недеља, 4. децембар 2016.

Vavilonska imena arhanđela i njihovo značenje

Kako se ova knjiga bavi mitom o anđelima smatrao sam da pored ineterpretacije sumerisko Vavilonsko Asirskog panteona i uloge Sukkalina u njima moram pokazati i veze koju su Sukkalini ostavili na anđele. Proučavajući literaturu došao sam do jednog neočekivanog nalaza. Iako većina istoričara, arheologa i verskih učenjaka smatra da su Sukkali osnov nad kojima je Jevrejska kultura izgradila anđele postoje i drugačija mišljenja. Jedno od njih jasno govori o tome kako su bogovi iz drugih paneteona čiji se uticaj na etničku grupu nije mogao zanemariti, tokom istorije bili degadirani i u monoteizam uvršćeni kao anđeli. Prema ovom tumačenju bogovi Sumera i vavilona postali su anđeli u Judeizmu a kasnije i u Hrišćanstvu i Islamu. Pošto je veoma teško ispratiti sve međuzavisnosti koje se odnose na sličnosti i razlike između bogova različitg panteona nakon duže analize odlučio sam da čitaocu ponudim jedan od mogućih odgovora na pitanje ko je ko, a da se pritom neupuštam u komparativnu analizu. Svakako preporučujem svim onima koji zastupaju ili ocenjuju ovakav stav da je naprave. Umesto toga ja ću samo u najkrađim crtama prezentovati teoriju profesora Alfreda Hamorija koja mi se učinila najintrigantnijom.
Prema ovoj teoriji priče o nastanku sveta, rajskom vrtu, potopu i anđelima vezane su za mnoga religiozna shvatanja i njihovi koreni mogu se pratiti sve do početaka Sumerske civilizacije koje datira negde oko 5500. goine PNE. Iako su prvobitne civilizacije naseljavale područje južne Mesopotamije, njihov uticaj proširio se veoma brzo i a delove istočne Evrope, Egipta i Indije. Lingvisti veruju da je većina današnjih jezika nastala nad jezicima ovih civilizacija i da se u današnjem govoru mogu pronaći jezički koreni Suerskih reči.
Njihov jezik možemo nazvati “ural-Atlanskim” po sovoj rasprostranjenosti među primitivnim civilizacijama. Mnogi Evropski i Aziski jezici koji nisu slični Semitskim, Indo-Evropskoj ili Indo-Kineskoj grupi jezika iako su nastali na Sumerskim korenima ipak se po svojoj gramatici i semantici bitno razlikuju. Ako bi danas tražili jezike koji su zadržali najveći udeo Sumeriskog u sebi onda bi to verovatno bili Mađarski, Finski, Turski i Dravidian (jedan od jezika istočne Indije).Ovi jezici imaju dobar deo gramatičke strukture i vokabulara ako ne zajednički, onda bar sličan.
Alfred Hamori, smatra da je od svih pomenutih jezika svojim Sumeriskim korenima najbliži Mađarski. Analizom jezičkih korena on smatra da je uspeo da pronađe korene verovanja u anđele odnosno izvorna imena sedmorice arhanđela. Iako je ovo istraživanje odbačeno od verskih zajednica ono ukazuje na moguće korene verovanja u anđele.
Po njemu u sumerskoj mitologiji “sinovi neba” su kategorisani u tri velike grupe. Osnovna grupa imala je mogućnosti da stvori život i da uzdigne sebe. Oni se  nazivaju DINGIR. Evnusima slična, druga grupa bili su ustvari sluge koji su se nazivali Anunaki. Treću grupu sačinjavali su EGIGI ili IGIGI, kojima su u sumerskom panteonu poverene posebne dužnosti.
Enoh smatra da su bića koja naziva Sataniel sišla sa neba među ljude i prekršila nebeske zakone tako što su se ženila kćerima ljudskim i imala potomstvo. Božija kazna za ovo bio je potop, kojim je bog dozvolio novi početak preživelim ljudima.  Povezujući postojanje sumerskih “sinova neba” podeljenih u navedene grupe sa knjigom Enoha i  na osnovu znanja dostupnog o Sumeriskoj i Vavilonskoj civilizaciji i njihovog kombinovanja sa generalizovanim karakteristikama sedmorice arhanđela Alfred Hamori,  podržava teze Kristijana O'Brajana o evoluciji praiskonskih verovanja.   Traba naglasiti da ovo ishodište proizilazi samo iz jezičke analize i da je kao takvo veoma krhko i podložno napadima svih onih kojima ovakvi stavovi o religiskim herojima ne odgovaraju. Ipak premda je zasnovano na primenljivoj naučno-filozofskoj metodi smatrali smo da bi njegovo izostavljanje učinilo celokupan rad na rasvetljavanju mističnog oko anđela nekompletnim. 
Sedam Arhanđela po Alfred Hamoriju su: 

Mihael –Vojni vođa anđela (NIN-URTA)
Gabriel –Upravitelj edenskog vrta (NIN-LIL)
Uriel –Vladar svega što okružuje edenski vrt (EN-LIL)
Rafael –veština lečenja (EN-KI)
Raguel -Sudi i nadgleda
Sariel –Kažnjava zločine (Ner-gal/Ninurta)
Remiel –Odgovoran za širenje reči i vesti

Sva ova imena završavaju se sa EL, što je bila titula “anđeo”, baš kao što se “bog” na hebrejskom izgovara Elohim. Najkompletnija slika anđela i njihovih poslaova dobijena je od Enoha za koga se smatra da je živeo pre potopa. On je bio regrutovan od anđela za nekoga ko je između anđela i ljudi, i ko će zapisati i sačuvati predanje. Njegovi zapisi o vremenu provedenom u raju predati su ljudima i danas sačinjavaju deo najkompletniju sliku raja. Mnogi danas ove zapise smatraju beznačajnim i opisuju kao zapanjenost primitinog čoveka tehnologijom koja je modernom čoveku bila do skora nepoznata.
Dela versko književnog karaktera “Ep o Gilagamešu” , " Eriduvo postanje", " Ennuma Elish," i  " Adapa Mit." iako nisu u potpunosti očuvanja pružaju dovoljno informacija o tome kako su drevni Sumeri videli svoj svet i kako su doživljavali svoje bogove i njihove anđele. Zanimljiva posebnost ovih kultura je to što anđeli nisu stvorena bića nego niži bogovi koje je ili rodila majka svih bogova ili su prisutni u panteonu oduvek, odnosno i književno govoreći oni su večna bića.

Нема коментара:

Постави коментар