Istorija
pojmova ima dvostruki cilj: da razume proces u kome se pojmovi razvijaju i da
razume (pa i 'definiše') sam te pojmove. Ovaj metod podrazumeva da su pojmovi
stvarni i značajni po sebi: kao što je to uočio Epiktet, ono što izaziva
poremećaj u svesti ljudi nisu događaji nego njihova procena tih događaja. Metod
je sličan tradicionalnoj istoriji ideja, ali se od nje razlikuje na dva
načina. Prvo, oslanja se na istoriju društva i usvaja Manhajmov zaključak da se
znanje stiče uvek sa izvesnog stanovišta. Pojmovi se razvijaju po pravilima
koja delimično određuju društveni uslovi. I drugo, a to je mnogo važnije, metod
omogućava pokušaj da se 'uzvišena misao poveže sa 'niskom mišlju, teologija i
filosofija sa mitom i umetnošću, proizvodi nesvesnog sa proizvodima svesnog.
Taj metod onemogućava da se uopštava ona ideja o Đavolu koja je u Francuskoj u
trinaestom veku bila zasnovana isključivo ili na dokazima, što su ih pružali
teolozi ili na dokazima što ih je pružala popularna legenda. Možda bi
najtačnije bilo reći da se ovim metodom povezuje i jedno i drugo, s tim što se
prihvata i razlika koja ih deli. Pojam se, dakle, od ideje razlikuje po tome,
prvo, što je i u društvenom i u kulturnom pogledu šire zasnovan i drugo, što
obuhvata i psihološke nivoe koji su dublji od onih racionalnih.
Šta je pojam? Pojam nije metafizička,
objektivna, suštinska Platonova ideja. U objektivnoj stvarnosti možda postoji,
a možda i ne postoji biće koje bi odgovaralo pojmu anđela ili đavola. Ukoliko postoji, do saznanja o njemu
je nemoguće doći. Ako neko čak i kaže da je Anđela ili Đavola video neposredno —
kao to su patrijarsi videli aneđele ili kao što je Luter Đavola video kako ga
vreba iza ćoška — onaj koji ga opaža, upija to viđenje u sebe i prenosi ga
drugima unutar svoje psihološke i društvene sredine. Nije mi namera da o
pojmovima, kao što su anđeli (pa i oni pali oličeni u demonima), iznosim bilo
kakve metafizičke postavke, a ni da tvrdim kako je on možda 'stvarno' s one
strane ljudskog opažanja. Da bih svoje izlaganje učinio što jasnijim i stilski
ujednačenijim, najčešće govorim o pojmu anđela ili demona koji se menja ili
razvija. Ali ono što pod tim uvek podrazumevam nije Anđeo/Đavo suh specie
aeternitatis, nego Anđeo / Đavo onakav kakvog ga opaža ljudska svest.
Potvrđujem,
dakle, stvarnost Anđela /Đavola, ali to ne znači i da procenjujem metafizičku
stvarnost jednog takvog bića. »Stvarnost nije datost, nego konstrukcija... Ako
ljudi definišu situacije u kojima se nalaze kao stvarne, onda su one stvarne po
svojim posledica-ma«. Reći ću da je
Anđeo pojam Anđela, a Đavo pojam Đavola. To, međutim, ne znači i da tvrdim da
religiozni entitet poznat kao Anđeo nije i nešto više od svog pojma. Možda
jeste, a možda i nije. Jedina stvarnost koju znamo je stvarnost fenomena — tvorevina
duha — i to znanje je sigurno znanje. Anđeli su stvaran fenomen i, sledstveno
tome, svaki pojedinačni anđeo ili demon
je stvaran.
Pojam je,
dakle, ono što se do danas mislilo da jeste. Umetnost je ono što se do danas
mislilo da jeste. Demokratija je ono što se do danas mislilo da jeste. Anđeo /
Đavo je ono što se do danas mislilo da jeste. Ali, ako je pojam sve ono što se
od pamtiveka do danas mislilo da jeste, onda je on nedosledan i nepovezan,
haotičan i kao takav ne doprinosi razumevanju. I zato bi tu definiciju trebalo
istančati. Pojam je sazdan iz tradicije shvatanja o tome šta je on. Nastranu
stavovi koji ne potiču iz opštih opažanja i koji nisu potecište tih opažanja,
stavovi koji nikada u javnosti nisu ni provereni, ni potvrđeni, nisu ni od
kakvog značaja. Ako mačku opišete kao krilatog debelokošca, ta ideja vam neće
pomoći da razumete mačke. Od značaja su, dakle, samo one ideje koje su, u vreme
kada su izlagane ili docnije, dobile dovoljnu javnu podršku. One sačinjavaju
tradiciju koja se i pored svih svojih raznorodnih varijanti i oprečnih
mišljenja, može slediti i o kojoj se, bar u opštim crtama, može govoriti.
