понедељак, 19. децембар 2016.

Antički bogovi koji se mogu poistovetiti sa anđelima



Filozofske i kulturne osnove antičkog sveta


Da bi objasnili kako je vršen transfer releigija istoka (Kaldea, Vavilon, Asirija, Persija, Kanan, Egipat, Palestina, Judeja, i konačno Galileja) na zapad (Grčki polisi, a zatim i Rimsko carstvo koje je ove religije transformisalo i proširilo prvo po Evropi a onda i na ceo svet) trebamo pogledati kako su svoje bogove i njihove panteone organizovale zapadne civilizacije. Grci a potom i Rimljani imali su potpuno razvijen panteon u kome nisu postojali anđeli ali su svakako pojedini bogovi mogli po svojoj funkciji poistovetiti sa anđelima. Na istoku su anđeli opisivani kao sinovi božiji, upućeni u viša znanja, sposobni da lete i štite ili uništavaju ljude. Obično su bili prikazivani u humanoidnoj formi sa krilima, mada je i forma životinje sa krilima bila korištena (Afriel- krilati lav, Lasmu sumerski krilati bik). Slični motivi već su postojali na zapadu. Mnogi bogovi prikazivali su se sa krilima i oreolom. A postojali su i kultovi Lara/Lasa koje su takođe bile prikazivane u sličnoj formi. Ulogu božanskog glasnika koji posreduje između bogova i ljudi u grčko rimskom panteonu imao je Hermes. Hermes je bio sin i glasnik Zevsa vrhovnog boga panteona. Zevs nije jedini imao svog glasnika. Glasnika je imala i njegova žena, kraljica bogova Hera. Nju je o stvarima na zemlji obaveštavala Iris. Ova dva božanstva bog stada i ovaca, zažtitnik putnika i trgovaca Hermes i boginja duge Iris pored svojih dužnosti da božanske poruke prenose ljudima imali su još jednu zajedničku osobinu sa anšelima. Njihova dužnost bila je da odvode duše umrlih u podzemni svet. Ove sličnosti između kultova dva niža božanstva na zapadu i kulta anđela na zapadu umnogome su pospešila i olakšala transfer istočnih religija. Kao i u slučaju egipatske religije mi nemožemo tvrditi da su grčko rimska niža božanstva anđeli ali neodoljiva sličnost između njih navodi na zaključak da su upravo ovi kultovi koji su bili široko rasprostranjeni po rimskom carstvu kasnije prvo pomogla da se religija ukoreni u Rimu a kasnije i dovela do preobličenja pojma anđela i njegovog konačnog uokvirenja u one granice kakvim ih mi danas poznajemo.


Filozofija


Jedna od odlika antičkog vremena bila je i pojava Filozofije kao prvobitnog sveobuhvatnog intelektualnog sistema. Iako se oblici filozofskih promišljanja pronalaze i ranije na drugim mestima i među drugim kulturama tek je sa antičkom Grčkom filozofska misao postala zvaničan i sveobuhvatan način intelektualne spoznaje sveta i života. Jedno od osnovnih polja za razvoj filozofije bila su i polja božanske promisli i božanske egzistencije. Razvoj čisto folklornih predstava o božanskoj prirodi i pojavnim oblicima sada se suočio sa bezbrojnim filozofskim pitanjima koje su prvobitne predstave transformisale u skladu sa postojećim filozofskim znanjima. Slabost folklornih predanja koja se ogledala u nepostojanosti teoloških objašnjenja polako je nestajala kako su prvobitne predstave proputane kroz filter filozofskih znanja. Posledica je bila stvaranje jedinstvenog i logički održivog univerzalnog sistema religiskog znanja koji je mogao da istrpi razne spoljne uticaje a da pritom ostane koegzistentan. Poseban značaj za razvoj teološke misli pa prema tome i za logičku obradu koncepata Boga, anđela ili heroja svakako pripada dvojici klasičnih filozofa čije učenje je uticalo na mnogobrojna pokoljenja teologa. Sokrat sa svojim dilaoškim metodom i pedstavom daimona kao vodeće vrline, i Platon sa predstavom boga Demiurga, kao i preegzistenciji duše okarakterisali su razvoj svojevremene antičke misli i trasirali put kasnijim hrišćanskim i islamskim koncepcijama.


