уторак, 15. новембар 2016.

Anđeli u istoriji umjetnosti

 U istoriji umjetnosti anđeli imaju svoj slikarsko simbolistički razvoj koji je usko povezan sa razvojem umjetničkih stilova i samog religijskog viđenja anđela, te sa samim stilom i uslovima života  ljudi u određenom periodu. U počecima slikanja anđela prikazivani su kao mladići u belim haljinama, bez krila, ali u četvrtom stoljeću “dobijaju” krila, najprije bijela a zatim šarena i zlatna. Ona označavaju nepripadnost svijetu i ljudima, te označavaju njihov boravak na nebu u sferi Božanskog. 

Prikazi anđela u umjetnosti su zaista raznovrsni, mijenjaju se kroz istoriju, prateći istoriska zbivanja, pa kako se mijenjaju zemaljske težnje i spoznaje, mijenja se i doživljaj i prikaz duhovnog. Pa su tako za rano 17 stoljeće karakteristični anđeli nalik dječacima, u dugim haljinicama. Talijansku renesansu su krasili tzv. putti, anđeli - goli dražesni dječačići. Kasnije u 17 i 18 stoljeću, u crkvenim prikazima, anđeli su često adoranti koji kleče uz tabernakul i zauzimaju značajnu poziciju na oltaru. U rukama često drže snop žita ili grozd, može se reći simbole blagostanja, i svjedoče o čovjekovim molbama i porukama upućenim Bogu, posredstvom anđela.Renesansa je uvela uz anđele i male putte – gole dječake i anđele, kao direktni uzor na antičke amore i kupide. Karakteristični za to doba su i anđeli svirači. Barok je u istoriji umetnosti najviše volio anđele, koji je u njima vidio sponu neba i zemlje, uostalom kao i u svecima. Nikada prije ili poslije nije bilo toliko razigranih anđela i to ne samo na slikama ili oltarima nego i na štukaturama, freskama, liturgijskom posuđu, odjeći, ogradama…Nešto kasnije, anđeli često lebde na oltarima i ukazuju na oltarske prizore. Ovim dobivaju značajniju ulogu. Zanimljivost su anđeli( 18 st.) sa licima odraslih osoba, čak i sa dosta grubim crtama lica. Kipari su uglavnom anonimni pokrajinski majstori. 

Većina današnjih crkvi ima tačno odrećenu ikonografiju u prikazivanju anđela. Arhanđela (Archangeli) ima sedam. Svaki ima ime i svoju individualizaciju. Mihael, "Tko je kao Bog", nebeski je vojskovođa, pobjednik nad Sotonom, najčešće prikazivani anđeo u umjetnosti, često puta zasebno personificira posljednji sud. Odjeven u ratničku odjeću: mač, štit, kacigu, a ujedno mu je i vaga simbol na posljednjem sudu, jer je on onaj koji važe duše. Gabrijel, "Božji glasnik", uz Mihaela najpopularniji. On donosi i prenosi obavijesti od Boga, u ruci mu je glasnički štap ili ljiljan, a ponekad i upaljena svjetiljka, ili zrcalo od zelenog jaspisa (dragi kamen) na kojem su ispisane Božje riječi. Najpoznatiji je po prikazima nagoveštaja Bogorodici. Rafael, "Bog liječi", nosi posudicu s lijekom ili vodi Tobiju za ruku. Urijel, "Svijetlo Božje", ima plameni mač u ruci, i anđeo je koji čuva ulaz u raj. On je istjerao plačućeg Adama i Evu iz raja. Barahijel, "Božji blagoslov", on se javio Mojsiju iz gorućeg grma. Oznaka su mu bijele ruže. Jehudijel, anđeo kazne, ima zlatnu krunu i trostruki bič. Sealtijel, anđeo koji je spriječio žrtvovanje Isakovo, ima ruke sklopljene na molitvu. Jedna druga hrišćanska ikonografija anđele slika na sledeći način:

Gabrijel (Muž Božji). Hrišćanstvo ga smatra za vesnika Božjih tajni. Prikazuje se kako u desnoj ruci drži rajsku granu i nosi svetilžu (fenjer) sa zapaljenom svećom, a u levoj ogledalo od zelenog kamena jaspisa.

Rafael (Pomoć i isceljenje Božje) Utešitelj žalosnih i iscelitelj bolesnih. Prikazuje se sa lekarskom posudom od alabastera u levoj ruci malo podignutoj, dok desnom rukom vodi dečaka Toviju koji drži ribu uhvaćenu u reci Tigris.

Uriel (Oganj Božji) Prosvetitelj neverujućih. Na ikonostasima se prikazuje kako u  desnoj ruci drži isukani mač a u levoj okrenut na dole plamen ognjeni. Naziva se još i Jeremil. (Jezdr. 4, 136).
Valatil (Molitvenik Božji) Je anđeo molitve, koji neprestano moli Boga za sve ljude, koje pobuđuje na molitvu. Prikazuje se sa očima i licem usmerenim nadole i rukama molitveno prekrštenim na grudima.

Jegudil (Slava Božja) On bdi nad ljudima koji se trude radi slave Božje i stara se ο nebeskoj nagradi koja im je pripremljena. Prikazuje se sa zlatnim vencem u desnoj ruci, a u levoj ruci drži trostruko spleten bič.

Varahil (Blagoslov Božji) On je anđeo koji ljudima donosi blagoslov i blagodat od Gospoda. Prikazuje se s odeždom na kojoj su po nedrima rasuti cvetovi belih ruža.

