понедељак, 21. новембар 2016.

Asirisko Vavilonska mitologija



Prateći korene predstava o anđelima moramo se osvrnuti još i na Vavilonsku kulturu posebno na njen panteon bogova u kojima se naznačuju pojedine forme božanske prisutnosti koje veoma liče na današnje pojavne oblike anđela pa ih možemo smatrati i kako njihove pra početne forme. Ovo se neodnosi samo na pojavnost bića koja nazivamo anđelima, (oličenoj u simboličkim predstavama, ili kroz religiozne i umetničke predstave)   već i na njihov način nastanka i komunikacije sa drugim božanskim pojavama ili stvorenim bićima.

Vavilonoski mitovi



Najranija klica mita o postanju bila je ideja da je noć (izvor, roditelj), otac dana i vode na zemlji. Od tame i smrti dolazi svetlost i život. Život je takođe kretanje. Kada praiskonske vode počnu da prave probleme nastaje život. Od konfuzije i haosa nastaje red i organizacija. Ovaj proces angažuje ideju stabilne i kontrolisane sile, kao i neprekidnost pojavljivanja božanskih pasivnih ili aktivnih sila. Da bi shvatili religiske predstave ranih stanovnika male i srednje azije moramo razumeti njihove astrološke prestave. Astrologija i astronomija bile su veoma razvijene u Sumeru a verovatno i Kaldei. Kada su Vavilonski astrolozi asistirali pri razvoju mita o postanju oni istupaju indetifikujući stvaralačku silu boga sa stabilnim i kontrolisanim duhom noćnog neba koji se prema njima manifestovao u obliku postojane orbite polarne zvezde (severnjača).  Povezana sa polarnom zvezdom bila je konstalacija zvezda Ursa Minor, nama poznatija kao “mali medved” koju su Vavilonski astronomi nazivali “mala kočija” Ova konstalacija postala je kočija i pre nego što su konji pripitomljeni. Naizgled postojana polarna zvezda zvana "Ilu Sar", "Božija Shar", ili Anshar, “uzvišena zvezda”, ili “najuzvišenija Shar.” Izgleda kao da je smeštena na vrhu neba (Vavilonci su to tumačili u smislu njene vrednosti). Bog Shar, zato stoji na vrhu nebeske planine, Vavilonske predstave Olimpa. On je duša starih bogova, koji su u Vavilonu zamenjeni sa mlađim bogovima, Merodachom, kao Merkurom, jutarnjom zvezdom, ili suncem, planetom dana, i Assyri-om Ashur, kao suncem, ili Arktursom ili Orionom. Ipak otac i sin su indentični. Oni su etape jednog, “samostalnog i moćnog”.

Pomak u razvoju panteona svakao predstavlja definisanje kraljevske vlasti tako što su se kraljevi prikazivani kako inkarnacije boga. Isaia s lakoćom povezuje mitove oblasti između Tigra i Eufrata o božanstvima i njhovom povezanšću sa kraljevima pomerajući ih sa starih bogova na mlade bogove, kojima je vladajući monarh samo inkarnacija, i sa idejom da je vrh nebeske planine krunisan “severnom zvezdom” sinbolom Anshar. On uzvikuje, koristeći se Vavilonskim simbolizmom, “protiv kralja Vavilona i govori, Kako imućni tiranin završava! Kako zlatni grad završava!... Kako si pao sa neba, O Luciferu, sine zore! Kako si bačen na zemlju, što je oslanilo naciju! Za tebe mora govoriti tvoje srce, Ja ću se uzdići na nebo, ja ću slaviti moj tron iznad Božjih zvezda; I sešću tada na vrh kongregacije, na severnoj strani, Biću uzdignut iznad najviših oblaka; biću kao najuzvišeniji.” Kralj indentifikovan kao Lucifer je božanstvo vatre i jutarnja zvezda. On je mlađi bog koji je čeznuo da zauzme nebeski tron svoga oca, božiji Shar, tj. severnu zvazdu.

Važan u religiskom i političkom pogledu bio je sinbol Ashura. Prikzivan kao zraci sunca on je vremenom evoluirao ka nežnijim i papernatijim prikazima i konačno doveo do motiva krilatog čoveka kasnije dominantnog motiva pri prikazivanju anđela.

