Jedan od velikih starozavetnih proroka koji je
delovao izvan Palestine, medju izgnanicima, bio je i Ezekiel (hebr.: Jehezqiel
= 'snaga mi je Bog'). Zajedno s judejskim kraljem Jojahinom i drugim
zarobljenim žiteljima Jerusalima, 597. god. s. e. car Nevukadnezar ga je
deportovao u Babiloniju, kasnije jaku judejsku dijasporu. Tamo je se Ezekiel,
budeći nadu za povrata u Jerusalim svojim sunarodnicima, nastanio u jevrejskoj
koloniji Tel Abib na obali kanala Kebar. Pet godina nakon deportacije iz
Jerusalima, na proroka Ezekiela je se moćno spustila ruka Gospodnja, i on je
haldejskog meseca tamuza na rukavcu reke Eufrat imao jedno od
najveličanstvenijih vidjenja Božije Slave i nebesničke Hijerarhije.
Dva kosmogonijsko-mistična stožera oko čijeg
kultivacionog raščlanjivanja, spekulativne nadgradnje, su se okupljali
jevrejski gnostici (a što tretira i obradjuje tzv. Heykhaloth-literatura) bili
su tzv. 'Delo Kola' – Ma‘ase(h) Merkava(h) (skriptuarno izloženo na početku
'Knjige proroka Ezekiela') i 'Delo Postanka' – Ma‘ase(h) B’reshith. Tako
talmudski traktat 'Hagiga' (fol. 11/b) obrazlaže: "Ne sme se poučavati
/Zakon/ golotinja pred trojicom, ni učenje o Postanku pred dvojicom, a još
manje o Merkava i pred jednim, pa makar on bio mudar i sve shvatao po svojoj
svesti sam."
Sam termin Ma‘ase(h) Merkava(h) izveden je iz 'Prve knjige letopisa' gde se
kaže da je kralj David svome sinu Salomonu, koji će sagraditi Jehovin Hram u
Jerusalimu, predao srebrne i zlatne šipke "za uzorke od kola sa zlatnim
Heruvima koji ce raširenih krila zaklanjati Gospodnji kovčeg." (28:18)
U Svetinji nad Svetinjom (Debiru) prvog Jehovinog
Hrama u Jerusalimu koji je podignut kao zemaljska simbolično-ambijentalna slika
Neba i Nebeske Palate (Svetinje), stajao je Kovčeg Zakona (u kome su bile
pohranjene dve ploče Dekaloga). Na Kovčegu Svedočanstva nalazili su se zlatni
kipovi dva Keruva. Raskriljeni Keruvi bili su izveženi i na zastoru koji je
razdvajao Svetinju od Debira u Mojsijevom pustinjskom Šatoru. Gospodnja Slava
koja je pratila i vodila u Obećanu zemlju Izraelce, u vidu sjajno-koprenastog
Oblaka prekrivala je Prebivalište, pustinjski Tabernakl: "Od večeri do
jutra stajao je u obliku Ognja nad Prebivalištem. Tako ga je Oblak neprestano
zakljanjao, a noću bejaše poput žara." ('Brojevi', 9:15-16) Oblak Slave
koji je zaklanjao Sunce Večnosti, Stub Univerzuma, Gospoda Ljubavi i Mudrosti,
javljao bi se Mojsiju izmedju kipova Keruvâ. Na Sinaju je Mojsije već s
Gospodom govorio licem u lice.
'Druga knjiga o kraljevima' opisuje dematerijalizaciju,
preobraženje i vaznesenje Ilije proroka na obali reke Jordan: "I dok su
tako isli /Ilija i Elisej/ i razgovarali se, gle: Ognjena kola i Ognjeni Konji
/= Keruvi/ stadoše medju njih, i Ilija u Vihoru uzidje u Nebo." (2:11) - U
novoj inkarnaciji, kao Jovan Krstitelj, Ilija opet deluje na Jordanu u sili
Elementa Vode. - Pri Preobraženju na gori Hrist susreće i razgovara sa
Nebesnicima koji su na zemlji delovali kao gorljivi borci za Istinu - sa
Mojsijem i Ilijom, koje je Oblak Slave negda preobrazio i uzeo u Nebo:
"Dok je On još govorio, prekrije ih svetao Oblak /= Merkava, Kola/."
('Matej', 17:5)
Kočije Slave i Preobraženja, Kočije Božije Vatre i
Božije Vode, pojavljuju se i prilikom Isusovog Vaznesenja sa Maslinske gore u
Betaniji: "... Bi na njihove oči uzdignut u vazduh, i Oblak Ga ote očima
njihovim." ('Dela', 1:9) - Na Oblaku Slave Gospod ce opet Doći poput
munje. Ezekiel svoj opis božanskih vidjenja počinje rečima: "Otvoriše se
Nebesa, ... Pogledah, kad ono sa severa udario silan Vihor, velik Oblak, bukteći
Oganj." - Ezekiel ne govori o nekom atmosferskom fenomenu i prelamanju,
već o otvaranju duhovnog oka i duhovnih vratiju. Kamenovani djakon Stefan pred
smrt iznosi: 'Gledam otvorena Nebesa i Sina Čovečijeg kako stoji s desne strane
Bogu." (Ibid., 7:55) - I ljubljeni učenik Jovan, vidjenje Prestola Slave
počinje sličnim rečima: "I gle, u Nebu otvorena vrata ..."
('Otkrivenje', 4:1) - Dolazak Kočije Slave postavljen je u znaku svetog
Četvorstva, četiri Elementa: Vazduha, Vatre, Vode i Zemlje, baš kako se i
Obilje Duha Istine izliva na prahrišćansko Bratstvo u Gornjoj odaji Markove
kuće u Jerusalimu (Ibid., 2-4). - Ilijin susret sa Jehovom u nekoj pećini na
Horebu opisuje se rečima: "Pred Jehovom je bio silan Vihor, tako snažan da
je drobio brda i lomio hridi, /.../. posle olujnog Vihora bio je Potres,
/.../.A posle Potresa bio je Oganj, /.../. Posle Ognja šapat laganog i blagog
lahora." ('Kraljevi', I 19:11-12) Prorok Ezekiel dalje opisuje svoje
vidjenje: "Usred toga /Oblaka/ nešto kao četiri Živa Bića, obličju slična
coveku; u svako od njih su četitri lica, u svakoga četiri krila. Noge im ravne,
a stopala kao u teleta; sevahu poput uglačanog bakra. Ispod krila imahu na sve
četiri strane ruke čovečije." - Ezekiel za Keruve koji su se dvema 'krilima'
dodirivali kaže da se nisu ni okretali, nisu pravili obrtno, kružno kretanje,
već su samo munjevito translaciono parali vazduh napred-nazad, kako ih je Duh
Božiji vodio. Ezekiel dalje opisuje:
"Na zemlji uza svako od četiri Bića po jedan Ofan/Točak. Točkovi behu
slični hrisolitu, sva četiri istoga oblika; oblikom i napravom behu kao da je
jedan točak u drugome. U kretanju su mogli ići u sva četiri smera a nisu se
morali okretati /= rotirati/. Naplatnice im behu visoke, a kad bolje promotrih,
gle, na sve strane pune očiju. Kad bi bića krenula, krenuli bi s njima i
Točkovi; kad bi se bića sa tla podigla, i točkovi se podizahu." Izvorni
hebrejski termin za 'točak' je galgal. Točak se javlja i kao simbol Nebeskih
planetarno-solarnih Sfera nad kojima vladalački stoje Arhanđeli, Kneževi
(Prinčevi). Prorok Daniel opisuje svoje vidjenje Večnog Oca na Prestolu Slave:
"Njegovo je Prestolje kao plamenovi ognjeni i Točkovi kao žarki
oganj." ('Daniel', 7:9) - Ako Božiji Presto predstavimo kao stepeničastu
kupu (zarubljenu oblu piramidu), onda su 'točkovi' svakako stepenici te 'kupe'. Pogledajmo kako prorok Isaija opisuje
vidjenje visokih andjela Serafa, koje mu je Gospod dao u slikovitom obliku:
"Iznad Njega stajahu Serafi; svaki je imao po šest krila: dva krila da
zaklone lice, dva da zakriju noge, a dvema krilima su leteli." ('Isaija',
6:2) - Hvaleći Gospoda bez prekida, Serafi su potvrdjivali sebe kao Božiju decu
koja neprekidno preuzimaju i isporučuju, odaju Božiju Slavu, Božiji Sjaj
(hebr.: hashmal), čime se i neprekidno klanjaju Presvetome. Imenica seraf (u
množini: serafim; u nekim evropskim jezicima susreće se kao 'serafin') povezuje
se sa glagolom saraf koji znači: 'zapaliti', 'spaliti', 'izgoreti'. te sa
istovetnom imenicom koja u starozavetnom štivu označava zmiju otrovnicu ( -
plamen je taj koji se izdiže poput zmije. Oganj koji donose Serafi je simbol
Svetog Duha, Koji sažiže sve negativno što mu se pokajnički preda, kako bi
čovek mogao da bude Božija reč i Božija usta.
Ignatije (Ignatius) Bogonosac, episkop u Antiohiji,
drugom po redu hrišćanskom centru posle Jerusalima, koji je mučenički stradao
oko 1O7. godine, u svojo 'Poslanici Tralijancima’, ukazuje na svoje duhovne
uvide, ali, kao i Pavle, naglašava da su to ipak delimične spoznaje: “Jer i ja,
ni time što sam okovan /za Hrista/ i što mogu shvatiti nadnebeske stvari i andjelske
stupnjeve i činove /višnjih/ Načalstva, i vidljivo i nevidljivo, ipak i pored
toga još nisam učenik /Hristov/.” (5:2) Na definisanje crkvene doktrine o
anđeoskoj lestvici najvećim delom je uticalo delo 'O Nebeskoj hijerarhiji' (De
coelesti Hierarchia) nastalo dosta kasno (oko 5OO. g. n. e.), kada je
institucionalizovana Crkva već služiteljsku hijerarhiju klerika izvrnula i
pretvorila u vladalačko-despotsku. Tako u datom spisu istočni dogmatičar čiji
je pseudonim Dionisije Areopagit (Dionysios Areiopagites), nebesnike deli s
obzirom na blizinu Gospodu, na devet zbora, koje svrstava u tri hijerarhije (ierarhiai
/ ιεράρχιαι), tri hijerarhijska ranga (razreda, ) a svaki rang pak deli na po
tri kora (horoi / χοόροι). U najviši, Bogu najbližu hijerarhiju vesnika
(επάρχιαι) smešta Serafime, Heruvime i Trone (Prestole); srednji hijerarhijski
razred (µεσάρχιαι), po njemu zauzimaju Dominioni (Gospodstva), Sile i Vlasti;
nižu hijerarhiju (υπάρχιαι) pak čine Principi (Načela, Poglavarstva), Arhanđeli
i Andjeli. Po Dionisiju viša hijerarhija dobija Svetlost od Gospoda, i daje je
na srednju hijerarhiju nebesnika, a ovi na nižu hijerarhiju.
