Teško onima koji priželjkuju Dan Jahveov! Šta očekujete
od Dana Jahveovog kad on je tama, a ne svetlost (Amos 5:18). “Ja koji pravim
svjetlost i stvaram mrak” – tako se hvali Bog Jahve ili Bog Jehova (Knjiga
proroka Isaije 45:7). U hebrejskoj religiji pre izgnanstva, Jehova je stvorio
sve, i na nebu i na zemlji, i ono dobro i ono zlo. U njoj, Đavo nije postojao.
Hebrejski pojam đavola razvijao se postepeno, iz mnogih i raznih napora da se
ocrta pojam Boga Jehove.
Apokrifi
su spisi isključeni iz hebrejskog kanona Starog zaveta. Prepirke oko toga
kojima su od mnogih svetih knjiga nadahnute ove koje postoje i danas, nastale
su još u 4. veku pre nove ere, a hebrejski kanon dobio je svoj konačni oblik
tek u prvom veku nove ere. U međuvremenu, svete knjige prevođene su na grčki i
taj prevod završen je oko 250. godine pre nove ere. To delo, rađeno vekovima i
nazvano Septuaginta, sadržavalo je veliki broj knjiga koje su na kraju izbačene
iz hebrejskog kanona. One u većini govore o patnjama Jevreja pod sirijskim i
rimskim ugnjetavanjem, a napisane su u periodu od oko 200. godine pre, do oko
150 godine nove ere; iako isključene iz kanona, imale su na njega veoma veliki
uticaj. Iz stradanja jevrejskog naroda u tom razdoblju potekla je i književnost
koja se naziva apokaliptičkom. Spisi, od kojih su neki ocenjeni kao kanonski,
sastojali su se uglavnom od vizija u kojima je smak sveta zauzimao istaknuto
mesto. Pisci pojedinih dela apokaliptičke literature nedvosmisleno
nagoveštavaju da je svet u đavolovoj vlasti. U stara vremena vladali su
patrijarsi i kraljevi, ali je kasnije zemljom zagospodario Đavo. Uskoro će,
međutim, carstvo Đavola („starog eona“) doživeti propast, jer dolazi Mesija i
donosi „novi eon“, vladavinu svetlosti i pravde. Proročanstva o skoroj
propasti sveta i preporodu koji nastaje posle nje, apokaliptički pisci
pripisivali su starim, mudrim patrijarsima i prorocima. A kako su ta
proročanstva bila zasnovana na događajima koji su se zbili za života pravih
autora, ona su se, naravno, delimično i ostvarivala i tako dobila još čvršću
potvrdu u svesti onih koji su imali prilike da ih čuju. Nasuprot
apokaliptičkoj, književnost koju su stvarali rabini vrlo se malo bavila
demonologijom, što je i razumljivo, jer Đavo u jevrejskoj misli ima mnogo manji
značaj nego u hrišćanskoj.
Na
novo doba uticala su bar četiri tumačenja porekla hebrejskog Đavola. Prema
prvom tumačenju, Satana je jedan od demona koji se uzdigao do položaja vođe.
Ono, međutim, ne zadovoljava iz više razloga. Ne postoji ni jedan dokaz o tome
da je ikada postojao neki beznačajni demon po imenu Satana; iako hebrejski
demoni ispoljavaju razne vidove zla, ni jedan se nikada nije uzdigao do visokog
položaja apoteoze zla (osim Azazela, koji je i jedini izuzetak). Prema drugom
tumačenju, Satana je personifikacija zlog impulsa u čoveku – raniji, uporedni i
ličniji vid rabinskog yetser ha-ra 'sklonosti prema zlu'. Tačno je da sve
koncepcije kosmosa mogu u krajnjoj liniji predstavljati psihološke projekcije,
ali su čak i pojedini autori Starog zaveta smatrali da je Satana objektivna
stvarnost. Ni to obrazloženje nije tačno. Opšta pretpostavka da je Satana bio
jedan od Božjih slugu čija su moralna načela bivala sve nesigurnija, manje je
objašnjenje, a više opis koji ne uspeva da nam razjasni zbog čega bi jedan takav
proces bio potreban. U četvrtom tumačenju najbolje je shvaćen istorijski
metabolizam pojma: Satana je otelotvorenje mračne Božje strane, onaj element u
Jehovi koji uspešno osujećuje dobro. Ma kakvi da su začeci hebrejskog
monoteizma, pisci Starog zaveta su Jehovu, boga Izrailja, poistovećivali sa
jednim Bogom u kosmosu. A kao jedan Bog, i Jehova je, kao Bog monizma, morao
biti „antinomija unutrašnjih suprotnosti“. Bio je, dakle, i svetlost i tama, i
dobro i zlo. Iako smo navikli da Jehovu posmatramo kroz njegove stvaralačke
vidove, razmotrimo sada i njegovu senku.
U
ranim tradicijama Starog zaveta, moralna načela Hebrejaca bila su pre povezana
sa kršenjem tabua, nego sa narušavanjem društvene pravde. Stari zavet osuđuje
prestupe prema Jehovi, kao što su idolopoklonstvo, bogohuljenje, skvrnavljenje
Sabata i kršenje zakletve. Knjiga levitska i Deuteronom (ili Deuteronomion).Treća
i Peta knjiga Mojsijeva svedoče o značaju što su ga imali obredi i tabui.
Izrailjci su se pravde držali samo u odnosu na svoje sunarodnike, jer su
njihovi postupci prema gentilima bili isto toliko stravični kao i postupci
Asur-Nasir-Aplija prema bespomoćnim žrtvama.
Kada
su Izrailjci napali Hanaan, Isus Navin je zaposeo grad Hazor: „I uze Asor i ubi
cara njegova mačem. I Izrailji pobiše sve živo što bješe u njemu oštrijem mačem
sijekući, te ne osta ništa živo; a Asor spališe ognjem... A sav plijen na tijeh
gradova i stoku pograbiše za sebe sinovi Izrailjevi; samo ljude sve isjekoše
oštrijem mačem, te ih istrijebiše, ne ostaviše ništa živa“ (Knjiga Isusa
Na-vina 11:10-14). Tu svoju taktiku Izrailjci su pripisivali Jehovinoj volji. A
kada bi narod Hanaana pokušao da se suprotstavi i zaustavi osvajanja divljih i
surovih neprijatelja, što je možda bilo i oprostivo, Jehova bi im okamenio
srca: „I Gospod naumi da oni u bici pruže Izrailjima ogorčen otpor, kako bi
zato bez milosti bili poraženi i istrebljeni.“ Jehova je, dakle, prvo naredio
da se Hanaan osvoji, potom narod Hanaana izazvao da izabranom narodu pruži
ogorčen otpor, i na kraju Izrailjcima naložio da neprijatelje istrebe. Malo je
egipatskih, vavilonskih i hanaanskih bogova koji su tako okrutni kao Jehova,
Bog Izrailja.
Ali,
Jehova nije bio milostiviji ni prema svojim Izrailjcima. Kada bi oni plen iz
osvojenog grada prisvojili, umesto da ga posredstvom sveštenika predaju Jehovi,
Bog bi decu Izrailja kažnjavao tako što bi narodu Hanaana dozvolio da ih
porazi. Isus Navin pita Jehovu šta im je da urade, a Bog mu naloži da on, Isus
Navin, otkrije krivca. Kocka pada na Ahana; Ahan priznade krivicu i Izrailji
ga izvedoše u dolinu Ahor, gde ga zasuše kamenjem: „I Gospod se povrati od
žestine gneva svojega.“ Za nagradu, Jehova predade Izrailjcima grad Asor
(Hazor), a Izrailjci „pobiše sve živo što bješe u njemu oštrijem mačem
sijekući, te ne osta ništa živo; a Asor spališe ognjem. Toga jednog dana pobiše
dvanaest hiljada ljudi, čitavo stanovništvo Asora“. Logika je bila nemilosrdna:
Bog je Izrailj izabrao za svoj narod, i zato je svaki gentil koji bi mu se
našao na putu morao bez milosti biti uništen; ali, morao je biti uništen i
svaki Izrailjac koji se ne pokorava Jehovinoj volji i zapovesti. Bog Izrailja
bio je jedini Bog, vrhovna moć u kosmosu, glavni zapovednik: ništa se nije
činilo što on nije želeo da se učini. Kada bi neko, dakle, prekršio moralna
načela, onda je to jednostavno značilo da je taj prestup izazvao sam Jehova.