Sokrat


Sokrat (4. jun, 470. pne – 399. pne) (grčki Σωκράτης) je bio grčki (atinski) filozof i jedna od najznačajnijih ličnosti zapadnjačke filozofske tradicije. Njegov najznačajniji doprinos zapadnjačkoj misli je njegova dijaloška metoda istraživanja, poznata kao sokratski metod ili metod elenhos (elenchos), koji je on široko primenjivao u ispitivanju ključnih moralnih koncepata a prvi put je opisan u Platonovim Sokratskim dijalozima. Zbog ovoga se Sokrat obično smatra ocem etike ili moralističke filozofije, i filozofije uopšte. Sokratski metod je negativni metod hipotetske eliminacije, u kojem se bolje hipoteze pronalaze stalnim identifikovanjem i eliminisanjem onih koje vode u kontradikcije. Ovaj Sokratov metod je traganje za suštinskim hipotezama, pretpostavkama ili aksiomima, koje mogu da nesvesno oblikuju čovekovo mišljenje, i da ih učine subjektom posmatranja, kako bi se odredila njihova konzistencija sa ostalim verovanjima. Opšta forma je serija pitanja, formulisanih kao testovi logike i činjenica usmerenih da pomognu osobi ili grupi da otkriju svoja uverenja o istoj temi, istražujući definicije ili logoi (logoi) (jednina logos), težeći da se karakterišu generalne karakteristike koje dele razni pojedinačni primeri. Aristotel je Sokratu pripisao otkrivanje metoda definicije i indukcije koji se smatraju suštinom naučnog metoda. Čudno je, međutim, da je Aristotel takođe tvrdio da ovaj metod nije primeren za etiku. Sokrat primenjuje svoj metod u ispitivanju ključnih moralnih koncepata, vrlina: pobožnosti, mudrosti, uzdržanosti, hrabrosti i pravičnosti. Takvo istraživanje je stavljalo izazove pred implicitna moralna ubeđenja sagovornika, ističući neadekvatnosti i nekonsistentnosti u njihovim uverenjima, i obično je dovodilo do stanja zbunjenosti poznatog kao aporia. U pogledu takvih neadekvatnosti, Sokrat je priznavao svoje neznanje, ali su ostali i dalje tvrdili da imaju znanje. Sokrat je verovao da ga činjenica da je svestan svog neznanja čini mudrijim od onih koji, iako ne znaju, ipak tvrde da poseduju znanje. Mada ovo ubeđenje može izgledati paradoksalno na prvi pogled, u stvari ono je Sokratu omogućavalo da otkrije sopstvene greške gde bi ostali mogli da pretpostave da su u pravu. Ova tvrdnja je poznata po anegdoti kad je Delfsko proročište objavilo da je Sokrat najmudriji od svih ljudi. Sokrat je često govorio da njegova mudrost potiče iz činjenice da “on zna da ništa ne zna”. Mada se nikad nije fokusirao na specifične teme, većina sokratovih debata su bile usredsređene oko karakteristika idealnog čoveka, kao i koju formu idealna vlada treba da ima. Ove vrline predstavljaju najznačajnije kvaliteta koje osoba može da ima, a prve među njima su filozofske i intelektualne vrline. Sokrat je naglašavao da “je vrlina najvrednija od svih bogatstava, istina leži ispod senki postojanja, i da je posao filozofa da pokaže ostalima koliko malo oni u stvari znaju.”Sokrat je takođe tvrdio da je bolje biti tretiran loše, nego sam se ponašati loše. U platonovom filozofskom sistemu (Sokrat nije ostavio nikakve spise, tako da stvaran sadržaj njegovih učenja može