Kako početi priču o anđelima. Skoro da ne postoji
nijedan entitet koji je u tako dugom vremenskom razdoblju pratio ljude. Kroz
religiozna i folklorna predanja predstave o ovim bićima prate razvoj ljudske
civilizacije od njenih najranijih početaka pre oko 7000 godina, pa sve do
danas. Iako je njihova priroda i egzistencija različito prikazivana u
različitim civilizacijama i religioznim sistemima, njihova suština se uspela
očuvati do danas. Pazeći da ne upadnem u
beskrajnu provaliju religioznih objašnjenja o prirodi i egzistenciji anđela,
počeću ovo izlaganje o njima govoreći o njihovoj suštini
O
prirodi anđela znamo malo ili nemalo. Nikada se nijedan anđeo nije potrudio da
ljudima objasni suštinu njihove egzistencije. Da li su oni duhovna bića bogu
bliža nego ljudi? Da li su to božiji sinovi? Da li su večni ili samo besmrtni?
Imaju li krila? Kako se kreću? Kako komuniciraju sa bogom? Imaju li sopstvenu
volju? Imaju li neprijatelje? Jesu li vodili ratove? Ako postoje, zašto se
češće ne ukazuju ljudima? Jesu li samo književna i religiozno filozofska
fikcija? Jesu li bogu bliži ljudi ili anđeli? Ko je podređen kome, ljudi
anđelima ili anđeli ljudima? Da li su oni, anđeli, nekada bili bogovi? Da li su
bili ljudi? Šta leži u korenu brojnih religioznih i verskih predstava? Imaju li
mitovi svoje prapočetke u toplim ljudskim pričama ili spevovima koji veličaju
nacionalne heroje? Iako je mnogo pitanja na koja nemamo odgovor ili je odgovor
koji imamo jalov i prozaičan, nezadovoljavajući i intelektualno sraman, to ne smeta
ogromnoj armiji vernika da u svoja religiozna uverenja uvrsti mit o anđelima i
pokori se obožavanju ovih bića. Sve vere doživljavaju anđele kao bića. Negde su
oni sinovi boga, negde samo niži bogovi, negde demoni zaštitnici, ali u svim
religijama oni su živa bića. Za razliku od ljudi njihova suština nije fizička,
ona je duhovna te se najčešće ova bića prikazuju kao bestelesna, sačinjena od
svetla ili vatre. Ipak, to nije jedina religiozna interpretacija. Neke religije
prikazuju anđele kao fizička i smrtna bića. Prikazuju ih kao posebno duhovno i
intelektualno nadarene ljude, koji svojim savremenicima prenose božanske
mudrosti. Po ovoj definiciji anđela može se lako zapasti u religiozni ćorsokak
u kome bi se teško mogla razlikovati religiozna funkcija proroka od funkcije
anđela. Ipak jedna značajna razlika postoji. Proroci znaju samo ono što im je
rečeno, a anđeli poseduju viša znanja. Zato proroci ponekad zapadaju u zablude,
a anđeli to nikada ne čine. Još jedna bitna razlika postoji između svetih ljudi
i anđela. Iako su proroci često na marginama društvene svesti oni jasno
prihvataju moral i moralna načela. Anđeli nemaju moral. Premda je njihovo
znanje bezgranično, njihove objave i dela ne moraju se povinovati ljudskim
zakonima i moralu. Tako oni mogu uništiti Sodomu i Gomoru, potopiti i udaviti
sve ljude ili pobiti sve prvorođene sinove Egipta, a da se ova dela nikada
neokarakterišu kao zla ili nehumana. Pošto je njihovo znanje uzvišeno, onda su
i dela proistekla iz tog znanja po svom karakteru uzvišena i nepodložna oštrici
osude ljudskog morala.