Tako je i u Postanju, Prvoj knjizi Mojsijevoj (12:17), Bog uzrok što Avram u
Egiptu uporno tvrdi da mu je Sara sestra, a ne žena. A kada se Faraon zaljubi u
Saru i hoće da se oženi njome, naivno verujuči da je reč o Avramovoj sestri,
Bog ga kažnjava „i pusti velika zla na Faraona i na dom njegov radi Sare, žene
Avramove“. U Izlasku, Drugoj knjizi Mojsijevoj, Bog čini da „faraonu srce
otvrdne“, jer ga navodi na to da Hebrejcima zabrani izlazak iz Egipta. A onda,
za kaznu, šalje nesrećnim Egipćanima zlo za zlom. Čim je faraon spreman da
popusti, Bog ga navodi na novi otpor, a svaki otpor, i njemu i njegovom narodu,
donosi još veće nedaće. Na kraju, Jehova faraona kažnjava tako što naređuje da
se u svakom egipatskom domu pobiju prvenci i da se poštede samo deca Izrailja.
Kada
bi Izrailjci neprijatelju katkada i ukazali milost, Bog bi ih oštro prekorevao
što ne poštuju njegovu volju (Knjiga o sudijama 2:1-2). Ali Bog nije dizao ruku
samo na gentile. Kada je Ahitofel pokušao da Avesaloma pomiri sa njegovim ocem
Davidom, Jehova je mladića skrenuo sa pravog puta, jer „naredi da se razbije
svjet Ahitofelov koji bješe bolji, da bi navukao zlo na Avesaloma“ (Druga
knjiga Samuilova 17:14). Uostalom, Jehova je ponekad i prema narodu Izrailja postupao
kao prema Egipćanima. „I reče proroku Isaiji: Idi i reci tome narodu – Slušajte,
ali nećete razumjeti. Gledajte, ali nećete poznati. Učini da odeblja srce tome
narodu i uši da im otežaju, i oči im zatvori, da vide očima svojim i da ne čuje
ušima svojim i srcem svojim ne razumiju, i ne obrate se i ne iscijele. A ja
rekoh: dokle Gospode? A on reče: Dokle ne opuste gradovi da bude bez stanovnika
i kuće da budu bez ljudi i zemlja dokle sasvijem na opusti“ (Knjiga proroka
Isaije 6:9-11). Na tom nivou razvoja hebrejske religije ne uočava se bitna
razlika između ambivalentnosti Boga Jehove i ambivalentnosti Boga monizma.
Čovek
sa kojim se Jakov u plićaku Javok „rvaše do zore“ mogao bi biti Jehovin zao vid
(Postanje, 32:22-32). Ta Božja senka još je jasnija u Izlasku (4:24-26), gde
Bog pokušava da ubije Mojsija koji se vraća u Egipat: „I kad bijaše na putu u
gostionici, dođe k njemu Gospod i šćaše da ga ubije. A Sefora uze oštar nož i
obreza sina svojega i okrajak baci k nogama njegovijem, govoreći – Ti si mi
krvav zaručnik. Tada ga ostavi Gospod.“ U Deuteronomu (Peta knjiga Mojsijeva, Zakoni
ponovljeni) (32:41-42), Jehova je, čini se, spreman da uništi Sekmet ili Anat:
Ako
naoštrim sjajni mač svoj
i
uzmem u ruku sud,
učiniću
osvetu na neprijateljima svojim
i
vratiću onima koji mrze na me.
Opojiću
strijele svoje krvlju,
i
mač će se moj najesti mesa,
krvlju
isječenijeh i zarobljenijeh
kad
počnem osvetu na neprijateljima.
Jehovina
surova priroda u predproročkoj hebrejskoj religiji odraz je surovih običaja
Izrailjaca lutalica, Izrailjaca osvajača. Što im je život bivao sređeniji, to
su umerenija bivala i njihova moralna načela. U svom etičkom učenju, proroci su
propovedali milosrđe, staranje o siromasima, usamljenicima i beskućnicima;
uporno su isticali odgovornost pojedinaca i njegovu dužnost da izbegava
promiskuitet, pijanstvo, podmićivanje i laž. U novom osećanju za dobro i zlo,
Hebrejci su napuštali obredni tabu i okretali se praktičnoj i čovečnoj etici
ljudske odgovornosti. Tako su počela da se menjaju i svojstva samoga Jehove.
Kako
više nisu mogli da pljačku i uništenje mirno pripisuju Božjoj volji, Hebrejci
su izmislili nove teodiceje. Jedna je bila da je zlo posledica greha
čovečanstva. Jehova je u Raju ljudsku rasu usrećio, ali mu je prvi par otkazao
poslušnost i za kaznu bio isteran iz Raja. Osnove doktrine o prvobitnom grehu
priča ne dobija u Starom zavetu, nego tek mnogo kasnije, u delima rabinskih, i,
još više, hrišćanskih pisaca, premda se u u tekstovima Starog zaveta tema o
ljudskoj izopačenosti i o ljudskom grehu tka preko Kaina, Sodome i Gomore. U
Nojevo doba, verolomnost i izdajstvo kažnjavaju se potopom i potresima što ih
Izrailj doživljava u toku naseljavanja Hanaana i u razdoblju carstava. Misao da
se čovečanstvo otuđilo od Boga dolazi do izražaja još u Postanju (6:5-6): „I
Gospod videći da je nevaljalstvo ljudsko veliko na zemlji i da su sve misli
srca njihova svagda samo zlo, pokaja se Gospod što je stvorio čovjeka na zemlji“.
Otpadništvo hebrejskih kraljeva i njihovog naroda od Zaveta navodi ojađenog
Gospoda da taj svoj narod kažnjava u više navrata. Ti gresi i te kazne bili
su, međutim, tako česti i toliko veliki da i nisu, čini se, odgovarali
mogućnostima nejakog čovjeka da božanstvo razgnevi u tolikoj meri. Zato su se
Hebrejci i nesvesno pitali kako im je uopšte taj toliko moćan i sveznajući Bog
mogao dozvoliti da greše. Izvitoperena ljudska volja bila je, kako izgleda,
krajnje nedovoljno objašnjenje za neizmernu i stravičnu količinu zla u svetu.
Tragajući za odgovorom, Hebrejci su se priklonili drugom objašnjenju:
podstrekač zla je opaki duh čija je moć da razgnevi daleko veća od moći običnih
smrtnika. Jehovi se, dakle, oduzima onaj zao, razorni vid i pripisuje se
drugoj, oprečnoj duhovnoj sili Đavolu. U božanskoj prirodi nastaje, u stvari,
rascep sličan rascepu do kojeg dolazi u egipatskom ili hanaanskom Bogu. Jedan Bog
čepa se na dvoje: onaj njegov dobri vid postaje „Gospod“, a onaj rđavi postaje
„Đavo.“ Iako su kao osnovni element svoje religije i dalje uporno isticali
monoteizam, Hebrejci su se i nesvesno usmeravali ka dualizmu. Eksplicitno,
bili su monoteisti: postojao je samo jedan Bog i zvao se Jehova. I bio je
svemoguć. Sada je, međutim, Bog dobar, isključivo dobar, jer zlo je tuđe
njegovoj prirodi. Ali, zlo postoji i dalje. Da bi to postojanje zla bar donekle
objasnili, Hebrejci su primorani da se okrenu dualizmu; nikada, međutim, nisu
bili potpuno svesni toga šta uvode u religiju u kojoj je svako povlačenje od
monoteizma predstavljalo najstrašnije bogohuljenje. Čak se i apokaliptička
književnost usteže da tvrdi da je, i po poreklu i po suštastvu, Đavo sveukupno
zlo. I to rastezanje između izričitog monoteizma i prećutnog dualizma postaje
karakteristično obeležje hebrejske i hrišćanske religije. Teodiceju koče ili
potpomažu i razlike koje su zamagljene još u samoj biti. Ranije je Jehova bio
Bog, antinomija unutrašnjih suprotnosti. Sada Jehova postaje Gospod, dobri
Božji vid. Ime Jehova ili Jahve i odanost hebrejskog naroda svome Bogu odnose
se isključivo na dobrog blizanca. A rđavi blizanac? Budući da u strogo
monoteističkoj religiji nije mogao biti bog, šta je bio? Odgovor na to pitanje
zadavao je i jevrejskim i hrišćanskim teolozima ogromne teškoće i bacao ih na
strašne muke. Istorijski posmatrano, do odgovora bi se najlakše moglo doći
kroz proučavanje načina na koji je došlo i do rascepa božanske prirode. Bog se
podelio, da primenimo metaforu, duž dve geološke linije. A te dve linije su
linije zla, jer prvu predstavljaju bene ha-elo-him, a drugu maVak Yahweh.
