Percepcija
boga
Egipatska reč za boga je NTR ili Neter. Hireoglifom
se predstavljala u formi sekire sa drvenom drškom. Egipćani su verovali da bog
predstavlja moćnog ratnka, i takva koncepcija boga opstala je do same propasti
drevnog kraljevstva. Verovatno je da sama reč znači “snaga” i “moć” dok su mu
drugi atributi “zanavljanje” ili “renoviranje”. Fundamentalna ideja kojo bi se
mogao opisati bog bila bi da je bog biće koje ima moć da se samozanovi ili
samostvori. Između ostalog stari Egipćani su verovali u jednog boga, koji se
smatrao samoegzistirajućim, besmrtnim, večnim, i nevidljivim. Takođe smatrao se
stvoriteljem neba i zemlje. Ovi religiski principi činili su okosnicu Egipatske
teologije, i koliko god se vraćali u prošlost oligledno je da su oni dominantni.
Bližim ispitivanjem, bogovi nisu ništa drugo nego forma, manifestacija, faza
ili atribut boga Ra koji je, sa druge stane manifestacija ili sinbol jednog
boga koji nema neki specifični oblik ili mesto.
Egipatski
bogovi, religiozni concept
Reč Neturu znači “bogovi” i označava biće koje na
neki način uzima udela u prirodi ili karakteru boga. Oni nam se prikazuju kao
posrednici između boga i ljudi, i sama reč može se opisno iskazati kao “oni
koji sa neba na zemlju dolaze (silaze)” Oni se u bibliji pojavljuju kao Anakim,
a u glavi 6 postanja nazivaju se i Nefalim što na hebrejskom znači isto “oni
koji su sa neba sišli na zemlju”. Da bi čitaocu bilo jasnije pojasnićemo formu
i funkciju pojedinih božanstava u Egipatskoj religiji:
Nu
Nu je “otac bogova” i vladar nad “velikim zborom
bogova”. On je bio primordijalna voda iz
koje su postale sve stvari. Mit o postanju kod Egipćana sličan je onom kod
semita i po njemu se Nu izdigao iz vode. Prema Egipćanima postojalo je doba
koada nije postojalo ni neba ni zemlje. Postojala je samo prvobitna voda koja
se nalazila u tami. Voda je nakon što je provela određeni period u tami postala
materija od koje vode poreklo sve
stvari.
Ra
Sledeći korak u stvaranju bilo je formiranje jajeta
iz kojeg je Ra nastao, i čiji su aspekt svemoguće moći božanskog duha. Ra je
simbol boga, stvaraoca sveta. Vreme je počelo da teče kada se Ra pojavio na
horizontu u formi sunca. Sve do IV dinastije negde oko 2700 godine p.n.e. on je
smatran velikim bogom nebesa, kraljem bogova, božanskim bićem koje uskrsće
nakon smrti. Kako je Ra postao “otac bogova” prirodno je da svaki bog
predstavlja reprezentaciju neke njegove faze. Ovo pokazuju i natpisi na nekim
grobnicama (nadgrobni tekst na ulazu u dvoranu sarkofaga Setia I oko 1370
godine p.n.e.): “nagrada je u tebi, ORa,..., sadržiš telo Temua, nagrada je u
tebi,ORa,..., telo Kefuovo,.., nagrada je u tebi, O Ra, ..., telo Šuovo,
nagrada je u tebi, O Ra, ...,telo Tefnutovo,....” Način na koji su prikazani
bogovi jasno pokazuje da su oni samo aspekt boga Ra, vidljive reprezentacije
božije.
Ra je verovatno najstarije obožavani bog u Egiptu, i
njegovo ime se provlači kroz sve periode postojanja Egipatske kulture. Njemu se
pripisuje stvaranje neba i zemlje, kao i svih bića. Stanje uskrsnuća na nebo
povezuje se sa Ra i drugim bogovima najčešće Ozirisom. Najveća nada Egipatskih
faraona nije bila da samo postanu “bogovi, sinovi Boga” već da Ra nakon
uskrsnuća postane njihov otac. Ovo jasno pokazuje da se Ra nalazio na vrhu
“panteona”
Thot
Thot je bio žuvar zakona. Pod ovim su se
podrazumevala oba i fizički i moralni koncept zakona. Takođe smatrao se
poznavaocem “glasa božijeg” (u smislu božijih govora). Takođe smatralo se da je
on “otkrio” umetnost i nauku, pa je nazivan i “gospodarem knjige” i “moćnim govornikom”.
