Jevrejska reč Merkabah (מרכבה
„kola“, izvedena iz suglasničkog korena r-k-b sa osnovnim značenjem „voziti“)
je korišćena u Ezekielu (1:4-26) kao odnos prema prestolnim kolima Boga,
četvoro-točkaškom vozilu koji voze četiri „živa bića“, od kojih svaki ima četiri
krila i četiri lica (čoveka, lava, bika i orla). U srednjovekovnom judaizmu,
početak knjige Ezekiela smatran je za najmističniji odlomak u Bibliji, a
njegovo učenje je bilo obeshrabreno, osim kod zrelih (doraslih) individua sa
širokim utemeljenjem u učenju tradicionalnih jevrejskih tekstova. Jevrejski
biblijski komentatori naglašavaju da lik Merkaba nije namenjen da bude preuzet
bukvalno: već su pre, kola i prateći anđeli analogija brojnim načinima na koje
Bog otkriva sebe na ovom svetu. Maimonides u svojih 13 principa vere naglašava
da Bog nije ograničen bilo kakvim posebnim oblikom, kao što po ovom proročanstvo
može učiniti. Hasidska filozofija i Kabala objašnjavaju šta svaki aspekt ove
vizije predstavlja na ovom svetu, i kako oni ni na jedan način ne znače da je Bog
stvoren (izmišljen) u ovim oblicima. Opasnost od shvatanja ovih odlomaka kao
bukvalnih opisa Božjeg lika (slike, prikaza) verovatno obračunavaju
(razračunavaju) sa protivljenjem među Torahovim učenicima ka učenju ove teme
bez pogodnog (pravog) upoznavanja. Jevreji uobičajeno čitaju biblijske odlomke
koji se tiču Merkabe u njihovim sinagogama svake godine na praznik Shavuot-a.
Najranija rabinska objašnjenja Merkabaha-a bila su niz
proročanskih vizija Boga na nebesima i božanske svite anđela, mnoštva i rajskih
bića koja okružuju Boga. Najraniji dokazi nagoveštavaju da Merkabah propovedi
nisu podsticali uzdizanje (povratak) iskustava – kao što rabinski mudrac tvrdi:
„mnogi su tumačili o Merkabah-u, a da ga nikada nisu videli“.
Talmudske službene zabrane koje se tiču razmatranja
Merkabah su brojne i široko podržane. Diskusije koje se tiču Merkabah-a su
ograničene samo na najvrednije sage, i upozorne legende su sačuvane od
opasnosti od previše vatrenih spekulacija. Mudri rabin Yochanan Ben Zakkai i
kasnije rabin Akiva bili su veoma umešani u egzegezi. Rabin Akiva i njegov
savremenik rabin Ishmael ben Elisha najčešći su protagonisti kasnijeg uzdizanja
Merkabah literature. Van rabinske zajednice, jevrejski apokaliptici takođe
povezani u vizionarskim eksegesama koje se tiču božanskog kraljevstva i
božanskih bića. Mali broj tekstova obelodanjenih Qumran-om ukazuju da je
zajednica Mrtvog mora takođe povezana sa Merkabah egzegezom. Nedavno otkriveni
jevrejski mistični tekstovi takođe evidentiraju duboku srodnost sa rabinskim Merkabah
propovedima. Nedavno, velika učenjačka pažnja bila je naknada za korišćenje Merkabah
tema u ranim jevrejsko-hrišćanskim društvima.
Merkabah propovedi najzad se sastoje od detaljnih
opisa o nebesima na više nivoa (obično sedam), često čuvanih od strane anđela,
i opasanih plamenima i svetlom. Najviše nebo sadrži sedam mesta (hakhalot), a u
najskrivenijoj palati boravi vrhovni božanski lik (božja slava ili anđeoski
lik) smešten na presto, okružen strašnim mnoštvom koji peva Božju slavu
(hvalu). Kada su ove slike bile združene sa stvarnim (aktuelnim) mističnim
iskustvenim motivima (idejama) pojedinaca uzdizanje i savez, nije jasno poznat.
Kao zaključak, savremeni istoričari jevrejskog misticizma obično datiraju ove
događaje (razvoj) na treći vek nove ere. Ponovo, postoji značajan spor među
istoričarima oko toga da li su ova uzdizanja i ujedinjene teme rezultat nekih
„stranih“, obično gnostičkih, uticaja, ili prirodna progresija religiozne
energije među rabinskim judaizmom.