biti osporavan), učenje je proces pamćenja. Duša, pre svoje inkarnacije u telu je bila u carstvu ideja (ili raju). Tamo je videla stvari onakvim kakve stvarno jesu, a ne blede senke ili kopije koje mi vidimo na Zemlji. Kroz proces ispitivanja, duša može biti navedena da se seti ideja i njihovim čistim formama, što donosi mudrost. Većina dijaloga predstavljaju Sokrata kako primenjuje ovaj metod u određenoj meri, ali nigde toliko kao u Eutipru. U ovom dijalogu, Sokrat i Eutipro prolaze kroz nekoliko faza pročišćavanja odgovora na sokratovo pitanje, "Šta je pobožnost?" Sa današnje tačke gledišta za jednog filozofa Sokrat je imao neuobičajene stavove o religiji. To nebi trebalo da zbunjuje jer je sve do pojave Njutnove Mehanike nauka i filozofija su smatrane alatima za spoznaju božanske prirode i nauma. Tokom svojih dijaloga Sokrat je izneo nekoliko pozivanja na svoj lični duh, ili daimonion, mada je eksplicitno tvrdio da ovaj duh nikada nije upravljao njime, već ga je samo upozoravao na razne buduće događaje. Mnogi od njegovih savremenika su sumnjali da sokratov daimonion znači odbacivanje državne religije. Opšte je mišljenje da je sokratov daimonion sličan intuiciji. Štaviše, Sokrat je tvrdio da koncept vrline, a ne određivanje šta bogovi žele, u stvari prethodi njemu. Sokrat je o daimonima mislilo više kao o prirodnim nego natprirodnim bićima. Hesiod ih često spominje. Sokrat je opisivao svoju filozofsku inspiraciju kao djeloličnog, dobroćudnog daimona. Njegova učiteljica, Diotima iz Mantineje, govori mu (u Platonovoj Gozbi) da je “Sve demonsko posrednik između Boga i smrtnika. Bog nema izravni kontakt s čovekom.” I nastavlja: “samo kroz demonsko postoji dodir i razgovor između čoveka i bogova, u budnom stanju ili u snu.” Poseban deo Sokratove filozofije odnosi se na Eudaimoniu. Eudaimonia (Grčki: εὐδαιμονία) je starogrčka reč koja se može prevesti kao “sreća”. Etimološki reč se sastoji od “eu” (“bog” ili “dobro biće”) i daimon "daimōn" ("duh" ili "niže božanstvo", u značenju izobilja ili sreće). I pored popularne upotrebe termin sreća odnosti se na stanje uma, povezano sa uživanjem ili zadovoljstvom, eudaimonia nema takvo značenje, ovaj termin je manje subjektivan i podložan ljudskim opažajima. Unutar Sokratove filozofije postoje dve povezane tvrdnje o eudaimonii. Prva je jaka međuzavisnost eudemonia, i znanja. Znanje dobra i zla zahteva dostizanje vrhovnog boga a eudaimonije je prema Sokratu najveći kandidat za vrhovnog boga.  U drugom, nekad nazivan i “psihološki eudaimonizam” ili “Sokratov intelektualizam” tvrdi se da je vrhovni bog, eudaimonia, predmet svih ljudskih želja i dela. Kasniji filozofi su tvrdili da dostizanje eudemonije nije svrha svakog ljudskog bića ali da bez nje u nekom obliku nijedno ljudsko biće nemože postojati. Prema platonovoj "Apologiji," sokratova tri tužioca, Melet, Anit i Likon, sve vodeći članovi atinskih političkih krugova, su ga optužili da je 'kvario omladinu' Atine i poricao moć bogovima. Sokrat je osuđen i ubijen ispijanjem otrova, nakon čega bi njegova filozofija bila zaboravljena da je nisu zapisali njegovi učenici.