I pre i posle Dionisija postojala su slična
imenovanja anđeoskih zborova, ali je njegova knjiga ponajviše uticala na
formiranje Crkvene dogme i misli o nebesničkim lestvicama. Slično, ali ne i
identično nabrajanje anđeoskih zborova susreće se i kod episkopa Kirila
Jerusalimskog (Kyrillos, otprilike 315.-386.) Za istoriju hrišćanske misli i
kulta, od njegovih brojnih spisa, najvažniji su njegovi 'Govori' (Kateheseis),
ukupno 24 njih, objavljeni na osnovu stenograma jednog slušaoca. Tako u svome
govoru 'O /Duhu/ Utešitelju' iznosi i sledeće, pozivajući verujuće pneumatike:
"... Nemoj da ostaneš na zemlji. Penji se Naviše. Penji se sa mnom misaono
u Nebo, i vidi tolike i tolike mirijade Andjela. Penji se još više ako možeš.
Vidi Arhanđele, vidi Duhove, vidi Sile, vidi Načela, vidi Vlasti, vidi
Prestole, vidi Upravitelje. Vidi Heruvime i Serafime. Upravitelj svima njima, i
Učitelj, i Osvetitelj, jeste Sveti Duh Utešitelj." (Cat. VI, 4, vidi i:
XI, 11)
Jovan Damaskin (oko 650. do oko 750. godine n. e.),
najjasniji predstavnik halkedonske teologije, u svome spisu Expositio
(‘Izlaganje ortodoksne vere’) iznos za nebesničku lestvicu: “Andjeli se
razlikuju jedan od drugoga svetlošću i položajem, bilo da njihova svetlost
zavisi od njihovog položaja, ili da njihov položaj zavisi od njihove svetlosti;
i oni prosvetljavaju jedan drugoga, jer prevazilaze jedni druge redom ili
prirodom. Jasno je da viši andjeli predaju svetlost i zvanje nižima.” (II, 3) –
I crkveni pisac Grigorije (Gregorius, oko 330. do oko 390. godine n. e.)
Bogoslov, episkop u Konstantinopolu, u svojim ‘Govorima’ iskazuje da niži
andjeli primaju Svetlost od viših “saobrazno njihovoj priodi i redu - tes
phýseos kai tes tákseos.” (XXVIII, 31) Andjeli se mogu razlikovati po Svetlosti
koju zrače, ali je besmisleno da jedan anđeo od drugoga dobiva Svetlost Postojanja,
kad je Bog, Svetlost Života, kao jezgro duhovnog tela u svakome nebesniku
prisutan, i iz njega zrači. Zato što u Nebu sve zrači iznutra, zato i u Carstvu
Svetlosti nema nikakve sene.
Origen (Adamantius Origenes, otprilike 185.-254.) iz
Aleksandrije, jedan od najučenijih helenskih crkvenih otaca, iznosi u svojim
‘Počelima’ (De principiis) da su svi bestelesni duhovi storeni potpuno jednaki
po prirodi, da prvobitno nisu bili razvrstani na stupnjeve, već je se to desilo
kada je izvestan broj njih odstupio i otpao od Boga (II, 9, 6; III 5,5; I, 8,
1) - . Nebeska Hijerarhija je za Veke Vekova ista i nepromenljiva, kao što je i
Bog nepromenljiv. Ona ishodi iz nepromenljivih principa Stvaranja, iz svrhe
Kreacije, kao i iz emanaciono-diferencijacionih faseta u Bogu: jer Bog-Duh je Jednota,
Dvojstvo, Trojedinstvo, Četvorstvo, Sedmerstvo, Dvanaestozračje i Beskonačje.
Ove delom dosta proizvoljne i istumbane ‘sistematizacije' nebeskih
inteligencija i genija, u kojoj su Bogu najbliži andjeli - Arhanđeli, smeštaju
pri dnu lestvice, uglavnom se drže i srednjovekovni crkveni mistici i učitelji.
Tako Bernardo od Klervoa (Bernhard de Clairvaux, oko 1090.-1153), opat
monastira Klervo cistercitskog reda, u svom delu o stanju u crkvi (De
conversione) piše Eugeniju da "Bog voli u Serafinima kao Ljubav, u
Keruvinima spoznaje kao Istinu, u Gospodstvima gospodari kao Veličanstvo, u
Poglavarstvima kraljuje kao Početak, u Vlastima štiti kao Spas, u Silama deluje
kao Snaga, u Arhanđelima se objavljuje kao Svetlo, u Andjelima štiti kao
Milosrdje." (PL 182, 795) - I znameniti franjevački mistik Bonaventura
(13. stoleće) se drži date podele nebesnika i svoju progresivnu, hijerarhičku
mistiku izvodi iz nje i simbolizma šestokrilih Serafa. I mnogi drugi crkveni
oci i pisci (Atanasije Veliki, Jovan Zlatousti, Irinej, Origen, Vasilije
Veliki, Grigorije Niski, Grigorije Veliki, Augustin,... govore o anđeoskoj
lestvici i daju srodna razvrstavanja Nebesnika, ali je bespredmetno podrobno
osvrtati se na sva njih, jer su suprotnosti sa lestvicom koju daje Hrist u
svome patmoskom Otkrivenje, najvažnijem i najačem duhovno-apokaliptićkom spisu
starine.
U drevnom judejskom vizionarskom spisu 'Prva Enohova
knjiga', koji je u makabejsko doba doživeo zamašnu redakciju, opisuje se i
Enohovo (Hanoh) vidjenje Presvetog Oca Nebeskog, vidjenje Njegove Palate i
Prestola koje okružuje anđeoska svita, nebesnički zborovi: “...Ugledah
Gradjevinu načinjenu od ledenog kamenja /= kristala/. Usled toga kamenja bejahu
treptaji žive vatre. Oko točka toga gorućega Prebivališta, na jednoj od
njegovih uzvisina, moj duh vide kako onde bejahu reke pune žive vatre koja ga
je okruživala. Potom ga okružiše Serafi, Keruvi i Ofani: to su oni koji nikada
ne spavaju, nego stražare nad Prestoljem Njegove Slave. I videh bezbrojne
andjele, hiljade hiljada, koji okruživaše to Prebivalište. Mihael, Rafael,
Gabriel i Fanuel i sveti andjeli koji bejahu Gore na Nebesima, u Njega su
ulazili i iz Njega izlazili. /.../ S njima bejaše Pradavni, glave bele i čiste
poput vune, dok Mu odeća bejaše neopisiva. /.../ Pradavni je stupio s Mihaelom,
Gabrielom, Rafaelom i Fanuelom, s hiljadama hiljada, koje se nisu mogle
izbrojati.'' (70:7-11.12.16) Ovde, u etipskome ‘Enohu’, susrećemo jedan od
najstarijih sačuvanih zapisa koji aludirajuće ukazuju na lestvicu nebesničkih
služitelja. Još eksplikativnije o njoj se ukazuje sledeće: "On će pozvati sve
Sile i Svetitelje Nebeske i Moć Božiju; Keruve, Serafe i Ofane, sve andjele
Vlasti i sve andjele Poglavarstva, odnosno, Izabranoga /= Hrista Božijeg / i
druge Sile, koja tog dana bejaše na zemlji, nad vodom.'' (60:13)
U ezoteričnom spisu 'Knjiga Sazdavanja' (Sefer
ha-Jecirah), koji se susreće u kraćoj i dužoj verziji, a koji je verovatno
autorstvo nekog judejskog novopitagorejca s početka srednjeg veka, nalazimo
sličan koncept razvrstavanja Nebeskih zvezdi, Božijih četa i vojnika: "...
On je utvrdio /od Etera/ Presto Slave, Serafime i Ofanime, Sveta Živa Bića i
Melehe /=Andjele/, i od njih triju On je stvorio Svoje Prebivalište." (I,
8) - Delo Postanka - Ma‘ase(h) Bereshith, 'Knjiga Sazdavanja' vidi kao
prodiranje od Sefire 'Kruna' prema Sefiri 'Carstvo', a Delo Kočija - Ma‘ase(h)
Merkava(h), vidi kao vraćanje Carstva Kruni: "Postavite Reč na njezin
Izvor i vratite Tvorca na Njegovo Mesto." (I, 3)
U judejskom
mistagogijsko-predajnom gnosticizmu - Kabali (Qabbalah), Božiji vesnici su
razvrstani u skladu s doktrinom o deset emanacionih Sfera (Sefira):
Kruna - Kether,
Mudrost - Chokmah,
Razumevanje - Binah,
Milost – Chesed,
Snaga – G’vurah,
Čast - Thif’reth,
Pobeda - Nicach,
Lepota - Hod,
Temelj - J’sod
Carstvo - Malkuth.
. Takav pristup razvrstavanju andjela susreće se i u starom odlomku spisa Clavicula Salomonis, odlomku koji je sa hebrejskog preveo francuski ezoterista Eliphas Lévi (1810.—1875. u svome delu –‘Filosofija okultizma': ''Prva kategorija Duhova /koji korenspodiraju sa Krunom/ je Hajot ha-Kadoš / Chaioth ha-Qadosh/ ili Inteligencije Božanskog Tetragramma, čija Slova simbolično predstavljaju misteriozne Životinje u proročanstvu Ezekiela. Njihovo Carstvo je Jedinstvo i Sinteza. Oni odgovaraju Inteligenciji. /.../ Duhovi Mudrosti su Ofanim /’Ophanim/, ime koje označava Točkove, jer svi na Nebu deluju kao ogromni točkovi ukrašeni blistavim komadićima od zvezda. Njihovo Carstvo je Harmonija; oni odgovaraju Razumu. /.../ duhovi Bine su Aralim ili Snažni. Njihovo Carstvo je stvaranje ideja; oni odgovaraju aktivnosti i energiji misli. /.../ Duhovi Gedulaha su Hašmalim /Chashmalim/, ili Lucidni. Njihovo Carstvo je Dobrotvornost; oni odgovaraju imaginaciji. /.../ Duhovi Geburaha su Serafim, ili Duhovi koji gore od revnosti. Njihovo Carstvo je kažnjavanje zločina. Oni odgovaraju sposobnosti uporedjivanja i biranja. /.../ Duhovi Tifereta su Malahim /Malakhim/, ili Kraljevi. Njihovo carstvo je Univerzalna Harmonija. Oni odgovaraju proceni. /.../ Duhovi Necaha su Elohim, ili Bogovi; ili Predstavnici Bogova. Njihovo Carstvo je Progres i Život. Oni odgovaraju Sensorium-u, ili Osećajnosti. /.../ Duhovi Hoda su Beni Elohim, ili Sinovi Božiji. Njihovo Carstvo je Red: oni odgovaraju unutarnjem razumu. /.../ Duhovi Jesoda su Kerubim, ili Andjeli, one snage koje oblikuju zemlju, i koje se u hebrejskom simbolizmu predstavljaju u obliku bikova. Njihovo Carstvo je Plodnost. Oni odgovaraju istinskim idejama. /.../ Duhovi Malhuta su Išim /’Ishim/, ili oni Virilni; oni su duše svetaca čiji je vodja Mojsije.”
