Ereshkigal (Allatu) – svevišnja boginja
podzemnog sveta. Često smatrana Ištarinom sestrom, udata za Nergala. Kada je
gnevna njeno lice pomodri a njene usne postanu crne. Nije znala zašto je Ištar
došla u posetu, ali je prema starim običajima dopustila njenu posetu. Ona je
podučavala Namtara da baci bolesti na Ištar.Kada ju je “njegova pojava je
blistava” pokušao pridobiti ona je na njega bacila kletve. Ona je pustila
Namtara da otpusti Ištar u razmenu za Dumzzi. Anu joj je poslao Kakka sa
porukom a zatim poslao nergala da joj da tron na kojem će ona sedeti i deliti
sud. Ona ponudi Nergalu hranu, piće i da
opere noge a zatim ga namami svojim telom. On podleže njenim čarima i oni im se
prepustiše spavajući sedam dana. Ona se razjari kad on požele da ode. Ona posla
Namtara na nebo, da odnese poruku Anuu, Ellilu i Ea-i da je Nergal jedno od
malobrojnih zadovoljstava koje je imala u životu. Ako ga oni nezadrže ona će
podići mrtve i će brojčano nadjačati žive i pojesti ih. Nakon toga Nergal joj
se vratio. U nekim mitovima Nergal preuzima kontrolu od Namtarovog sluge demona
i hvata Ereshkigal za glavu i kosu. Onemoćala u ovom položaju ona mu nudi brak.
Obe verzije mita završavaju se njihovim brakm.
Belit-tseri, pisar na glinenim tablicama
koji služi u podzemnom svetu. Ona kleči ispred Ereshkigal. Može se reći da je
Islamski Azrael u mnogome po svojoj funkciji sličan Belit-tseri.
Namtar() - Rezač sudbine, Ereshkigalin
glasnik (sukali) i vezir, glasnik smrti.
On komanduje nad šezdeset bolesti, koje su grupisane prema delovima tela
na koje deluju. Darujući ga bolesti se mogu sprečiti. On je ustuknuo pred Ištar
na komandu Ereshkigal. On služi kao njen
kurir, glasnik bogu Anu.
Sumuqan - bog stoke, on obitava u podzemnom svetu i
služi na Ereshkigalinom sudu.
Nergal (Erragal, Erra, Engidudu – 'lord
koji se šunja noću') Bespoštedni, bog podzemnog sveta, muž Ereshkigal,
ljubavnik Mami. Kao Erra on je bog lovac, bog rata i kuge. On je pokoran Ea-i. On može da otvori vrata
podzemnog sveta da bi podzemni svet primio duše umrlih. On je osetljiv na svoj
položaj i odbio je da stoji pred Namtarom. Kada je Ereshkigal zapretila da će
biti kažnjen on se provikao ispod njenog prestola i zapretio da će je pogubiti.
Ona mu je tada ponudila brak i on ga je prihvatio. Smatra se da je Nergl zli
aspekt Shamasha. On je dopustio
Enkidovom duhu da poseti Gilgameša na Ea-in nalog. Pre njegovog prvog putovanja
u podzemni svet, on je gradio stolicu (presto)od finog drveta za Ereshkigal kao
njen poklon od Anua. Upućen je da u
podzemnom svetu nesme jesti, piti i zabavljati se. Ereshkigal ga je namamila i
on je podlego njenim čarima spavajući sa njom sedam dana. Zatim ju je ostavio,
otvorio vrata neba i počeo da se penje merdevinama (stepeništem) koje vodi na
nebo. Od Nemtara se sakrio na nebo ali je bio otkriven i morao je da se vrati i
oženi Ereshkigal. U nekim verzijama mita on preuzima kontrolu nad Namtarom i za
glavu hvata Ereshkigal spremajući se da je ubije. U ovom položaju mu ona nudi
brak. On komanduje Sebittima, sedam zlih
demona koji su takođe molioci, i oni pomažu njegovo ubijanje nad gusto
naseljenim mestima. On ih poziva kada se sprema rat i zove Ishuma da im osvetli put. Oni više vole da su
upotrebljeni u ratu nego da čekaju da Erra ubije ljude od bolesti.On ceni
Marduka kao nekoga ko je postao nemaran i priprema napad na Vavilon. On je
izazvao Marduka u Esagil u Shuanni/Vavilonu. Marduk odgovara da je on već pobio
većinu ljudi u potopu i da to nebi trebalo da uradi još jednom. Takođe podseća
ga da on nebi mogao podići potop a da nepodigne njegov presto i uspava ga. Ea
je dobrovoljac za preuzeti Mardukovo mesto i kontrolisati stvari (negne čak
stoji “preuzeti imovinu”) Erra je želeo da preuzme njegovo mesto i kontroliše imovinu.
Marduk odlazi da se odmori a Erra zauzima njegovo mesto i pokušava da uništi
Vavilon. Ishum interveniše u korist Vavilona i nagovara Erru da odustane od
svojih namera, ali on na to neprstaje sve dok drugi bogovi nepriznaju sebe kao
Errine sluge.
Irra – bog kuge, potčinjen Nergalu
Enmesharra – bog podzemnog sveta
Lamashtu - ženski demon straha takođe poznat
i kao 'ona koja briše'.