U
svojoj knjizi “Duhovna Bića u nebeskim telima i prirodnim carstvima”, Rudolf
Štajner razmatra razne načine i metode za duhovno uzdizanje čoveka. On duhovni
rast povezuje sa različitim hijerarhijama koje postižu razne forme duhovnih
bića. Razmatrajući drugu i treću kategoriju duhovnih bića, on daje jednu od
najveličanstvenijih i najkompletnijih definicija šta su to ustvari anđeli:
Za
njega su bića druge hijerarhije (anđeli) sva ona bića koja se karakterišu time
da umesto ljudskog opažanja vezanih za njih, za svoju osnovnu karakteristiku
imaju svoju objavu. Često je ova objava ustvari objava njihovog unutrašnjeg
bića, a često i otkrovenje samog boga koji se ljudima obraća preko svojih
božanskih glasnika. I zaista, većina teologa i istoričara religije se slaže u
tome da je primarna funkcija koju anđeli obavljaju objava ili otkrovenje primljeno od boga, koju
putem njih nesagledivo i nevidljivo božanstvo prenosi ljudima. Iako mi pojedini
religiozni učenjaci mogu zameriti što priču počinjem definicijama okultnog, a
ne religioznog karaktera, ja za ovo imam dobar razlog. I sama religija u
trenutku nastanka bila je ništa više nego okultno znanje ograničeno na mali
broj onih koji su imali okultne spoznaje. Tokom vremena, ove religiozne
spoznaje bi se sistematizovale i uređivale transformišući se u skladu sa
društvenim promenama, gradeći kompleksan sistem uverenja, običaja i moralnih
normi koje se kasnije reflektovale na prvobitnu okultnu spoznaju, menjajući je
i nanovo oblikujući. Na taj način nastale su moderne religije. Nazivali anđele bićima ili duhovnim
predstavama njihova egzistencija je nesporna upravo iz činjenice da su
preživeli više od 7000 godina ljudske istorije značajno utičući na nju,
menjajući je i pokrečući je uvek u novom smeru.
Ono
što u religioznom i kulturološkom smislu definiše pojam anđela svakako je
objava koju nosi. Objava nije nešto nezavisno od njih samih. Objava koju anđeli
nose svojstevna je njihovom biću u trenutku objave i nakon što ih iz sebe iznesu,
sve objave nastavljaju samostalan život često nevezan sa onima koji su je
ljudima doneli. Tako anđele možemo
pobliže da objasnimo analogiom sa pužem. Puževi lučenjem posebnih sluzi sebi
stvaraju kućicu. Kućica se, možemo to sa sigurnošću sebi da predstavimo,
sastoji od supstance koja je prvobitno bila sadržaj puževog tela. Lučenjem
supstance od koje je sazdan puž, nije samo
pokazao svoje biće, nego je izlučio nešto što postaje i ostaje. Isto
čine i anđeli. Pored toga što objavljuju svoje unutrašnje biće, oni stvaraju i
nešto novo. Svaka nova objava menja staru ili stvara novu religiju. Svaka nova
religija menja ljudsko opažanje o bogu i njegovim pređašnjim objavama. Ako
glasnik, prilikom objave, promeni svoju predstavu o sebi, ako se na neki način
promeni tokom vremena, ako se promeni njegovo unutrašnje stanje, menja se i
objava i to u skladu sa unutrašnjom promenom izazvanom u srcu samog donosioca
otkrovenja. Zato okultisti često kažu da anđeli svoja unutrašnja stanja
izlučuju u vidu objave. Po njima objava je unutrašnje stanje duhovnog bića, ali
pošto je po svojoj prirodi objava ništa drugo do unutrašnje stanje nekog bića,
ona se menja. A jednom izrečenu objavu ova duhovna bića odvajaju od sebe,
odbacujući ih kao neku vrstu ljuske ili kože, koja, kad su jednom odbačena od
svojih tvoraca, započinju samostalan život. Te ljuske, kože, ljušture okultni
pogled doživljava kao površne puteve spoznaje. I po njima od njih nastaju
religije. Religija, prema tome, nije ništa drugo do pokušaj da se uhvati i
otelotvori, sačuva od zaborava i duhovno izgradi neka vrsta objektivizacije
duhovnih bića, neka vrsta otiska kojom anđeli prikazuju sami sebe. Religija,
prema okultnom saznanju, predstavlja neku vrstu slike kojom anđeli sebe
predstavljaju i koja nosi žig njih samih, ali ipak sliku odbačenu od njih i samosvojstvenu, sposobnu za
samostalan život.