Kruna - Kether,
Mudrost - Chokmah,
Razumevanje - Binah,
Milost – Chesed,
Snaga – G’vurah,
Čast - Thif’reth,
Pobeda - Nicach,
Lepota - Hod,
Temelj - J’sod
Carstvo - Malkuth.
. Takav pristup razvrstavanju andjela susreće se i u starom odlomku spisa Clavicula Salomonis, odlomku koji je sa hebrejskog preveo francuski ezoterista Eliphas Lévi (1810.—1875. u svome delu –‘Filosofija okultizma': ''Prva kategorija Duhova /koji korenspodiraju sa Krunom/ je Hajot ha-Kadoš / Chaioth ha-Qadosh/ ili Inteligencije Božanskog Tetragramma, čija Slova simbolično predstavljaju misteriozne Životinje u proročanstvu Ezekiela. Njihovo Carstvo je Jedinstvo i Sinteza. Oni odgovaraju Inteligenciji. /.../ Duhovi Mudrosti su Ofanim /’Ophanim/, ime koje označava Točkove, jer svi na Nebu deluju kao ogromni točkovi ukrašeni blistavim komadićima od zvezda. Njihovo Carstvo je Harmonija; oni odgovaraju Razumu. /.../ duhovi Bine su Aralim ili Snažni. Njihovo Carstvo je stvaranje ideja; oni odgovaraju aktivnosti i energiji misli. /.../ Duhovi Gedulaha su Hašmalim /Chashmalim/, ili Lucidni. Njihovo Carstvo je Dobrotvornost; oni odgovaraju imaginaciji. /.../ Duhovi Geburaha su Serafim, ili Duhovi koji gore od revnosti. Njihovo Carstvo je kažnjavanje zločina. Oni odgovaraju sposobnosti uporedjivanja i biranja. /.../ Duhovi Tifereta su Malahim /Malakhim/, ili Kraljevi. Njihovo carstvo je Univerzalna Harmonija. Oni odgovaraju proceni. /.../ Duhovi Necaha su Elohim, ili Bogovi; ili Predstavnici Bogova. Njihovo Carstvo je Progres i Život. Oni odgovaraju Sensorium-u, ili Osećajnosti. /.../ Duhovi Hoda su Beni Elohim, ili Sinovi Božiji. Njihovo Carstvo je Red: oni odgovaraju unutarnjem razumu. /.../ Duhovi Jesoda su Kerubim, ili Andjeli, one snage koje oblikuju zemlju, i koje se u hebrejskom simbolizmu predstavljaju u obliku bikova. Njihovo Carstvo je Plodnost. Oni odgovaraju istinskim idejama. /.../ Duhovi Malhuta su Išim /’Ishim/, ili oni Virilni; oni su duše svetaca čiji je vodja Mojsije.”
I u delu Rituel de la Haute Magic' (cap. XIII), koji
predstavlja prizivanje Nebesnikâ, Levi se prezentaciono kratko osvrće na date
zborove. Ako bi ovo razvrstavanje uporedili sa apokaliptičkim simbolizmom, onda
četiri Živa/Sveta Bića (Chaioth ha-Qadosh), nikako ne mogu da korenspodiraju sa
Krunom, već sa Carstvom (Malkhuth-om), sa Sefirom koja se prikazuje u četiri
boje, koje se podudaraju sa bojama konja četiri Jahača Zla (’Otkrivenje, 6:1-8)
- Levi se drži razvrstavanja anđeoske hijerarhije koju je prezentovao i
znameniti srednjovekovni (1135.-1204.) kabalista, filosof, lečnik i astronom Majmonid
(rabbi Moše ben Majmon), pisac ‘Vodiča zabludelih’ i ‘Uvoda u Mišnu’. Jedan
drugi judejski učitelj - Jišmael, preferira nesto drugačiji raspored anđeoske
lestvice, pri čemu barata i sa zborovima Taršišim i Tafsarim. I u talmudskoj
ezoteričnoj egzegezi anđeoski zborovi su vrlo kompoziciono nesuvislo
postavljeni. Tako se u Gemara traktatu 'Hagiga' izlaže koncept o sedam Nebesa (Zastor,
Svod, Magline, Prebivalište, Konačište, Boravište i Oblaci), pa se za neke od
njih iznosi i ovo: "Prebivalište, u kojem je sazdan /Nebeski/ Jerusalim,
Svetilište i Žrtvenik, a Veliki Anđeo Mihael stoji i prinosi žrtve,
/.../.Konačište, u kojem su zborovi službujućih andjela koji noću kazuju pesmu,
a danju ćute radi časti Izraela, ... /.../ Tamo /u Oblacima/ su dalje: Ofani, i
Serafi, i Sveta Bića, i službujuci andjeli, i Prestolje Slave, a Car, Živi Bog,
uzdignut i uzvisen, stoluje nad njima u Oblacima ... " (fol. 12/b). - U
midrašu 'Kohen' u skladu s geocentričnom predstavom da oko Zemlje postoje sedam
Nebesa, izlaže se: "Na sedmom Nebu nalaze se Arhanđeli, Heruvimi, Serafimi
i Ofanimi."
Iako je jevrejska ezoterija govorila o više zborova službujućih andjela u Nebu, ipak je bila protiv lestvicâ Gospodstva koje su imali okružujući aktuelni mistični kultovi i onih koje su provejavale kod hrišćana. Tako se u Mišna traktatu 'Sanhedrin' iznosi: "... I zbog mira medju stvorenjima /čovek je stvoren sam/, kako ne bi čovek bližnjem svojem rekao: 'Moj je otac veći od tvojeg oca', i da ne bi Minejci govorili kako na nebu postoji više Gospodstva i da bi ti to kazivalo o veličini Svetoga, ..." (fol. 37/a) I apostol Pavle u svojim Poslanicama govori o Nebeskim službujućim silama, samo je posebno pitanje da li on pred očima ima neku striktno diferenciranu Nebesku Hijerarhiju, ili se na te kategorije više uzgredno i poetski osvrće. Tako pišući vernima u Kolosi on ukazuje za Hrista, koji je bio povod večnog Stvaranja, kroz Koga je sve stvoreno, koji je prvooblikovani Sin, jedini oblikovan za Sveto Gospodstvo iz Iskonske Svetlosti, Svetog Duha, prvopredvidjen od Oca za Suvladara Neba: "On je slika nevidljivoga Boga, Prvorodjeni sveg Stvaranja, jer je u Njemu stvoreno sve što je na Nebesima i na Zemlji, sve vidljivo i nevidljivo, bili to Prestoli, ili Gospodstva, ili Poglavarstva, ili Vlasti; sve je Njegovim posredstvom stvoreno - i za Njega. I On je pre svega i sve u Njemu ima svoje postojanje." ('Kološanima', 1:15-17) Kao što je Hrist medijatorski stožer Stvaranja i Otkupljenja, tako je i stožer anjeoske lestvice "Sve je, naime, od Njega, kroz Njega, i za Njega." (Rimljanima, 11:36) Hrist je tako i središte Dela Spasenja. Dakle, andjeli silaze, da bi služili Bogu i ljudima (cp.: ‘Kološanima’, 2:18) po Lestvicama zvanim Delo Spasenja (cp.: ‘Jovan’, 1:51). Te lestvice su Zakon Spasenja. Ta Lestvica je i Hristos, jer Hrist je Zakon Spasenja. Hrist spasava ne samo ljude već i utelovljene andjele, jer i njih satanska sila može zavesti, porobiti i vezati za svet Tmine. Bilo da se utelovljuju, ili da silaze kao andjeli čuvari ljudima, Nebeski, službujući andjeli silaze po Hristu i radi Hrista. Jer sve je radi Njega i On je u svemu Nebeskom. Pobedivši Tamu svojim životom i svojom Žrtvom, Gospod je sve ispunio Svojim Svetlom, svim omogućio i doneo Spasenje, izbavljenje od duhovne smrti. I On je se vratio na Očev Presto, koji stoji iznad demonske hijerarhije (Efescima, 6:12) i anđeoske hijerarhije: "... Posadio Ga je Sebi s desne strane na Nebesima, iznad svakog Poglavarstva, i Vlasti, i Sile, i Gospodstva, i nad svakim imenom ..." (1:20-31)
Iako je jevrejska ezoterija govorila o više zborova službujućih andjela u Nebu, ipak je bila protiv lestvicâ Gospodstva koje su imali okružujući aktuelni mistični kultovi i onih koje su provejavale kod hrišćana. Tako se u Mišna traktatu 'Sanhedrin' iznosi: "... I zbog mira medju stvorenjima /čovek je stvoren sam/, kako ne bi čovek bližnjem svojem rekao: 'Moj je otac veći od tvojeg oca', i da ne bi Minejci govorili kako na nebu postoji više Gospodstva i da bi ti to kazivalo o veličini Svetoga, ..." (fol. 37/a) I apostol Pavle u svojim Poslanicama govori o Nebeskim službujućim silama, samo je posebno pitanje da li on pred očima ima neku striktno diferenciranu Nebesku Hijerarhiju, ili se na te kategorije više uzgredno i poetski osvrće. Tako pišući vernima u Kolosi on ukazuje za Hrista, koji je bio povod večnog Stvaranja, kroz Koga je sve stvoreno, koji je prvooblikovani Sin, jedini oblikovan za Sveto Gospodstvo iz Iskonske Svetlosti, Svetog Duha, prvopredvidjen od Oca za Suvladara Neba: "On je slika nevidljivoga Boga, Prvorodjeni sveg Stvaranja, jer je u Njemu stvoreno sve što je na Nebesima i na Zemlji, sve vidljivo i nevidljivo, bili to Prestoli, ili Gospodstva, ili Poglavarstva, ili Vlasti; sve je Njegovim posredstvom stvoreno - i za Njega. I On je pre svega i sve u Njemu ima svoje postojanje." ('Kološanima', 1:15-17) Kao što je Hrist medijatorski stožer Stvaranja i Otkupljenja, tako je i stožer anjeoske lestvice "Sve je, naime, od Njega, kroz Njega, i za Njega." (Rimljanima, 11:36) Hrist je tako i središte Dela Spasenja. Dakle, andjeli silaze, da bi služili Bogu i ljudima (cp.: ‘Kološanima’, 2:18) po Lestvicama zvanim Delo Spasenja (cp.: ‘Jovan’, 1:51). Te lestvice su Zakon Spasenja. Ta Lestvica je i Hristos, jer Hrist je Zakon Spasenja. Hrist spasava ne samo ljude već i utelovljene andjele, jer i njih satanska sila može zavesti, porobiti i vezati za svet Tmine. Bilo da se utelovljuju, ili da silaze kao andjeli čuvari ljudima, Nebeski, službujući andjeli silaze po Hristu i radi Hrista. Jer sve je radi Njega i On je u svemu Nebeskom. Pobedivši Tamu svojim životom i svojom Žrtvom, Gospod je sve ispunio Svojim Svetlom, svim omogućio i doneo Spasenje, izbavljenje od duhovne smrti. I On je se vratio na Očev Presto, koji stoji iznad demonske hijerarhije (Efescima, 6:12) i anđeoske hijerarhije: "... Posadio Ga je Sebi s desne strane na Nebesima, iznad svakog Poglavarstva, i Vlasti, i Sile, i Gospodstva, i nad svakim imenom ..." (1:20-31)
