orgijama veštica, a i u rogovima koje Đavo često nosi. Ambivalentna je i sama smrt.
U Indiji je jedan od najgorih asura Namuki moćni neprijatelj Indre. Bog laži,
zla i mržnje, on je i bog smrti i tame, a njegovo ime znači “onaj koji nikada
nikog ne pušta”. Ali, kako kaže sveti apostol Pavle, čovek ako ne umre ne može
ni da živi. Smrt je preduslov za vaskrsenje i za ulazak u novi život, a podzemni
svet je bar privremeno boravište božanstva koje umire da bi ponovo oživelo,
kao, na primer, Oziris ili Persefona. Vreme stvara sve, ali i proždire sve.
Vreme je starac koji, kao i Smrt, nosi srp. Haos je često predstavljen u
obličju zmije, guje ili aždaje. Dajaci sa Bornea veruju da je svet ocrtan
krugom što ga oblikuje vodena zmija koja je zagrizla sopstveni rep. Prvobitna
zmija ili guja, koja sama sebe juri u beskonačnom krugu kao što to čine jin i
jang, ta-kođe je podudaranje suprotnosti. Zmija može da pomogne i da is-celi;
guja može da uništi. “Simbolizam zmije prilično je nejasan, ali su svi simboli
usmereni ka jednoj istoj središnoj ideji: zmija je besmrtna jer se stalno
iznova rada; ona je, samim tim, mesečeva sila a kao takva daruje plodnost,
znanje (to jest proroštvo), pa čak i besmrtnost”.18 Božanstva koja nose zmiju
kao amblem, nose je u obliku polumeseca, a mesec je povezuje sa noći, sa smrću,
sa men-struacijom i plodnošću (taj falički vid doprinosi njenoj plodnosti).
Poistovećenje Đavola sa zmijom povezuje i njega sa svim tim, ali i sa
čudovištom koje je zarobilo red i život i koje treba rasporiti da bi se oni
oslobodili.
Iako su u zapadnoj tradiciji uglavnom povezani sa
Đavolom, rogovi u osnovi imaju pozitivno obeležje i označavaju plodnost. Izjednačeni
su polumesecom, koji je plodnost i po svome rastu i kroz asocijaciju na
menstruaciju, oni su povezani sa faličkom zmijom i sa velikom oplođujućom moći
“brdskog bika koji u dane letnje sparine dolazi da onako zdrav i snažan
povrati krotka, klonula stada.” I Šiva
nekada uzima obličje bika i lingama; zato se bikovi, kao najpogodniji
životinjski vid boga, žigošu Šivinim znakom trozupcem. Na slikama su Višnu i Krišna takode
često predstavljeni kao bikovi, dok se Posejdon povezuje i sa bikovskim
rogovima i sa trozupcem. (Iz tog je prastarog doba poreklom i današnji običaj
da se uoči praznika Svih svetih, 31. oktobra, ljudi prerušavaju u đavole sa
rogovima i 'vilama'.) Prah od isitnjenog roga uzima se kao afrodizijak, a
polomljen rog, iz kojeg oplođujuća moć može da istekne, je cornucopia, rog
izobilja. Rogovi jelena i drugih divljih životinja su znak obilja divljači.
Rogovi su i znak čiste moći i zato su poisto-većeni sa sunčevim zracima:
pretpostavlja se da je Mojsije, pošto je sišao sa planine, imao qeren, rogove
ili zrake moći koji su mu zračili sa čela. Šešir u obliku rogova,
srednjevekovna kruna na primer, kapa boga Mitre ili mitra, kapa koju katolički
biskupi nose kada služe, nagoveštaji su moći onoga ko ih nosi. Ljudi crtaju
rogove ili ih kace o vrata ili zidove da bi zaštitili svoje domove i porodice
(uporediti sa tradicionalnom upotrebom potkovice). Rogovi Đavola su, dakle, u
osnovi znak njegove moći, ali imaju i specifično negativno obeležje. Mesec je
rogat, ali mesec, rekli smo, ne označava samo plodnost, nego i noć, tamu, smrt,
pa samim tim i podzemni svet. Životinjski rogovi izazivaju u svesti osećanje
opasnosti koja ljudima preti do nekih zveri ili ratobornih životinja iz mnogih
mitologija (kao što je, na primer, Minotaur), ili osećanje da čoveka ugrožava
tajanstvena i zastrašujuća 'drugost' tih životinja. Prah od rogova može da bude
otrov, ali i protivotrov ili afrodizijak, a rogovi na muškoj glavi označavaju
pre neverstvo žene nego njegovu plodnost (iako je ova upotreba simbola, i u
toku renesanse i posle nje, bila, čini se, ograničena na Zapad). U raznim
mitologijama, rogovi se ne pojavljuju samo na Đavolu nego i na duhovima
(obično onim neprijateljski raspoloženim prema čoveku). Rogovi na glavi Đavola
nisu, dakle, samo obeležje njegove moći, nego i njegove veze sa smrću podzemnim
svetom i sa neobuzdanom, razarajućom seksualnošću.
U većini društava, pored načela zla, nailazimo i na
čitavu legiju nižih duhova koji u stvari otelotvoruju specifična zla a ne zlo
samo po sebi. Ti duhovi, koji oličavaju žegu i hladnoću, nemaštinu, bolest ili
nepogodu, opažaju se katkada kao utvare, katkada kao bogovi, a katkada opet
kao manifestacije razornih prirodnih sila. Retko jasno izdvojeni jedni od
drugih, oni su neobuzdani, mahniti, rušilački raspoloženi i imaju neku čudnu,
neobjašnjivu osobinu da posredno izazovu strah koji su Grci po bogu Panu
nazvali 'panikom. Ti duhovi zaposedaju telo, izazivajući bolest, ili zaposedaju
um, izazivajući ludilo. Oni se pojavljuju kao incubi (zli dusi koji napadaju i
obljubljuju žene u snu) ili kao succubi (duhovi koji u ženskom obličju
obljubljuju muškarce u snu). Obično su veoma ružni i često izobličeni, tako da
je njihova fizička nakaznost vidljiv znak nakaznosti njihovog delovanja. Žrtvu
napadaju gotovo uvek neposredno i bespoštedno; u nezapadnim kulturama retko
imaju ulugu moralnih kušača koju im dodeljuje hrišćanska tradicija. Arunti
ve-ruju da se “zli dusi okomljuju na žrtvu koja je izgubila tlo pod nogama i
lišavaju je razuma, tako da ona posle toga tumara tamo-amo kao prava luda i ne
može da se skrasi ni danju ni noću”.22 U hinduizmu, rakšase su neprijatelji i
ljudi i bogova. U Japanu su prirodni i natprirodni svet bili prisno
isprepleteni: duhove nemaju samo ljudi, duhove imaju i životinje, biljke, pa
čak i predmeti. I ti duhovi su uglavnom opaki, naročito duhovi zvani oni, duhovi
izuzetno snažni i izuzetno ružni. Oni imaju rogove a vrlo često i tri oka; mogu
pritom, biti, i ženskog i muškog roda.
Нема коментара:
Постави коментар