Postoje,
čini se, očigledni dokazi da su neki elementi hebrejskog politeizma opstali u
prvih šest knjiga Starog zaveta gde se, kada je reč o Bogu, u elohističkom
izvoru dosledno koristi množina Elo-bim, dakle „Gospodi“. U Postanju (3:5), zmija
kaže Evi da će ako pojedu rod sa drveta i ona i Adam „postati kao bogovi“. I
sam Bog služi se ponekad zamenicom „mi“, koja je i nešto više od obične
kraljevske konvencije. On se i u Petoknjižju (prvih pet knjiga Biblije ili, po
jevrejskom, Tore) i u kasnijim spisima pojavljuje kao Bog koji sedi na
prestolu, okružen „vojskom nebeskom” koja je sod. Nebeski dvor, „sabor“, često
se naziva bene ba-elobim – Gospodnji sinovi, što bi se moglo uporediti sa
„Božjim sinovima“ hanaanske religije. U Hanaanu ti „sinovi“ su bogovi,
manifestacije božanskog načela. Prvobitna ideja hebrejske religije bila je, bez
sumnje, da je Jehova okružen panteonom koji bi se mogao uporediti sa onim
Zevsovim ili Votanovim. A kako ta ideja strogom monoteizmu nije bila po volji, banim
(bene ba-elobim) postaju zlokobne figure, iako zadržavaju veoma važnu funkciju razdvajanja
dobrog i rđavog vida božanske prirode. Knjiga postanja priča kako su se još na
samom početku istorije ljudske rase bene ha-elohim zagledali u kćeri ljudi i
veoma brzo otkrili koliko su lepe i zavodljive. Te žene izrodile su im rasu
džinova koji su se zvali nefilim. Deca banim i žena bila su polubogovi, „ljudi
od slave.“ A kad posle tih događaja Gospod na zemlju šalje potop, on za grehove
kažnjava ljude a ne banim, jer je „nevaljalstvo ljudsko veliko na zemlji” (Postanje
6:5). Psalmi Davidovi kažu da „Bog stade na saboru Božjem i usred bogova izreče
sud, pa zaključi: „Rekoh: bogovi ste i sinovi višnjega svi, ali će te kao
ljudi pomrieti, i kao svaki knez pašćete.“ Na to Gospod sudi članovima sabora
nebeskog i oni padaju zbog svojih grehova. Taj pad je možda prelaz iz
besmrtnosti u smrtnost, a možda i prelaz sa moći na nemoć, a možda i jedno i
drugo. U svakom slučaju, čini se da nije reč o padu sa neba. Na žalost, nema
indikacija u čemu bi se taj strašni greh bogova sastojao. Odlomak iz Psalama udaljen
je najmanje pet stotina godina od odlomka iz Postanja, a i napisan je u
potpuno drugačijem intelektualnom kontekstu. I pored toga, oba odlomka upućuju
na postojanje nebeskog dvora ili nebeskog sabora, i na grešnost bar nekih
njegovih članova. Dalji razvoj tih ideja prepušten je piscima apokaliptičkog
razdoblja.
A u
tom apokaliptičkom razdoblju Jevreji nisu shvatili zašto je Jehova napustio
svoj Izrailj. Budući da je on to učinio, Izrailj, kao nacija među nacijama,
nema više čemu da se nada – razmišljali su oni. A kako je i u njihovo vreme
svetom vladalo zlo, bili su uvereni da je dolazak Mesije pitanje dana i da u
tom iščekivanju svaki pojedinac mora ispunjavati svoju dužnost prema Gospodu. U
tim mračnim danima, moralna načela pojedinaca bila su sve više usmerena na to
da se izbegne grešnost, a sve manje da se dostigne vrlina, pa se prisustvo
greha i zla zadržalo i u rabinskoj i u hrišćanskoj misli. Zlo ovoga sveta se,
dakle, ne pripisuje više Jehovi koji kaže: „Nebo i zemlju pozovite, oni neka
svedoče: stvorih dobro, a zlo izostavih jer živim, tako reče Gospod“.
Jedan
od najranijih i najuticajnijih apokaliptičkih opisa propasti bene ha-elohim sadržan
je u Knjizi Enohovoj. Enoha vode u obilazak zemlje i u Šeol; u toku potovanja,
on sreće uništene Božje sinove i sasluša njihovu priču. Enohov opis je neka
vrsta napomene, objašnjenja originalnog pasaža iz Postanja. Prema njegovom kazivanju,
„anđele, decu neba, obuze požuda kad ugledaše kćeri ljudi”. U razvoju Đavola,
apokaliptički pisac pravi veliki korak napred. Potvrđujući bliskost bene
ha-elohim sa Gospodom, jer oni su deca neba. Enoh ih svodi na status anđela i
povlači ih sa granica božanske prirode, što i njemu i drugim apokaliptičkim piscima
daje odrešene ruke da ukažu na zlo koje nose u sebi. Nejasnosti ili, tačnije,
nejasni nagoveštaji u Postanju i u Psalmima polako se rasvetljavaju: ta pala,
grešna bića su zla.
Anđeli
Buntovnici kako se od sada zovu imaju i vođu koji se zove Semijaza. Đavo ima
brezbroj imena i često ih menja, naročito u apokaliptičkom periodu: Belijal,
Mastema, Azazel, Satanail, Samael, Semijaza, ili Satana. Ta imena su različitog
porekla, a bića što ih denotuju razlikuju se među sobom i po poreklu i po
funkciji, da bi se postepeno stopila u jedno. Đavo postaje duhovno biće,
otelotvorenje početka i suštastva zla: postoji samo jedan Đavo, ali je ta
činjenica unekoliko zamagljena u prvim izučavanjima koja su bila isključivo
usredsređena na ime Satana. Religije su Đavolu nadevale razna imena, pa tako on
i u judejsko-hrišćanskoj tradiciji ima bezbroj naziva. Od svih tih bića,
najuzvišeniji je Satana. „Visoko na carskom prestolu... seđaše uzvišeni Sotona.“
To ime postaje nadmoćno zato što se:
1. reč
satana pojavljuje i češće i upadljivije od drugih imena, i
2. pojavljuje
na ključnim mestima.
Pobeda
Satane nad Azazelom ili Belijalom manje je pobeda jedne vrste bića nad drugom,
a više pobeda jednog imena nad drugima. Ni Satana, ni Azazel, ni Belijal, ni Mastema,
nisu u početku načelo zla, oni mu se približavaju tek u apokaliptičkoj
književnosti. Ali, kako je bitan razvoj pojma načela zla, važno je naglasiti da
je sa tim načelom ime Satana prisnije povezano nego sva ostala đavolova imena.