Najverodostojniji mistično-slikoviti prikaz
anđeosko-nebesničke služiteljske lestvice izložen je u novozavetnoj
'Apokalipsi', u objavi koju je Hrist Božiji dao ljubljenome učeniku, apostolu i
proroku Jovanu, prilikom njegovog izgnanstva na ostrvo Patmos (najverovatnije u
vreme cara Nerona.). Tako u patmoskoj Apokalipsi Jovan opisuje svoje vidjenje
Nebeskog Prestola u Božijoj Palati: "Na Nebu stajaše Presto, a na Prestolu
sedjaše Neko, i Taj što sedjaše beše na izgled kao kamen jaspis i sard; i okolo
Prestola beše duga na izgled kao smaragd. I okolo Prestola behu dvadeset i
četiri /drugih/ prestola, a na /tim/ prestolima videh dvadeset i četiri
Starešine kako sede, obučeni u bele haljine, a na svojim glavama imahu zlatne
krune. I od Prestola izlažahu Munje, i Glasovi, i Gromovi. A sedam vatrenih
Buktinja gorelo je pred Prestolom: to su sedam Duhova Božijih. I pred Prestolom
beše kao stakleno more slično kristalu; a sred Prestola i oko Prestola četiri
Živa Bića puna očiju spreda i sastrag. I prvo Živo Biće beše kao lav, a drugo
Živo Biće beše kao vo, treće pak Živo Biće imaše lice kao lice čoveka, i
četvrto Živo Biće beše kao orao koji leti. I svako od četiri Živa Bića imaše po
šest krila, naokolo i iznutra puna očiju." (4:2-9) – Fokus cele videlačke
slike čini Božiji Presto, Božija Kola, Božija Slava. Judejski hermenutisti
(poput Eleazara iz Vormsa) često su ukazivali da se pravi razlika izmedju
stvorene Božije Slave (Njegovog Prestola) i nestvorene Slave, Svetog Sjaja koji
andjeli primaju i odašilju, odaju, kojim slave svoga Tvorca i Oca. Jovanovo
vidjenje četiri Živa Bića se razlikuje od Ezekielovog, jer ih on vidi diferencirano:
svako Biće ima svoj izgled i lik, dok god kebarskog vidioca svako Biće ima
istovremeno i obraz ostala tri Bića. U Enohovom vidjenju kubične Prestone
Dvorane koja ima više (7) kupola, takodje je potenciran značaj četiri Sveta
Bića: "Na četiri vetra Gospodara duhova, na četiri strane, videh druge,
osim onih koji stajahu pred Njim. Njihova su mi imena takodje poznata, jer mi
ih objavi Anđeo koji je posao sa mnom, otkrivajući mi svaku tajnu. Tada sam čuo
glasove Onih na četiri strane, kako veličaju Gospodara Slave. Prvi je Glas
blagoslovio Gospodara duhova za sve Veke Vekova. Drugi je glas blagosiljao
Izabranoga, i izabrane koji stradaju zbog Gospodara duhova. Treći je Glas molio
za one koji prebivaju na zemlji, i prizivao Ime Gospodara duhova. Četvrti je
Glas proterivao bezbožne andjele, zabranjujući im ulazak u prisutnost Gospodara
duhova, kako ne bi čuli optužbe protiv žitelja zemlje. /.../ 'Prvi /Glas/ je
milostiv i strpljiv, sveti Mihael. Drugi je onaj koji stražari nad svakom
patnjom i ranama sinova ljudskih, sveti Rafael. Treći, koji stražari nad svime
što je moćno, je Gabriel. A četvrti, koji stražari nad pokorom i nadom onih
koji će naslediti večni život je Fanuel’. - To su četiri Andjela Svevišnjeg
Boga i njihove sam glasove tada čuo." (I, 4O:2-7.8-9) Na nekim drugim
mestima u tekstu (kao u npr. u 9:1) Fanuel se naziva i Uriel. Značenje
hebrejskih imena četiri Sveta Bića koja goruće slave Gospodara duhova su: Mikha’el
- 'ko je kao Bog?', Raph’ael - 'iscelenje Božije', Gavri’el - 'snaga Božija', ’Uri’el
- 'svetlost Božija'. Četiri Sveta Bića su, metaforično rečeno, stubovi i nosači
('konji') Božijeg Prestola, Božijih Kola/Kočija. Tako videlac Enoh iznosi:
"Videh prebivališta s Kolima Svetih /Bića/. Onde moje oči videše njihova
prebivališta s andjelima, i njihova Kola sa Svetima. Oni su prizivali, vapili i
molili za sinove ljudske, dok je Pravednost, poput vode, tekla pred njima,
..." (I, 39:4) ,,
A opisujući svoje vidjenje Male i Velike (Prestone) Dvorane Nebeske Palate sagradjene od duhovnoog kristala, Enoh iznosi: "I dodjoh blizu prostranoga Prebivališta, takodje izgradjenog od kristalnoga kamenja. I njegovi zidovi, kao i podovi, bejahu oblikovani od kristalnoga kamenja, i tlo bejaše kristalno. Njegov krov doimao se poput zvezdane staze /= u vidu kupole/ i i bljeskova munje; i medju njima behu Keruvi od Vatre u Olujnom Nebu. /.../ U vidjenju opazih, još jedno Prebivalište, prostranije od prethodnoga, čiji mi svaki ulaz bejaše otvoren, uzdignut usred treperavoga Plamena. /.../ I pod beše od vatre; nad njim bejahu munje i i zvezdana staza, dok je na krovu žestoko gorela vatra. pomno sam ga razgledao, i zapazio kako se u njemu nalazi uzdignuto Prestolje, koje se doimalo kao da je od mraza; oblikom je podsećalo na kuglu sjajnoga sunca; i onde bejaše Glas Keruva. Iz dna toga moćnoga Prestola izvirale su ognjene reke. /.../ ... Sveti, koji Mu bejahu blizu, nisu se od Njega udaljavali ni Noću ni Danju, niti su Ga napuštali." (I, 14:12.13-14.15-19.24) – Opis Božije Palate dominira u znaku Elementa Vode i Vatre, dveju preobražiteljskih Snaga. Kada mističari na Unutarnjem putu pokrenu svete snage u sebi, oni ih upravo doživljavaju u znaku dinamike četiri Elementa: Sveta snaga u njima gori i plamsa od karlice prema glavi i stopalima; ona teče poput vode (i taj tok levo i desno od kičme se najbolje oseća); ona pulsira (Zemlja) iz sedam centara svesti, sedam točka duše; i ona duva (Vazduh) unutar i oko tela putnika, (a tu duvanje se ponajprije oko čela doživljava). Božiji čovek se tako oseća kao da je istovremeno i u ognju i u ledu.
A opisujući svoje vidjenje Male i Velike (Prestone) Dvorane Nebeske Palate sagradjene od duhovnoog kristala, Enoh iznosi: "I dodjoh blizu prostranoga Prebivališta, takodje izgradjenog od kristalnoga kamenja. I njegovi zidovi, kao i podovi, bejahu oblikovani od kristalnoga kamenja, i tlo bejaše kristalno. Njegov krov doimao se poput zvezdane staze /= u vidu kupole/ i i bljeskova munje; i medju njima behu Keruvi od Vatre u Olujnom Nebu. /.../ U vidjenju opazih, još jedno Prebivalište, prostranije od prethodnoga, čiji mi svaki ulaz bejaše otvoren, uzdignut usred treperavoga Plamena. /.../ I pod beše od vatre; nad njim bejahu munje i i zvezdana staza, dok je na krovu žestoko gorela vatra. pomno sam ga razgledao, i zapazio kako se u njemu nalazi uzdignuto Prestolje, koje se doimalo kao da je od mraza; oblikom je podsećalo na kuglu sjajnoga sunca; i onde bejaše Glas Keruva. Iz dna toga moćnoga Prestola izvirale su ognjene reke. /.../ ... Sveti, koji Mu bejahu blizu, nisu se od Njega udaljavali ni Noću ni Danju, niti su Ga napuštali." (I, 14:12.13-14.15-19.24) – Opis Božije Palate dominira u znaku Elementa Vode i Vatre, dveju preobražiteljskih Snaga. Kada mističari na Unutarnjem putu pokrenu svete snage u sebi, oni ih upravo doživljavaju u znaku dinamike četiri Elementa: Sveta snaga u njima gori i plamsa od karlice prema glavi i stopalima; ona teče poput vode (i taj tok levo i desno od kičme se najbolje oseća); ona pulsira (Zemlja) iz sedam centara svesti, sedam točka duše; i ona duva (Vazduh) unutar i oko tela putnika, (a tu duvanje se ponajprije oko čela doživljava). Božiji čovek se tako oseća kao da je istovremeno i u ognju i u ledu.
I u koptskom gnostičkom spisu 'O poreklu sveta',
nadjenom kod Nag Hamadija 1945. god., koji je početkom IV. stoleća nastao na
temelju različitih izvora i predaja, takodje se govori o Kolima Jehove Sebaota
(hebr.: C’vaoth grč.: Sabaoth), Gospoda nad Vojskama: "Kada je stekao
vlast najpre je Sebi sagradio Palatu. Ona je golema, veličanstvena, sedam puta
sjajnija od sviju koje postoje na sedam Nebesa. Iznad svoje Palate načinio je Prestolje,
koje je bilo golemo a stajalo je na Kolima s četiri Lica zvanim Keruvin.
Keruvin ima osam obličja na svakom od četiri ugla, lavlja, volovska, ljudska i
orlovska, ukupno šezdeset četiri obličja, a pred njim stoji sedam Arhanđela; on
je osmi i ima vlast. Postoji ukupno [b]sedamdeset dva obličja. Nadalje, iz tih
Kola se oblikuje sedamdeset dva boga; oni uzimaju obličja kako bi mogli vladati
nad sedamdeset dva jezika kojima govore narodi. Pomoću toga Prestola On je
stvorio druge, zmijolike andjele zvane Serafini, koji Ga neprestano
slave." (8-9) I u 'Evandjelju po svetoj Dvanaestorici' Gospod govori o četiri
puta tri Svete Snage Boga, odnosno o Dvanaest Zraka koji su predstavljeni od
četiri Živa Bića: "Bog je Sila, Ljubav i Mudrost, i ovo Troje je Jedno.
Bog je Istina, Dobrota i Lepota, i ovo Troje je Jedno. Bog je Pravednost,
Znanje i Čistota, i ovo Troje je jedno. Bog je Divota, Samilost i Svetlost, i
ovo Troje je Jedno. I ova četiri Trojstva Jedno su u skrivenom Božanstvu,
savršenome, Beskonačnome, Jedinome." (66:2) - Pratimo li ukazni tok
mističnih vizija, vidimo da je 'Oblak; simbol Skrivenog Božanstva, Gospoda
svetih Dubina, Visina i Širina, Onog koje je skriveno za neprosvetljen um i za
oči zaslepljene materijalnim prividom i grehom.