Nabu - bog pisanja i mudrosti. Nabu je
Vavilonski bog od mudrosti i pisanja , obožavan od Vavilonaca kao Mardukov i
Sarpanitin sin i kao unuk boga Ea. Nabuova supruga bila je Tashmetum.Prvobitno,
Nabu je bio zapadno Semitsko božanstvo uvedeno od strane Amorita u
Mesopotamiski panteon, verovatno u isto vreme kao i Marduk. Dok je Marduk
postao Vavilonsko vrhovno božanstvo, verovanje u Boga Nabu nije se širilo i
ostalo je ograničeno na njegov hram
E-zida u blizini grada Borsippa na Jugoistoku Vavilona. Prvobitno je
nazivan "pisar i ministar boga Marduka", a tek kasnije naziva se
Mardukovim i Sarpanitinim voljenim sinom. Za vreme vavilonskog novogodišnjeg
festivala, Nabuova statua (kameni idol)
nošena je iz Borsippa u Vavilon kako bi
prema Vavilonskom verovanju Nabu mogao da razgovara sa svojim ocem
Mardukom. Nabu je od boginje Sumeriske
Nisabe preuzeo patronat nad pisarima. Njegovi sinboli su glinena tablica i šilo
koje su u starom Sumeru korišteni za pisanje. Na glavi nosi kapu sa rogom i sa
starim sveštenstvom zaključuje sporazum. Prikazivan je takođe kako jaše na
krilatom zmaju (mušhuššu) koji je prvobitno bio Mardukov. Etimologija njegovog
imena je sporna. Vrovatno proizilazi iz sumerskog nb´ koji bi se moglo grubo
prevesti kao poziv ili objava, pa bi njegovo ime grubo moglo biti prevedeno i
kao “Onaj koji je pozvan”, mada prema drugim tumačenjima njegovo ime možda
proističe iz ne/abu koje se prevodi kao "blistav ili sjajan", takođe
nije isključena ni mogućnost da je njegovo ime Slovenskog porekla (reč nebo,
što je još jedan od njegovih imena, se koristi kao izraz za označavanje raja),
Njegov
značaj za ljude je ogroman, jer se smatralo da Nabu prema odluci bogova gravira (kleše, upisuje) sve ljudske sudbine
na svete glinene tablice. Zbog ovoga je smatrano da on može produžiti i skatiti
ljudski život kao i proizvoljno ga promeniti upisujući određenu sudbinu na
tablice. Nabu je u Bibliji spomenut kao Nebo u Isaiah 46:1 i Jeremiah 48:1. U
kasno Vavilonskoj astrologiji, Nabu je povezivan sa planetom Merkur. Kao bog
mudrosti i pisanja, može se porediti sa Grčkim Apolonom ili Hermesom. Mada se
može reći da je prema funkciji glasnika
bogova i zapisničara bliži Hermesu.
Nedu -
čuvar prve kapije podzemnog sveta
Ningizzia - čuvar kapija neba, bog podzemnog sveta
Tammuz (Dumuzi, Adonis) brat i suprug Ištar, ili njen ljubavnik iz
mladosti. On je bog vegetacije. On je otišao u podzemni svet ali je na
intervenciju Ištar vraćen živima. Ponekad on je čuvar kapija neba a ponekad bog
podzemnog sveta.On je prijatelj Ningizzia.
On je razmenjen za Ištar
u podzemnom svetu.
On straži kod Anuovih kapija sa Gizzidon.
Belili (Geshtinanna) - Tammuz/Dumuzina
sestra, 'ona koja uvek kuka', supruga
Ningishzida.
Gizzida (Gishzida) - sin Ninazu, muž
Belili, vratar Anuove kapije.
Nissaba (Nisaba) – boginja žita, zrna, i
žetve. Njena prsa hrane polje. Njen materica rađa vegetaciju i zrno. Takođe ona je boginja pisanja i učenja,
znanja.Ona je izvela obred očišćenja Ninurti nakon što je ubio Anzu i dobio
nova imena i oltare.
Dagan (Ugarička reč za 'žito) – Kanitski
bog plodnosti i podzemnog sveta. On je
uparen sa Anuom kao jedini koji priznaju naredbe i procedure pred skupštinom
bogova.
Birdu – (reč se otprilike može prevesti
kao 'bubuljica') bog podzemnog sveta.
Ellil ga je koristio kao svog glasnika i kurira ka Ninurti
Sharru - bog pokornosti
Urshambi - lađar ka Utnapištimu
Ennugi - kanal- kontrolor Anunnakija.
Geshtu-e - bog čiji je krv i
inteligenciju koristila Mami da bi stvorila čoveka.
Sebitti -
sedam ratnika bogova kojima upravlja Erra. Na nebeskom svodu oni su
molioci. Deca Anua i majke-Zemlje. Anuov deo u njima je strašan i smrtonosan.
Pod Errovom komandom su. Više vole ratovati nego ostati u gradovima i ljude
moriti bolestima.
Utukki - demon
Muttabriqu – Svetlost munje
Gallu-demon - može često izmeniti svoju
formu (oblik).
Umu-demon - divlje prazan njihovi su
zubi.
Pošto nepostoje jedinstveni stavovi o značenju
pojedinih besmrtnika iz Sumerskog Akadskog i vavilonskog panteona potrudili smo
se da damo i drugačije tumačenje. Razlike koje postoje između predhodnog i
potonjeg panteona i uloge pojedinih entiteta u njima uglavnom su posledica
tumačenja zapisa na glinenim pločicama. Činjenica da su svi rani oblici pisma
imali samo suglasnike a da su se samoglasnici dodavali pri tumačenju shodno
smislu teksta dovela je do toga da danas imamo različita podjednako
verodostojna tumačenja pojedinih imena sumerskih bogova kao i njihove uloge u
panteonu.
Mi smo Isusova deca i nasa dusa pripada Isusu Hristu i nikom drugom.
ОдговориИзбриши