Ilija se činio jak i nepobediv u poređenju sa
Baalovim prorocima (1 Kr 18,20-40), ali pred Izebelinom pretnjom pokazuje se
onakav kakav u stvarnosti jeste: slab i ranjiv – „jednak nama“. U strahu od
smrti, beži iz mesta i ide u pustinju (1 Kr 19,1-3). Obnevideo i slab, ne primećuje
anđela Božjeg koji mu donosi hranu. Želi samo jesti, piti, spavati i biti
daleko od svega. (1 Kr 19,5). Depresivan je. Želi umreti: Nisam bolji od svojih
otaca! Međutim Bog ne odustaje. Anđeo se vraća još jednom (1 Kr 19,7). Ilija se
budi i okrepljen prikuplja snagu. U tišini pustinje hoda četrdeset dana i noći,
sve do gore Horeb (Sinaj), gore Božje (1 Kr 19,8). Ilija želi da ponovo sretne
Boga u istoj pustinji gde se stolećima pre, u vreme izlaska, rodio narod.
Ilija kaže da je gorljiv, ali u stvarnosti beži u
strahu od smrti (1 Kr 10,10.14). Kaže da je ostao sam, ali bilo ih je sedam
hiljada koji nisu klekli pred Baalom (1 Kr 19,18). Ilija misli da je jedini
koji je ostao da se zauzima za Božju stvar (1 Kr 19,14). Bog ga poziva da izađe
iz pećine i stoji na ulazu, jer će "Bog proći" (1 Kr 19,11). Ilija
izlazi iz pećine. (1 Kr 19,14).
Bog će proći! Prvo vihor. Zatim potres! Onda i
oganj! U prošlosti se kod sklapanja saveza s narodom na o gori Horebu (ili
Sinaju) u vrijeme izlaska Bog objavio u vihoru, potresu i plamenu (Izl 19,16). To
su bili uobičajeni znakovi aktivne prisutnosti Boga usred naroda, ali i
kriteriji koji su usmeravali Iliju u potrazi za Bogom. On je i sam iskusio
prisutnost Božju u ognju kad je na gori Karmel vojevao protiv Baalovih proroka
(1 Kr 18,36-38).
Sigurno je da je Ilija tražio Boga vraćajući se na
postanak naroda, na iskustvo, na Boga u izlasku. On je živio u prošlosti.
Zatvara Boga unutar kriterija! Želio Ga je zadužiti da bude onakav kakvog
ga je on zamislio i zbog toga se dogodilo nešto neočekivano - nenadano
iznenađenje. Bog nije više bio u vihoru! Jahve nije bio u potresu! Jahve nije
bio u ognju! Ako ga nema u ovim znakovima, gdje je onda? Gdje ga trebam
tražiti?
Kako Bog nije u ovim već ustaljenim znakovima, onda
ga nema nigde! Ovo je šutnja svih glasova, proročka tama! U tom trenutku Iliji
se otvara novi horizont. U šutnji svih glasova objavljuje se Božji glas.
Ova potpuna tišina u hebrejskom jeziku se izražava
rečima: „blaga mirnoća“, (qol demamàh daqqàh) što obično prevodimo rečima „šapat
blagog lahora“. Hebrejska reč „demamàh“ koja označava zatišje ili mirnoću, ima
za koren morfem DMH, što u prevodu znači zaustaviti, ostati nepokretan,
zautati. Blagi lahor označava događaj koji u jednom trenutku ućutka osobu,
stvara u njoj određenu prazninu i tako je priprema na slušanje. Ispražnjava
osobu kako bi Bog mogao ući i zauzeti mesto, ili bolje, Bog ulazi i
uzrokuje prazninu i tišinu.
Ilija se pokrio plaštem (1 Kr 19,13) što je znak da
je iskusio prisutnost Boga točno u onome što je naoko bila potpuna odsutnost
Boga! Tama se iznutra rasvijetlila i noć je postala sjajnija od dana. Evo
oslobođenja Ilijinog. Ponovno se našavši s Bogom, on ponovno pronalazi samog
sebe i otkriva da nije on Ilija koji brani Boga, nego Bog koji brani Iliju.
Oslobođen od Boga, slobodan je oslobađati druge.
Iskustvo Boga nanovo izgrađuje osobu i otkriva joj
njezino poslanje (1 Kr 19,15-18). Obnovljen u susretu s Bogom, Ilija nanovo
otkriva svoju misiju (1 Kr 19,15-18) i unaprijed se brine o njezinom
kontinuitetu odabravši Elizeja za svoga nasljednika (1 Kr 19,19-21). Prije je
želio umrijeti. Nije vidio smisla u onome što je činio. Sada novo iskustvo Boga
mijenja sve: Vraća se u mjesto gdje su ga htjeli ubiti. Već se ne boji. Umjesto
želje za smrću, želi da poživi njegovo poslanje što je znak da opet vjeruje u
ono što čini i ono što treba učiniti.
Нема коментара:
Постави коментар