Oblak je i simbol Najviše Snage, Stvaralačkog
Principa, dok Vetar, Zemlja, Voda i Vatra simbolišu i predstavljaju Održavajući
Princip, četiri Elementa. Četiri Živa Bića (hebr.: chaja) su Božanski
Nadglednici nad Carstvom minerala, Carstvom Biljaka, Carstvom životinja i
Carstvom vilenjaka (prirodnih bića/duhova). Tako crkveni mistični učitelj
Bonaventura (rodjen je godine 1221. u gradiću Bagnorea u italijanskoj pokrajini
Viterbo) u svome spisu 'Put duha k Bogu', deleći bića na ona koja se radjaju,
koja radjaju i ona koja upravljaju jednim i drugim bićima, prezentira i sledeće:
"Bića koja radjaju jesu jednostavna bića, tj. nebeska telesa /= planete/ i
četiri Elementa. Doista, iz ovih Elemenata pod uplivom svetla, koje pomiruje
sve protivne sile pomešanih Elemenata, radja se nastaje sve što proizlazi iz
delovanja prirodnih sila. Bića koja se radjaju jesu telesa koja se sastoje od
Elemenata. Takva bića su minerali, biljke, životinje i ljudsko telo. Bića koja
upravljaju prvim i drugim bićima jesu duhovna bića." (2, 2)
Brojne oči sa kojima se slikovito prikayuju Živa
Bića, mogu predstavljati njihovu večnu goreću budnost, te sunca i svetove nad
kojima nadglednički upravljaju. Četiri Živa Bića se susreću pod hebrejskim
nazivom Keruvi; u evropskim jezicima termin Keruv (K'ruv) se pojavljuje
najčešce u pluralnom obliku: kao Heruvim ili Kerubin. Poreklo i značenje naziva
je sporno. U akadskom jeziku imenica karibu (ili karabu) ima značenje 'koleno'.
- U Gemara traktatu 'Hagiga' koji govori, na svoj način, o zborovima
službujućih andjela, nalazi se i sledeća dijaloška sekvenca: "'A što je keruv?'
- Rabi Abahu reče: 'Kao dete /aram.: keravja/, jer se tako u Babilonu naziva
dete: ravja'." (fol. 13/b) U starozavetnim tekstovima Keruvi se najpre
predstavljaju kao čuvari nad stazom koja vodi k Drvetu Večnog Života. U 'Knjizi
Postanka' (3:24) se kaže da je Gospod pred Drvetom Života, nakon isterivanja
Adama i Eve iz Edena, postavio Keruve s plamenim vitlajućim mačem (hebr.: hérev)
u ruci. Keruvi su Božiji Vitezovi čiji mač je reč Istine, reč Zakona.
Podredjenost Keruva Gospodu nad Vojskama u 'Psalmima' se poetski stilizovano
potencira: "Jehova caruje - nek zadrhte narodi; sedi nad Heruvima - zemlja
nek se zatrese." (99:1) – ''Ti što sediš nad Heruvima zablistaj pred
Efrajimom, Benjaminom, Manašeom, ...'' (80:2-3) - Kada su tri deportovana
judejska mladića u Babilonu bili bačeni u užarenu peć, Božija Slava ih
natkriljuje i zaštićuje od stradanja. Tada oni Gospodu zahvalnički pevaju:
"Blagoslove /budi/, Ti što ispituješ bezdane i sediš nad Heruvima."
(3:55) - U 'Drugoj knjizi o Samuelu' naznačuje se za Davida i njegove drugove:
"... Odoše u Baalu Judinu da odande donesu Kovčeg Božiji, što nosi ime
Jehove Cevaota, koji stoluje nad Keruve. " (6:2; par.: ‘Letopisi’, I,
13:6) – U dan kad ga Gospod izbavlja iz Šaulovih ruku David peva i ukazuje za
Gospodara duhova koji je nedostupan neprosvetljenom oku: “On nagnu nebesa i
sidje, pod nogama Mu oblaci mračni. Na Keruva stade i polete; na krilima vetra
zaplovi. Ogrnu se mrakom kao koprenom, prekri se tamnim vodama i oblacima
tmastim. Od bljeska pred licem Njegovim užga se ugljevlje plameno.” (‘Samuel’,
II, 22:10-13) - ‘Prva Samuelova knjiga’ ukazuje da su se Izraelci sa prisustvom
Kovčega Saveza sigurnije i borbeno moćnije osećali: “Narod posla ljude u Šilo,
i donesoše odande Kovčeg Saveza Jehove nad Vojskama, Koji stoluje nad Heruvima.”
(4:4) Judejski kralj Ezekija se u molitvi obraća Gospodu: “Jehova, Bože
Izraelov, Koji stoluješ nad Keruve, Ti si jedini nad svim zemaljskim
kraljevstvima, Ti si stvorio Nebo i zemlju. ...” (‘Kraljevi’, II, 19:15); par.:
‘Isaija’, 37:16) U patmoskom ‘Otkrivenju’ četiri Živa Bića koja neprestano
slave Presvetog Oca, prikazuju se kako stoje uz uglove zlatnog Božijeg
Žrtvenika (koji simboliše Gospodnju Sveštenu Vlast), Žrtvenika koji stoji pred
Prestolom (8:3, 9:13): “I čuh jedan glas od četiri roga zlatnoga Žrtvenika koji
je pred Bogom.” (9:13) – Svoje žrtvenike Jevreji su izgradjivali tako da su se
na gornjoj strani završavali svojevrsnim roščćima: “Napravi i žrtvenik za
paljenje tamjana; napravi ga od bagrenova drveta. Neka bude lakat dug, lakat
širok, pod pravim uglom, i dva lakta visok. Neka mu roščići budu od jednoga
komada s njim.” (‘Izlazak’, 30:1-2) – Od Božijeg Prestola i Božijeg Ognjenog
Žrtvenika (8:5), izbijaju Ognjeni Glasovi, Sveti Gromovi: sedam Božija Duha,
sedam Roga. Na Pomirilištu Kovčegu Zaveta bila postavljena dva zlatna kipa koji
su predstavljali Keruve. Tako Gospod naznačuje Mojsiju: "Skuj i dva keruva
od zlata za oba kraja Pomirilišta. Napravi jednoga keruva za jedan kraj, a
drugoga keruva za drugi kraj. Pričvrsti ih na oba kraja Pomirilišta da s njim
sačinjavaju jedan komad. Keruvi neka dignu svoja krila uvis tako da svojim
krilima zaklanjaju Pomirilište. Neka licem budu okrenuti jedan prema drugome,
ali tako da lica keruva gledaju u Pomirište." ('Izlazak', 25:18-20, vidi
i: 36:8, 26.1.31) - Na kedrovim daskama kojima je obložen s unutrašnje strane
Salomonov Hram bile su u bareljefu izradjeni keruvi, rastvoreni cvetovi i palme
(simboli Carstva Mira): "Prekrio je njime /= zlatom/ Dvoranu: grede,
pragove, zidove i vratna krila te izrezao keruve po zidovima."
('Letopisi', II, 3:7; vidi: 'Kraljevi', I, 6:29.32.35) - I druge stvari u
enterijeru toga Hrama obeležavale su predstave Svetih Bića: "On izgradi
deset podnožja /za umivaonike/ od bakra. /.../ Ona su imala oblik lica
obuhvaćenih oplatama na svojim krajevima. Na licima, izmedju oplata behu lavovi,
volovi i keruvi. /.../ Pod svakim podnožjem behu po četiri točka od bakra s
osovinama bakrenim." ('Kraljevi', I, 7:27.28-29.30) - I u viziji tzv.
Ezekielovog Hrama opisuju se bareljefi sa predstavama Živih Bića koje
ukrašavaju zidove i vrata Hrama ('Ezekiel', 41:17-20.25) Dva Andjela-Keruva,
dva Nebeska Svedoka, Hristovi učenici i Marija Magdalena vide na/u grobu
Vaskrsloga ('Jovan', 20:12), te pri Njegovom Vaznesenju ('Dela', 1:10). - Ta
dva Nebesnika su očigledno Mojsije i Ilija, Anđeo Vatre/Sunca i Anđeo Vode,
keruvska utelovljenja, koja i pri Preobraženju na gori o praznik Senica Isus
susreće i razgovara s njima o Svome predstojećem stradanju u Jerusalimu.
('Matej', 17:3-4) - U 'Esenskom evandjelju Mira' Isusu se pripisuju sledeće
reči i pozivi: "... Dopustite Andjelu Vode da vas krsti iznutra, da možete
postati slobodni od svih prošlih grehova, i da iznutra možete postati isto tako
čisti kao rečna pena koja titra na sunčevom svetlu. /.../ ... Dišite dugo i
duboko da Anđeo sunčeve svetlosti može ući u vas. I Anđeo sunčeve svetlosti
izbaciće iz vašeg tela sve smrdljivo i nečisto što vas prlja i iznutra." I
u kabalističkoj 'Knjizi Tajni' (Sefer ha-Razim, III-IV st. n. e.) opisuje se
Presto Boga ispod koga teku ognjene reke, te se kaže da Presto nose četvorica Chajjoth-a,
Živih Bića. Babilonska, egipatska i helenska civilizacija, podneblja na kojima
su silazili kontigenti Božijih glasnika, takodje poznaje likovne, skulpuralne i
reljefne predstave četiri Keruva. One se susreću u prikazima sfingi (bića s
telom životinje i glavom čoveka) i grifona: "... Grifoni su zveri nalik na
lavove sa orlovskim krilima i kljunom." (Pausanius: Hellados periegesis,
I, 24) - Sfinge svečane aleje Amonovog hrama u Karnaku imale su telo lava i
glavu ovna svete životinje boga Amona. Kao zaštitnice boga hrama medju šapama
su imale njegovu statuu. Grčka sfinga je imala glavu žene lavlji trup, orlovska
krila i zmijski rep, te je svojom strukturom odražavala periode tebanske
godine: ognjeni lav je simbolizovao uzlazni period sunca a vodena zmija njegov
silazni period, slabljenje sjaja. Poput Fanovih glavi u ‘Orfičkim fragmentima’
(63), na helenskim podnebljima gde je godina imala četiri godišnja doba, i sfinga
je imala četiri odgovarajuća konstituitivna elementa: bika, lava, škorpiju i
zmiju. To su ustvari, Lav, Škorpija, Bik i Vodolija, četiri (fiksna) zodijačka
znaka koja odgovaraju Elementima Vatra, Voda, Zemlja i Vazduh. Data četiri
znaka su padala o jesenju ravnodnevicu, zimsku kratkodnevicu, prolećnu
ravnodnevicu i letnju dugodnevicu, dakle o Hristove Svečanosti: Preobraženje,
Božić, Uskrs i Vaznesenje. Ove Životinje pojavljuju se i u opisu prvog,
četvrtog, sedmog i jedanaestog Herakletovog dela. U priči o Kiknu i Filiju
zmija je zamenjena pticama grabljivicama; u mitovima davnine orao se često
prikazuje kao pobednik nad zmijom. Svetlonoše uzdignute orlovim krilima Duha
‘gaze’ nad zmijama i škorpijama. Ezekielovo vidjenje četiri Biža takodje
himerički prikazuje. Za himeru (grč.: hímaira), mitološko biće koje čini lav
(prednji deo), koza (srednji deo) i zmaj (zadnji deo tela) prominentni stoički
filosof Lucije Anej Seneka (Seneca) u svojim ‘Epistolama’ iznosi: “Niko još
nije tvrdio da se u Himeri krije živo biće, ili znaj: to su samo njeni delovi,
a delovi nisu živa bića.” (113, 9) Za judejskog kralja Josiju (640.-609. god.
s. e.), koji je se žestoko obračunao s tamošnjim idolopokloničkim kultovima
izveštava se i sledeće: "... Spalio je u ognju sunčana kola."