Anđeo/Đavo je ono što je i njegov pojam, a njegov pojam je tradicija ljudskih
shvatanja o njemu.
Za
proučavanje Anđela/Đavola ne postoji bolji način od istorije pojmova, jer ona
povezuje teologiju, fiolosofiju, mitologiju, umetnost, književnost i legendu,
odnosno čitav niz folklornih predaja. Da sažmemo:
Objektivna
definicija Anđela / Đavola ne postoji.
Istorijski
gledano, Anđeo / Đavo se može definisati.
Do
istorijske definicije Anđela / Đavola možemo doći kroz odnos prema definicijama
dobra i zla koje su i same egzistencijalne.
Anđeo je ono
što se u društvu opaža kao dobro, dok je
đavo, sa druge strane, otelotvorenje svega onoga što se u društvu opaža
kao zlo. Pojam Anđela i Demona sazdan je od tradicije (ili tradicija) opažanja
tog otelotvorenja.
Tradicija
pojma ima sledeća obeležja:
Saobražena
je tipu. Tradicija Đavola ostaje verna osnovnim opažanjima zla kao patnje
pojedinaca. Tradicija anđela ostaje verna potrebi i nadi u čudo kao spasenje od
zla koje realno preti svakom pojedincu.
Tradicija se
vremenom razvija. Tako saobražena tipu, postaje sve složenija i, po sastavu,
čudesno raznovrsna i bogata.
U početku,
tradicija prekoračuje svoje granice i obuhvata čitavu lepezu raznorodnih ideja.
Kasnije,
njene se granice sužavaju, pomalja se žiža. U razdoblju koje je prethodilo
Novom zavetu, pojam Đavola obilovao je velikim bogatstvom mitoloških, teoloških
i ikonografskih izraza; kasnije je racionalna teologija tradiciju kovala i
klesala čekičem i dletom. Pojam je još živ i približava se, čini se, svojoj
žiži.
Do nje se,
na kraju, dolazi na jedan ili najviše na dva načina: A. tradicija u celosti
prestaje da zadovoljava živa opažanja, prestaje da se razvija. U ovom slučaju,
može se reći da se ona gasi, kao što to pokazuje primer pojma 'carstva'. Ili, B.
tradicija može dospeti do živog jezgra integracije, do jednoglasnosti, kao u
slučaju pojmova kakvi su „vrhovna vlast“ i „epska poezija.“ Kako bismo onda u
okviru te 'tradicije pojam najbolje razumeli? Po mom mišljenju, pojam nećemo najbolje
razumeti u svetlosti njegovog porekla, dok će nam pravac u kom se tradicija
kreće i razvija biti od velike pomoći. Uzećemo, kao opšte poznat primer,
hrišćan-stvo: ne verujem da bi se istina hrišćanstva najbolje objasnila kroz
traganje za njegovim počelima, već mislim da bi se pre rasvetlila kroz
proučavanje njegovog razvoja u tradiciji. Ovaj prilaz obrnut je od pretpostavke
koja je vrlo dugo vladala u hrišćanskim i mnogim drugim religioznim učenjima,
od pretpostavke obeležene jednom genetičkom zabludom: da se pravo značenje reči
— ili ideje — otkriva u njenom prvobitnom stadijumu. Navodimo Luja Diprea:
»Velika popularnost ideje evolucije u biologiji, sociologiji i filosofiji
devetnaestog veka ostavila je neobične posredne posledice na izučavanje
religije. U toku nekolikih decenija vladala je bespogovorna postavka da se
istina religije može otkriti samo u njenom začetku. I tako je traganje za
definicijom dobilo oblik istraživanja početka, to jest 'traganja za istorijskim
Isusom«. Mi ćemo, međutim, Hriščanstvo ili Ustrojstvo ili Đavola ipak najbolje
shvatiti i razumeti ako sledimo pravac kojim su se oni kretali kroz vekove, to
jest, ako sledimo njihov istorijski razvitak.
Нема коментара:
Постави коментар