Kako se ova
knjiga bavi mitom o anđelima smatrao sam da pored ineterpretacije sumerisko
Vavilonsko Asirskog panteona i uloge Sukkalina u njima moram pokazati i veze
koju su Sukkalini ostavili na anđele. Proučavajući literaturu došao sam do
jednog neočekivanog nalaza. Iako većina istoričara, arheologa i verskih
učenjaka smatra da su Sukkali osnov nad kojima je Jevrejska kultura izgradila
anđele postoje i drugačija mišljenja. Jedno od njih jasno govori o tome kako su
bogovi iz drugih paneteona čiji se uticaj na etničku grupu nije mogao zanemariti,
tokom istorije bili degadirani i u monoteizam uvršćeni kao anđeli. Prema ovom
tumačenju bogovi Sumera i vavilona postali su anđeli u Judeizmu a kasnije i u
Hrišćanstvu i Islamu. Pošto je veoma teško ispratiti sve međuzavisnosti koje se
odnose na sličnosti i razlike između bogova različitg panteona nakon duže
analize odlučio sam da čitaocu ponudim jedan od mogućih odgovora na pitanje ko
je ko, a da se pritom neupuštam u komparativnu analizu. Svakako preporučujem
svim onima koji zastupaju ili ocenjuju ovakav stav da je naprave. Umesto toga
ja ću samo u najkrađim crtama prezentovati teoriju profesora Alfreda Hamorija
koja mi se učinila najintrigantnijom.
Prema ovoj
teoriji priče o nastanku sveta, rajskom vrtu, potopu i anđelima vezane su za
mnoga religiozna shvatanja i njihovi koreni mogu se pratiti sve do početaka
Sumerske civilizacije koje datira negde oko 5500. goine PNE. Iako su prvobitne
civilizacije naseljavale područje južne Mesopotamije, njihov uticaj proširio se
veoma brzo i a delove istočne Evrope, Egipta i Indije. Lingvisti veruju da je
većina današnjih jezika nastala nad jezicima ovih civilizacija i da se u
današnjem govoru mogu pronaći jezički koreni Suerskih reči.
Njihov jezik
možemo nazvati “ural-Atlanskim” po sovoj rasprostranjenosti među primitivnim
civilizacijama. Mnogi Evropski i Aziski jezici koji nisu slični Semitskim,
Indo-Evropskoj ili Indo-Kineskoj grupi jezika iako su nastali na Sumerskim
korenima ipak se po svojoj gramatici i semantici bitno razlikuju. Ako bi danas
tražili jezike koji su zadržali najveći udeo Sumeriskog u sebi onda bi to
verovatno bili Mađarski, Finski, Turski i Dravidian (jedan od jezika istočne
Indije).Ovi jezici imaju dobar deo gramatičke strukture i vokabulara ako ne
zajednički, onda bar sličan.
Alfred Hamori,
smatra da je od svih pomenutih jezika svojim Sumeriskim korenima najbliži
Mađarski. Analizom jezičkih korena on smatra da je uspeo da pronađe korene
verovanja u anđele odnosno izvorna imena sedmorice arhanđela. Iako je ovo
istraživanje odbačeno od verskih zajednica ono ukazuje na moguće korene
verovanja u anđele.
Po njemu u
sumerskoj mitologiji “sinovi neba” su kategorisani u tri velike grupe. Osnovna
grupa imala je mogućnosti da stvori život i da uzdigne sebe. Oni se nazivaju DINGIR. Evnusima slična, druga grupa
bili su ustvari sluge koji su se nazivali Anunaki. Treću grupu sačinjavali su
EGIGI ili IGIGI, kojima su u sumerskom panteonu poverene posebne dužnosti.
Enoh smatra
da su bića koja naziva Sataniel sišla sa neba među ljude i prekršila nebeske zakone
tako što su se ženila kćerima ljudskim i imala potomstvo. Božija kazna za ovo
bio je potop, kojim je bog dozvolio novi početak preživelim ljudima. Povezujući postojanje sumerskih “sinova neba”
podeljenih u navedene grupe sa knjigom Enoha i
na osnovu znanja dostupnog o Sumeriskoj i Vavilonskoj civilizaciji i
njihovog kombinovanja sa generalizovanim karakteristikama sedmorice arhanđela
Alfred Hamori, podržava teze Kristijana
O'Brajana o evoluciji praiskonskih verovanja.
Traba naglasiti da ovo ishodište proizilazi samo iz jezičke analize i da
je kao takvo veoma krhko i podložno napadima svih onih kojima ovakvi stavovi o
religiskim herojima ne odgovaraju. Ipak premda je zasnovano na primenljivoj
naučno-filozofskoj metodi smatrali smo da bi njegovo izostavljanje učinilo
celokupan rad na rasvetljavanju mističnog oko anđela nekompletnim.
Sedam
Arhanđela po Alfred Hamoriju su:
Mihael –Vojni vođa anđela (NIN-URTA)
Gabriel –Upravitelj edenskog vrta (NIN-LIL)
Uriel –Vladar svega što okružuje edenski vrt (EN-LIL)
Rafael –veština lečenja (EN-KI)
Raguel -Sudi i nadgleda
Sariel –Kažnjava zločine (Ner-gal/Ninurta)
Remiel –Odgovoran za širenje reči i vesti
Gabriel –Upravitelj edenskog vrta (NIN-LIL)
Uriel –Vladar svega što okružuje edenski vrt (EN-LIL)
Rafael –veština lečenja (EN-KI)
Raguel -Sudi i nadgleda
Sariel –Kažnjava zločine (Ner-gal/Ninurta)
Remiel –Odgovoran za širenje reči i vesti
Sva ova
imena završavaju se sa EL, što je bila titula “anđeo”, baš kao što se “bog” na
hebrejskom izgovara Elohim. Najkompletnija slika anđela i njihovih poslaova
dobijena je od Enoha za koga se smatra da je živeo pre potopa. On je bio
regrutovan od anđela za nekoga ko je između anđela i ljudi, i ko će zapisati i
sačuvati predanje. Njegovi zapisi o vremenu provedenom u raju predati su
ljudima i danas sačinjavaju deo najkompletniju sliku raja. Mnogi danas ove
zapise smatraju beznačajnim i opisuju kao zapanjenost primitinog čoveka
tehnologijom koja je modernom čoveku bila do skora nepoznata.
Dela
versko književnog karaktera “Ep o Gilagamešu” , " Eriduvo postanje",
" Ennuma Elish," i "
Adapa Mit." iako nisu u potpunosti očuvanja pružaju dovoljno informacija o
tome kako su drevni Sumeri videli svoj svet i kako su doživljavali svoje bogove
i njihove anđele. Zanimljiva posebnost ovih kultura je to što anđeli nisu
stvorena bića nego niži bogovi koje je ili rodila majka svih bogova ili su
prisutni u panteonu oduvek, odnosno i književno govoreći oni su večna bića.
Нема коментара:
Постави коментар