Zbog kompleksne ikonografije, tokom istorijei, svi su se oni pojednostavnili, tako da su u umjetnosti najviše u opticaju Arhanđeli (Mihael, Gabrijel i Rafael), te anđeli, a rjeđe serafimi i heruvimi. Kada bi samo pokušali nabrojiti koliko se puta javljaju u Novom Zavjetu, došli bismo do vrlo velikog broja anđeoskih intervencija. Gabrijelovo navještenje Bogorodici, ili silna anđeoska vojska koja se pojavila na nebu u božićnoj noći. Upravo najmasovnije scene anđela, uz posljednji sud, su kod Kristova rođenja, bilo da dvore malog Isusa, ili mu pjevaju, sviraju, ili nose svitkove sa tekstom Gloria in excelsis Deo - et in terra pax hominibus.

U hrišćanskoj ikonografiji anđeli su se u početku prikazivali kao mladići u belim haljinama, bez krila, ali su od četvrtog veka "dobili" krila, najprije bijela, a kasnije šarena i zlatna. Njihova krila znak su nepripadnosti svijetu, te označavaju njihov boravak na nebu i u sferi savršenstva Božje blizine. O njihovom služenju Kristu govori Evanđelje nakon kušanja u pustinji: "Tada ga ostavi đavao, a pristupiše anđeli te su mu služili" (Mt 4, 11). Anđeli uvijek označavaju mistiku, i utjehu. Tako na primjer kod Kristove tjeskobe na Maslinskoj gori: "I ukaza mu se anđeo s neba koji ga ohrabri" (Lk 22, 43). Taj prizor se često prikazuje kako anđeo donosi Isusu kalež, ili mu briše znoj s čela. U Jevanđelju sepodobno opisuje anđeo kod Isusovog uskrsnuća: "I gle, nastade žestok potres jer anđeo Gospodnji siđe s neba, pristupi, otkotrlja kamen i sjede na nj. Lice mu bijaše kao munja, a odjeća bijela kao snijeg" (Mt 28, 2-3). No, u umjetnosti i zapada i istoka, "proslava anđeoskog služenja" je u Apokalipsi, ili u Posljednjem sudu: "Kad Sin Čovječji dođe u slavi i svi anđeli njegovi s njime, sjest će na prijestolje slave svoje" (Mt 25, 31). Anđeli u Posljednjem sudu glavni su akteri - oni izvršavaju Božiju presudu. Sviraju u trube, vode pravednike u raj, osuđene izručuju paklu. Prave prestole (hetoimasia), nose znakove Hristove muke...

Renesansa je uz anđele uvela i male putte - gole dečake ili anđelke, kao direktni uzor na antičke amore i kupide. Vrlo su karakteristični za to razdoblje anđeli svirači koji sviraju, bilo da prate neki događaj na nebu ili učestvuju u njemu na zemlji. Anđeo s violom svira prateći Hrista u slavi, nekada se nalazio kao dio freske u apsidi crkve Svetih Apostola u Rimu, a kasnije je prenesen u Vatikanske muzeje. Naslikao ga je Mezzo da Forli 1477. godine i predstavlja sjajan primjer renesansne živosti i ljupkosti. RazdobljeIstorije umjetnosti koje je najviše volelo anđele svakako je barok, koji je u njima vidio posrednike i sponu neba i zemlje, kao uostalom i u svecima. Nikad pre, a ni posle, nije bilo toliko razigranih anđela, ne samo na slikama ili oltarima, nego i na štukaturama, freskama, liturgijskom posuđu, odeći, ogradama pevališta, grobovima... Razdoblje koje je toliko negovalo anđele, dalo je i najsavršenijeg majstora koji ih je izrađivao - Gian Lorenza Berninija. Njegovi anđeli po rimskim crkvama i mostovima postali su više od ideje pretočene u mermer. On je u potpunosti uspeo dematerjalizovati materiju i u njihovim licima pokazati nedužnost, nadzemaljsko raspoloženje, nepomućenu radost koja ne izlazi iz njih samih, nego iz blizine Onoga kojeg gledaju licem u lice.

Danas, sve se više čini da su nam potrebniji oni anđeli iz ranohrišćanskog vremena, kada su ih prikazivali bez krila, kao obične ljude koji su uvijek spremni pomoći, i priteći u nevolji,i koji su poput anđela čuvara. Ovo proizilazi iz ljudske potrebe za potpunošću božanskog motiva. Većina religioznih ljudi i vernika smatra se ispunjenim tek kada doživi neposredan dodir božanskog pa bi im anđeli slikani kao ljudi, pružali veću mogućnost da dožive ovakav susret sa božanskim a samim tim i religiozno ispunjenje. 

Danas se ponovno javlja interes za prikazivanjem anđela i to u svim stilovima koji se danas koriste, a čiji spektar nikada nije veći u povijesti umjetnosti, u kojoj nikada do sada nije bilo toliko stilova u zajedničkom intenzitetu koji se koriste i konzumiraju. Individualizacija je donijela globalizaciju u kojoj umetnik postaje jedinka koja prikazuje. Od realizma do apstrakcije u svim mogućim nijansama slikarstva svih svjetskih stilova prikazuju se anđeli koji više nemaju zadane forme stilova nego nastaju kako ih slikari kanaliziraju u svojim vizijama.

Нема коментара:

Постави коментар