Posle pada Jerusalima, mnogi njegovi su stanovnici
odvedeni u Vaviloniju. Oni nisu bili rasuti po celoj zemlji, već su se
nastanili u nekoliko gradova i u njima su stvorili svoje zajednice, držeći se
po strani od meštana. Imali su svoje bogomolje u kojima su se okupljali i
čitali svete knjige, pevali svoje psalme (tehilim) i slušali govore i savete
svojih učitelja i proroka. Za vreme molitava okretali su se prema Jerusalimu
kao da gledaju u hram. Srca su im uvek bila puna čežnje za rodnim gradom, a to
je našlo izraza u njihovoj poeziji i muzici:
“Na vodama vavilonskim sedimo i plačemo sećajući se
Ciona,
O vrbe sred njega vešamo harfe svoje.
Naši osvajači zahtevaju da pevamo pesme naše.
Ali kako ćemo pevati pesmu gospodnju u zemlji tuđoj?
Ako te zaboravim, Jerusalime, neka mi se osuši
desnica.”
U Vaviloniji su izgnanici iz Judeje naišli na
potomke izgnanika iz Izraela, koji su pre mnogo godina proterani iz Samarije u
Asiriju i Vaviloniju, a kojih je onde bilo nekoliko grupa. Ovde, u stranoj
zemlji, u zajedničkoj nevolji, ponovo su se ujedinili ostaci dveju kraljevina i
tako je u Vaviloniji stvorena prilično velika jevrejska naseobina. Izgnanici su
mogli da žive u miru i da se bave zemljoradnjom, zanatima i trgovinom. Štaviše,
nekim članovima aristokratskih porodica, kao što su bili Danijel i njegova tri
prijatelja, bila su otvorena vrata dvora velikog vavilonskog kralja Nebukadnezara
(Nabukodonosor).
Prvih godina vavilonskog ropstva izgnanici su imali
u svojoj sredini proroka Jezekijela. On je onamo bio odveden zajedno sa mladim
kraljem Jehojahimom. Jezekijel je postao duhovni voda izgnanika. Hrabrio ih je
u njihovoj nevolji, učio ih kako treba živeti u tuđoj zemlji i pri tome ostati
veran svom narodu. Jednog dana im je pričao o proročanskom snu koji je usnio:
jak vetar ga je poneo u jednu dolinu koja je bila puna ljudskih kostiju; kosti
odjednom počeše da se pribiru i međusobno sklapaju, po njima izbi meso i navuče
se koža i kosti oživeše, i u toj dolini podiže se grupa živih bića vrlo velika;
upita ih ko su i ču Božji glas: „Ovo su deca Izraela, ona su u žalosti jer su
rasuta kao suve kosti i kao mrtav narod; ali ja ću sakupiti ove razasute kosti
i udahnuti u njih nov život: Vratiću ih u njihovu zemlju i oni će ponovo biti
moj narod.“
Prošlo je pedeset godina. Nebukadnezar je umro, a
njegovi naslednici bili su suviše slabi da bi mogli da održe tako veliku državu
kakva je u to vreme bila vavilonska carevina. Ogromna zajednica je počela da se
raspada kada više nije bilo jake ruke da je drži na okupu. U centralnoj Aziji
pojavila se nova sila – Persijanci. Njihov junački vladar Kir osvojio je mnoge
oblasti od Vavilonaca, a na kraju je pošao i protiv samog grada Vavilona. Grad
je bio ograđen čvrstim zidinama i jako utvrđen. Vavilonski kralj Belšazar
(Valtazar) osećao se sigurnim iza zidina. Mislio je da ih neprijatelj nikad ne
može osvojiti. Dvor je i dalje živeo svojim veselim životom i u veselju
zaboravio na rat koji je unaokolo pustošio. Po legendi, za vreme jedne
svetkovine, dok su kraljevi gosti pili vino iz zlatnih posuda koje je Nebukadnezar
opljačkao iz jerusalimskog hrama, iznenada se pojavila jedna ruka i na zidu
velike dvorane ispisala nekoliko reči koje niko nije bio u stanju da pročita.
Pozvali su jevrejskog mudraca Danijela i on je pročitao tri aramejske reči koje
su značile: izbrojano, izmereno, razdeljeno. Kada je zamoljen da protumači
značenje ovih reči, Danijel je rekao kralju: „Dani tvoje vladavine su
izbrojani, izmeren si na kantaru i pokazao si se lak i tvoja kraljevina će se
podeliti među neprijateljima tvojim.“ Proročanstvo se uskoro obistinilo. Iste
noći Persijanci su upali u tvrđavu i Belšazar je ubijen.
U celoj zemlji Kir je bio priznat za kralja
Vavilonije. Jevreji su sa radošću pozdravili novog vladara. Jedan veliki
prorok, koji je u to vreme živeo u Vaviloniji, saopštio je poruku koju je dobio
od Boga: „Uteši, uteši moj narod; objavi gradu Jerusalimu, da je došao kraj
njegovim patnjama... Radi mog dragog naroda izraelskog dao sam Kiru veliku
moć... On će ponovo podići Jerusalim i osloboditi zarobljenike.“
Kir, impresioniran činjenicom da Jevreji polažu
toliku nadu u njega, obećao je da će zarobljenicima dopustiti povratak u
njihovu zemlju. Izdao je proglas kojim je onima koji to žele odobrio da se
vrate i ponovo sagrade grad Jerusalim i hram. On je čak naredio dvorskoj
blagajni da Jevrejima izda dovoljno sredstava i vrati ukrase i posuđe koje je Nebukadnezar
opljačkao iz svetilišta. Desetine hiljada Jevreja pošlo je u Judeju pod
vodstvom kneza Zerubabela, unuka kralja Jehojahima. Posle pedeset godina
ropstva u Vavilonu izgnanici su se vratili u svoju otadžbinu ispunjeni velikom
radošću, koja je izražena u psalmu: „Kada gospod vrati izgnanike cionske
Bejasmo kao u snu, Naša usta bejahu puna srećnog smeha, A naš jezik pesama
radosti.“
Нема коментара:
Постави коментар