Tokom istorije došlo je do niza zaprepašćujućih
transformacija božanskog motiva. Prvobitni bogovi bili su u vezi sa prirodnim
pojavama i slavili su se u saglasnosti sa potrebama prvobitnog čoveka, ne vodeći
računa o moralnim ili humanim vrednostima. Većina prvobitnih božanstava su ili
ženskog roda, ili dvopolna, i povezuju se za kultove plodnosti, dok se tek
kasnije pojavljuju muška božanstva – vezana za prirodne pojave. Ljudi prvobitno
pokušavaju da sa bogovima komuniciraju, odnosno da njima upravljaju, putem magijskih
rituala, a tek kasnije kada se ovo pokazalo kao nepouzdano – prinošenjem
žrtvenog dara. Prinošenje žrtvenog dara zadržalo se i danas u većini religija i
kultura kroz žrtvene zamene. Bogovi koje ljudi pokušavaju umilostiviti
prinošenjem darova po pravilu su nagli, temperamentni, nepredvidivi, nehumani,
nemilosrdni i sa današnje tačke gledišta zli. Tek u kasnijem istorijskom periodu
dolazi do ublažavanja „kanonskih“ verovanja u vezi samog božanstva. Jedan od entiteta koji je pretrpeo ovakvu
transformaciju svakako je i Abrahamov bog
Jehva (JHVH).
Prvobitno, Jehva je nagao i nemilosrdan, sličan
sumerskim i mesopotamskim bogovima, što svoje istorijsko opravdanje pronalazi u
činjenici da su semitska plemena naseljavala i delila prostor Mesopotamije sa
sumerskim, asirskim, akadskim i vavilonskim plemenima. Otuda je logično da
osobine „Abrahamovog boga“ budu istovetne ili slične božanstvima koja su u to
vreme bila prisutna na prostoru Iranskog platoa.
Postoji čitav niz tekstova koji Jevrejskog Jehvu
dovode u vezu, pa čak i poistovećuju sa bogom Elilom koji se često nazivao i
samo El. O naravi Elila govore brojne Vavilonske legende koje ga često
prikazuju kao ratobornog i nemilosrdnog. Činjenica je da mnogi obredi ranog
Judeizma, posebno forma obreda pri prinošenju žrtava, podseća na način na koji
su se Elilu prinosile žrtve. Takođe danas se pouzdano zna da se ranije kao bog Jevreja
obožavao i bog proleća i plodnosti Baal. Mnogi JHVH poistovećuju i sa zmijom,
smatrajući da je rani oblik judaizma smatrao ovaj animalni oblik formom JHVH,
što se može videti iz Mojsijevog životopisa.
Na planini Safon boravio je El, „prvi“ hananski bog.
Otac bogova i ljudi bio je nepristupačan, „star“, „gospodar vremena“, „blagonaklon
i milostiv vladar“. Pod njegovom vrhovnom vlašću Bâl je uzeo Anat za ženu,
pobedio boga mora Jama i smrtonosnog Mota, te bio ustoličen kao božanski
darivalac životvorne kiše. Ela je samo korak delio od svemoći, tako da je uvek
bio predstavljen u sedećem položaju, s bikovskim rogovima, kao simbolom snage
(ređe plodnosti). U Starom zavetu vrhovno božanstvo pominje se kao El i kao
Jahve. Za Melhisedeka, kralja Jerusalima, kaže se da „iznese hljeb i vino; a on
bijaše sveštenik Boga višnjega“. Ovde upotrebljeni izraz za Boga bio je El
Elion. Danas se smatra da je Stari zavet kompilacija najmanje triju glavnih
verzija jevrejske religiozne istorije, u kojoj je jahveistička tradicija
dominantna. Dva epska ciklusa povezana sa Elom bave se Keretom i Akatom. Prvi
govori o pomoći koju je dobio Keret, sin Elov i pravedan kralj. El je Keretu
pomogao da nađe drugu ženu, blagoslovio ga „sedmoricom, čak osmoricom sinova“,
a pred kraj svoje vladavine spasao ga je od staračkih nevolja. Tekst se prekida
na mestu gde jedan od sinova optužuje Kereta za nesposobnost. U drugom epu
sukob izbija kada boginja Anat prisvoji divan luk, vlasništvo Akata, sina kojeg
je El poklonio kralju Danilu. U znak zahvalnosti zbog gostoljubivosti koju mu
je ukazao kralj, bog kovačkog zanata Kotar dade Akatu luk „s rogovima… uvijenim
poput zmije“. Princ odbi Anatinu ponudu besmrtnosti u zamenu za njegovo oružje,
nazvavši to opsenjivanjem čoveka kojem je suđeno da umre. Zbog te drskosti
boginja ga, s Elovom dozvolom, liši života. Ali luk „upade usred voda“ i slomi
se, zajedno sa skupocenim strelama. Posle Akatove smrti, sve rastinje uvenu, a
Bâl ne posla ni dažd, ni rosu na zemlju. U nepotpunom tekstu ostaje Pagat,
Danilova kći željna osvete, „da umori bratovljevog umoritelja“. Upečatljiva je
paralela sa Bâlom, mada ni u kom slučaju nije sigurno da je Akat predstavljao
pojavni oblik božanstva plodnosti, „koje umire i oživljava“.
Isaija 29:6: „Gospod na vojskama pohodiće ga gromom
i zemljotresom, i hukom velikom, vihorom i burom i plamenom ognjenijem koji
proždire.“'
U knjizi prorokla Malahije čitamo sledeće: „Jer,
gle, ide dan koji gori kao peć, i svi će ponositi i svi koji rade bezbožno biti
strnjika, i upaliće ih dan koji ide, veli Gospod nad vojskama, i neće im
ostaviti ni korena ni grane.“ (Malahija 4:1)
Jezik koji se pojavljuje u kasnijim starozavetnim
materijalima: 2. hronike 20:29 opisuje borbene aktivnosti Boga sa rezultatom
Jehovisanstvom dobilo nešto mira i tišine, a Nehenijah 4:14 tvrdi isto u vezi
završetka zida oko Jerusalima. Zehariah 14:3 dovodi nas do apokaliptike gde
božija ratna dejstva dovode do kataklizmičkih i kosmičkih promena. Čak i kratak
pregled ovog glagola ipak iznosi drugu mogućnost kroz „Jehva-je-Ratnik“ jezik,
to jest da će se Jehva boriti protiv Izraela. Jeremija 21:5-6 ugrožava ovo
okrećući veći deo jezika povezanog sa egzodusom. „Ja sam ću se boriti protiv
tebe ispruženom rukom i snažnim oružjem, ljut, besan i u strašnom gnevu. I ja
ću uništiti stanovnike ovog grada, i čoveka i zver; oni će umreti od strašne
kuge.“ Posebno je važno da Jehva-je-Ratnik bude očuvano zbog njegove pozicije u
odbrani prava potlačenih. Sveta pisma konstantno pozivaju ljudsko društvo da
radi za i štiti pravdu slabima, ali ne govori slabima da je njihova nada u
pravednom radu jakih. Nada slabih i siromašnih je u Bogu koji će se boriti
protiv jakih koji ignorišu pravdu. Jehva-je-Ratnik obezbeđuje, na jedan način,
nadu žrtvama kako trenutnim, tako i onim eshatološkim, pa čak i apokaliptičkim.
Sa druge strane, to je užasavajuća tvrdnja za one koji žrtvuju. Stoga, opcije u
ljudskom društvu kada je tema Jehva-je-Ratnik iskazana usred ugnjetavanja
govore o sudu koji će bog činiti nad delima našim.
Нема коментара:
Постави коментар