петак, 4. новембар 2016.

Institucije i pokreti unutar judaizma Drugog hramaSinedrion (Sanhedrin)

Sinedrion (Sanhedrin) - kada je uopšte ova institucija jevrejskog naroda nastala, kao i njegov prvi sastav u istoriji jevrejskog naroda, za sada nije rasvetljeno. Njegov razvoj je išao u vreme hasmonejaca i preživevši mnoštvo udara opstao je kao vodeće institucionalno telo koje je predstavljalo jevrejski narod za vreme rimske vladavine. Sinedrion, uz jasan uticaj prokuratora, poprimio je precizan oblik i sprovodio jasno zacrtanu službu. Sastavljen kao veće (skupština) sveštenika i laika imao je 70 članova, ne računajući prvosveštenika koji je predsedavao Sinedrionom. Sinedrion je bio podeljen na tri grupe koje su ga činile:
1.Poglavari svešteničkih porodica
2.Starešine koje su predstavljale laičku (svetovnu) aristokratiju i književnike (pravnike i teologe)
3.Farisejski usmerene članove koji su činili manjinu nasuprot većini koja se držala sadukejskih načela.
Primer njihove ideološke podvojenosti imamo u Delima 231-9 kada apostol Pavle, izveden pred Sinedrion, zameće svojim iskazom raspravu izmedu farisejskog i sadukejskog članstva Sinedriona i ostaje neoštećen u svom uverenju. Za vreme vlasti prokuratora, Sinedrion je imao velika ovlašćenja. Bio je nadležan za sve slučajeve kršenja Tore, što je u praksi značilo građansko i religijsko područje, jer je jevrejstvo nezavisno od okupacijskih vlasti imalo samo jedan - svoj zakon. Vrhovno veće Sinedriona imalo je na raspolaganju sopstvenu službu (tip svojevrsne poluvojne organizacije) koja je vršila hapšenje onih koji su bili u težim prekršajima i mogla ih je kažnjavati ako im je krivica bila dokazana. Imali su pravo da u težim slučajevima donesu smrtnu presudu, ali presuda ove vrste morala je biti potvrdena od rimskog prokuratora. Sinedrion je bila takođe institucija Jevreja koja je kao sudnica bila uspostavljena za sve jevrejske zajednice izvan Jerusalema. Sudili su pomesne slučajeve u svetlu usvojenih propisa koje je objavilo Veliko veće (Sinedriona u Jerusalemu) za sve Jevreje naseljene po raznim oblastima Palestine.
Pismoznalci - književnici (poznavaoci spisa) se prvi put u istoriji jevrejskog naroda pojavljuju u vreme cara Solomona. Bili su obrazovani državni činovnici. Oni su počeli sa pisanjem mudrosne izraelske književnosti. Nakon ropstva, književnik je bio čovek koji je vešto pristupao Zakonu, kao na primer Ezra (Ezr. 76.11-12; Nem. 81). U prvom veku nove ere i za vreme Hristove misije, književnici su bili pravnici, moralisti i teolozi koji su predvodili jevrejski narod. (Mt. 232 – „Na Mojsijevu stolicu sedoše pismoznanci - književnici. Činite, dakle, i držite se svega što vam kažu“). Nazvani su: braniteljima, učiteljima, učiteljima Zakona, pa su ih oslovljavali sa: rabi (rabbi je na jevrejskom učitelj). Bilo je posebno istaknutih rabina tokom prvog veka nove ere, kao na primer Hikel i Šamaj, koji su podigli odlične škole i stekli veoma visoko poštovanje i ugled. Takav je bio i Pavlov učitelj Gamalijel (Dela. 534-39;223).Na osnovu rabinskog doprinosa jevrejskoj tradiciji, nešto kasnije druge generacije pismoznanaca (književnika) sastaviće zbirku jevrejskih spisa koja nosi naziv Talmud. Pored Talmuda, najstarija pisana kodifikacija usmenog Zakona, biće drugo delo koje je nastalo vrednim radom ovih ljudi i nazvaće ga Mišna (ponavljanje).

Нема коментара:

Постави коментар