Hebrejska reč satan potiče iz korena koji označava 'suprotstaviti se', 'ometati' ili 'optužiti'. Grci su je
preveli izrazom diabolos, „neprijatelj“, a iz grčkog jezika prešao je u
latinski diabolus, nemački Teufel i engleski devil. Osnovna denotacija izraza
je, dakle, protivnik. U tom jednostavnom značenju, reč satana (sotona) pojavljuje
se u Starom zavetu najčešće kao zajednička imenica povezana sa protivnikom
ljudi, kao, na primer, kada David kaže sinovima Serujinim: „Šta je vama do
mene, sinovi Serujini, te ste mi danas protivnici?“ U jednom ranijem pasažu, anđeo
Gospodnji prepreči put Valamu koji putuje na magarici. A kako taj anđeo
onemogućava prolaz, označen je izrazom satana. Ovde se prvi put jedno natprirodno
biće naziva satanom, ali je i u ovom slučaju naziv upotrebljen kao zajednička
imenica: anđeo nije biće koje se zove satana, on u tom određenom trenutku samo
dejstvuje kao prepreka prolaza (Brojevi, Četvrta knjiga Mojsijeva, 22:25-35). Treća
dimenzija reci satana dolazi do izražaja u Knjizi proroka Zaharije (3:1-2): „Poslije
mi pokaza Isusa poglavara svešteničkoga, koji stajaše pred anđelom Gospodnjim,
i Sotonu koji mu stajaše s desne strane da ga prekori. I Gospod reče Sotoni – Gospod
da te ukori, Sotono, Gospod da te ukori, tebe koji izabra Jerusalim.“ Ovaj odlomak
znak je velikog napretka. Iako hebrejski član označava pre zajedničku nego ličnu
imenicu, on u punoj meri prenosi ideju o ličnosti koju obeležava. Pred nama je
natprirodno biće koje dejstvuje kao prepreka, ali i biće koje je i po prirodi i
po imenu opstruktor. To biće nam je potom predstavljeno kroz neprijateljski
stav prema bar jednom čoveku: „sotona“ stoji pred Bogom i optužuje Isusa
Navina. Satana se, dakle, pojavljuje u sasvim određenom značenju tužioca, u
smislu u kome su ga, zahvaljujući konotacijama grčkog izraza diabolos, prihvatili
apokaliptički pisci i hrišćanstvo. Postoji i nagoveštaj o Sataninom otporu
Jehovi, ali i o njegovom suprotstavljanju ljudima, jer Bog mu stalno prebacuje
da čini nedela. Uprkos tome, Satana traži kaznu za Isusa Navina. On možda i
nema rđave namere, a možda prosto naprosto ne shvata da Jehova želi da bude
milostiv. Kako bilo, Jehova mu dopušta da stane pred njega i da mu se obrati:
Satana je jedan od bene ha-elohim i samim tim je, posredno, i jedan od Božjih
vidova.
Pre
nego što pređemo na razmatranje razvoja Sataninih obeležja u kontekstu Knjige o
Jovu, vratićemo se Anđelima Buntovnicima i njihovom vođi. Semijaza podstiče
anđele da ne gase svoju žudnju prema kćerima ljudi i oni silaze (ne padaju) sa
neba, po svojoj slobodnoj volji; spuštaju se na Brdo Hermon i žene se kćerima
ljudi, koje upućuju u tajne magije i zemljoradnje. Ljude podučava i Azazel,
jedan od Buntovnika koji je čas potčinjen Semijazi, čas izjednačen sa njim, a
čas njegov naredbodavac: uči ih da prave oružje koje vodi u nasilje i ukrase
koji pothranjuju taštinu. Ovde Anđeli Buntovnici imaju ulogu vrlo sličnu onoj
koju su Titani imali u grčkom mitu: oni ljudima šire oblast znanja, ali čine to
protiv Božje volje, jer je za Boga njihovo učenje sušti greh. U hebrejskoj
priči, njihova požuda je još jedan dokaz poročnosti, pa je poročna i priroda
njihovih potomaka. Deca, rođena iz njihovih veza sa ženama, su džinovi koji se
ustremljuju na ljude: uništavaju im posede i proždiru im tela. Ljudi se žale
Gospodu i kažu: „Ti vide šta učini Azazel, on što sve na zemlji nauči
bezbožnosti i grešnosti... I sva zemlja iskrvari zbog onoga čemu je nauči
Azazel: njemu pripiši sve grehe.“ Spreman da ljudima usliši molbe, Gospod na
zemlju šalje četiri arhanđela – Arijela, Rafaila, Gavrila i Mihaila (svi vidovi
zaštitničke strane božanske prirode). Arhanđeli poubijaju džinove, ali njihove
aveti i dalje „kinje, tlače, razaraju, napadaju i uništavaju ljude na zemlji“.
Anđeli osvetnici napadaju i Buntovnike: Rafailo vezuje Azazela i kroz jedan
otvor izbacuje ga u pustinju, u mrak; ostale Buntovnike spušta u duboke doline
da bi u njima ispaštali grehe sve do sudnjeg dana. U mitu o Buntovnicima, kako
je ispričan u Knjizi Enohovoj, greh se nedvosmisleno pripisuje anđelima, a
opisuje se i njihovo kažnjavanje. Iako sa neba silaze svojevoljno, njihov kraj
je pravi „pad“: Gospodnji osvetnici bacaju ih u mračne jame. Znači li to da su
Buntovnici jedini uzrok grešnosti na zemlji? Ni sam Enoh ne veruje u to. Prvo,
njihov silazak sa neba usledio je posle proterivanja Adama i Eve iz Raja i
Kainovog greha prema Avelju, pa Enoh kaže da „greh nije poslat na zemlju, da je
greh stvorio sam čovek“. Ukoliko su, pak, zagrešili i Anđeli Buntovnici, uzrok
greha leži u njihovoj potčinjenosti Azazelu ili Semijazi, jer oni su početak
svih zla. Ambivalentnost Knjige Enohove, koju su punih sto pedeset godina
pisali mnogobrojni autori, ukazuje na to da se pojam porekla zla naglo razvijao
u apokaliptičkom periodu.
U
istom razdoblju pojavljuju se i drugi brojni opisi Anđela Buntovnika. U Knjizi
jubileja, priča se da su oni na zemlju sišli u „oprosnoj godini.” Oni, dakle,
ne dolaze zato da bi zgrešili, nego „da bi decu ljudi naučili čemu i na zemlji
zaveli pravdu.” Tek pošto su sišli sa neba, osetili su požudu prema kćerima
ljudi i ukaljali se. Ambivalentnost tih anđela veoma je jasna: oni silaze sa
najboljim namerama i tek na zemlji greše, da bi, posle prvog greha, sva njihova
dela postala nedela. Vođe su im Belijal i Mastema, a deca džinovi koji
uništavaju i ljude navode na greh. Te grešne anđele Gospod kažnjava tako što
ih, okovane, zatvara u dubine zemlje, a njihovu decu džinove podstiče na
međusobnu borbu u kojoj se sami istrebljuju. Ali, na zemlji ostaju njihove
aveti, koje i dalje čine zlo i ljude navode na greh. Zbog toga se Noje obraća
Jehovi za pomoć, a Jehova naređuje da se aveti bace u mrak. Ali onda pred
Jehovu stupa Mastema i kaže: „Dozvoli Gospode, Tvorče, da neki preda mnom
ostanu i čuju glas i čine što ja nalažem, jer oni će mi pomoći da sinovima
ljudi volju moju nametnem.“ A Jehova odgovara: „Deseti deo nek ostane pred njim
a ostale kaznite.“ I Gospodnji anđeli devet desetina opakih duhova baciše u
mrak, a jednu desetinu poštedeše da „Sotoni posluže na zemlji.“ Funkcija tih bića, koja su povremeno
izjednačena sa demonima, jeste da čovečanstvo dovedu u iskušenje i skrenu ga sa
puta Gospodnjeg: Isak će, kasnije, obećati Jakovu: „Mastemini duhovi neće
zavladati tobom, ni semenom tvojim, i neće te odvratiti od Gospoda“. U Knjizi
jubileja. Anđeli Buntovnici ne donose greh, jer na zemlju silaze u „oprosnoj
godini“, pet stotina godina posle stvaranja sveta. Njihovom vođi, Mastemi ili
Satani, knezu palih anđela i predvodniku svih onih koji ljude dovode u
iskušenje, dodeljuje se sada izrazito dijabolična uloga. Međutim, i sam Jehova
je svojim anđelima dozvolio da zgreše, pa je i Mastemi dao izričito pravo da
zadrži jednu desetinu demona, da bi uz njegovu pomoć i dalje vladao ljudima. Mastema
jeste vođa palih anđela, ali je i Jehovin potčinjeni. Očigledno je da autor
knjige ne zaboravlja da je Jehova tvorac svih zala na svetu.
Značajan
doprinos mitu dala su još dva dela apokaliptičke književnosti. Rubenov zavet
sadrži nekoliko pojedinosti koje su bile od velikog značaja za izučavanje
veštica i njihovog kulta. Kao što je Adama Eva dovela u iskušenje, tako su i Anđele
Buntovnike u iskušenje dovele žene svojom zavodljivom šminkom i zanosnom
frizurom: teret greha je, dakle, na čoveku ili, tačnije, na ženi. Budući da
Anđeli kao duhovna bića ne mogu da rađaju decu, oni se ženama pokazuju u
trenucima kada one ljubav vode sa svojim muževima, pa se tako iz ljudskog
semena začinju tuđi oblici. Jedna varijanta tog mita o zlom duhu koji
napastvuje žene veoma je česta u istoriji srednjovekovne magije: veštica se
odaje pirovanju i razvratu iako naizgled spokojno spava pored muža u krevetu.