Sudeći po pevanjima u Ezekielu i njegovim pratećim
komentarima, analogija Merkaba slike sadrži kola sačinjena od mnogih anđela, a
vožena od „nalik čoveku“ bića. Četiri anđela formiraju osnovnu konstrukciju
kola. Ovi anđeli su nazvani "kola" חעת
(živa bića). Tela "kola" su poput tela ljudskih bića, ali svaki od
njih ima četiri lica, odgovarajuća sa četiri pravca kojima kola mogu poći
(sever, istok, jug i zapad). Lica su čovek, lav, bik (kasnije zamenjen dečjim
ili heruvimovim) i orao. Kako su to četiri anđela i svaki ima četiri lica,
ukupno je šesnaest lica. Svaki anđeo kola takođe ima četiri krila. Dva od ovih
krila šire se po dužini kola i spajaju sa krilima anđela na drugoj strani. Ovo
stvara vrstu „kutije“ od krila koji formiraju obim (obod) kola. Sa preostala
dva krila, svaki anđeo pokriva svoje telo. Ispod, ali ne dodirujući sa
stopalima „kolskih“ anđela, su drugi anđeli koji su oblikovani kao točkovi. Ovi
anđeli točkova, koji su opisani kao „točkovi unutar točkova“ su nazvani „Ophannim“
אופנים (točak, krug ili put). Ovi točkovi nisu
direktno ispod kola, već su vrlo blizu i duž njihvog obima poput točkova auta.
Anđeo sa likom čoveka je uvek sa istočne strane i gleda ka „nalik čoveku“ biću
koji vozi kola. „Nalik čoveku“ biće sedi na prestolu spravljenom od safira.
Biblija kasnije napominje i treći tip anđela u
Merkabah-u nazvanom „serafim“ (gorući) anđeo. Ovi anđeli se pojavljuju kao
vatrene munje stalno rastući i opadajući. Ovi serafi“ anđeli funkcionišu poput
klipova (ventila) u kojima oni pojačavaju pokret kola. U hijerarhiji ovih
anđela, serafimi su najviši, to jest, najbliži Bogu, praćeni „chayot“, koji su
praćeni ophanima. Ova kola su u stalnom stanju pokreta, a energija iza ovih
kretanja ide po ovoj hijerarhiji. Kretanje ofannima je kontrolisano od chayot-a,
dok je kretanje chayot-a kontrolisano od serafima. Kretanje svih anđela kola je
kontrolisano od bića „nalik čoveku“ na prestolu.
Hasidska filozofija objašnjava da je Merkabah
analogija na više nivoa koja nudi uvid u prirodu čoveka, ekosistema, sveta, i
uči nas kako da postanemo bolji ljudi. Četiri „chayot“ anđela predstavljaju
osnovne arhetipove koje je Bog koristio da stvori sadašnju prirodu sveta.
Ofannim, što znači „putevi“ , su načini na koje se ovi arhetipovi kombinuju da
stvore sadašnja bića (entitete) koji postoje na svetu. Na primer, u osnovnim
elementima sveta, lav predstavlja vatru, bik vodu, orao zemlju, a čovek vetar.
Ipak, u stvarnosti, sve na svetu je neka kombinacija sva četiri elementa, a
posebna kombinacija svakog elementa koji postoji u svakoj stvari su njihovi
određeni ofannim-i ili načini. U drugom primeru, četiri chayot-a predstavljaju
proleće, leto, zimu i jesen. Ova četiri tipa vremena su arhetipski oblici.
Ofannim-i bi bili kombinacija vremena koje postoji određenog dana, koje može
biti poput zimskog dana leti ili poput letnjeg dana zimi ili bilo kakav drugi.
Čovek na prestolu predstavlja Boga, koji kontroliše
sve šta se dešava na svetu, i kako se svi arhetipovi koje postavlja trebaju
odnositi. Čoveka na prestolu, ipak, može voziti samo kada četiri anđela povežu
svoja krila. To znači da Bog neće biti otkriven nama našim gledanjem u sva
četiri elementa, kao odvojena i nezavisna entiteta. Ipak, kada neko posmatra
način na koji zemlja, vetar, vatra i voda, gde je svaki suprotnost onom drugom,
mogu da rade zajedno i koegzistirajuu potpunoj harmoniji na svetu, to pokazuje
da zaista postoja viša sila (Bog) koja govori ovim elementima kako da se
ponašaju.
Ova lekcija služi da objasni kako četiri osnovne
grupe životinja i četiri osnovne arhetipske filozofije i osobenosti otkrivaju
viši, božanski izvor kada je nekom moguće da pročita među redovima i vidi kako
ove suprotstavljajuće sile mogu i rade zajedno u harmoniji. Osoba bi trebalo da
nastoji da bude poput Merkabah-a, to jest da kažemo da treba da razume sve
različite kvalitete, talente i naginjanja koje ima (njegove anđele). Oni se
mogu učiniti kontradiktornim, ali kada jedan podredi svoj život višem cilju kao
što je vladanje po božjoj volji (čovek na stolici koji vozi kola), on će videti
da svi mogu raditi zajedno, čak dopunjujući jedan drugog. Konačno, mi treba da
stremimo da shvatimo kako sve sile sveta, iako se mogu činiti konfliktnim, mogu
biti ujedinjene kada neko zna (ume) kako da ih upotrebi da ispuni višu svrhu,
tj da služi Bogu.
Нема коментара:
Постави коментар