Tammuz, slično kao i Anshar, smatrao se  stražarem noćnog neba, on se prikazivao kao koza, kako što je prikazivan i Nin-Grisu ili lagash. Koza je takođe povezana sa Merodahom. Vavilonci, moleći se ovom bogu da odnese njihove bolesti ili njihove grehe, oslobađali su kozu koja je puštana u pustinju. Sadašnja polarna zvezda, koja naravno nije, polarna zvezda najranijih astronoma. Svetlost na  zapadu omeđena planinama, nazvana je Al-Jedy, ili “jare”. U indiji, koza je povezana sa Agni i Varunom, bila je ubijana tokom pogrebnog rituala da bi duša ušla na nebo. 

Vavilonski mitovi pokazuju da su stanovnici Vavilona verovali u “nebeske koze” i/ili “nebeske bikove” koji su bili oličeni u njihovim božanstvima. Tako Sumerski Nannar (Sin), mesečev bog Ur, Saturnov Ninip i Bel Enlil. Kao bik, on je kao i  Anshar, vladajuća životinja nebebesa. I kao Anshar on je povezan sa “savetom  šest božanstava”. 

Horusov “krilati disk” bio je i simbol uništenja i borbe, kao i svetla i plodnosti. Horus prihvata taj oblik u jednoj legendi za uništenje Seta i njegovih sledbenika. Ali, naravno, isti simbol može da ne prenese istu ideju svim ljudima. U Vavilonu i Asiriji sunce je bilo, između ostalog, uništitelj iz ranijih vremena. Brojne mitologije strelca povezuju sa sunčevim, mesečevim, i atmosferskim božanstvima. Strelac je simbol osvetljenja, kiše i plodnosti, isto kao i gladi, bolesti, rata i smrti.

Novi kultovi stvarani su s´vremena na vreme u Vaviloniji, a kada su postizali političku moć davali su jasan karakter religiji njihovih gradova država. Drugi koje nisu naišli na političku podršku i ostali nepoznati u svom okruženju, možda su toliko raširili svoj uticaj onoliko daleko koliko to im je bilo moguće. Za persijski Mitranizam se zna da je bio proizvod misionarskih napora proširenih iz velikog i drevnog kulturnog područja. Mitra, je bilo jedno od imena Vavilonskog sunčevog boga, koji je takođe bio i bog plodnosti. Ali Ashur nije mogao početi samo sa borbom i sunčevim božanstvom. Kao bog grada države morao  je biti obožavan od zemljoradnika, zanatlija i trgovaca. Morao je biti prepoznat kao božanstvo plodnosti, kulture, trgovine i zakona. Čak i kao nacionalni bog morao je učiniti širu pojavnost osim kulturnim i  upravljačkim klasama.

Moć Asirije je održavana pomoću Ashura, ali je ona takođe održavana i poreklo rasta njihove popularnosti. Civilizacija koja je stvorila Ashure imala je zemljoradničke osnove. U početku sa razvojem prirodnih izvora Asirije: “posmatrajte, asirski je bio kedar u Libanonu sa svetlim granama... vode su ga načinile velikim, dubina ga je postavila na visinu sa njenim rekama koje teku oko njegovih biljaka, usmerivši njene male reke ka svakom drvetu u polju. Zato njegova visina je bila uzdignuta nad svakim drvetom u polju, a njegove grane bile su umnožene i postale duge usled mnoštva voda kada je krenuo napred. Sve ptice neba napravile su svoja gnezda u njegovim granama, a u njegovoj senci naseliše se sve velike nacije. Tako je on sijao svojom znamenitošću, dužinom svojih grana; njegovi koreni behu velike reke. Kedar u Božjoj bašti nije se mogao sakriti: drveće jele nije ličilo na njegove grane, i drveće kestena nije ličilo na njegove grane; niti je bilo koje drvo u Božjoj bašti bilo poput njega u svojoj lepoti”. 

U Ezekoelovom poređenju Asirije i moćnog drveta, nema sumnje da je u pitanju mitološka aluzija. Jevrejski proroci stalno su upotrebljavali za svoju poetsku slikovnost osobena verovanja naroda kojima su se direktno obraćali. “Sove”, “satiri” i “zmajevi” Vavilona, koje pominje Isaia, preuzeti su iz Vavilonske mitologije, kao što je naznačeno. 