Knjiga
o Enohovim tajnama unosi u mit nov i veoma važan element: anđeli su se
pobunili iz oholosti. Ključni odlomak glasi ovako: „I jedan se od anđela otpadi
mišlju da presto svoj postavi iznad oblaka nad zemljom i izjednači se sa svakom
moći. I ja ga zbacih sa visina, sa anđelima njegovijem. I on nastavi da leti,
da leti večito, nad bezdanom.“
U taj splet motiva pobune i požude utkana su u
odnosu na anđele i dva prvobitna greha, dva u početku različita motiva za greh.
Za pojam Đavola vezana je, samo na drugi način, i misao o padu izazvanom
ohološću. U Knjizi proroka Isaije piše:
Kako
pade s neba, zvijezdo danice, kćeri zorina?
Kako
se obori na zemlju koju si gazio narode?
A
govorio si u srcu svom:
izaći
ću na nebo,
više
zvijezda Božijih podignuću prijesto svoj
i
sješću na gori zbornoj
na
strani sjevernoj.
Izaći
ću u visine nad oblake,
izjednačiću
se s višnjim.
A
ti se u pakao svrže,
u
dubinu grobnu.
Ta zvijezda
danica, kćer zorina ili doslovnije prevedeno sa hebrejskog Helel ben-šahar 'blistavi
sin zorin', često se povezivala sa vavilonskim ili asirskim kraljem, kroz
metaforu jutarnje zvezde čiji se blistaj gasi rađanjem sunca. U svakom slučaju,
čini se da koreni ovog odlomka potiču iz hanaanske legende i književnosti.
Ugaritska pesma o Šahari i Šalimu priča o dvoje božanske dece, o Šahari zori, i
Šalimusutonu, koja se rađaju iz snošaja boga Ela i smrtnica. Prvobitna priča o
Šahari vrlo je slična priči o Anđelima Buntovnicima: u obema je reč o
hijerogamiji u kojoj božansko biće obljubljuje ženu smrtnicu.
Bez
obzira na namere proroka Isaije, apokaliptički pisci su taj deo shvatili kao
upućivanje na pad nekih od članova nebeskog dvora. U Knjizi Enohovoj, pali
anđeli liče na zvezde koje padaju s neba. Poistovećenje anđela sa zvezdama nije
nepoznato ni Starom zavetu, a slike što ih niže Enoh ukazuju na to da se mit o Buntovnicima
već tada unekoliko podudarao sa odlomkom iz Knjige proroka Isaije.
Tako
se četiri ideje, koje su do tada bile odvojene, stapaju u jednu:
Đavo je zgrešio iz oholosti.
Uzrok propasti Buntovnika bila je požuda.
Helel ben-šahar su pali sa neba. Buntovnici su sišli
na zemlju sa namerom da zgreše.
Zvezda koja
pada ili koja gasne, izjednačena sa Satanom, daje Đavolu novo ime Lucifer i
omogućuje suštinu mita. U Novom zavetu (Jevanđelje po Luki 10:18), Satana sa
neba pada kao munja. Čini se da je Luka ideju o palim anđelima spojio sa
Luciferom i tako Satanu, vođu upropašćenih anđela, poistovetio sa onim jednim
anđelom, koji je zbačen sa neba.
Ukratko:
bene ha-elohim su članovi nebeskog dvora, Gospodovog panteona. Ali neki od njih
počine greh bilo iz požude bilo iz oholosti. Ukoliko ih je na greh navela
oholost, bivaju zbačeni sa neba; ukoliko ih je na greh navela požuda, silaze sa
neba svojevoljno, ali u tom slučaju bivaju bačeni u mračnu jamu gde ih snalazi
zaslužena kazna. Oni su sužnji tame, ili u zemlji (u dolinama ili ispod njene
površine) ili u vazduhu. I ne samo da greše, nego na greh navode i celi
ljudski rod. Njihov vođa je vođa onih koji kušaju. Iako se tom vođi pripisuju
svi gresi, Jehova mu, izričito, daje puno pravo da nastavi sa nedelima. Azazel
ili Mastema jesu, čini se, veoma daleko od božanske prirode, ali oni su Božje
sluge, ruke i oruđe i predstavljaju jedan vid njegove božanske ličnosti. Bene
ha-elohim udaljavaju se, postepeno, od Boga, od one njegove dobre strane, i
postaju, postepeno, sve opakiji, premda se u biti njihova prisna veza sa Bogom
ne raskida.
Druga
velika linija duž koje se Božja priroda podvaja je linija malak Jahve. Malak
Jahve je Božji izaslanik ili Božji glasnik. Kao bene ha-elohim, i malak je
jedan od vidova božanske prirode, ali se bitno razlikuje od banim: dok banim ostaju
na nebu sa Gospodom, malak luta svetom u Božjoj službi. Malak je Božji glas,
sam Bog. Da je malak isto što i Bog vidljivo je u Izlasku (3:2), gde se Mojsiju
malak javlja iz kupinovog grma, kao što mu se u trećoj glavi javlja i sam
Jehova. Malak je, dakle, ona Jehovina strana koja je okrenuta ljudima ili onaj
Jehovin vid koji su ljudi kadri da opaze ili ona njegova manifestacija u kojoj
se on obraća ljudskim bićima. Izraz malak preveden je u Septuaginti isključivo
kao angelos, „glasnik.“ Obično je upotrebljen u jednini, premda se na nekim
mestima pojavljuje i u množini — malakim. Vrlo je moguće da je reč malak težila
množini zbog poređenja sa pojmom bene ha-elohim. U apokaliptičkom periodu,
duboko se uvrežila ideja da postoji veliki broj anđela, a u Starom zavetu, malak
je nedvosmisleno vid samog Boga. Bog je ambivalentan, pa je ambivalentan i malak,
koji je i dobar i zao. U Izlasku, (12:23), Jehova naređuje da se u svim
egipatskim domovima izvrši pokolj prvenaca, a taj posao obavlja mal'ak, 'uništitelj'.
Jehova je, dakle, ponekad užasno svirep i nemilosrdan prema ljudima.
Podudaranje
pojma malak sa pojmom bene ha-elohim i težnja da se ti pojmovi izjednače sa
zlom najviše dolaze do izražaja u Knjizi o Jovu. Što su se banim i malak više
razlikovali od Boga, to je postojala i sve veća mogućnost da se božansko
svojstvo koje je Jehova odbacio obeleži elementima zla. U Knjizi o Jovu, taj
proces još nije dovršen: Jehova i Satana još rade zajedno, rame uz rame:
„A
jedan dan dođoše sinovi Božji da stanu pred Gospodom, a među njih dođe i
Sotona. I Gospod reče Sotoni: „Od kuda ideš?“ A Sotona odgovori Gospodu i reče:
„Prohodih zemlju i svet obilazih,“ I reče Gospod Sotoni: „Jesi li vidio slugu
mojega Jova? Nema onakoga čovjeka na zemlji, dobra i pravedna, koji se boji
Boga i uklanja se od zla.“ A Sotona odgovori Gospodu i reče: „Da li se uzalud
Jov boji Boga? Nijesi li ga ti ogradio i kuću njegovu i sve što ima svuda u naokolo?
Djelo ruku njegovih blagoslovio si, a stoka se njegova umnožila na zemlji. Ali
pruži ruku svoju i dotakni se svega što ima, psovaće te u oči.“ A Gospod reče
Sotoni: „Evo, sve što ima neka je u tvojoj ruci; samo na njega ne diži ruke
svoje.“ I otide Sotona od Gospoda.
A
kad Sotona uništi i Jovovu porodicu i sva njegova dobra: “Opet jedan dan dođoše
sinovi Božji da stanu pred Gospodom, a dođe i Sotona među njih da stane pred
Gospodom. I Gospod reče Sotoni: „Od kuda ideš?“A Sotona odgovori Gospodu i
reče: „Prohodih zemlju i obilazih.“ I reče Gospod Sotoni: „Jesi li vidio slugu
mojeg Jova? Nema onakoga čovjeka na zemlji, dobra i pravedna, koji se boji Boga
i uklanja se od zla, i još se drži dobrote svoje, premda si me nagovorio te ga
upropastih ni za što.“ A Sotona odgovori Gospodu i reče: „Kožu za kožu, i sve
što čovjek ima daće za dušu svoju. Nego pruži ruku svoju i dotakni se kostiju
njegovih i mesa njegova, psovače te u oči.“
A
Gospod reče Sotoni: „Evo ti ga u ruke; ali mu dušu sačuvaj.“ I Sotona otide od
Gospoda i udari Jova zlijem prištem od pete do tjemena. Te on uze crijep, pa se
strugaše i sjedaše u pepelu.”