U Knjizi mrtvih, Thot (sa)drži Raovo srce i jezik i kaže se da je on razum i
mentalna snaga božija, što znači da on prevodi Raove misli u govor. U veoma
ranim legendama u kojima Thot zauzima veoma značajno mesto on je taj koji
govori u Raovo ime i prenosi njegove želje.
On govori reči koje su dovele do stvaranja neba i zemlje, a takođe
govori i reči Isis koje će joj omogućiti da povrati u život telo Ozirisa na
takav način da će ona začeti dete. On joj takođe daje formulu koja će njenog
sina Horusa vratiti u život nakon što ga je ubio škorpion. Himne posvećene bogu Ra koje se mogu naći u
“Knjizi mrtvih” govore da božanstva Thot i Maat stoje sa strana velikog boga na
njegovom brodu. Smatra se da su njih dvoje zaduženi za navigaciju božanskog
broda i da su bili sa Ra kada se oslobodio os ambisa Nu. I tada su oni postojali zajedno sa njim. Njegovo znanje
moćne matematike omogućavalo mu je da
izmeri zemlju i nebo, kao i da drži snage neba i zemlje izjednačenim. U
kasnijem dinastičkom periodu nazivan je i “Gospod Khemennu” za kojeg se
verovalo da je samostvoreno biće (nijedan bog mu nije podario život ili ga
rodio) i da Raovo srce dolazi u formi Thota.
Maat
Kao boginja Suda, Maat je blisko povezana sa Thotom
i Ptahom. Ova povezanost naročito je prikazana u vreme stvaranja. U pojedinim
etapama Egipatske istorija ova povezanost Maat i Thota dovodila je čak do toga
da se ona povremeno smatrala ženskim entitetom boga Thota. Maat je stajala a
Thotom na Raovom brodu kada se sunce prvi put podiglo iznad voda Nuovog ambisa
. U sperzi sa Ra za nju se kaže da je ta koja određuje putanju kojom će na nebu
od svitanja do sumraka pratiti sunce. Zbog ove svoje osobine Maat se često
smatrala “Raovom ćerkom” i “očima Ra”
Sama reč Maat znači “pravi put” a Egipćani su je koristili u njemom moralnom
i fizičkom smislu kao:”pravo, istina, uzvišeno pravo, ...” danas bi se ova reč
mogla prevesti i kao “bog će suditi šta je pravo” što ovu boginju stavlja kao zaštitnicu
istine, pravde i moralnih zakona. U Egipatskom panteonu ona je najviša boginja
i smatra se da ona obitava u sudnicama kao personifikacija pravde.
Kefera
Khefra je primordijalni bog koji se najlakše može
opisati kao materija koja se uzdiže u život, slično biljkama u proleće (ovo
treba shvatiti kao alegoriju. Kefera nije duh proleća. Ovde je u pitanju bog
jednog panteona a ne neindifikovana božija sila). Kefera takođe perdstavlja
formu mrtvog tela (leša) iz kojeg izlazi spiritualno telo.
Ptah
Ptah je najaktivniji od tri velika boga koji donose
komande od Thota i daju smisao rečima “volja stvarajuće moći”. Takođe smatrao
se samostvorenim entitetom i često je opisivan kao forma boga Ra koja “otvara
dan” (zora)
Temu
Temu ili Atmu, smatrao se za onoga koji "zatvara
dan" (personifikacija večeri). U mitu o postanju on se deklarisao kao neko
ko je evoluirao iz forme Kefere. U himnama često se spominje da je on “tvorac
bogova” i “tvorac ljudi”.
Šu
Prema jednoj legendi, Šu je direktna forma Temu, a
prema drugoj boginja Hator je njegova majka. Šu je napravio sebi put između
boginja Seb i Nut u poznijoj formi neba. Kao moć prirode on stoji na vrhu Hemrepolis Magna.
Tefnut
Kao moć prirode, Tefnut se smatra jednim aspektom
sunčeve svetlosti, uglavnom one koja se odnosi na vrućinu i isparavanje. Njen
brat Šu predstavlja levo oko Temua a ona njegovo desno oko. U kasnije doba Šu
se smatra aspektom sunca a Tefnut meseca. Bogovi Temu, Šu, Tefnut predstavljaju
trojstvo u mitu o postanju. U egipatskom mitu o postanju Temu na jednom mestu
kaže: “Tako u početku bi jedan bog i postaše tri”
Seb
Seb se
nazivao Erpa, “poglavar roda” bogova, i “otac bogova”. Prvobitno smatran je za
boga zemlje, ali kasnije je smatran bogom mrtvih. Neke legende povezuju ga sa
prvobitnim jajetom iz kojeg je nastao svet.
