Mit o Setu kao protivniku boga neba Horusa (hor:
„lice“ ili „nebo“) isto je toliko star kao i tekstovi Piramida; njihovo neprijateljstvo
je vremenom sve veće, tako da u helenističkom razdoblju Set konačno postaje zlo
gotovo u celosti. U tumačenju nekih naučnika, poreklo mita je političko
pitanje: Horus je bog donjeg Egipta, njegovog severnog dela, a Set bog gornjeg
Egipta, njegovog južnog dela. Drugi opet uporno tvrde da su Set i Horus (ili, u
nekim mitovima, Oziris) bogovi suprotnih ekologija, s tim što Set predstavlja
suvu pustinju, a Horus ili Oziris crnu zemlju ili plodonosnu reku Nil. Egipat
je jedna od retkih kultura u kojoj crno nije boja zla, već boja plodnih i
bogatih ravnica delte koje daju život. Boja zla bila je crvena, neprijateljska
boja peska koji prži. A kako je Set povezan sa pustinjom, i njegova je boja
obično crvena, pa se na jedan poseban način smatralo da su crvenokosi ili
rumeni ljudi Setovi poklonici. Plutarh i Herodot beleže da su Egipćani riđokose
ljude rado prinosili na žrtvu. Set je na slikama obično predstavljen kao
crvenkasta životinja čiju vrstu niko nije bio kadar da utvrdi i koja se zato
jednostavno zove Set-životinja. Bez obzira na političke i geografske okvire
sukoba Horusa i Seta, “za religioznog istoričara akcija u pravom planu nije
samo odraz onoga što se dešava u pozadini.”
Jedno od korisnih tumačenja tog sukoba je ono psihološko: jedinstvena
celina se cepa, posle čega se njeni delovi neumorno bore za ponovno
sjedinjenje. Set i Horus Stariji su braća. U drugoj verziji, braća su Set i
Oziris, a Horus Mlađi, sin Ozirisa i Iziđe, Setov je sinovac. Ona božanstva
koja su braća ili sestre podrazumevaju se u mitologiji gotovo uvek kao dubleti
jednog istog bića, pa je i Set jedna polovina božanske ličnosti, čiju drugu
polovinu na različite načine predstavljaju Horus ili Oziris. U ranim
egipatskim dinastijama, Set i Horus obožavani su zajedno, a njihovu prirodu
blizanaca oličavalo je dvoglavo božanstvo. Kao Horusov drugi ego, Set vrhovne
bogove brani od zla i uspeva da boga Re izbavi iz smrtonosnog zagrljaja zle
zmije Apepa. Ali dublet Set/Horus se kida i blizanci dolaze u sukob. A kako
sukob narušava ma'at, taj nesklad je zlo, a zlo mora biti kažnjeno i poraženo.
Horus, bog neba, i Oziris, bog-spasitelj koji umire i oživljava, bili su veoma
popularni i u celini su predstavljali 'dobro'. Činjenica da je Set u sukobu sa
'dobrom4 stranom svog dubleta označava da je i on sam do izvesnog stepena
'zao. Zbog toga i nastoji da čini upravo suprotno od onoga što bi trebalo:
umesto da teži ujedinjenju i harmoniji sa Horusom/Ozirisom, on na sve načine
pokušava da protivnika uništi. Ubacuje, na prevaru, Ozirisa u veliki sanduk,
zakuje ga i baca u Nil, ali Ozirisova žena/sestra Izida pronalazi sanduk sa
mrtvim telom i oživljava ga. Oziris mora da umre da bi mogao da živi i da bi
njegovo vaskrsenje ljudskom rodu ulilo nove nade. Zato Set mora da ubije
Ozirisa, iako mu se taj čin, kao i kasnije čin Jude Iskariota, ne pripisuje u
vrline i zasluge. Oziris je mrtav, a Izida rađa sina, Horusa Mlađeg, koji je
ili začet bez snošaja ili nekim čudom stvoren od Ozirisa u toku njegove smrti,