Kao
i kod proroka Zaharije, Satana je sada ličnost čija je funkcija da ljude
optužuje, da im se suprotstavlja i da ih povređuje. On još nije načelo zla, jer
to načelo i dalje je sa Bogom. Pa ipak, kao i kod Zaharije, već postoje
nagoveštaji o sukobu Satane i Gospoda. Satana nije više oruđe Božje volje i
mora da se trudi da bi Boga ubedio da bude zao prema vernom sluzi Jovu. Gospod
će na Satanine predloge pristati tek posle dužeg oklevanja i uz mnoge ograde,
a kasnije će mu zameriti što ga je doveo u iskušenje. Satana je senka, mračna
Božja strana, razorna sila kojem se Bog služi uz veliko opiranje: on silazi na
zemlju da porazi Jova, on “zemlju prohodi i obilazi”. A kad na kraju Bog ipak
odluči da odanog Jova proveri, kaže Satani: „Sve što Jov ima u tvojoj je ruci“.
A kada Satana ode od Gospoda i „udari Jova zlijem prištem od pete do tjemena“,
tada tek postaje otelotvorenje destruktivne Božje moći.
U
kasnije napisanoj Knjizi mudrosti Solomonove, Satana se pojavljuje kao još
žešći protivnik ljudi, ali i samog Gospoda: „I Bog stvori čoveka za besmrtnost
i stvori ga prema liku svojem večitom; đavo u svet unese mrzost i smrt i zato
će smrt zadesiti one koji su na njegovoj strani.“ A to je nova dimenzija u
razvoju reci satari: Satana kao protivnik Gospoda i kao protivnik čovečanstva.
Odlomak iz Mudrosti sadrži i novi element od suštinskog značaja: smrt, ta
prirodna pojava koje su se Hebrejci najviše plašili, povezana je sada sa
Satanom, pa se njemu i pripisuje. Čovečanstvu, dakle, smrt nije namenio Gospod,
već je smrt posledica proklete Đavolove volje. Razorna moć kojom je nekada
upravljao Bog prelazi sada u ruke Đavola, a onaj dobar Božji vid postaje
Gospod.
Po
Jovu je Satana očigledno jedan od bene ha-elobim, jer bio je tamo i stajao pred
Gospodom, među sinovima Božjim. Međutim, u Knjizi o Jovu Satana čini i ono što banim
ne čine: odlazi od Gospoda i svet obilazi kao njegov glasnik ili anđeo, i u
toj funkciji je pre malak Jahve nego jedan od bene ha-elohim. U razvoju pojma malak
nastaje i presudan trenutak razvoja izrailjskog Đavola.
Duh
koji se ponaša kao malak pojavljuje se u Knjizi o sudijama (9:22-23): „I vlada
Avimeleh Izrailjem tri godine. Ali Bog pusti zlu volju među Avimeleha i među
Sihemljane; i Sihemljani iznevjeriše Avimeleha.“ U Prvoj knjizi Samuilovoj, „Saula
uznemiravaše zao duh od Gospoda“, nagnavši ga da, i protiv svoje volje, baci koplje
na Davida. Da se Jehova poistovećuje sa uništiteljem, koji je malak, još više
dolazi do izražaja u Drugoj knjizi Samuilovoj (24:13-16): „Hoćeš li da bude
sedam gladnijeh godina u zemlji tvojoj”, pita Jehova Davida preko proroka Gada
„ili da bježiš tri mjeseca od neprijatelja svojih i oni da te gone, ili da bude
tri dana pomor u zemlji tvojoj?” U očajanju, David kao najmanje zlo izabere
trodnevni pomor i „tako pusti Gospod pomor na Izrailja... i pomrije naroda
sedamdeset hiljada ljudi. A kad anđeo pruži ruku svoju na Jerusalim, da ga
ubija, sažali se Gospodu sa zla i reče anđelu koji ubijaše narod: Dosta,
spusti ruku”. Na to malak gotovo pomahnita i Gospod ga umiri u poslednjem
trenutku, što bi na drugi način moglo značiti: Gospod se sažalio. Ali, Hebrejci
su pripisivanjem zla malaku, a ne Jehovi, izbegavali problem teodiceje. Dok na
jednom nivou znaju da je malak Jehova, na drugom malak zamišljaju kao
samosvojni entitet. Razdvajanje Boga i malaka dolazi do punog izražaja u
dijalogu koji se vodi u Prvoj knjizi o carevima (19-22) – Miheja mu reče: „Vidjeh
Gospoda gdje sjedi na prijestolu svojem, a sva vojska nebeska stajaše mu s
desne i s lijeve strane.“ I reče Gospod: „Ko će prevariti Ahava da otide i
padne kod Ramota Galadskoga?“ I jedan reče ovo, a drugi ono. Tada iziđe jedan
duh i stavši pred Gospodom reče: „Ja ću ga prevariti...“ A Gospod mu reče:
„Kako?'“ Odgovori: „Izaći ću i biću lažljiv duh u ustima svih proroka
njegovih.“ A Gospod mu reče: „Prevarićeš ga i nadvladačeš; idi i učini tako.“ –
Ovaj odlomak ima upadljive sličnosti sa prologom u Knjizi o Jovu.Zao duh se
pojavljuje u pratnji bene ha-elohim, a potom na zemlju silazi kao malak. U ovom
slučaju malak ne mora Jehovu ni da ubeđuje ni da nagovara, Bog je već i sam
naumio da uništi Ahava. Dok je na jednoj strani malak manje nezavisan od Satane
(jer Satana se sa Jovom obračunava po svojoj volji), na drugoj je još
nezavisniji od njega: „Odgovori: 'lzaći ću i biću lažljiv duh u ustima svih
proroka njegovijeh.” Opaki malak nije, dakle, običan protivnik ljudske rase, on
je i protivnik koji laže, knez laži, gospodar prevare i obmane.
Hebreji
su bar na jednom nivou bili svesni sve veće razlike između Jehove i njegovog malaka.
U Drugoj knjizi Samuilovoj, govori se o tome koliko je David zgrešio kada je
popisao narod Izrailja – I Gospod se
opet razgnjevi na Izrailja i nadraži Davida na njih govoreći: „Hajde, izbroj
Izrailja i Judu”. Jehova je najpre popis proglasio grehom, a onda je Davidu
naredio da ga obavi kako bi imao razloga da kazni nesrećni narod Izrailja. Iako
je u odnosu na iskonsku ambivalentnost Boga Gospoda navedeni tekst savršeno
jasan, redaktor Prve i Druge knjige dnevnika, čiji su delovi potekli iz Knjiga
Samuilovih i Knjiga o carevima, a sakupljeni u 4. veku pre nove ere, tu dvosmislenost
nije razumeo. Pošto je zaključio da Gospod sasvim sigurno ne želi da njegov
izabrani narod greši, prepravio je deo teksta tako da glasi: „Ali usta Sotona
na Izrailja i navrati Davida da izbroji narod Izrailja.“
Mal'ak
se, dakle, postepeno odvajao od Jehove boreći se za svoju nezavisnost; njegov
destruktivni vid je, postepeno, sve više dolazio do izražaja, i na kraju je
postao otelotvorenje Gospodove senke, one mračne strane božanske prirode. Mal'ak
je sada zli anđeo, opstruktor, lažljivac, duh uništenja, i taj preokret u
istoriji Đavola još je uočljiviji u apokaliptičkom razdoblju. U Knjizi
jubileja, zli mal'ak je već potpuno odvojen od Gospoda. Knez zlih duhova,
Mastema, i njegovi pratioci navode ljude na iskušenje, optužuju ih, kažnjavaju
i uništavaju: preuzimaju, dakle, sva ona obeležja zla koja su se ranije pripisivala
Jehovi. Oni zavode „decu Nojevih sinova... navode ih na greh, a potom
uništavaju“. I dok u Starom zavetu mal'ak Jahve ili sam Jehova kolje sve
prvence u Egiptu, sada je taj pokolj Mastemino delo. Sada se Mastemi pripisuje
i tajanstvena moć kojom se nekada u borbi protiv svojih slugu služio Jehova. U Knjizi
jubileja, Mojsija u pustinji vreba i pokušava da ubije Mastema, a ne Jehova.
