петак, 4. новембар 2016.

Solomon i izgradnja hrama

Solomon je nasledio od svog oca veliku kraljevinu, obezbeđenu od napada susednih naroda, te je mogao da se posveti mirnodopskim poslovima. Za Solomonove vladavine svi su živeli u miru, „svako je sedeo u svom vinogradu i pod svojom smokvom.“ Narod se bavio poljoprivredom, zanatima i trgovinom. Solomon je sklopio savez sa svojim susedima Feničanima, najboljim trgovcima starog sveta. Feničani iz Cura (Tir) i Sidona, dveju sredozemnih luka, naučili su Jevreje da trguju, pa su jevrejski trgovci zajedno sa Feničanima odlazili brodovima u daleke zemlje radi kupovine i prodaje robe. Solomon se ženidbom povezao i sa vladajućom kućom Egipta; jedna od njegovih žena bila je kći egipatskog kralja.
Kralj Solomon bio je poznat kao najmudriji čovek svog vremena. Ljudi iz dalekih zemalja dolazili su da čuju njegove mudre reči, izreke i misli. Poznata je priča koja ilustruje njegovu mudrost u izricanju presuda: dve žene su mu se obratile molbom da odluči u njihovom sporu; jedna od njih reče: „Živele smo u jednoj kući i obe smo se porodile. Dok smo spavale ova žena leže na svoje dete i nehotice ga ubi. Kada je otkrila šta se dogodilo, svoje mrtvo dete položi meni u naručje, a moje uze sebi, pa sad kaže da je živo dete njeno.“ Druga žena je tvrdila da sve to nije istina i da je živo dete zaista njeno. Da bi utvrdio istinu, Solomon reče svom sluzi: „Donesi mač da živo dete isečemo na dvoje, pa podaj po jednu polovinu svakoj od njih!“ Jedna žena je tada uzviknula: „Ah, kralju, nemoj ga ubiti, podaj njoj dete!“ Druga je pak žena rekla: „Neka ne bude ni meni, ni njoj, raseci ga!“ Solomon tada reče: „Sada znam koja je prava mati“, i naredi da se dete preda ženi koja nije dopustila da se ono ubije. Narod se divio mudrosti kraljevoj.
Prema srednjovekovnim jevrejskim, hrišćanskim i islamskim legendama, Solomonov pečat (znak) bio je magijski znak pričvršćen za prsten koji je posedovao kralj Solomon, a koji mu je omogućavao da ima moć nad demonima (odnosno Jinnovima u islamu), ili čak priča sa životinjama. U ovim legendama (jedan deo njih nije čisto religioznog karaktera, već je završio i u arapskim popularnim pričama kakve su one iz „Hiljadu jedne noći“), on čak zarobljava demone u bakarne zapečaćene ćupove. U nekim verzijama priče, prsten je bio načinjen od bakra i čelika, i pokriven sa četri dragulja među kojima je bilo napisano Ime Božije. U kasnijim pričama prsten je bio ukrašen simbolom koji danas nazivamo Davidovom zvezdom (Davidova zvezda se često prikazivala zatvorena u nekakav krug koji ju je omeđavao ili sa tačkama koje su stajale između vrhova zvezde). I današnji demonolozi i egzorcisti koriste ovaj znak kako bi upravljali i potčinjavali demone. U jednoj od arapskih legendi demon Sakhr uspeo je da pridobije jednu od Solomonovih žena da mu da prsten. Sakhr je tada vladao 40 dana ili godina, dok je Solomonovo kraljevstvo propadalo i tonulo u siromaštvo. Uveren u svoju pobedu nad božijim miljenikom Solomonom, samozadovoljni Sakhr je bacio prsten u more, gde ga je progutala riba. Ribu je potom upecao lokalni ribar i dao Solomonu. Kada se Solomon ponovo dokopao prstena kaznio je Sakhra tako što je morao da za Solomona izgradi veliki hram (u arapskim legendama džamiju). Ove legende pojavile su se otprilike hiljadu godina nakon Solomona i često su povezivane sa drugim legendama iz kojih su preuzele motive. Prethodna priča tako začuđujuće podseća na Herodotovu bajku o Polikratu. Još jedna legenda vezuje se za Solomonov prsten, prema kojoj su pisci Starog zaveta bili inspirisani Solomonovim pečatom kada su pisali Postanje. Prsten im je navodno nacrtao slike iz raja koje su poslužile da se opišu događaji iz Postanja.