Platon


Platon (grčki Πλάτων), rođen je u Atini 427. pne. u srednje imućnoj aristokratskoj porodici gde je i umro 347. pne. Iako to sam za sebe nikada nije tvrdio, mada u antičko vreme nije bilo neuobičajeno za sebe tvrditi da ste sin boga ili boginje ili barem nekog nižeb božanstva, njegovi kasniji poštovaoci i nastavljači tradicije posebno one verske, neoplatonističke, tvrdili su da je Platonov otac ustvari Incubus (noćni demon), odnosno da je sam Platon (prema nekim hermetističkim renesansnim tradicijama) dete začeto između demona i žene. Ove tradicije tumače njegovu mudrost na osnovu viših znanja koja su Platonu data na osnovu njegove božanske prirode. Platon je bio jedan od najvećih ljudi svog vremena i  neizmerno uticajan starogrčki filozof, Sokratov učenik, a Aristotelov učitelj, i osnivač Akademije u Atini. Platon je predavao na Akademiji, i pisao u formi dijaloga o mnogim filozofskim temama. Njegovo postojanje nam je poznato preko njegovih filozofskih i dramatičkih dela koja su očuvana u rukopisima obnovljenim i izdatim u mnogim izdanjima od početka humanističkog pokreta. Platonova pisana dela se skoro u potpunosti sastoje iz dijaloga, epigrama i pisama. Većina poznatih platonovih dijaloga je sačuvana, iako savremena izdanja njegovih dela sadrže dijaloge koji se od filozofske javnosti smatraju ili sumnjivim (npr., Alkibijad, Klitofon) ili verovatno lažnim (npr Demodokus, Alkibijad Drugi). Sokrat se kao ličnost pojavljuje u većini Platonovih dijaloga, iako često nije jasno koliko se sadržaj dijaloga i misli mogu pripisati Sokratu a koliko Platonu. U poslednjim Platonovim delima (Zakoni) Sokrat se gubi kao učesnik u dijalogu. Jedan od Platonovih predaka, Glaukon, je bio jedan od najpoznatijih atinskih plemića. Diogen Laertije svedoči da je Platonovo pravo ime bilo Aristokle, dok njegov nadimak, Platon potiče iz rvačkih krugova. Na grčkom Platon znači – široki, plećati. Navodno je jednom pobedio na Istamskim igrama. Drugo mišljenje kaže da je taj nadimak dobio zato što je bio širok u izlaganjima (govorima). Platon je u mladosti postao Sokratov učenik, i barem sudeći po njegovim rečima prisustvovao je suđenju Sokratu, mada ne i njegovon pogubljenju. Za razliku od Sokrata, Platon je zapisivao svoja filozofska viđenja, i ostavio je značajan broj rukopisa. Bio je duboko pogođen načinom na koji su se gradske vlasti ophodile prema Sokratu, i veliki deo njegovih ranih dela sadrži njegove uspomene na učitelja. Moguće je da mnoštvo njegovih etičkih spisa posvećeno potrazi za društvom, gde se slične nepravde ne bi mogle dogoditi. Dubok uticaj na Platona izvršio je nesumnjivo Pitagora, čija shvatanja harmonije broja jasno odjekuju u Platonovoj teoriji ideja, a donekle i Anaksagora, Sokratov učitelj, iako Sokrat rano raskida sa njegovim učenjem; i Parmenid, sa čijim shvatanjima Platon polemiše u dijalogu Sofist. Platon, sa 40 godina osniva jednu od najranijih organizovanih školskih ustanova civilizacije Akademiju, nazvanu po antičkom heroju Akademu, zaštitniku šume u kojoj se ona nalazila, koja je neprestano radila sve do njenog zatvaranja od strane cara Justinijana I 529 godine. U Akdemiji se u prvim godinama njenog rada školuje i Aristotel. U Platonovim spisima se mogu naći rasprave u vezi aristokratskih i demokratskih tipova vladavine. Takođe se mogu naći rasprave o ulozi naslednosti i okruženja u ljudskoj inteligenciji i ličnosti. Takođe, Platon raspravlja o subjektivnosti i objektivnosti ljudskog