Mastema, a ne Jehova, kuša Avrama: I tako knez Mastema stade pred Gospodom i
reče: „Gle, Avram voli sina svojega, jedinca svojega Isaka; traži da ga uzme i
otide u zemlju Moriju i spali ga na žrtvu tamo na brdu i videćeš hoće li te
poslušati“. Kjerkegor je nepogrešivo uočio da je prvobitna priča o Brdu Moriji
(Postanje, 22:1-19) jedna od najuzbudljivijih i najvažnijih priča Starog
zaveta, zato što otkriva nedokučivost božanske prirode. Kao i u Knjizi o Jovu, proverava
se pravednik koji dokazuje svoju odanost. Autor Postanja, 22, nije oklevao da
sva iskušavanja i provere pripiše samom Bogu, dok autor Knjige jubileja Jehovu
oslobađa tih postupaka i dodeljuje ih zlom mal'ak”.
Jehova
ne čini zlo; zlo čini mal'ak. Ali, i njega je stvorio Jehova, Jehova mu je dao
moć i pravo da kuša i uništava. Zašto? Apokaliptička književnost pokušava da na
to pitanje pronađe novi odgovor: Gospod je dozvolio da za jedno kratko vreme
svetom zavlada zlo. Kao u Iranu, gde posle eona borbe Ormazd na kraju uništava
Arhimana, tako će i ovde, posle eona borbe, Gospod uništiti zle anđele. Doći će
propast sveta, pojaviće se Mesija i osudiće Mastemu. Zlim anđelima biće oduzeta
sva moć i oni će, okovani, biti večiti sužnji i nikada više neće optuživati
decu Izrailja.
Etiopski
Enoh pominje satane u množini, ali i Satanu u jednini, pa su zato pojedini
kritičari i tvrdili da su satane klasa anđela, čija je jedna od funkcija da Anđele
Buntovnike dovedu u iskušenje i prouzrokuju njihov pad. Međutim, nema ozbiljnih
dokaza da je Enoh pominjući satane mislio na klasu kojoj Buntovnici ne
pripadaju, ili da je verovao da je njihov greh posledica iskušenja na koje ih
navode satane ili Satana. Na jedini nagoveštaj nailazimo u glavi 54:6, u kojoj
se govori o bezbožnosti i grešnosti buntovnih anđela koji, „potčinjeni
Sataninoj volji, zavode i ljude na zemlji“. Po svemu se čini da potčinjenost
Sataninoj volji u ovom tekstu znači potčinjenost moćima zla. Funkcije satana i
buntovnih anđela više nisu razdvojene, satane i Buntovnici sačinjavaju istu
grupu palih anđela. Zbog toga bi Satana i Azazela trebalo shvatiti kao dva
imena kneza zla: i jedan i drugi su Đavo.
Zli
anđeli ljude kušaju i navode ih na greh (65:6, 60:6), ali ih i optužuju i
kažnjavaju (53:3). Oni su kao protivnici ljudi veoma jasni, dvosmislen je
njihov otpor prema Bogu: dok kao anđeli koji optužuju i kažnjavaju služe
Gospodu kao oruđe, kao anđeli koji navode na greh dolaze u sukob sa njim.
Azazel je oličenje otpora božanstvu, jer je „ljude na zemlji naučio svim
gresima i otkrio im večne tajne”, a „dela kojima ih nauči Azazel iskvariše
zemlju: njemu pripiši sve grehe.” Grehe, dakle, pripiši Azazelu, a ne Jehovi
ili ljudskom rodu. Dualizam hebrejske religije toga doba dolazi ovde, dakle, do
punog izražaja.
I u
ovom slučaju, zle anđele stiže zaslužena kazna. Oni se u dolinama muče u ognju
očekujuči propast sveta kada će, čim se pojavi Mesija, biti bačeni pod zemlju i
zauvek ostati vezani za mrak.
U Knjizi
o Adamu i Evi, Satana ili Đavo navodi prve ljude na greh jer se Evi javlja u
obličju lepog anđela. A kada postigne cilj, Eva krikne: „Teško neka je tebi,
đavole. Zašto nas napade i zašto izmuči, krvniče, i mrzošču svojom otera u
smrt?!“ Zlo se sa Jehove prebacuje, znači, na Đavola. Ni Avram, a ni Jov više i
ne pokušavaju da shvate Božju nedokučivu volju; sada Đavola treba pitati zašto
postoji zlo na ovome svetu. Adam se u jadikovkama pridružuje Evi, a Đavo ih
udostoji objašnjenjem:
„I
reče Đavo s uzdahom dubokim: O, Adame! Tebi sam neprijatelj, tebi zavidim, jer
nesreću mi donese te izgubih i milost i slavu... On stvori tebe, a mene odbaci
od anđela. Tebi udahnu život po slici i prilici svojoj, a Mihailo te izvede da
ti se pred Gospodom divimo i slavimo te. I reče Gospod: Ovo je Adam. I stvorih
te, Adame, po slici i prilici našoj...I ja ne htedoh da se poklonim tebi, jer
niži si i mlađi od mene, pa nije moje da se klanjam tebi, nego je tvoje da se
klanjaš meni.“
Kao
i u priči o Buntovnicima, do Đavolovog pada dolazi posle stvaranja prvih ljudi.
U ovom slučaju, međutim, nije reč o zavodljivim kćerima ljudi, nije reč o
požudi nego o oholosti. Đavo je anđeo, i kao anđeo je u prirodnom poretku iznad
Adama, jer je i stvoren pre njega. Adam je sačinjen prema Božjoj slici i prilic”,
na način na koji anđeli nisu stvoreni i zbog toga su i dužni da ga obožavaju.
Đavo odbija da to učini, odbija iz gordosti i oholosti; i pada iz Božje milosti
zato što zavidi, zavidi čoveku a ne Bogu.
Mihailo
ne prihvata razloge koje Đavo navodi u svoju korist i upozorava ga da će
razgneviti Gospoda ako Adama ne obožava, kao što ga obožavaju ostali anđeli. A
Satana kaže: „Ako se razgnevi na me, premestiću presto svoj iznad zvezda
nebeskih i izravnaću se sa Višnjim“. Satana, dakle, svu svoju zavist i mržnju
prema čoveku prenosi na Gospoda. I Bog u gnevu protera Satanu i njegove anđele
iz carstva nebeskog na zemlju. Zbačen sa neba, Đavo izgara od zavisti što Adam
i Eva uživaju u Rajskom vrtu. „I kad lukavstvom svoijem prevarih ti ženu,
Gospod i tebe izgna iz radosti i raskoši kao što mene liši sjaja i slave.“
Užasnut tolikom moći opakog neprijatelja, Adam preklinje Gospoda: „Teraj od
mene tog Satanu, krvnika i neprijatelja moćnog oteraj daleko, jer uništi mi
dušu“.
U ovoj verziji mita Satana je predstavljen kao jedno
od najmoćnijih i najopasnijih stvorenja Gospoda Boga, kao stvorenje koje je sa
visokog položaja svrgnuto zbog oholosti i zavisti; kao stvorenje čija se ljubav
prema Bogu pretvara u mržnju zato što ga taj Bog manje voli od mlađeg potomka.
Đavo je, kako se čini, manje prinzip zla a više povređeno biće koga se roditelj
odrekao. Svestan svoje moći, on posle prve pobune pruža Gospodu sve veći otpor
i jaz između njih dvojice produbljava se sve brže i sve jače. Đavo preti da će
se sa svog prestola dići protiv Boga; pokušava da podeli Vaseljenu i kaže
Adamu: „Moje je zemaljsko, a Božje nebesko“; a kada ga u gnevu Gospod zajedno
sa pratnjom baci na zemlju, on nastavlja da podvaljuje i čoveku i Bogu, po
čijoj je slici čovek stvoren.
U Zavetima dvanaest patrijarha, Belijal, ili Satana,
predstavlja vođu zlih anđela. A to su dva imena za jedan isti pojam, za pojam
kome najviše i najtačnije odgovara naziv „Đavo.“ Gospod je, dakle, prisno
povezan sa etičkim dobrom, a Đavo sa etičkim zlom. Đavo je otelotvorenje greha,
jer i levom i desnom rukom zapoveda duhovima gneva, mržnje i laži.On je gospodar
rata, bluda, krvoprolića, progonstva, smrti, panike i uništenja. „Ne zavlada
li blud tobom, neće zavladati ni Belijal.“ Iako Đavo upravlja grešnicima „privrženim
Belijalu”, Mesija će ubrzo osloboditi čovečanstvo iz njegovog ropstva.
