Sve do pojave savremene arheologije, mali šta bilo
je poznato o Kanitskim verovanjima i običajima osim onoga što spominje Biblija.
Bogovi Baal, Smeš, Moloh, Dagon, te boginje Aštarta i Ašerah spominju se u
satrom zavetu, ali o njima nema nikakvih objašnjenja ni detalja. Naše znanje o
njima naglo je poraslo nakon 1800 kada su počele da se arheološki istražuju
oblasti nekadašnje Kaldee, Sumera, Asirije. 1860 francuzi iskopavaju nekoliko
gradova stare fenikije: Tir, Sidon, Biblos. Ponađeno je više od 5000 natpisa
koji su objavljeni 1880. godine. Iste godine James B.Pritchard piše:
“Bogovi Kaniđana koji se spominju u Bibliji takođe
su i bogovi Feničana. Aštarta je spomenuta 40 puta a ime Baala takođe je
uobičajeno.” Kasnije tokom 1930-tih iskopavanja su se pomerila severnije
pokrivajući grad Ugarit.Ova iskopavanja bacila su “više svetlosti na Kananski
panteon nego sva iskopavanja obavljena u predhodnom veku.” Pronađene su glinene
tablice iz kojih se mogao protumačiti Kananski panteon. Većina pronađenih
glinenih tablica datira se na 14 vek pre hrista. Ovo je bio za oko100 godina
raniji period o bilo koje druge informacije o Kananskoj kulturi. Otkrića iz
30-tih godina 20 veka omogućila su da se sa preciznošću odredi ulaga i mesto
svakog pojedinačnog božanstva unutar paneteoa.
Nesporno mesto u panteonu zauzima El, bik, koji se
pojavljuje koa nalegbodavac velikog potopa. Tablice su zatim priazivale:
njegovu suprugu majku bogova Ašarah, zatim Baala njihovog sina kao boga kiše i
plodnosti, nazivanog i “jahač oblaka”; njegovu sestru Anat i Mota
(personifikaciju smrti, anđela smrti u Kananu) kao strašnog neprijatelja Babla.
Najdramatičnija epizoda Baalovig mita je smrt i
uskrsnuće Baala, boga kiše i plodnosti.U ovoj drami vidi se kako su drevni
kaniđani videli/doživljavali promene godišnjih doba.U proleće kiše pomažu rast
vegetacije, zatim dolazi sušno leto nakoč kojeg vegetacija zamire i nakon
peroda zime ponovo se rađa sa proletnjim kišama. U ovom mitu Anat uzima telo
Baala kojeg je pogubio Mot i sahranjuje ga poštujući drevne obrede.Zatim Anat
odlazi do vrhovnog boga El-a da bi ga obavestila o Baalovoj smrti. El je zatim upućuje da od Ašarah izabere
jednog od njenih sinova kako bi zauzeli Baal-ov presto (njegovo mesto). Ali
nijedan od sinova nezauzima jednaki položaj. Dalji tekst nije moguće tačno
rekonstruisati zbog velike praznine (jedan deo teksta nepostoji usled oštećenja
tablica)...Ipak nakon velike praznine u tekstu saznajemo da Anat proganja
nasilnog Mota koji joj je ubio brata, a nedugo zatim počinju i himne trijunfa
koje slave rekonstrukciju Baal-a
“Nebesko vedro puno kiša jesam, suvo rečno korito
medom koje puni tok”
(potoci i
reke u kananu nemaju vode osim u kišovitom delu godine)
Baal je u kultovim Kanaana vezivan za plodnost
polja, stada i porodica. Ugaristička mitologija prikazuje besmrtnike na isti
način kao i ljude: oni prinose žrtvu, jedu, ratuju, ubijaju, umiru, grade kuće,
jašu. Ova kultura uobičavala je povezivati plodnost sa Baalom pa se nestanak
vegetacije u kasnu jesen i zimu morao povezivati sa božanstvom. Činjenica da je
božanstvo savladano ili ubijeno pokušava da objasni kako to da nema moć, a
njegovo uskrsnuće garancija je njegove snage i izdašnosti koja sledi dolaskom
proleća.
Нема коментара:
Постави коментар