уторак, 13. децембар 2016.

Egipatski uticaj na drevnu jevrejsku zajednicu

            Nasljavanje drevne jevrejske zajednice iz Kaldee počelo je u vreme Abrahama odnosno u vreme klimatskih promena koje su zauvek promenile izgled “podnog luka” i trajalo je sa prekidima skoro 400 godina. Drevni jevrejski doseljenici uglavnom su bili nomadi koji su dolazili sa svojim stadima u potrazi za ispašom. Tokom ovog relativno dugog istoriskog peroda dve zajednice došle su u kontakt pri čemu je došlo do transfera određenih religioznih dogmi u oba smera. Svakako za nas je interesantniji onaj po kojem su drevni jevreji u svoje religiozne koncepte (koje su sa sobom doneli iz svoje prapostojbine) apsorbovali neka od egipatskih verovanja. Na ovaj transfer svakako je imao uticaj i egipatski faraon Ahkanaton koji je u vreme Armana tradicije provodio religioznu revoluciju u egiptu (dolazak jevreja u većem broju i prvi susreti dve kulture dešavju se za vreme njegove vladavine). Njegov pokušaj da zameni tradicionalne egipatske bogove formom monoteizma u kojoj se obožavao solarni disk propao je tokom dvanest godina njegove vlasti. Može se samo nagađati koja zajednica je dovela do religiozne slike suda, jevrejska kako to u priči o Josefu naglašava biblija ili egipatska koja se zasniva na istoriskom događaju (uspon i pad Ahkanatona i Tutankamonovo odricanje od religioznih koncepata njegovg oca i povratak ka klasičnoj egipatskoj religiji)

 Takođe neki istoričari nagoveštavaju da je Mojsijev zakon proizišao iz zakona starog egipta a ne iz sumerskih zakona koji su takođe bili poznati u vreme pre Mojsijeve objave zakona. Ista straa takođe naglašava da su kasnije jevrejske tradicije nastale nad Mojsijevim učenjem duboko vezane za egipatsku religioznu praksu iz dva razloga. Prvi dugotrajan boravak jevrejske zajednice u egiptu tokom kojeg je došlo do međusobnih religiskih transfera i drugi koji se ogleda sa je klasična jevrejska misao izgrađena na Mojsijevom sistemu vrednosti a poznato je da je Mojsije odgajen prema egipatskim običajima. Činjenica da je otac  klasičnog judeizma bio u najmanju ruku dobar poznavalac egipatske filozofije i religije (čak je smatran i egipatskim princom) dovela je do špekulacija o tome kako je on možda i nesvesno u judejsku religioznu praksu preneo deo svog unutrašnjeg sistema vrednosti koji je bi evidentno egipatski. Pažljivijom uporednom inspekciojom oba učenja možemo povući neke paralele između tekstova u egipatskimpiramidama ili Knjizi Mrtvih i tekstova starog i novog zaveta.

Mit o postanju

Egipatski mit o postanju skoro je indentičan sa onim koji priča bilija. Dovoljno je pogledati par strana unazad i podsetiti se kako su egipćani zamišljali svog boga i uporediti to sa prvom knjigom Mojsijevom-Postanje:

I zemlja je bila bez oblika,... i tama je bila duboka... i Lice boga nadnelo se nad vodama i bog reče: “neka bude svetlo” i bi svetlo,... i bog odvoji svetlo  od tame, i svetlo nazva dan, i tamu nazva noć .....
Na osnovu onoga što znamo možemo poistovetiti boga Ra i boga tvorca a bogovi koje egipatski panteon takođe navodi vezane za nastanak sveta nisu ništa do manifestacija jednog boga. Nu je primordijalana voda, Kefera, Ptah, Temu, Šu, Tefnut, Seb i Nut takođe onda mogu biti posmatrani kao Ra u delima stvaranja. Isis and Nefthis predstavljaju razdvajanje noći od dana, a Maat je stvaranje poredka u haosu.