Etički sukob Gospoda i Đavola pretvara se u kosmički
rat koji je gotovo u potpunosti dualistički. Kao i u izrazito dualističkim
kumranskim spisima, Gospod svoju volju i svoja dela suprotstavlja volji i
delima opakog Belijala. I jedan i drugi imaju svoje carstvo; ono Božje je
svetlost, ono Belijalovo tama. Ko služi Belijalu, odriče se Gospoda. Đavolov
je, dakle, plan da Izrailj obmane i odvoji ga od Jehove, da bi ga potom
primorao da služi Belijalu; ali, doći će propast sveta, narod izraljski će se
pokajati, a Mesijin dolazak označiće i pad đavolskog carstva.Tačno je da u
ovom času izopačenim svetom vlada Satana, ali taj svet se bliži sudnjem danu;
sve zlo biće izkorenjeno kada Mesija svojim dolaskom spasi izrailjski narod i
kada i na zemlji carstvo zla zameni carstvom Gospodnjim. Kraj pojedinca je,
kao i kraj sveta, prilika za ogorčenu bitku Božjih i Sataninih anđela, za borbu
koja postaje jedna od velikih tema srednjovekovne umetnosti i propovedništva.
Upotreba izraza „Satanin anđeo“ svedoči o tome koliko se apokaliptička književnost
udaljila od pojma Satane kao malak Jahve, jer je u njoj Đavo u potpunosti
nezavisan od oca, pa ima čak i svoga malak, ili anđela. Jednu nebesku vojsku
predvodi Gospod, a drugu Đavo: kad dođe smak sveta, te dve vojske će se konačno
sukobiti.
Druga apokaliptička dela vrlo malo doprinose
osvetljavanju pojma Đavola: snage zla, koje predvode Beli jal, Samael, Satana,
Mastema ili Azazel, samo su privremeno u nadmoćnosti nad snagama dobra:
propast sveta je blizu, dolazi Mesija i onda „Satane više neće biti”. Jedino je
Baruh u svojoj Apokalipsi izneo nov element
koji, međutim, nije bio od trajnijeg uticaja: drvo koje je zavelo Adama i Evu
kaže se u ovom neobičnom delu bila je u stvari vinova loza, jer “od vina sva
zla i potiču”. Od svih grehova tela, jedino su pijanstvo i požuda bili povezani
sa čovekovim padom, a samo je požuda ostala u tradiciji.
Kumranska književnost je kao sastavni deo
apokaliptičke tradicije, iako se od nje znatno razlikuje, dosta doprinela tome
da se pojam Đavola usmeri ka dualizmu. U kumranskim dokumentima, dualizam nije
izražen samo kroz pojedinačni psihološki sukob sklonosti prema dobru i
sklonosti prema zlu, nego i kroz opšta shvatanja da dobre ljude predvode dobri
duhovi, a da rđave ljude zli duhovi, kao i da se njihov sukob odvija u kosmičkim
razmerama. „Od sveznajućeg Boga potiče sve što jeste i sve što će biti... On je
čoveka stvorio da upravlja svetom i dodelio mu dva duha da ga prate, sve dok ne
kucne čas njegovog suda: duha istine i duha neistine. Oni koji se rađaju iz istine
izlaze iz vodoskoka svetlosti, a oni koji se rađaju iz neistine izlaze iz
izvora mraka. Decu istine predvodi Knez Svetlosti i ona idu putevima svetlosti;
decu neistine predvodi Anđeo Tame i ona idu putevima mraka.“ U ovom odlomku Opštih
pravila izražena je suština kumranske antropologije. Dva duha u večitom
sukobu. Levijatan potiče od hanaanskog Lotana i povezan je sa vavilonskom
Tijamat i grčkom Hidrom: to je sedmoglava aždaja koja luta morima; čudovište
Behemot je duh pustinje i povezano je sa Levijatanom. Hebrejski demoni
izazivali su bolesti, smrt i druge nesreće, navodili na moralne i obredne
grehove.Neka od tih bića, kao Levijatan na primer, uklapala su se u donekle
rasplinut pojam zla, a njihov uticaj na sliku đavola bio je uglavnom ograničen
na izvesna demonska obeležja kao što je se'irim, obeležje jarca. Prebacivanje
njihovih oznaka na Đavola posledica je njegove nedovoljno jasne, ali i
nesumnjive sličnosti sa demonima: i Đavo i demoni opažaju se kao natprirodne
sile zla. „Satana je sa Bogom u dijalektičkom sukobu, a njegova životinjska
obeležja razvijaju se vremenom.“
Na kraju apokaliptičkog perioda, Đavo je već čvršće
povezan sa sledećim karakteristikama hebrejske demonologije i hebrejskog
folklora: sa tamom, podzemnim svetom i vazduhom, sa seksualnim prohtevima i
zlostavljanjem, sa jarcem, lavom, običnom ili krastavom žabom, sa zmijom i
aždajom. Hebrejskom Đavolu nedostaje samo jedan mitološki vid zmije: onaj
ženski. Iako se ideja o Đavolu snažno razvijala u hebrejskoj misli, naročito u
apokaliptičkom periodu, istoriografi koji se bave poreklom ideja nisu
jednodušni u svojim zaključcima, pa su obeležja hebrejskog Satane ili Belijala
pronalazili u Hanaanu, Vavilonu, Grčkoj i, najčešće, u Iranu. Od svih uticaja,
najverovatniji je onaj iranski, i to iz dva razloga. Prvo, između Arimana i
Satane postoje izvesne suštinske sličnosti, a drugo, te sličnosti dolaze u
hebrejskoj misli do izražaja posle izgnanstva, dakle u doba kada su hebrejski
pisci lako dolazili u vezu sa idejama zaratustrizma u Vavilonu. Kako se, međutim,
u razdoblju posle izgnanstva razvijala i mazdaistička misao, moguća je
pretpostavka da je izvesan uticaj delovao i u obrnutom pravcu, to jest da su
jevrejske ideje snažno uticale na persijsku kulturu. U svakom slučaju, reč je
o teoretskim pretpostavkama: kako ne raspolažemo dokazima o širem spoljnom
uticaju na hebrejski pojam Đavola, preostaje nam da taj pojam isključivo
objašnjavamo kroz prirodan razvoj jehovizma. Istoričari su jednodušni u
zaključku da je iranski uticaj nesumnjiv, ako već ne u Starom zavetu, a ono
svakako u apokaliptičkoj i kumranskoj književnosti. Prema apokaliptičkim i
kumranskim dokumentima na jednoj, i zaratustrovskim spisima na drugoj strani,
Đavo je predvodnik vojske zlih duhova koji, kao i oni dobri, imaju svoje
određeno mesto u hijerarhijskom poretku. I hebrejski i iranski Đavo povezan je
sa zmijom. Osnovne funkcije hebrejskog Đavola da zavodi, optužuje i uništava su
i Arimanove osnovne funkcije. Kosmos je podeljen između dve sile, sile
svetlosti i sile tame, koje su se uhvatile u koštac na život i smrt. Deca
svetlosti ratuju protiv dece tame. Pred propast sveta, moć Kneza Tame dostiže
svoj kratkotrajni vrhunac, pa je zato to doba mračno i strašno; ali, za njim
sledi pobeda Kneza Svetlosti i večno zatočeništvo (ako ne i totalno uništenje)
Kneza Tame. Osnovna razlika između izrailjske i iranske doktrine sadržana je u
ograničenoj prirodi hebrejskog dualizma. Iako ni Hebrejci ni pripadnici
kumranske sekte nikada Đavola nisu potpuno odvojili od Boga, apokaliptički
Satana ili Belijal veoma često dejstvuje kao čisto načelo zla, načelo nezavisno
od Boga. Pojam hebrejskog Đavola blizak je dualizmu, iako bi taj dualizam, bar
po nekim apokaliptičkim shvatanjima, mogao biti smešten u okvire tradicije. Na
drugoj strani, zervanizam i drugi zoroasterski pokreti vesto se izvlače iz
postavke potpunog razdvajanja Boga i Đavola. Iako su, dakle, tokovi tih dveju
religioznih tradicija bili veoma udaljeni jedni od drugih, njihove pritoke su
se često ukrštale, a možda čak i mešale.
Нема коментара:
Постави коментар