Počeo sam svoje izlaganje o anđelima napominjući da
su predstave o njima stare koliko i organizovane najstarije ljudske
civilizacije. Ovim sam možda načinio nesmotrenu grešku povinujući se
arheološkim i materjalnim dokazima koje imamo i koji se mogu jasno pratiti, kao
i religioznim uverenjima vernika. Prema njima, najranije predstave o posebnoj
vrsti religioznog entiteta-bića koje neodoljivo podsećaju na naše predstave o
anđelima, a koje bi se sa sigurnošću mogle datirati, potiču iz perioda oko
4700. godine p.n.e. U to vreme, otprilike na teritoriji današnje male azije,
završava se mlađe kameno doba, ljudi napuštaju skupljačko lovački način života
i osnivaju prve poznate civilizacije. Preorjentacijom na zemljoradničku
privredu, pojvljuje se višak hrane koji dozvoljava da se pojedinci rasterete
obaveza vezanih za proizvodnju hrane i posvete drugim aktivnostima unutar
zajednice. Posledica ove transformacije bila je stvaranje prvih organizovanih
društava i država. Tako nastaju Kaldea i Sumer. Unutar ovih država nastaju prve
kulture i religiozni sistemi. Današnji pojmovi, vezani za egzistenciju anđela,
mogu se pronaći najranije u kulturi Kalda-e.
Prema Judejskoj, Hrišćanskoj i Islamskoj religiji
anđeli su takođe stari oko 7000. godina. Verske knjige jasno pokazuju starost
sveta, i svih stvorenih bića, tako da je dovoljno zaviriti u njih pa da se sa
sigurnošću odredi vreme i redosled
nastaka pojedinih anđela.
Ipak postoji jedan za sada nedovoljno istražen
arheološko-istorijski izvor prema kojem bi anđeli i predstave o njima bile
značajno starije od ovog vremena. Prema ovim tragovima postoji mogućnost da je istorijski izvor mita o
anđelima star između 10.000 - 30.000 godina. Ovo bi značilo da su predstave o
anđelima možda starije i od samih predstavama o bogu. I da su anđeli predhodili
religijama, a ne obrnuto. Zbog nepostojanja dovoljno materjalnih dokaza koje bi
mogle da podkrepe ovu tezu unutar same knjige, nema insinuacija o šamanskim
korenima mita, ipak smatrajući da je ovo značajan trag koji bi nam mogao da
pomogne da shvatimo rane civilizacije i njihovo uređenje, prikazu o vezama
šamanske tradicije i mita o anđelima posvetio sam određeni prostor.
Druga definicija po kojoj je moguće definisati
anđele i demone, a da se ne držimo religioznih dogmi i ne upadnemo u zamku
objašnjavanja religioznih fenomena, svakako je ona koja proizilazi iz njegove
istorijske utemeljenosti kao esencijalnog religijskog pojma.
Istorijsko razumevanje nekog pojma ili koncepta ne svodi
se na njegovu rekonstrukciju ili rekonstrukciju uverenja vezanih za taj pojam u
nekom istorijskom intervalu, već za njegovu sveobuhvatnost tokom istorije.
Prema tome, ono što želim da postignem razjašnjavajući pojam anđela (pa i palih
anđela), nije njegova rekonstrukcija po epohama i religioznim sistemima, već
njegova sveobuhvatnost tokom istorjskog perioda. Istorijsko svedočanstvo nikada
ne može biti toliko jasno da bismo znali kako je stvarno bilo (wie es
eigentlich gemesen), ali je zato relativno jasno svedočenje o onome što ljudi veruju
da se zbilo. A predstava o onome što ljudi veruju da se zbilo, mnogo je važnija
od onoga što se stvarno zbilo, jer su i njihovi postupci zasnovani na istini
koja je istina njihovog uverenja.
Нема коментара:
Постави коментар