Biblija pokazuje da su verovanja u anđele, ili
duhove koji su posredovali između Boga i ljudi, karakteristična za semitsku
grupu naroda. Zato je interesantno ispratiti ova verovanja u starom Vavilonu.
Po Saisu (Religije drevnog Egipta i Vavilona, Gifford Lectures 1901), kalemljenje semitskih verovanja u ranu
Sumersku religiju u Vavilonu je
upadljivo sobzirom na prikazivanje anđela ili sukalli-ja u njihovoj teologiji i
filozofiji. Tako dolazimo da interesantnih paralela “anđelima gospodnjim” u
Nebo, koje nazivamo i “poslanici Merdacha”.
On takođe termin “anđeo” koristi za tumačenje volje Merodaha
(ibid.,456), prihvatajući Homelovu tvrdnju da može biti pokazano iz Minejskin
zapisa da se primitivna semitska religija sastojala od obožavanja meseca i
zvezda, i da mesečev bog Athar i “anđeoski” bog stoje na čelu panteona
(ibid.,315). Bibliski konflikt između kraljevstva dobra i zla nalazi svoju
paralelu u “nebeskim duhovima” ili Igigi koji sačinjavaju vladare među kojima
je Ninip borac koji je primio tituli “vladar anđela” i “duhova zemlje” ili
Annuna-Ki, koji borave u Hadu (ibid.355). Vavilonski Sukalli odgovaraju
bibliskim duhovima božijim glasnicima u bibliji. Oni izriču volju svog gospoda
i izvršavaju njegove zapovesti. Neki od njih istupaju i prikazuju se kao više
nego glasnici, oni su tumači nauma vrhovnog boga, dok je Nebo “prorok
gospodnji” Ovi anđeli se čak nazivaju
“sinovima” boga čiji su namesnici. Tako je Ninip, jedan od glasnika El-lil,
transformisan u njegovog sina baš kao što je Merodah postao sin Ea.
Vavilonski spisi o postanju i potopu ne
razlikuju se previše od onih navedenih u bibliji, a isto se može reći i za
haotičnu hierarhiju bogova i anđela koja moderna istraživanja objavljuju.
Možda ovim opravdavamo viđenja, svih vrsta religija
i tragova primitivnog narodnog verovanja koje su bile umanjene kasnijim
objavama i koje nisu bile uvrštene u kasnija verovanja među Jevrejima.
Zbog toga Biblija izvesno sankcioniše ideju da su
posebni anđeli zaduženi za pojedine dužnosti. Ovo verovanje nastavlja da
postoji umanjenim formama u Arapskom folkloru kao Genii, ili Jinn-ovi, koji su
posvećeni posebnim mestima. Reference za ovo možemo naći u Postanju., 32, 1, 2,
“Jakob takođe pođe na putovanje koje je započeo, i božiji anđeo ga srete, i kad
ga ugleda on reče: ovo je logor božiji, i on ga nazva Mahanaim, to jest “kamp”
Nedavna istraživanja u arabiji oko Petre su otkrila okolinu odvojenu stenama
kao stalnu nisku od anđela, koja su
nomadska plemena učestalo posećivala zbog molitve i žrtvovanja. Ova
mesta nose imena koja u potpunosti odgovaraju “Madanaim”.
Jakobova poseta Bethelu (Postanje 28, 12) možda može
da podpadne u istu kategoriju. Dovoljno je reći da biblija nije samo
otkrovenje, i da stvari koje su inspirisale pisce nisu jedine koje nam govore
nove istine ali takođe pomaže pri razjašnjavaju izvesne istine pomoću prirode.
Moderan pogled koji pokušava da sve Vavilonsko prikaže kao apsolutno primitivno
potiče iz potrebe kasnijih bibliskih pisaca da odvoje svoju religiju od njenih
korena i sačuvaju je od pokušaja inkorporacije u prdhodnu na čijim osnovama je
nastala. Zato su rani verski oci videli videli anđele kao primitivna božanstva umanjena,
u polubogove pobedonosnim napredkom monoteizma.
Koncept nebeskih glasnika ima svoje korene u ranim
paganskim religijama Bliskog Istoka. Svako važnije Mesopotamsko i Hetitsko
božanstvo skoro uvek je imalo nekog podređanog poslanika (Sukkallu) i nosioca
trona (Guzalu), kanitski mitološki spev Shamra-Ugarit (1400. godine pne)
pokazuje da je poznatijim članovima panteona kao što su El, vrhovni gospodar,
Baal, koji kontroliše kišu, Mot, genije smrti i suše, omogućeno da komuniciraju
između sebe pomoću božanskih glasnika (ml’km), a boginja Anat ima u svojoj
službi specijalnog kurira i pristalicu.
Igigi su nebeski duhovi (veliki bogovi) dok su
anunnaki zemaljski duhovi (niži bogovi, “Anu”- nebeski, “ki” – zemlja) Zato su
Anunnaki stvoreni na zemlji kako “zveri” (čovek sa glavom bika, čovek sa glavom
orla, giganti…)
Anunnaki su kolektivno ime za bogove neba i zemlje,
i u drugom konceptu samo za bogove donjeg sveta, imperije mrtvih (oko 2500
pne). Reč Anunnaki je pozajmljena iz Sumerskog a.nun.(n)a(k) gde nastavak –ak
označava monarha, a deo reči nun ukazuje
na kralja nebesa An/Anum. Bogovi su
zajedno zvani Anunnaki.
Za termin Igigi nema jasnih referenci vezanih za
značenje ili poreklo. Iako se na internetu mogu pronaći smernice koje ukazuju
da je Igigi ustvari lično ime jednog od vladara Akkadianskog carstva koji je
vladao oko 2260. godine pne I koji je
2257 godine pne došao na vlas borbom nakon smrti Shar-kali-sharri. Na istom
mestu mogu se naći i reference o značenju imena za koje se tvrdi da na staro Sumerskom
znači “oni koji nadgledaju i vide”
Нема коментара:
Постави коментар