U jednoj od himni Hapi, bogu Nila iz XVII dinastije kaže se: “Bog je stvorio svet, i On je stvorio sve... On je tvorac sveta,..., i učini on to svojim rukama pre nego što bilo šta poče... Što njegovo srce zamisli to posta, i što izgovori to posta i biće za uvek”.

Mnoga božija lica

Imena koja su Egipćani davali svojim bogovima nose u sebi koncepciju boga. Ova imena reprezentuju neki od atributa ili kvaliteta koji mu se pripisuju. Iz tekstova koji su sačuvani do danas možemo doći do zaključka da je Egipatska koncepcija boga bila ista kao ona koja je u kasnijem periodu istorije kod preovladavala kod Jevreja, Muslimana i Hrišćana.
1.      "Bog je jedan jedini  i niko nepostoji sem njega .... On je onaj koji je učinio da sve stvari budu"
2.      "Bog je život, i kroz njega jedino ljudi žive…On je udahnuo dah života u ljude"
3.      "Bog je duh, skriveni duh...božanski duh"
4.      "Bog je postojao kad ništa drugo nije postojalo i on će postojati i kad sve drugo prestane da postoji"
5.      "Bog je večan...nemerljiv; ...on će postojati u sva vremena"
6.      "Bog je skriveno biće i nijedan čovek nezna njegovu formu... On je misterija za bića koja je stvorio"
7.      "Njegovo ime ostaje skriveno... Njegova imena su bezbrojana...i niko nezna njihov broj"
8.      "Bog je istima, i on živi prema istini...”

Takođe u Egipatsko kulturi možemo reći:

1.      Ra je svemoćni bog, tvorac, i nevidljivi bog (Sunce je samo njegov simbol).
2.      Thot  je um božiji, mudrost božija  i mudrost sveta.
3.      Isis kao Aima Elohim, velika majka, slično kao Marija majka božija i ljubav božija.
4.      Maat je Istina božija i Sud božiji.
5.      Horus je bog bitke i rata.
6.      Oziris je bogo stvoreni manifest u smislu čoveka, sina božijeg.

Bogovi postaju anđeli

Bogovi Egipta, kao i anđeli u bibliskim pričama, mogu biti opisani kao personifikacija moći koja posreduje između božanskog i ljudskog. Zbog posvećenosti u monoteizam, drevna jevrejska zaednica mogla je da izrodi koncept božijeg suda tako što će sve bogove koji postoje na sudu pretvoriti u anđele i podčiniti jednom bogu. Ovaj transfer se mogao desiti relativno lako jer su se i u ranijim zajednicama sa kojima se drevna jevrejska zajednica dolazila u dodir niži bogovi i anđeli nazivali “sinovi božiji”. Ovaj način razvoja monoteizma  verbalno vidi mnoge bogove i boginje kao aspekte jednog boga. Kasniji razvoj i u Judeizmu i u Hrišćanstvu doveo je do neopisivog razvoja folklornih perdanja o anđeima što je bio  rezultat kombinovanja i unošenja bogova politeističkih religija u monoteističku religiju njihovim pretvaranjem u anđele.

Kao što su i bogovi Egipta predstavljali različite aspekte Ra tako i anđeli predstavljaju različite božije aspekte u starom i novom zavetu. 

Tzaphqiel – pravednost božija
Khamael – sluga božiji
Rafael – lekar božiji
Haniel – slava božija
Mihael – perfekcija božija
Gabriel – snaga božija

Neke forme bogova iz Egipatskog panteona neodoljivo podseđaju na anđele. Motiv krilatog čoveka koji je preovlađujuća forma prikazivanja anđela nije i jedina sličnost sa SumerskoVavilonskom tradicijom anđela. Mnoga niža božanstva i po svojoj ulozi u panteonu bliža su konceptu anđela nego konceptu boga. Tako egipatska knjiga mrtvih  nabraja 500 bogova i boginja koje se prikazuju sa krilima. Procenjuje se da kasniji egipatski panteon ima čak 1200 ovakvih božanstava. Verovatno je najpoznatiji i najrašireniji  motiv koji je zahvaljujući rimskim osvajanjima bio poznat i u ostatku antičkog sveta je motiv boginje Izis koja se prikazivala kao žena sa rašienim krilima. 