Ovo drvo izgleda kao stub, i trostruko je ukršten uobičajenim bikovim rogovima nadarenim prstenastim simbolom koje mogu biti zvezde, najviši vreh rogova ima veći prsten među jnima, ali samo delimočno pokazan kao da je polumesec. Drvo sa svojim mnogim “sedmostrukim” crtama može biti simbol “sedmostrukog-je-si-ti” božanstva. Ovo je svakako asirsko drvo koje je nazvano “šiba” ili “štap”.Kojim mitskim životinjama je ovo drvo pružilo zaklon? Lajard pronalazi da su “četiri stvorenja stalno predstavljana na izvajanom zidu”, bila “čovek, lav, vo i orao”.

U Sumeriji bogovima je data ljudska forma, ali pre nego je dostignuta ova faza bik je simbolizovao Nannar (Sin), boga meseca, Ninip (Saturn, staro sunce), dok je  Enlil bio plemenski bog sunca a Nergal je sinbolizovan lavom. Orao je predstavljao pticu Zu, kao i sunčevu fazu, a takođe i božanstvo plodnosti. U srebrnoj Lagash vazi lav i orao su kombinovani u formu orla sa lavljom glavom, formu Tammuza, i to je povezano sa koza, lavom i bikom.  Glava buzdovana posvećena Nin-Grisu, na kojem lav ubija bika kako pticu Zu praćen zmijom, sugeriše rat totemskih božanstava, po jednoj “školi,” i rat sunca sa olujnim oblacima po drugoj. Kakvo god da je objašnjenje porobljavanje jednog životinjskog božanstva drugom sigurno ima veze  sa idejom žrtvovanja da bi se obezbedila dostava hrane.

U Asiriji mnogi primitivni bogovi su bili kombinovani sa krilatim bikovima, krilatim bikovima sa ljudskom glavom (što se uobičavalo za simboličko prikazivanje kraljeva), krilatih lavova sa ljudskom glavom, krilatih ljudi, božanstava sa lavljom glavom, ljudskim telom i orlovskim nogama sa kanžama, i takođe sa orlovsko glavom, ljudskim telom, krilima, sa rukama u kojima bi božanstvo držalo metalnu korpu u kojoj bi dva krilata čoveka obožavala sveto drvo.

Izgleda da je Orao u Sumeriji i Asiriji dobio ulogu simbola plodnosti sa solarnim i atmosferskim atributima. Veoma je verovatno da je Ashur simbol, poput Egipatskog Horusa solarni disk. On je ujedno i krilati simbol života, plodnosti i uništenja. Ideja koja predstavlja sunce tokom pomračenja, sa probijajućim zracima, čini se pre izvarednom, jer pomračenja su užasavajuća i indicirala su božanski gnev. Svakako ne objašnjava zašto bi “zraci” trebalo da pružaju po obodu, poput krila, i nadole poput repa, zašto bi “zraci” trebalo da budu duplirani, kako dupla krila heruvima, bikova,…i podeljena u delove koji nagoveštavaju perje, ili zašto je disk  savladan od uobičajenih rogova, udaren zvezdolikim prstenastim simbolom. Koja posebna povezanost pet malih prstenova unutar diska je pretpostavljena kako učesnik u pomračenju sunca teško je otkriti.

Kada Ezekiel proriče Izraelcima zarobljavanje u Tel-abibu, “reka herub” u Kaldei (khebar, blizu Nippura), on prihvata Asirski simbolizam. Verovatno je on pre izricanja ovog proročanstva u Vavilonu došao u kontakt sa sveštenicima iz Asirskih gradova koji su figurativno opisivali svoja božanstva.Drugi opis heruvima tvrdi: “njihovo čitavo telo, i njihova leđa, i njihove ruke, i njihova krila, bili su puni očiju ( u širem kontekstu moglo bi se reći i zvezda) oko njih, čak i točkovi okje su njih četvoro imali. Što se tiče točkova, plakali su pod njima u mom sluhu, O točkovi!” – ili sudeći po krajnjem tumačenju, “bili su pozivani u mom sluhu, točkovi, ili Gilgal” tj. pokreni se... “i heruvimi behu podignuti”.