to jest dubokog sna. Setov protivnik postaje sada Horus Mlađi, drugim recima,
ona druga, 'dobra' polovina božanskog dubleta Horus/Set. Set bezuspešno
pokušava da ubije novorođenče, a Horus, kad odraste, kreće sa velikom vojskom
u borbu protiv starog neprijatelja. Na kraju se njih dvojica sreću u dvoboju na
život i smrt i osakaćuju jedan drugog. Horus kastrira Seta i tako ga lišava
moći, a Set Horusa Mlađeg preobraća u crno prase, iskopa mu oko i to oko zakopa
u zemlju. Oba boga pate, dakle, od posledica krvavog boja. Činjenica da i jedan
i drugi gube organ neophodan za život znak je da je njihova borba bila božanska
pogreška. Ono što je potrebno nije borba dva dela božanske prirode, nego napor
ka skladu, usredsređenju, ujedinjenju. Setov pokušaj da se sa Horusom sjedini
putem sodomije bezuspešan je zato što je sjedinjenje putem sile pogrešna vrsta
napora i narušavanje ma'at. Samo miroljubivo usklađenje suprotnosti mogu
božansku prirodu ponovo učiniti celovitom i jedinstvenom; samo se tim putem
mogu obnoviti entiteti Horus/Set (ili Oziris/Set). Mit nam, na žalost, o
pomirenju ne priča.
Sukob Horusa i Seta shvaćen je kao niz sukoba: nebo protiv zemlje, plodnost protiv
neplodnosti, život protiv smrti, zemlja protiv sveta podzemlja, ali nikad, bar
ne do skora kada je originalni mit izmenjen, i sušto dobro protiv suštog zla.
Set se u spektru nalazi negde između Obmanjivača i Đavola. Zmija je u egipatskoj
mitologiji uglavnom dobroćudna, i jedini izuzetak je Apep, zmija-božanstvo,
neprijatelj i boga Ra i ljudskog roda. I boginja Hator je ambivalentna. Ona je
boginja radosti, žena boga Ra, nežna majka i brižna dadilja Horusa Starijeg i,
u obličju božanske krave, davalac mleka i zaštita sveta. Mit je, kasnije, povezuje
sa Izidom, majkom Horusa Mlađeg; i Izida i Hator su boginje plodnosti i na
glavi nose polumesec kao njen simbol. Ali Hator zna da se preobrati u Sekmet, u
„moćnicu.“ Ta boginja sa glavom lava je oko-što-spaljuje, oko boga Ra koji se u
ime bogova sveti čoveku za zlo koje čini. Ra je stvorio dobar i srećan ljudski
rod, koji je u početku bio u potpunom skladu sa svojim tvorcem. Docnije se
ljudski rod pobunio, skovao zaveru protiv svog stvoritelja a onda, u strahu,
pobegao. “I reče tada veličanstveni Ra: „Gle, kako beže u pustinju, a u srcu
im strah od onoga što rekoše.“ A dvorani mu rekoše: „Pusti za njima oko tvoje,
neka ih ono sve uništi... Neka to bude Hator/ I boginja ode i uništi ljudski
rod u pustinji.” Hator/Sekmet gaća po ljudskoj krvi i kliče od radosti zbog
ljudske smrti. Sekmet postaje boginja rata, bitke i svireposti. “Ljude pobedih
životom tvojim, i to godi srcu mome”, kaže ona Rau. Ali boginja Sekmet je
toliko željna krvi da to Ra onespokojava. I da bi je sprečio u istrebljenju
poslednjih ostataka ljudske rase, on pribegava lukavstvu: naređuje sluzi da
crvenu boju pomeša sa pivom u sedam hiljada krčaga i da crvenim pivom polije
sve staze kojima se kreće Sekmet; a ona, uverena da je oko nje krv, počinje da
pije crvenu tečnost, opije se i prestaje sa razaranjem. I ovo je jedna od priča
o čovekovom prvobitnom grehu i kaznama koje su ga zbog toga snašle, a
Hator/Sekmet odražava osvetničku Božju prirodu.
Нема коментара:
Постави коментар