Isis je smatrana principom moći,pojavljuje se kroz razne manifestacije i svaka od tih manifestacija ima zasebno ime. To se posebno odnosi na one koje se vezuju za njenu sposobnost da leči. U nekim verskim tradicijama ona se pojavljuje kao Serafim. Ovo naravno treba uslovno shvatiti jer je češći oblik transfera bio unošenje njenih ososbina i atributa u hrišćansku predstavu Marije. Takođe neki učenjaci smatraju da je predstavoa o Isis umnogome poslužila i da se oblikuje Judejsko-hrišćanska predstava o anđelu smrti. Iako je danas nemoguće tvrditi da je Egipatska kultura poznavala pojam anđela evidentno je da postoje brojne sličnosti između pojedinih manifestacija boga Ra i semitske predstave o anđelima. Danas možemo samo pretpostavljati način i smer ukojem su religiski transferi vršeni. Većina istočnih hrišćanskih crkava kada iznosi istorisku pozadinu doktrine o anđelima smatra Isis kao jedan od modela koji su ljudi ranih civilizacija prepoznavali kao nešto slično modernom konceptu anđela. Neke od denominacija idu i korak dalje tvrdeći da se Isis našla u panteonu greškom odnosno zabludom tadašnjeg egipatskog sveštenstva koje je pogrešno protumačilo mesto i ulogu božijeg anđela i Isis proglasila boginjom. U svakom slučaju linija koja odvaja niža božanstva i anđele u politeističkim religijama jeko ke tanka i nikada se nemože sa ove istoriske distance sa sigurnošću  suditi o prirodi pojedinog božanstva. Savremena arheologija i istorija smatraju Isis boginjom egipatskog panteona i mi ćeo to stajalište usvojiti kao relevantno a svako drugo stajalište koje sam naveo samo je podstrek za razmišljanje u nekom drugom smeru.

Još neka egipatska božanstva prikazivana su u obliku humanoidnog bića sa krilima:

Horus je božanski izvor suvereniteta i sin Isis i Ozirisa. U svojoj manifestaciji Horus Behtet on se prikazuje kao solarni disk sa krilima.

Boginja Nut je majka Isis i boginja neba i vetra. Ona se prikazivala kao žena sa raširenim krilima ili sa krilima pripijenim uz telo

Khonsu je bog meseca. Ovo božanstvo često je bilo pozivano za vreme egzorcizma i drugih magiskih oblika lečenja. Prikazuje se kao dvoglavi jastreb sa solarnim diskom koji ima četri para krila

Manje poznati i konceptu anđela bliži svakako su Hunmaniti. Hunmaniti su grupa entiteta iz egipatskog panteona koja se  povezivala sa suncem. Često su portretisani kao zraci izlazećeg sunca slično serafima u hrišćanstvu. Hunmaniti su bili odgovorini za putovanje sunca  sa istoka na zapad tokom dana ali su pored ove funkcije istovremeno nadgledali i ljude. Poznato je da je postojao kult Hunmanita i da su ih pripadnici ovog kulta prizivali posebnim obredima i od njih  tražili pomoć. Slobodnije interpretirani oni se mogu shvatiti kao rani začeci kulta anđela čuvara koji će kasnije u Katoličanstvu postati preovlađujući anđeoski kult. 

U jednom od egipatskih mitova boginja Serekhn (boginja škorpiona) pomaže Izdi da izbegne Setov progon sa sedam svojih škorpiona. U ovom predanju škorpioni preuzimaju ulogu anđela čuvara iz hebrejske i hrišćanske mitologije.