Nut
Prvobitno Nut je bila personifikacija neba, takođe
ona je reprezentovala ženski princip
koji je upravljao stvarenjem sveta. Seb i Nut postojali su i u vodenom ambisu jedno pored drugog,
kasnije su u ovu predstavu pridodati još Šu i Tefnut. Seb je postao zemlja a
Nut nebo. Ova božanstva smatrana su ujedinjenim u jedno tokom noći. U zoru bi
ih bog Šu razdvojio i poslao boginju Nut sa četri svoja pratioca na nebo sve do
večeri, kada bi se božanstva ponovo ujedinila do jutra. Nut je smatrana majkom
svih bogova i ljudi.
Oziris
Thot je stvorio Epact (slavlje od pet dana) koje kada se doda na 360 dana
zatvara godinu u formi od 365 dana. Egipćani su ovih pet dana slavili rođendane
pet bogova Ozirisa, Arouerisa, Isis, Seta, i Neftisa. Oziris je rođen prvog
dana i u trenutku njegovog rođenja ambisom je odjeknuo glas; “Gospodar svega na
zemlji rođe je”. Iako božanskog porekla, Oziris se smatrao čovekom koji je
živeo kao kralj i koji se izrazio kroz civilizaciju Egipta. On je tvorac zakona
kojima su regulisani ljudi, kao i učenja o tome kako treba obožavati bogove.
Putovao je zemljom i učio ljude disciplini, nekoristeći pritom svoju kraljevsku
silu već samo moć razuma. Prvobitno su ga Egipćani doživljavali kao nekoga ko
je živeo, patio i trijunfovao nad smrću dobijajući besmrtnost. Prema legendama njega je ubio njegov brat
Set, a nakon njegove smtrti njega je korištenjem magiskih formula i rituala
oživela Isis. Zbog ovoga Oziris je postao sinbol uskrsnuća i besmrtnosti. Steri
egipćani su verovali da svko od njih može uraditi ono što je uradio Oziris, i
da za svakoga od njih bogovi mogu uraditi isto što su učinili za njega. Kao bog
uskrsnuća on je postao predmet nade
živih i mrtvih egipćana. Do
vremena XVIII dinastije,” njegov božanski ugled” toliko je porastao da
se u nekim aspektima izjednačavao sa Ra a u nekim ga čak i nadilazio. Tako je
Oziris konačno bio indentifikovan sa Nilom, odnosno bio povezan sa božanskom
brigom o živima, dok su Ra i nekolio drugih bogova bili zaduženi za uskrsnuće i
večni život. Oziris je najstarije božanstvo u egiptu koje u jednoj osobi
sjedinjuje boga i čoveka. Negde u vreme XII dinastije (oko 2500 godine p.n.e)
verovanje u Ozirisa se proširilo po celom Egiptu i on je hiljadama godina
kasnije postao nacionalni Egipatski bog. Kasniji zapisi prikazuju ga ne samo
kao nekoga ko sudi umrlima već i kao tvorca univerzuma. On koji je smatran
sinom
Isis
Kao boginja prirode, Isis ima mesto na brodu Sunca.
Ona se često smatra zorom. Njema čuda u traženju tela svoga muža, tuga sa kojom
je začela i rodila a zatim i podigla Horusa kao i optužbe koje je trpila od
njegovih neprijatelja sačuvani su u vidu tekstova koji su smatrani osnovnom
verskom literaturom u egiptu. Ona je imala više aspekata, ali onaj koji su joj
pripisivali stari Egipćani mogao bi se nazvati “božija majka”. U većini priča koje
se bave Isis, ona je opisana i kao žena i kao boginja, na sličan način i kako
se tekstovi odnose prema Ozirisu. Razlog kojim se objašnjava njen uspeh u
uskrsnuću Ozirisa bila je primena magiske formule. Isis se naziva “gospom znanja” i mnogi verski
tekstovi naglašavaju njenu sposobnost i veštinu bavljenja magijom. Isis je
jedna od boginja koje se najviše pominju u heroglifskim tekstovima. Ona je
smatrana ženskim delom Ozirisa u dinastičkom periodu, a takaođe ova veza joj se
pripisuje i u predinastičkom periodu. Ona je oduvek zauzimala poziciju koja je
razlikuje od drugih bogova. U jednom trenutku postojanja Egipatske civilizacije
verovanje u Isis postalo je toliko univerzalno da su je Egipćani počeli
obožavati i u formama koje su drugi sapekti nje same. Tako su nastala verovanja
o Isis prirode, Isis nebesa, majku Isis. Devicu Isis, Isis mladu...Ona je
smatrana za božansu majku čiji uticaj i ljubav obuhvataju sva nebesa i zemlju.