Moglo bi se reći da je točak (ili kolut, varijanta tumačenja) bio simbol života, i da je asirska perjem-odevena figura koju je zatvarao bila bog. Ne samo bog rata već i plodnosti. Njegova trozuba strela naliči, kao što je nagoveštavano, simbolu osvetljenja. Ezekielove aluzije su sugestivne u ovom povezivanju. Kada su heruvimi “potrčali i vratili se” Ezekija spominje “pojavljivaje kroz svetleću munju”, tvrdeći da  “zvuk njihovih krila” naliči “zvuku velikih voda”. Njihova tela bila su “poput gorećeg uglja vatre”. Bog plodnosti bio je povezan sa vatrom, svetlom i vodom. Agni od Indije, Sandan od Male Azije, i Melkarth od Fenikije bili su visoko razvijeni vatreni bogovi plodnosti. Kult vatre takođe je bio poznat u Sumeru.

Persijski bog Ahura Mazda lebdi nad kraljem u skulptoralnoj predstavi tog visokog velikodostojnika, zatvorenog u krilati točak, ili disk, kao Ashur, stežući prsten u jednoj ruci, podignute druge ruke kao da blagosilja one koji ga obožavaju. 

Šamaš, vavilonski sunčani bog; Ištar, boginja nebesa; i druga vavilonska božanstva nosila su prstenove kao što su egipatski bogovi nosili ankh, simbol života. Šamaš je takođe prikazivan kako sedi na tronu u paviljonu koji podupiru stubovi, ispred koga je sunčev točak. Prečke točka su oblikovane kao simbol zvezde i trostruko zvoneći “vodenim zracima”.

Svi mlađi bogovi, koji su zamenili starije bogove kao što jedna godina smenjuje drugu, bili su božanstva plodnosti, bitke, svetla, vatre, i sunca. Moguće je, stoga, da je Ashur bio poput Marodaha, sin Ea, bog dubine, oblik Tammuza poreklom. Većina mladih bogova služena je uz neki oblik žrtvovanja među kojima je žrtvovanje prinošanjem žrtvava paljenica bilo najrašireniji oblik. Ovi obredi zasigurno nisu bili nepoznati u Vavilonu i Asiriji. Kada je, po biblijskoj naraciji, Nabukodonoser “napravio lik od zlata” koji je postavio u “ravnicu Dura, na periferiji Vavilona”, naredio je: “O narode, nacijo i jezici... u vreme kada čuješ zvuk trube, flaute, harfe, psaltira, čembala i svih vrsta muzike... padni i obožavaj zlatni lik”. Izvesni Jevreji koji su “postavljeni izvan događaja na priferiji Vavilona”, naime, “Šadrah, Mešah i Abed-nego”, odbiše da obožavaju idola. Bili su kažnjeni bacanjem u “plamteću vatrenu peć”, koja je zagrevana “sedam puta više nego što je trebala biti”. Izašli su nepovređeni.

U Kuranu je rečeno da je Abraham uništio likove Kaldeanskih bogova. On ih je “polomio u deliće.Sve osim najvećeg od njih, da mogu prebaciti krivicu na njega”. Po Kuranu Kaldeanci su bili u to vreme: “daleko u poljima, slaveći veliki festival”.  Da bi kaznio krivca Nimrod je podigao ogromnu lomaču na Kutahu. “Tada su vezali Abrahama, i stavili ga u mašinu, ubacili ga u sredinu vatre, od koje je bio sačuvan od anđela Gabriela, koji je bio poslat da mu pomogne”. Istočni hrišćani svalve 25-i januar kao sećanje na Abrahamov beg iz Nimrodove lomače. Evidentno je da je vavilonski vatreni obred vršen u proleće. I da je podrazumevao da će ljudska bića biti žrtvovana sunčevom bogu. Ismevani kralj, koji se na jedan dan birao među nekim Sumerskim prlemnima bivao bi spaljen da ovekoveči drevnu žrtvu pravih kraljeva, koji su bili inkarnacije boga.

Isaia pravi veze sa žrtvujućim spaljivanjem kraljeva u Asiriji: “kroz glas Gospoda Asirci će biti poraženi. I na svakom mestu gde će kažnjenici proći, a nad kojim će Gospod lebdeti, biće trube i harfe: a u bitkama potresa boriće se sa njima”. Kada je Niniva bila pred padom, a sa tim i asirsko carstvo, legendarni kralj, Sardanapal, za koga je važilo da je utemeljio Tarsus, spalio je sam sebe, sa svojim ženama, konkubinama, evnusima u lomači u svojoj palati. Zimri, koji je vladao Izraelom sedam dana, “spali kraljevu kuću nad njim u vatri”. Saul, još jedan kralj koji je pao, spaljen je posle smrti, i njegove kosti su pokopane “pod hrastom u Jabešu”. Obred spaljivanja Saula je od posebne važnosti. Saul, pravoverni kralj Judeje, je, nakon smrti, “položen u krevet koji je bio pun slatkim mirisima i raznim vrstama začina spremljenih apotekarskim umećem: koji su činili velikim njegovo spaljivanje”. Zaključak sugerisan uporednim proučavanjima verovanja susednih naroda, i dokaza koje pružaju asirskie skulpture, je da je Ashur bio visoko razvijeni oblik boga plodnosti, koji je bio ustaljen ili potpomognut u svom sukobu sa demonima, vatrom i žrtvovanjem svojih obožavalaca.