('Kraljevi', II, 23:11) Očigledno se pod 'konjima' i 'kolima' misli na neki
paganski prikaz Božijeg Prestola i četiri Živa Bića koja ga nose. U talmudskom
(Gemara) traktatu 'Hagiga', pokušava da se objasni simbolizam koji nose četiri
Živa Bića: "Kralj nad zverima je lav, kralj nad stokom je bik, kralj nad
pticama je orao, a čovek je uzvišen nad njima, ali Sveti, blagosloven neka je,
uzvišen je nad svima i nad celim svetom." (Fol. 13/b) – U
filosofsko-religijskom epu Bhagavad-Gita bog Kršna kaže za sebe da je “lav, car
zveri, medju zverima, Višnin or’o, medju pticama.” (10, 37) - Lava i orla kao
simbole koristile su brojne dinastije i države, imale su ih mnogi uglednici.
Lav, Orao, Čovek i Bik korenspodiraju sa alhemičarskim vrlinama smeti (lat.: audere),
ćutati (tacere), znati (scire) i hteti (velle) Još u patrističkom dobu
hrišćanstva provejava tumačenje da u apokaliptičkom simbolizmu četiri Živa Bića
ustvari predstavljaju četiri novozavetna, kanonizirana Evandjelista, - što je
velikim delom besmislen i neozbiljan egzegetski pristup. Četiri Živa Bića su
najverovatnije prva četiri Arhanđela (od njih sedam), oni koji odgovaraju na
četiri Održavajuća Elementa. Gospod koji 'sedi' nad Heruvima simbol je Duha,
Etera koji preko četiri Elementa vlada Stvaranjem. Hijerarhija anđeoskih
zborova ishodi iz emanaciono-diferenciacionih aspekata i faseta u Bogu,
Kristalu Beskonačnosti. Kada se Bog vidi kao Jednota, Dvojstvo i Trojedinstvo,
te kao Četvorstvo, Sedmerostrukost i Dvanaestozračje, onda se i anđeoske
zastupničke strukture bolje uočavaju i postavljaju. U 'Apokalipsi' Hrist Božiji
se slika i kao zaklano Jagnje sa sedam očiju i sedam rogova: "... To su sedam
Božijih Duhova poslanih po svoj zemlji." (5:6) – U ‘Knjizi proroka
Zaharije’ velikom svešteniku Jošui se najavljuje i ukazuje: “Evo, Ja ću dovesti
Izdanak, Služitelja Svojega i ukloniću opačinu ove zemlje u jedan Dan. Jer evo
Kamena koji stavljam pred Jošuu: na tom je Kamenu sedam očiju, i u njega ću
urezati Natpis – reč je Jehove nad Vojskama.” ( 3:8-9; cp.: ‘Otkrivenje’,
2:17). Simbol Hrista je kod Zaharije, kako vidimo, predstavljen, ne
‘jagnjetom’, već /belim, sjajnim/ ‘kamenom’, ‘kockom’. Hrist-Jagnje je Svetilo
Grada Novog Jerusalima, Svetog Kamena, Svete Kocke.
U patmoskoj ‘Apokalipsi’ videlac Jovan svedoči i ukazuje: “... Okolo /Božijeg/ Prestola beše duga na izgled kao smaragd.” (4:3) Smaragno zelena boja čini središnju, ugaonu, četvrtu, Hristovu boju u spektru pastelnih duginih boja. Kao što optička svetlost ima sedam boja (od crvene do ljubičaste) koje čine dugu, tako se i Svetlost Neba sastoji od sedam Zraka, a Duh Beskonačja od "sedam Duhova koji su pred Njegovim /= Božijim/ Prestolom, ..." (Ibid.,1:4, i slično: 4:5) - Od Božijeg Prestola, Oblaka Slave, izbijaju i prolamaju se sedam Groma, sedam Glasa. U ‘Enohovoj knjizi’ najavljuje se Novi Svet, svet Hrista Izabranika, Pobedničkog Jagnjeta: “Dotadašnje će nebo nestati, te će se pojaviti novo nebo, u kojem će sve nebeske moći sijati večnim sedmerostrukim Sjajem. ” (92:17) Pogledajmo kako se u ‘Enohovoj knjizi’ Zraci Božije Duge nazivaju: “Uglas će /Nebeski duhovi/ klicati, blagosiljati, hvaliti i veličati s Duhom Vernosti, s Duhom Mudrosti i Duhom Strpljivosti, s Duhom Milosrdja s Duhom Razumevanja i /Duhom/ Mira, te s Duhom Dobrohotnosti. ” (60:14) – U ‘Knjizi proroka Isaije’ ukazuje se za Mladicu iz panja Jišajeva: “Na njemu će Duh Jehovin počivati, Duh Mudrosti i Umnosti, Duh Saveta i Jakosti, Duh Znanja i Straha Gospodnjeg.” (11:2) - U srednjovekovnoj okultno-magijskoj misli sedam svetih Zraka se pojavljuju kao olimpijski duhovi pod imenima: Aratron, Bethor, Phaleg, Och, Hegith, Ophiel i Phul. Vernost, Mudrost, Strpljivost, Milosrdje, Razumevanje, Mir i Dobrohotnost, sedam Svetih Zraka, ishode iz Svetog Dvojstva: iz Pra-Ljubavi i Pra-Mudrosti, Stvaralačkog i Održavajućeg Principa, iz Oca-Majke Boga, Ognjišta Univerzuma Koje je Bilo, Koje Jeste, Koje će Postojati. Tako se, pored ostalog, u apostolskome Simbolu vere kaže: “Mi verujemo u Sedmerostrukog Duha Božijeg, Darovaoca Života: Koji proishodi iz Svetog Dvojstva, Koji sidje na Isusa-Mariju i na sve koji su verni Unutarnjem Svetlu.” (‘Evanjelje po Dvanaestorici’, 96:20) - Neki drugi mistični tekstovi daju i druge nazive za Svete Zrake. Tako u 'Apokalipsi' nebesnici hvale Jagnje sa sedam očiju: "Jagnje, koje je zaklano, dostojno je da primi Bogastvo i Silu i i Mudrost i Moć i Čast i Slavu i Blagoslov." (5:12; v. i: 7:12) Qabbalah sedam centralnih Božijih Snaga naziva: J’sod, Hod, Nicach, Thif'reth, G'vurah, Chesed i Da‘ath. - Kralj David blagosilja pred zborom Višnjeg: "Tvoja je, Jehova, Veličina, Moć, Slava, Sjaj i Veličanstvo, jer je Tvoje sve što je na Nebu i na zemlji; Tvoje je, Jehova, Kraljevstvo, i Ti si uzvišen povrh svega." ('Letopisi', I, 29:11) - U Aboth-u judejskog rabija Natana iznosi se za Božije Atribute i Sile: "Sedam middoth-a posluživahu pred Prestolom Slave: to su Mudrost, Pravda i Pravednost, Milost i Milosrdje, Istina i Mir. " - Kako je svaka Snaga sadržana u svakoj drugoj Snazi, to neki nezamenljivo ekskluzivni naziv za svaku pojedinačnu Snagu, za Božije Suštastvenosti i Svojstvenosti, ne trebamo tražiti i ne možemo izvući. - Kod mističnog učitelja Gabrijele (Gabriele Wittek) od Würzburg-a (1933.) sedam Svetih Snaga nose nazive: Red ili Budnost, (Vatra), Volja (Voda), Mudrost ili Pravednost (Zemlja), Ozbiljnost (Vazduh), Strpljivost ili Dobrota, Ljubav i Milosrdje ili Blagost.