Oziris i Hrist

Kao bogočovek, Oziris je hodao zemljom, živeo životom čoveka, patio, umro i uskrsno u večan život.  Evolucija verovanja u Ozirisa ide od ideje da je bog dao prmer čoveka koji je uzdignut iz mrtvih u večan život i postaje uzrok uskrsnuća mrtvih sa snagom večnog života. Oziris je smatran božijim manifestom, bogom kao ovekom. Kao Raov sin Oziris zauszima svoje mesto pored oca na nebesima. Kroz njegovu smrt i uskrsnuće, Oziris postaje sudija mrtvima i onaj koji trasira njihov put ka nebesima.  Prema ovome pravednici će dobiti nova spiritualana tela i ući u kraljevstvo božije gde će počivati u večnosti. Ako Oziris smatra dušu nepravednom osudiće je na pakao.

Isis i Marija

Isis, kao “majka božija” često se poistovećuje sa Devicom Marijom, majkom Isusovom. Rano hrišćanstvo u Egiptu pozajmilo je neke atribute Isis za Mariju. Nema sumlje da je karakter Isis kao voljene supruge i majke  među Istočnim narodima postavio temelj hrišćanskoj “Madoni sa detetom” U doktrini “Uznesenja”, veruje se da je Marija doslovce uzneta na Nebesa u fizičkom smislu te reči i krunisana Kreljicom Nebesa. Mnogi praznici koje hrišćanska crkva praznuje u vezi Marije ustvari su izvorno vezani za Isis. Neki apokrifni tekstovi koji govore o putovanju svete porodice u  Egipat navode da su tamo Mariji bile ukazane počasti koje su se jedino odavale Isis. Poznavanje drevne egipatske mitologije pokazuje zašto se hrišćanstvo tako brzo primilo na ovoj teritoriji i odatle proširilo dalje ka Etijopiji i Evropi.

Duša

Egipćani su smatrali da je čovek sastavljen od devet delova, podeljenih u tri grupe: duh, duša i telo. Telo (Khat) i njegov dvojnik (Ka) čine fizički deo čoveka. Duša (Ba) sačinjena je od uma i osećanja koje svoje sedište imaju u srcu (Ab). Senka se naziva (Khabit), duh (Khu) bio je božanski besmrtni deo čoveka koji svoje sedište ima u imenu  (Ren)  i konceptualnom telu (Sahu) koji se manifestuje silom (Sekhem). Kasnije su Egipćani verovali da čovek ima tri dela: telo, duh i dušu. Duh i duša pravednika prelaze sa tela i odlaze u večan život na nebesima ali fizičko teo nikada neuskrsava  i nekoristi se ponovo i mora ostati u gorbnici (nesme je nikada napustiti kako bi duša ostala na nebu) negde počev 24000 godine p.n.e. javljaju se natpisi: “duša na nebesima, telo na zemji” 

Posle smrti sud

Dvadeset dva boga precedava sudom koji sudi dušama u zagrobnom životu. Najvažni sudija svakako je Oziris a pored njega tu su još i druge sudije koje ocenjuju dušu i njenu podobnost da uđe na nebesa i večni život. Kako duša prolazi pored nekog sudije tako je on pita da li je počinila neki specifični greh, i ako ga ona nije počinila i tako se deklariše duša prilazi sledećem sudiji. Ukoliko je učinila greh duša će biti oduđena i uništena. Ukoliko dušanije učinila nijedan greh biće joj dozvoljeno da uđe u kraljevstvo Ozirisovo. Amentet je mesto gde su privremeno smeštene duše slabih. Kada bi Oziris vagao srca pokojnika Maat boginja istine i pravde balansirala je skalu. Ukoliko je duša zaslužila bila je puštena u Ozirisovo kraljevstvo a ako ne onda bi bila prepuštena animalnim bogovima da sa njom čine po volji.

Нема коментара:

Постави коментар