znanja. Čak i mit o izgubljenom gradu ili kontinentu, Atlantidi potiče od ilustrativne priče isričane u Platonovim delima Timaj i Kritija. Platon je mahom pisao u formi dijaloga. U ranim dijalozima nekoliko ličnosti razgovaraju na neku temu postavljajući jedan drugom pitanja. Sokratova figura dominira dialozima. Ova forma filoofske rasprave dugo će dominirati kako filozofijom tako i teologijom a biće i osnovna forma mnogih ranih hrišćanskih jevanđelja i poslanica. Formu dijaloga prihvati će i gnostička zajednica pa će većina gnostičkih tekstova do danas zadržati ovaj oblik. Opšte je mišljenje da su rana Platonova dela bila bliže bazirana na Sokratovim mislima, dok se njegovi kasniji spisi sve više razlikuju od pogleda njegovog bivšeg učitelja. U hronološki srednjim dijalozima, Sokrat postaje "tumač" Platonove filozofije, a forma pitanja-i-odgovora postaje sve više pro forma: glavni lik predstavlja Platona, a sporedni likovi malo šta govore. Kasniji dijalozi su više poput traktata. Jedna od Platonovih tekovina, možda čak najznačajnija, je njegova dualistička metafizika, često nazivana (u metafizici) platonizmom, ili (preuveličanim) realizmom. Platonova metafizika deli svet na dva posebna aspekta: svet "formi" i perceptivni svet koji vidimo oko sebe. Smatrao je da su perceptivni svet, i stvari u njemu, nesavršene kopije formi ili ideja. Ove forme su nepromenjive i savršene, i možemo ih pojmiti samo korišćenjem intelekta ili razumevanja (na primer proizvodi uma koji ne uključuju čulnu percepciju ili imaginaciju). U dijalogu Država, knjige VI i VII, Platon upotrebljava niz metafora u cilju objašnjenja njegovih metafizičkih pogleda, kao što je dobro poznata Alegorija pećine. Uzet zajedno, ove metafore grade kompleksnu ontološku i gnoseološku postavku: Ideja Dobra koja je često interpretirana kao Platonov Bog. Današnji filozofi i istoričeari religije i filozofije nesmatraju da je ovo najbolja interptetacija Platonovog shvatanja Boga - Demijurga to se prema njima vidi iz dijaloga Timej. Ipak ideja o Demijurgu verovatno je sa teološkog stanovišta najznačajnija Platonova ideja. Ovu ideju Demiurga skoro u potpunosti će preuzeti neoplatonisti i Gnostici. Prema Platonu Ideja Dobra osvjetljava ostale ideje omogućavajući tako neskrivenost vidljivog sveta (često se govori o emanaciji kao odnosu između ideje dobra i ostalih ideja, to je međutim Plotinov termin) i figurira kao predmet najvišeg znanja. U vidljivom svetu objekti nisu ništa do puke senke, obrisi večnih ideja: kao da gledamo senke na zidu pećine, bez mogućnosti osvrtanja, a koje bacaju predmeti osvetljeni suncem izvan pećine(Alegorija pećine). Platonova metafizika, a posebno dualizam, između inteligibilnog i peceptivnog, služiće kao podloga za filozofe Neoplatonizma kakav je Plotin, i Gnostike. Postavke o prirodi znanja i učenja koje srećemo u dijalogu Menon koje počinju brojna pitanja, kao što je pitanje mogućnosti učenja vrline, znanja kao reminescencije, izvršila su veliki uticaj na filozofsku misao u celini. Neoplatonizam je kasnija religijska i mistična forma platonovske filozofije, oblikovana u 3. veku u Plotinovim delima, a znatno je uticala na ranohrišćansku teologiju. Takođe je uticala i na gnosticizam, posebno preko učenja o Demijurgu. Platon, je pripisivao veliku ulogu demonima: “Niti jedna ljudska priroda ojačana velikim moćima nije u stanju srediti ljudske poslove a da ne bude preplavljena drskošću i krivnjom...”