U Enohovim vizijama, Gospod na svome Prestolu i
sedam Njegova Kneza, koji stoje nad sedam Sfera i zastupaju sedmerostruki Sjaj,
simbolično se predstavljaju u vidu geografskih uzvišica: "... Ugledah
ognjenu Planinu, koja blješti danju i noću. Približih joj se i ugledah sedam
različitih veličanstvenih Gora. Njihove stene bejahu sjajne i lepe; sve bejaju
sjajne i lepe; i površina im beše lepa. Tri Gore bejahu na istoku i jedna na
drugoj; tri na jugu, slično postavljene. Bejahu onde i duboke doline, koje se
nisu doticale. A sedma Gora beše izmedju njih. Sve su nalikovale prestolu, a
okruživalo ih je mirisno drveće." (I, 24:1-2; cp.: 25:3, 32:1. 33:1, 71:5;
cp.: 'Otkrivenje', 17:9) 'Jaruge' i 'ponori' izmedju Gora javljaju se kao
simboli satanskih nivoa-tamnica na koje su strovaljeni i svezani sedam Kneza
Tame. (26:3-6, 17:1-4) Nivoe i Moći
sedam Arhanđela Enoh vidi u liku sedam sjajnih metala koje je čovek prve proizvodno
upoznao: "... Videše moje oči tajne Nebesa i sve što postoji na zemlji; gvozdenu
Goru, bakrenu Goru, srebrnu Goru, zlatnu Goru, Goru od tekućeg metala /= od
žive/ i Goru od olova. " (51:2, v. i: 66:4; 'Brojevi', 31:22) - Videlac
Džon Di (John Dee, 1527.-1608.) koji je praktikovao tzv. enohijasku magiju, u
svome Dnevniku od 21. marta 1582. god. zapisuje: "Sedam Sinova Svetla
pojaviše se kao sedmorica mladića, jasnih lica, u beloj odeći, sa belim
svilenim velovima na glavi i s kićenkama pozadi, u obliku venca. Svi su u
rukama držali po kuglu: prva beše od zlata, druga od srebra, treća od bakra,
četvrta od kalaja, peta od gvoždja, šesti Princ po rukama premeće okruglu stvar
od žive, a poslednja kugla je olovna." - Džonova heptarička doktrina
govori i o 49 veličanstvenih i divnih andjela, koji su od Boga postavljeni da
upravljaju svim zemaljskim zbivanjima: "Sva je vlast u rukama 49. (u ime
Boga, Moći Njegove, Milosrdja i Pravde), a njihova su imena jasna, izuzetna i
veličanstvena." (Iz dnevničkog zapisa od 29. aprila 1582. god.) -
Spisateljski plodonosan crkveni spisatelj Origen u svome delu ‘Protiv Kelsa’ (Contra
Celsum, 178. god.), usmerenom protiv pagana i Jevreja, prenosi Kelsova
obrazloženja uspona duše kroz sedam Nebesa, izvedena prevashodno iz Hrist-Mitrinih
misterija:”... Tamo imamo dva simbolična prikaza prikaza dva kružna toka na
nebu: kružni tok stajačica i tok planeta i prolaz duša kroz njih. Simbolika je
ova: lestve /klimaks/ sa sedam kapija i na njihovom vrhu je osma. Prva kapija
je od olova, druga od kositra, treća od bronze /bakra/, četvrta od gvoždja,,
peta od mešanog metala, šesta od srebra i sedma od zlata. Prvu pripisuju
Hronosu /= Saturnu/ i pomoću rada s olovom svedoće o sporosti te zvezde; drugu
Afroditi /= Veneri/, uporedjujući s njom sjaj i mekoću kositra; treću koja ima
bronzani prag i čvrsta je, Zevsu /= Jupiteru; cp.: ‘Odiseja’, XIII, 4;
‘Ilijada’, XXI, 438), četvrtu Hermesu /= Merkuru/, jer oboje su, kažu oni, i
Hermes i gvoždje izdržljivi u svakom rodu, donose dobit i mogu mnogo podneti
/cp.: ‘Ilijada’, V, 670; X, 231. 498; VI, 48); petu koja je zbog mešanja metala
nejednaka i šarolika Aresu /= Marsu/; šestu od srebra Mesecu; sedmu od zlata
Suncu, pri čemu oponašaju njihove boje.” (VI, 22) – I srednovekovna renesansna
hermeneutika i alhemija prave brojna poredjenja izmedju sedam metala, sedam
klasičnih planeta, sedam sedmičnih dana, sedam Arhanđela, ... Sedam Svetih
Snaga grade sedam Nebeskih Sfera. Kao Kneževe tih Sfera i kao Zastupnike sedam
Svetih Zraka Gospod je postavio sedam Arhanđela (grč.: e arhe = 'početak',
'načelo'; o ággelos = 'glasnik'), koje je sazdao, uzeo iz tih Zrakova.
Možemo napraviti skicu Neba postavljenog u sedam dimenzija: od Prestola Univerzuma, Centralnog Sunca Univerzuma, izbijaju sedam Zraka; oni dospevaju do sedam drugih Oka, Prizmenih Sunaca koja stoje u središtu sedam Sfera, i razlažu se u pulsirajući Beskraj u 7 puta 7 Snaga. Zato se i Arhanđeli, gospodari sedam Sunaca, predstavljaju simbolično kao posrednici izmedju Stvaranja i Stvoritelja. U čovekovoj duši, mikrokosmosu, slici Makrokosmosa, slici Neba Beskonačnosti, esenca Ognjišta Univerzuma je projekciono predstavljena sa jezgrom duše a sedam drugih Sunaca sa sedam centara svesti, sedam točkova svesti, sedam duhovnih očiju, sedam pečata koji se trebaju zakonitim životom otvoriti i skinuti, da bi postali i potvrdili se kao Božije oko i Božije sunce, kao svetlonoše. Sedam Prizmatična Sunca, koja spektralno razlažu sedam Pra-Zraka Iskon-Sunca, u enterijeru jevrejskih svetilišta simbolično-reprezentativno su predstavljeni sa zlatnim svećnjakom zvanim m'enorah, koji je imao jedan centralni i šest razgranavajuća kraka: "Šest je krakova izbijalo s njegovih strana: tri kraka svećnjaka s jedne strane, a tri kraka svećnjaka s druge strane." ('Izlazak', 37:18) - Sedam Nebeskih Sunca i sedam Svetih Zakonitosti, predstavljaju sedam Božija Oka; ona, zajedno s 'granama', energetskim putanjama koje vode od Korena, od Iskon-Sunca, čine Drvo Večnog Života. - U 'Knjizi Sjaja' (Zohar-u), španskog kabaliste Moše de Leona (Moses de Leon, umro 1305. god.), ukazuje se za Nebeski Okean iz koga su otpale mnoge 'kapi', duše: "Njegovo prostrano korito izdeljeno je u sedam kanala, podsećajući na dugačke cevi, i vode ističu iz Okeana putem sedam kanala." (II, 42/b)
U 'Otkrivenju po Jovanu' sedam Arhanđela (ο
αρχάγγελοσ, sin.) se predstavljaju kao retribucioni medijatori poslednjeg
vremena: "... Videh sedam Andjela gde stoje pred Bogom; i dade im se sedam
truba. /.../ I sedam Andjela, koji imahu sedam truba, spremiše se da
zatrube." (8:2.6) - "I videh drugi, veliki i čudesni znak na Nebu: sedam
Andjela koji su imali sedam krajnjih zala, jer se njima svrši Gnev Božiji.
/.../ I čuh gromki glas iz Hrama kako govori sedmorici Andjela: 'Idite i
izlijte sedam zdela Gneva Božijeg na zemlju." (15:1, 16:1; v. i: 17:1,
'Ezekiel', 10:1-2 ss)
Arhanđeli se nazivaju i silni Andjeli (‘Otkrivenje’,
10:1, 18:21), jer oni u Ime Duha Sile, u Ime Nebeskog Gospodara stoje nad
Nebeskim Vojskama (cp.: 12:7) - Dok na bezakonike izlivaju Božiji Gnev, to od
ljudi posvećenih Čistoti prenose do Boga njihove goruće molitve koje se poput
dima uzdižu. Tako se u 'Knjizi o Tobiji' jedan od Nebeskih Kneževa predstavlja:
"Ja sam Rafael, jedan od sedmorice svetih Andjela koji na Nebesima donose
molitve svetih /Životom/ i stupaju pred Slavom Svetoga." (12:15, v. i:
'Otkrivenje', 8:2-3) U 'Enohovoj knjizi' daju se imena sedam
Posmatrača-Arhanđela, bar ona pod kojima su ih poznavali stari Judeji:
"Ovo su imena Andjela koji stražare: Uriel, jedan od svetih Andjela, koji
stražari/bdije nad jadikovkama i Tartarom; Rafael, /.../ koji stražari nad
dušama čovečijim; Raguel, /.../ koji se sveti svetu i svetlećim telima. Mihael,
/.../ koji stražari nad ljudskom vrlinom, zapoveda narodima. Sarakiel, /.../
koji stražari nad duhovima dece grešnika. Gabriel, /.../ koji stražari nad
Ikisatom, nad Rajem i nad Heruvima; Ramiel, /.../ kojeg je Bog postavio nad
onima koji ustaju." (I, 20:1-8) – Problematičnost nekih ukaza tzv.
'Enohove knjige' je ta što u nekim obrazloženjima grubo razdvaja Keruve i
Arhanđele, na šta navodi i jedan redak iz 'Apokalipse': ''I jedno od četiri
Živa Bića dade sedmorici Andjela sedam zlatnih zdela punih Gneva Boga koji živi
u sve Vekove.'' (15:7)
Dok se u hagiografijama sedam demonska Kneza predstavljaju čuvarima i patronima neznabožačkih naroda, dotle se Nebeski Knežovi, poput Mihaela, predstavljaju kao zaštitnici Izraela, naroda u kome je najveći broj glasnika Svetla bio utelovljen. Tako u 'Knjizi o Danielu', Hrist Božiji, Sin Čovečiji, ukazuje: 'Knez carstva persijskoga protivio Mi se 21 dan, ali Mihael, jedan od prvih Knezova dodje Mi u pomoć. Ostavih ga nasuprot Knezu persijskome, ..." (1O:13) - U objavi o poslednjem vremenu slikovitim jezikom se opisuje duhovni boj u Podnebesima izmedju Mihaela i Stare Zmije: "I nasta rat na Nebu: Mihael sa svojim andjelima zarati na Aždaju. I Aždaja i njeni andjeli zaratiše, ali ne odoleše i ne nadje im se više mesta na Nebu." ('Otkrivenje', 12:7-8) - Arhanđeo Mihael se bori za telo Mojsija, jednog od utelovljenih Nebeskih Kneževa ('Juda', 1:9) Arhanđeo Gabriel blagoslovenom Josipu i blagoslovenoj Mariji javlja da će se od njih roditi Hrist Božiji: "... Posla Bog Andjela Gabriela u galilejski grad po imenu Nazaret, devojci isprošenoj za čoveka po imenu Josipa iz Davidova doma." ('Matej', 1:26-27) U spisima hrišćanskih gnostika-jeretika susreću se takodje ukazi o sedam Nebesa i sedam moćna Andjela: "... Zoe, koja je bila sa Sabaotom, stvorila je sedam dobrih dvospolnih bića. Ovo su imena muških sila: Nezavidan, Blagoslovljen, Radostan, Istinit, Nesebičan, Ljubljeni, Pouzdan. Ovo su imena ženskih sila: Mir, Zadovoljstvo, Radost, Blagoslov, Istina, ljubav i Vera. Od njih je poteklo mnogo dobrih i dobrostivih duhova." ('O poreklu sveta', 10) - Svaki Arhanđeo, baš kao i svaki anđeo, dual je u sebi: utelovljenje Pozitivnog i Negativnog Principa. Jedna od apokrifno-ezotericnih knjiga koja takodje uzgredno govori o anđeoskoj hijerarhiji, a ponajpre potencira značaj sedam Arhanđela, je tzv. 'Esensko Evandjelje Mira’ (koje je sa aramejskog preveo Edmund Zekli). Kod jedne grane esena-hrišćana sedam moćnih Andjela se dualno postavljaju: govori se o sedam Andjela Zemaljske Majke i sedam Andjela Nebeskog Oca. Prvih sedam nose nazive: Anđeo Sunca (Vatre), Anđeo Vode, Anđeo Vazduha, Anđeo Zemlje, Anđeo Života, Anđeo Radosti i Anđeo Zemaljske Majke. A drugih sedam: Anđeo Sile, Anđeo Ljubavi, Anđeo Mudrosti, Anđeo Večnog Života, Anđeo Dela, Anđeo Mira i Anđeo Nebeskog Oca.