Još jedan prsten spominje se u priči o Solomonu. Naime, prema predanju, on je od arhanđela Mihaila dobio prsten na kojem je ispisano tajno božije ime koje je anđeo nosio četiri dana stvaranja kada je porazio Sanatiela. Kada je kraljica od Šibe došla u Jerusalim, kralj Solomon joj je poklonio taj prsten i predvideo da će kraljica roditi njihovog sina. Mnogo godina kasnije kraljica je prsten dala svom sinu Meneleku koji se zaputio u Jerusalim. Nakon što je Solomon video ovaj prsten (odmah ga je prepoznao) dozvolio je Meneleku da sa sobom u Etiopiju ponese Kovčeg zaveta. Danas se ovaj prsten, koji se smatra čudotvornim nosiocem nebeske moći, takođe smatra izgubljenim artifektom ranog judaizma.
Kao svi veliki vladari tog vremena, Solomon je voleo da ukrasi svoju prestonicu lepim građevinama. Za vreme njegove vladavine Jerusalim je postao divan grad sa palatama i lepim kućama. Pre svega, podigao je veličanstven hram. Hiljade radnika i robova, Feničana i Jevreja, vadilo je u planinama kamen, seklo građu po kedrovim šumama Libana i dovlačilo sav taj materijal u Jerusalim. Hiram, kralj Feničana iz Tira, Solomonov prijatelj, poslao mu je svoje najveštije graditelje koji su, uz pomoć jevrejskih radnika, izgradili hram. Unutrašnja strana kamenih zidova bila je obložena skupocenom kedrovinom u duborezu i ukrašena zlatnim ukrasima. Građevina je postala oličenje raskoši i umetnosti. U samom hramu bio je smešten bakreni oltar za prinošenje žrtava – volova i ovaca. Tu se okupljao narod iz cele zemlje, naročito za vreme praznika Pesaha, Šavuota i Sukota. Jerusalimski hram bio je tako veličanstven da su i stranci iz dalekih zemalja dolazili da mu se dive. Oni su se divili i raskošnim palatama koje je Solomon sagradio za sebe, svoje žene i svoje dvorjane.
Ovaj sjaj Jerusalima mogao je biti postignut samo po cenu teških poreza koje je iscrpljeni narod teško podnosio. Mnogo je morao da plaća i bogat i siromah, a hiljade njih je prisilno odvedeno na težak rad. Građevine i svečane palate nicale su iz patnji naroda. Radnici, zanatlije i zemljoradnici su osiromašili, tako da je broj nezadovoljnih stalno rastao. Jerovoam, vojni zapovednik iz plemena Efrajim, iskoristio je to stanje i počeo da traži da se Bogu služi molitvom i prinošenjem žrtve u hramu, dok su proroci (kao Isaja i drugi) neprekidno propovedali da se Bogu služi dobrim delima, plemenitošću srca, ljubavlju prema bližnjima i pravednošću u društvenim odnosima.
U starim svetim knjigama jevrejskog naroda – pet knjiga Tore i Knjige proroka – sadržana su oba učenja: učenje proroka i učenje sveštenika. Ovi spisi sadrže i sve zakone i narodna shvatanja o Bogu, o vasioni, o životu i smrti, a prikazuju i istoriju jevrejskog naroda i njegov položaj medu ostalim narodima.

Нема коментара:

Постави коментар