. On je čvrsto poricao da su daimoni izvor zla, i prikazao je Erosa, čuvara seksualnih strasti kao daimona, a ne kao boga, “koji nije ni smrtan ni besmrtan, ni dobar niti zao”. Svi kasniji platonisti, uključujući neoplatoniste koji su snažno uticali na hrišćansku filozofiju, smatrali su da su neki daimoni dobri a neki zli, da bi se kasnije dobri daimoni poistovetili sa anđelima a zli sa demonima. Aristotel, Platonov učenik, ozbiljno je razmatrao ideju da su snovi djelo demona. Plutarh I Porfirije smatrali su da demoni, koji nastanjuju gornja nebesa, dolaze s Meseca.
Platonova filozofija naglašava određene religijske, posebno mistične, pa i mitološko-poetske elemente. Astrologija u kontekstu platoničke filozofije upravo predstavlja jednu miksturu religijskog i mitološkog misticizma. Nauk o utjecaju zvijezda i planeta na na cjelokupni život na Zemlji ima u svom osnovu vjerovanje da zvijezde imaju božanske duše. Ovo se vjerovanje prenosi se od Platona (Zakoni, X knjiga), a posredstvom stoika dospelo je i do helenističkih neoplatonista. Po Platonu, duša je ta koja upravlja nebom i zemljom, kao i celokupnim univerzumom. No, i svaka posebna planeta i zvezda, takođe poseduju vlastite individualne duše. Pošto duše imaju u sebi sadržane odličnosti i savršenosti svih vrsta, što je ujedno i njihov uzrok, ove su duše bogovi, zaključuje Platon. Gotovo celokupno Platonovo delo prožima nit mističnog, a ovo posebno važi za Gozbu. Sudionici Gozbe govore u slavu Erosa, grčkog boga ljubavi, sina Afrodite (Venere) i Aresa (Marsa). Međutim, Eros se ovdje ne pridružuje nekom nebeskom tijelu, već jednostavno predstavlja božanstvo per se. O Erosu govore lekar Erizimah, komediograf Aristofan, pisac tragedija Agaton i naravno Sokrat. Erizimah vidi Erosa kao jednog univerzalnog sveprožimajućeg agensa u svakom živom obliku. Ova percepcija dolazi iz medicine, koja je u Platonovo vrijeme «opažala koliko je uzvišen i čudesan Bog, koji prožima cijeli svemir, uključujući prirodu ljudi i božanstava». Aristofan smatra da je od svih božanstava Eros najbliži čovjeku i doista predstavlja saveznika ljudskoga roda. Sokrat prepričava svoj razgovor sa svetenicom Diotimom iz Mantineje (idealizovanim likom mudre žene). Razgovor Sokrata i Diotime čini središnji dio Gozbe, a vrlo verovatno predstavlja sam vrhunac mitskog u Platonovom opusu. Diotima Sokratu objašnjava da se Bog direktno ne meša s čovekom, već se cjelokupni odnos, bilo na javi ili u snu, odvija posredstvom polubožanskog posrednika (u ovom slučaju) Erosa. Bog ljubavi ovde predstavlja sponu između smrtnoga i besmrtnoga, budući da je ljubav u sebi stapanje suprotnosti. Platon Erosa poistovjećuje s pojmom dobrog, jer «izuzev dobrog, ne postoji drugi objekt čovjekova erosa». Bog ljubavi Eros u antičkoj je Grčkoj imao značenje spajanja duše na takav način da stvori trajnu trnsformaciju, neodoljivom žudnjom za sjedinjenjem s dušom drugog bića
Originalna Platonova dela su za srednjevekovni zapad bila praktično izgubljena, sve do njihovog ponovnog prevođenja sa arapskog jezika u dvanaestom veku. Arapski i persijski filosofi su kako sačuvali originalna dela, tako i napisali iscrpne komentare o njima. Ovi su tekstovi dalje prevedeni na latinski jezik. Tek se u renesansi, sa sveopštim buđenjem interesovanja za antiku, širi poznavanje Platonovog opusa. Mnogi rani moderi naučnici i umetnici, raskidajući sa sholastikom, videli su u Platonovom delu potku za napredak u nauci i umetnosti.

Нема коментара:

Постави коментар