Dok se u hagiografijama sedam demonska Kneza predstavljaju čuvarima i patronima neznabožačkih naroda, dotle se Nebeski Knežovi, poput Mihaela, predstavljaju kao zaštitnici Izraela, naroda u kome je najveći broj glasnika Svetla bio utelovljen. Tako u 'Knjizi o Danielu', Hrist Božiji, Sin Čovečiji, ukazuje: 'Knez carstva persijskoga protivio Mi se 21 dan, ali Mihael, jedan od prvih Knezova dodje Mi u pomoć. Ostavih ga nasuprot Knezu persijskome, ..." (1O:13) - U objavi o poslednjem vremenu slikovitim jezikom se opisuje duhovni boj u Podnebesima izmedju Mihaela i Stare Zmije: "I nasta rat na Nebu: Mihael sa svojim andjelima zarati na Aždaju. I Aždaja i njeni andjeli zaratiše, ali ne odoleše i ne nadje im se više mesta na Nebu." ('Otkrivenje', 12:7-8) - Arhanđeo Mihael se bori za telo Mojsija, jednog od utelovljenih Nebeskih Kneževa ('Juda', 1:9) Arhanđeo Gabriel blagoslovenom Josipu i blagoslovenoj Mariji javlja da će se od njih roditi Hrist Božiji: "... Posla Bog Andjela Gabriela u galilejski grad po imenu Nazaret, devojci isprošenoj za čoveka po imenu Josipa iz Davidova doma." ('Matej', 1:26-27) U spisima hrišćanskih gnostika-jeretika susreću se takodje ukazi o sedam Nebesa i sedam moćna Andjela: "... Zoe, koja je bila sa Sabaotom, stvorila je sedam dobrih dvospolnih bića. Ovo su imena muških sila: Nezavidan, Blagoslovljen, Radostan, Istinit, Nesebičan, Ljubljeni, Pouzdan. Ovo su imena ženskih sila: Mir, Zadovoljstvo, Radost, Blagoslov, Istina, ljubav i Vera. Od njih je poteklo mnogo dobrih i dobrostivih duhova." ('O poreklu sveta', 10) - Svaki Arhanđeo, baš kao i svaki anđeo, dual je u sebi: utelovljenje Pozitivnog i Negativnog Principa. Jedna od apokrifno-ezotericnih knjiga koja takodje uzgredno govori o anđeoskoj hijerarhiji, a ponajpre potencira značaj sedam Arhanđela, je tzv. 'Esensko Evandjelje Mira’ (koje je sa aramejskog preveo Edmund Zekli). Kod jedne grane esena-hrišćana sedam moćnih Andjela se dualno postavljaju: govori se o sedam Andjela Zemaljske Majke i sedam Andjela Nebeskog Oca. Prvih sedam nose nazive: Anđeo Sunca (Vatre), Anđeo Vode, Anđeo Vazduha, Anđeo Zemlje, Anđeo Života, Anđeo Radosti i Anđeo Zemaljske Majke. A drugih sedam: Anđeo Sile, Anđeo Ljubavi, Anđeo Mudrosti, Anđeo Večnog Života, Anđeo Dela, Anđeo Mira i Anđeo Nebeskog Oca.
U sakralno-mističnoj zbirci 'Hermetički korpus',
koja sinkretički reflektuje ideje više antiknih duhovnih pravaca, takodje se
govori o sedmorici moćnih Nebesnika. Tako se npr. u 'Poimanderu Hermesa
Trismegista' kaže i sledeće: "Um Bog, koji je musko-ženski, i Život i
Svetlost, porodio je Rečju drugi tvorački Um, koji je Bog Vatre i Daha, i koji
je stvorio sedam Upravljača što u Krugovima obuhvataju opažajni svet. A njihovo
upravljanje se naziva sudbinom." U esensko-kabalističkom spisu Serekh
široth 'olat ha-sabbath sedam Nebeskih arhonata nazivaju se Kneževi Vodje – Nasi'e
R'oš. Uvodi se i niz sedam Upravljača drugog reda. - U mističnom midrašu
'Ezekielova vidjenja' (Re'ujoth Jehezq’iel) opisuju se sedam Nebesa i Božanski
Tron, te se kaže da u svakom Nebu postoji po jedna Kočija, Merkava. - Po
kabalističko-magijskoj 'Knjizi Tajni' u prvom Nivou Neba postoje
Andjeli-Zakonoznalci (šotrim) koji sede na sedam Prestola, te vladaju nad sedam
anđeoskih grupa.
Čak i istočnjački, bramanistički spis 'Manuov zakonik' (Manaya-dharma-sastra) pravi aluzione ukaze za sedmoricu visokih Božijih Sinova: "Sa Samobitnim kao prvim, ovih je sedam Manua velike moći, a svaki u svoje doba, stvorilo i zaštitilo sav ovaj pokretni i nepokretni svet." (I, 63).
Čak i istočnjački, bramanistički spis 'Manuov zakonik' (Manaya-dharma-sastra) pravi aluzione ukaze za sedmoricu visokih Božijih Sinova: "Sa Samobitnim kao prvim, ovih je sedam Manua velike moći, a svaki u svoje doba, stvorilo i zaštitilo sav ovaj pokretni i nepokretni svet." (I, 63).
Irinej (Eirenaios, Irenaeus), episkop lugdunski
(umro 202. god.), u svome 'Izlaganje i opovrgavanje lažnog gnosisa' (poznatijoj
pod nazivom svog starog latinskog prevoda Adversus haereses), govori i o
jeretiku Saturninu, koji je bio rodom iz Antiohije. Saturninus je učio da
postoji nepoznati i najviši Otac, koji je stvorio Andjele, Ahandjele, Sile i
Vlasti. A ceo ovaj svet i sve što je u njemu, uključujući i čoveka, načilinili
su sedam Andjela. Po njemu, jevrejski bog (osvete i proklinjanja) je jedan od
onih sedam andjela koji su stvorili svet i materiju kojom Satana vlada (lib. I,
cap. 24, § 1-2). Kada govorimo o anđeoskoj lestvici treba shvatiti da je to prevashodno
lestvica služiteljskih ovlašćenja i dužnosti. U Nebu i na zemlji uvek je veliki
i najveći onaj koji je revnosni služitelj svima, koji sve čini u Hristu i za
Hrista, jer Hrista Duha vidi i potvrdjuje u svemu i svakome. Svi Nebeski
andjeli su Božije oči, Božji zastupnici, starešine, čuvari, stražari i
posmatrači. Nebesnici sa dna lestvice se pojavljuju kao andjeli čuvari ljudi i
čovečanstva, oni u sredini su starešine pojedinih planeta i sunčanih sistema,
dok najviši andjeli, Arhanđeli, stoje kao nadglednici nad sedam Nebeskih Sfera,
sedam Nebesa; oni su čuvari sedam Svetih Zakonitosti. U 'Apokalipsi', uz sedam
Arhanđela, odnosno četiri Živa Bića sa šest krila, koja stoje uz Žrtvenik sa
četiri ugla, Bića koja neprestano goruće slave Gospoda, naglašena je i služba i
pojava dvadeset i četiri Starešine: "I padoše dvadeset i četiri Starešine
i četiri Živa Bića, pa se pokloniše Bogu koji sedi na Prestolu, ..."
(19:4) – I dvadeset i četiri Starešine, koji sede pred Bogom na svojim
prestolima, padoše na svoja lica i pokloniše se Bogu, ..." (11:16) -
"I svi andjeli stajahu oko Prestola, i Starešina, i četiri Živa Bića, i
padoše na svoja lica pred Prestolom i pokloniše se Bogu, ..." (7:11, i
slično: 5:8.11, 4:10) - "I okolo Prestola behu dvadeset i četiri prestola,
a na prestolima videh dvadeset i četiri Starešine kako sede, ..." (4:4) -
Ako bi pravili neke paralele, onda Nebeske Starešine mogu odgovarati onom
anđeoskom zboru koji Dionysios Areiopagites u svome spisu De coelesti
Hierarchia imenuje kao Prestole, Trone.
Prorok Mihej, pred izraelskim kraljem Ahabom, koga
je odvraćao od vojnog pohoda, ukazuje: “Video sam Jehovu gde sedi na svome
Prestolu, a sva mu Vojska Nebeska stajaše zdesna i sleva.” (‘Kraljevi’, I, 22:19)
Božija Carska i Sveštena Moć, njegova Palata i Njegov Hram, prevashodno
počivaju na 7 Stuba (cp.: 'Otkrivenje', 10:1; 'Mudrost', 9:1), na službi 7
Arhanđela (7 Andjela Božije Duge) i 24 (12+12) Starešine. Sa pozicije i službe
četiri Živa Bića, Arhanđela četiri Elemenata, ishodi i diferencira se
starešinska služba, služba visokih Hristovih pomagača. Na svako Živo Biće,
odnosno na svaku Elementarnu Snagu i Svetu Moć (Vodu i Vazduh, Vatru i Zemlju -
Život i Suštinu, Oganj i Svetlost), nadovezuju se po šest Starešine, po šest
Krila. ( Treba zapaziti da kocka, simbol Božijeg Poretka i Doma, ima 6 strana i
12 ivica.) Dalje, 24 Starešine Neba se verovatno mogu razvrstati na 12 onih
koji su upravljački zaduženi za duhovni Univerzum i 12 nadglednički zaduženih za
materijalni Univerzum.
Aronovo sveštenstvo u Jehovinom Hramu bilo je
razvrstano u 24 razreda, a kockom je odlučivano kojim redom sedmično će se
smenjivati u liturgijsko-žrtvenoj službi (cp.: 'Letopisi', I, 24:7-19; 'Luka',
1:8). Svaki sveštenički razred imao je svoga nadglednika (hebr.: negid; grč.: o
epístates, o epískopos) - U 'Evandjelju po Dvanaestorici' se za prvog
nadglednika Hristove Crkve u Jerusalimu izveštava: "A Crkvi u Jerusalimu
bi dat Jakov, brat Gospodnji, za njenog predstojatelja i andjela, i pod njim dvadeset
i četiri sveštenika u četverostrukoj službi, te pomoćnici i uz to
djakoni." (96:13)
U 'Apokalipsi' se ukazuje i na dvanaest Andjela
Novog Jerusalima, koji se simbolično slika u vidu dvanaestoivične kocke (koja
razvijena po stranama daje krst): "Imaše /Grad/ velik i visok zid sa
dvanaest vrata, a na vratima dvanaest Andjela i napisana imena; to su imena
dvanaest plemena Izraelovih. /.../ A zid gradski imaše dvanaest temelja i na
njima dvanaest imena dvanaestorice Jagnjetovih apostola." (21:12.14) Prvi
temelj Novog Jerusalima činio je i čini Simon Petar, Kefa, Stena izvadjena iz
Velike Stene, iz Hrista Spasitelja. Svojim Apostolima, Hrist, Sunce sveta,
ukazuje metaforično: "... Vi ste dvanaest hiljada Mojih koji će spasti
čitav svet." ('Dvanaestorica', 88:8) - Svojoj svetoj Dvanaestorici Gospod
naznačuje da će u novom životu, u Zori Novog Doba, kada se ponovo budu rodili i
ponovo budu duhovno vaskrsli, pozvani i izabrani od Boga, kao Žena obučena u
Sunce, sesti na dvanaest prestola i suditi na dvanaest plemena Izraela
('Matej', 19:28), tj. preneće Zakon Života na 12 puta 12.000 Novih Izraelaca,
na 144.000 Božijih služitelja izabranih od mnogobožaca, sa kojima će se
završiti gradnja Hrist-Davidovog Tabernakla i Carstva Mira.
Нема коментара:
Постави коментар