Brojni simboli mogu predstavljati faze boga. Kada su prolećne vatre bile upaljene, a bog “obnovio svoj život kao orao”, njegov simbol je verovatno bio sunčev točak ili disk sa orlovskim krilima, koja su postala poštovana kao simbol života. Bog je doneo život i svetlo svetu; on je izazvao useve da rastu; on je dao prirast; on je zadobio obožavatelje. Ali on je takođe bio i bog koji je pogubio demone tame i oluje. Hramovi su bili podizani Ashuru, ali je on mogao biti obožavan bilo gde, kao Kraljica Nebesa, koja je primila darove na ulicama Jerusalima, jer “on nije trebao nijedan hram”.

Ashur i Sin su jednki i povezani. Takođe povezan sa njima je Nusku, božiji glasnik, kojem je dato istaknuto mesto u Asiriji. Kralj ga je često prizivao. Kao sin Ea on je delovao kao glasnik između Merodacha i boga dubine. Takođe on je bio i sin Bel Enlil-a, i kao Anu bio je zaštitnik ili zapovednik reda Igigija, “nebeskih domaćina, ili u slobodnijem prevodu nebeske vojske.” Profesor Pinč predlaže da se on može indentifikovati kako Sumeriski bog vatre Gibil, ili kao brat boga vatre, za koga se može reći da je oličen u svetlu, vatri i suncu. U haranu on je pratilac boga meseca, te se zato može simbolizovati i mesecom takođe. Profesor Pinč takođe ukazuje da su Vavilonci i Asirci povezivali vatru sa svetlošću i plodnošću.

Zvezdana faza karaktera Ashura je veoma moguća. Kao što je već nagovešteno, grčki prevod Anshar kao “Assoros”, je sugestivan u ovoj vezi. Jastrov, ipak, primećuje da upotreba karaktera Anshar za Ashur nije bila u upotrebi do 18-og veka PNE. “Jezički”, on kaže, “promena iz Ashir u Ashur može biti procenjivana, ali ne i transformacija iz An-shar u Ashur ili Ashir. Moramo pretpostaviti etimologiju od Ashur, predloženu od nekih proučenih spisa, kao prirodu igre sa imenom”. Sa druge strane, moguće je da što se čini proizvoljnim nama može biti opravdano i savršeno prihvatljivo za drevnu Asiriju, ili na bilo koji način tradicionalno. Profesor Pinč izražava da kao bog sunca, a “istovremeno ne Šamaš”, Ashur  naliči Merodahu. “Njegova identifikacija sa Merodahom, ako je ikada bila prihvaćena, može biti razlog sličnosti sa reči Asari, jednim od imena ovog božanstava”. Kao Asari, Merodah je bio poređen za egipatskim Ozirisom, koji je, kao bog Nila, bio Asar-Hapi. Oziris naliči Tammuzu i bio je slično božanstvo žita i vladalac živih i mrtvih,  povezan sa Ausharom, “vodenim poljem”, Ansharom, “bogom visina” ili “najvišim”, i sa Kraljem Asshur koji je otišao iz zemlje Nimroda i “izgradio Ninivu”, ako ga smatramo kao istog porekla sa Tammuzom, Ozirisom i Attis-a-om razvijenom i lokalizovanom formom drevnog božanstva plodnosti i žita. 