Vremenom ona je postala personifikacija velike ženske moći stvaranja koja je zadužena
za svako živo bić, od bogova na nebu do ljudi na zemlji. Ona je koristila ovu
svoju moć ne samo da bi stvorila nova bića nego i da uskrsne one koji su umrli.
Vremenom postala je najveći prototip voljene i verne supruge i majke, i upravo
su ove osobine dovele do rasprostranjenosti njenih kultova u starom Egiptu.
Set
U veoma ranom periodu Egipatske kulture, Set je
smatran bratom i prijateljem “Horusa starijeg”. On reprezentuje noć dok Horus
reprezentuje dan, i svaki od ovih bogova izvodi mnoge usluge prijatne prirode
mrtvima. Ipak u kasnijem periodu, neposredno posle vladavine faraona Setia
(koje je svoje ime dobio prema ovom bogu) Egipćani su videli Seta kao
personifikaciju zla. Takođe sve prirodne katastrofe koje su ih pogađale bivele
su vezivane za ovog boga.
Set, kao moć prirode, oduvek je vodio rat protiv
Horusa (bitka noći i dana za prevlast). Ipak oba boga dolaze sa istog izvora.
Kada je Horus (sin Isis i Ozirisa) porastao poveo je bitku sa Setom jer je ovaj
ubio njegovog oca. U mnogim tekstovima
izvorno postoje dva Horusa koji su zbunjeni svojim pojavama. Pobeda nad Setom
koju je izvojevao Horus u prvom konfliktu ilustruje pobedu dana nad noći, a
pobeda nad setom u drugoj bitci izgleda da ima veze sa pobedom života nad smrti
i dobra nad zlim.
Neftis
Prvobitno Neftis je smatrana ženskim principom Seta
i bila uvek vezivana sa njim. Ipak ona se uvek pojavljuje kao verna sestra i
prijatelj sa Isis kojoj pomaže da sakupi ostatke Ozirisa i da pobedi slabosti svojeg muža. U piramidalnim
tekstovima, ona je zaštitnik potomstva, i ona taj karakter zadržava i u knjizi
mrtvih. U pojedinim oblicima knjige mrtvih Neftis stoji iza Ozirisa. Na
pogrebnoj ceremoniji ona pomaže svojoj sestri Isis da mrtvima obezbedi moć
smrti i grob. Kao boginja prirode ona je zadužena da očuva telo u prisustvu
bogova. Zbog ovoga ponegde se naziva i Nebkhtat ili “gospa tela božijeg”
Kao i Isis i ona ima svoje mesto na brodu Sunca u
stvaranju, gde ona reprezentuje ponoć ili veoma ranu noć. Neftis je
personifikacija tame i svega što uz nju ide i njen atributi su per pasivne nego
aktivne prirode. Isis reprezentuje onaj deo sveta koji je vidljiv dok Neftis
reprezentuje njegov nevidljivi deo. Iako
boginja smrti ona takođe reprezentuje i onaj deo života koji proističe iz
smrti.
Horus
Horus, sin Isis i Ozirisa, kao i mnoge druge forme boga Horusa reprezentuje
izlazeće sunce koje se javlja svakog dana. Postoje mongi aspekti ovog boga
uključujući Heru, boga visokih nebesa, Arousrisa, i Horusa starijeg. On je
potomak umrlog čoveka/boga Ozirisa i njegov punopravni naslednik. Za ovog boga može se reći da je Egipatskoj
kulturi doneo verovanje u život posle smrti i brojne rituale koji su sprovođeni
sa ciljem da se iz smrti uskrsne u život.
Mnogi atributi koji su bili pripisivani drugim bogovima vremenom su
prešli na Horusa posebno u vreme kada je bio snažan kult Ozirisa. Horus kao
dete postao je simbol novog života, odnosno prvog sata dana, prvog dana u
godini, prvog meseca u godini i svega drugog što se smatralo mladim i nevinim.
Na neki način Ozitis i Horus komplementarni su jedan
drugom. Glavna razlika među njima je u tome da Oziris predstavlja prošlost a
Horus budućnost. Forma koja se najviše ukorenila među Egipćanima bila je ona
koja prikazuje Horusa kao boga svetlosti koji se bori protiv Seta, boga mraka,
i ova borba kasnije poprima epske razmere borbe boga dobra protiv boga zla. Za
njega se smatralo da pomaže mrtvima, na način kao što je pomagao i Ozirisu, pa
su se i obični Egipćani nadali da će im posle smrti Horus pomoći na sudu drugog
sveta. Za njega se smatralo da je posrednik između ljudi i bogova nakon smrti.
Anubis
Нема коментара:
Постави коментар