Ashur je imao suprugu kojoj se odnosimo kao Ashuritu, ili Beltu, “gospa”. Njeno ime, ipak, nije dato, ali je moguće da je bila identifikovana sa Ištar od Ninive. U istorijskim tekstovima Ashur, kraljevski bog, stoji sam. Kao hititski Veliki Otac, verovatno je bio smatran za poreklo života. Zapravo, možda je pod uticajem severnih gorštaka iz ranog asirskog perioda, Ashur bio razvijen koa otac bog – Baal. Kada su pročitani hititski zapisi, više svetla je bačeno na problem Ashur. Drugi mogući izvor kulturnih uticaja je Vrhovni bog Ahura Mazda (Ormuzd). Orzmud je bio, kao što je naznačeno, predstavljen kao Ashur, lebdeći nad kraljevom glavom, obuhvatajući krilati disk ili točak, i figuru svetog drveta u persijskoj mitologiji. Rani asirski kraljevi su imali ne-Semitska i ne-Sumeerska imena. Čini se razumnim da se pretpostavi da su religiozne kulture etničkih elemenata koje su predstavljali morale doprineti razvoju boga grada Asshura.

Mitologija je posebno zanimljiva po pitanju prikazivanja bogova Enlila i Enkija. Sumerski bog vode u Eriduu. Kao i An, bog neba, Entil, bog vazduha, i Ninhursaga, majka zemlja, Enki je bio božanstvo stvaranja. Sveštenici su često oblačili halju u obliku ribe kada bi vršili obrede očišćenja Ti odredi simbolizovali su pročisnu moć koju je imao Enki kao bog ritualnog pranja. Riba možda ima veze sa vavilonskom legendom o Ei, što je bio Enkijev akadski naziv sa značenjem "gospodar vodene kuće" - slatke podzemne vode koju su Sumeri nazivali Abzu. Prema ovom mitu, u drevna vremena, kada su ljudi, poput zveri, živeli u bezakonju, Ea izroni iz mora. Delom čovek a delom riba, dvoglavi bog podučio je ljude zanatima, obradi zemlje, pismenosti, zakonima, graditeljstvu i magiji. Ublažio je prvobitnu grubost ljudi, i od tog doba ništa nije dodato njegovom učenju što bi ga poboljšalo. Posle jednodnevne poduke, Ea se vratio u more, i tokom hiljada godina taj božanski čovek-riba je još samo tri puta izašao iz vode.  Enki se pojavljuje u sumerskom mitu koji predstavlja paralelu starozavetnoj priči o Adamu i "vrtu edemskom". U rajskom Dilmunu, za koji se smatra da je mestu današnjeg Bahreina u Persijskom zalivu, “bog vode živeše s Ninhursagom. Beše to srećno mesto, gde životinje ne kidisahu jedna na drugu i gde bolest i starost behu nepoznati. Jedino nedostajaše slatka voda, a nju obezbedi Enki-njegova zajednica s majkom zemljom pretvori ostrvo u plodan vrt. Ali svađa izbi kada Enki pojede osam biljaka što ih je gajila Ninhursaga, i ona baci na njega prokletstvo smrti.” Kletva se pokaza delotvornom i na užas drugih bogova, bolest zahvati osam delova Enkijevog tela. Entil nije imao moć da zaustavi njegovo propadanje, i kada se činilo da nema nade za Enkija, javi se lisica, ponudivši da, za odgovarajuću nagradu, vrati Ninhursagu u Dilmun. Tako i bi, te majka zemlja načini osam božanstava koja izlečiše bolesti njenog družbenika. Postoje očigledne sličnosti između ovog mita i biblijske slike raja. U "Postajanju", "podižase se para sa zemlje da natapa svu zemlju", a kušanje zabranjenih biljaka jasno podseća na drvo života u Edemu. Sama ideja božanskog raja, vrta bogova, sumerskog je porekla. Eva, Adamova žena, i Ninti boginja stvorena da iceli Enkijeve slabine, takođe imaju nešto zajedničko. Znamo da sveto drvo, kiskanu, beše "posađeno na Abzuu" i da je predtavljalo središnju tačku obreda. Mada se izraz "drvo života" ne pojavljuje ni u jednom sačuvanom mesopotamiskom zapisu, iz likovnih prikaza obreda može se zaključiti da je drvo igralo značajnu ulogu. Sumerska legenda o stvaranju čoveka počinje kuknjavom bogova kako im je teško da sami pribavljaju hranu. Enki, probuđen iz dremeža usliši im zahtev za slugama i načini čovečanstvo od "gline". On je bio taj koji je Zijusudru, pobožnog kralja Sipara, upozorio na predstojeći potop. Bogovi, kojima su dojadili njihovi smrni pomoćnici, behu odlučili da unište stanovnike zemlje.

Нема коментара:

Постави коментар