Utukku
U Sumeriskoj mitologiji Utukku je
bila vrsta duha ili demona koji je mogao biti i dobronameran i zao. U
Arkadiskoj mitologiji ova vrsta demona nazivana je Utukki. Prema ovoj
mitologiji postoji sedam zlih duhova koji su su potomci Anu i Antu. Zli utukku
nazivaju se Edimmu ili Ekimmu dok se “dobri” duhovi nazivaju shedu.
Najpoznatiji od zlih Utukku bio je Alu.
Arkadiska mitologija smatra Utukki suizdankom
(sabraćom) Anunnakia. Oni su naseljavali podzenmi svet i svojim kućama trebali
su donositi plodove žrtvenika i žrtava paljenica, koji su morali sadržati krv,
jetru i druge poslastice žrtvovanih životinja.
Alal
U Kaledinskoj mitologiji Alal je
demon koji dolazi iz pakla sa raznim mogućnostima pojavljivanja, sa ciljem da
privoli ljude na greh.
Asakku
U vavilonskoj mitologiji Asakku je
jedna vrsta zlih duhova i čudovišta, rangirana zajedno sa dobrim duhovima kao
Utukku. Asakku demoni napadaju i ubijaju
ljudska bića, posebno koristeći glavobolju i groznicu. Oni su pomenuti u
poetskim radovima kao donosioci bolesti, i često imenovani kao Asag, čudovišni
demon kojeg je bog Ninurta porazio. Ostali tipovi demona su Edimmu.Bajanje i
tekstovi koji su ga pratili prilično su bili rasprostranjeni među Sumeriskim
gradovima državama a posebno u Vavilonu. Sumeriski tekstovi o vračanju i
bajanju preživeli su zahvaljujući prvo Vavilonskim prepisima a kasnije se
pojavljuju i obliku Arkadskih prevoda. U mnogim slučajevima je razlika između
Sumeriskih orginala i kasnijih prevoda prilično nejasna ili čak zbunjujuća. U
nekima od njih, koja je kasnije sabrana u veliku seriju Zlih Udug/Utukki i loših Asag/Asakki, aktivnosti
demona slikane su živopisnije i često postoje ista upustva za izricanje čari. U
zavisnosti od potrebe bilo je moguće izreći različite vračbine. Post Sumeriske
vračbine koje su bez sumlje prevedene na Arkadski ipak se kod njih nepojavljuju
u velikim zbirkama glinenih tablica. Ipak kod njih se nepojavljuju vračbine
kojim bi se skidale bačene čini pa nepostoje ni vračbine protiv crnih magova
ili veštica.
U Sumerskoj mitologiji edimmu ili
ekimmu je vrsta utukku. Smatralo se da su oni duhovi onih koji nisu spaljeni na
odgovarajući način. Oni su osvetljivi prema živima. Oni su mogli posednuti
osobu ako se ona nije ponašala prema određenim tabuima, kao što je zabrana
jedenja goveđeg mesa. Oni uzrokuju bolesti i inspirišu kriminalno ponašanje,
ali ponekad mogu biti umoljni obrokom na sahrani. Takođe smatrano je da je ekimmu potpuno ili
skoro potpuno bestelesan duh “vetar” koji isisava život iz dece dok ona
spavaju. Takođe postojalo je uverenje da je Ekimmu fizička forma vampira.
Zapisi ih prikazuju kao “zle gostujuće vetrove” ili samo “vetrove” što se može
protumačiti i kao dah a upravo okultna spoznaja nam govori da se kroz dah vrši
razmena fizičke i duhovne energije. Sumeriski mit o postanju kaže da je bog
Enki stvorio prvog čoveka od gline tako što mu je udahnuo duh/dušu.
Alû
Alû je jedan pd Utukku, jedan od osvetljivih
duhova iz asirske mitologije. Prema nekim arheolozima stari Asirci su ih se
plašili više i od same smrti. Često su ih opisivali kao fantome, leprozne ljude
kojima nedostaju delovi tela, posebno je naglašavano da im nedostaje jedna
noga. Ukoliko bi nekoga zgrabio Alû ili bi ga čak samo okrznuo ili dotakao
mogao je nesretnom čoveku preneti bolest. Smatralo se da Alû napada ljudski
dah.
Nergal
Persefona iz
vavilonskog podzemnog sveta bio je Eresh-ki-gal, koji je takođe zvan Allatu.
Mit koji je pronađen međ egipatskim Tel-el-Amarna „pisma“, otkriva da su
vavilonski bogovi priredli slavlje. Sva božanstva su prisustvovala osim
Eresh-ki-gal.
Ona nije
bila u mogućnosti da napusti njen sumorni podzemni svet, i poslala je svog
glasnika, demona kuge Nantar-a da je zameni. Brojna božanstva su poštovala
Nantara osim Nergal-a, ustajući da ga pozdravi. Kada je Eresh-ki-gal saznala za
ovo omalovažavanje naljutila se i zahtevala da joj Nergal bude isporučen kako
bi ga mogla ubiti. Bog oluje odjednom požuri u podzemni svet, praćen sopstvenom
grupom divljih demona, koje je postavio kao čuvare raznih vrata kako bi sprečio
beg Eresh-ki-gal. Onda je otišao hrabro pravo boginji, hvatajući je za kosu i
vukući je sa njenog trona. Nakon kratke borbe, ona se oseti savladanom. Nergal
se spremi da joj odseče glavu, ali ona zaplaka za milost i reče: „ne ubij me,
brate moj! Pusti me da ti kažem.“
Ova molba
nagoveštava da je ona želela da iskupi svoj život – poput veštica u evropskim
narodnim pričama. – te Nergal popusti svoj stisak.
Onda
Eresh-ki-gal nastavi: „Budi moj muž, i ja ču biti tvoja žena. Tebi ću dati
vlast nad zemljom dajući ti tablicu mudrosti. Ti budi moj gospodar, ja ću ti
biti žena.“
Nergal
prihvati ove uslove poljubivši boginju. Naklonošću osuši njene suze i progovori
i reče: „Ti ćeš sada od mene imati ono što si zahtevala tokom predhodnih
meseci.“ Drugim rečima Nergal obeća da će poštovati kako je želela, nakon što
postane njen muž i jednak njoj.
U Vavilonu
povratak duhova iz mrtvih bio je užasan.
Jednom Ištar izreče strašnu pretnju: „Izazvaću mrtve da ustanu. Oni će
tada jesti i živeti. Mrtvi će biti brojniji nego živi“. Kada su strane zemlje
bile okupirane, bio je čest običaj da otvore grobove i razbacaju kosti koje su
sadržali. Verovatno je verovano, kada se takva vandalska dela počine, da će
uvređeni duhovi zaraziti njihove rođake. Duhovi su uvek tragali za kućama u
kojima su nekada živeli a koje su bile zloćudne kao i demoni. Značajno je
pronaći u ovoj vezi da tela neprijatelja koja su bila pogubljena u bitci nisu
pristojno sahranjivana već skrnavljena i ostavljena pticama i zverima.
Demoni koji
su zaražavali mrtve mogli su takođe napadati žive. Delimično priča prema kojoj se često odnosi kao na „Cuthean-Legende
o stvaranju“ a koja je od LWKing-a predstavljena tako da nije povezana sa
bitkom između Merodaha i zmaja, već je u vezi sa ratom vođenim između drevnog
kralja i horde zlih duhova, pod vođstvom „Gospodara visina, gospodara Anunaki-a
(zemaljskih duhova)“. Neki od natprirodnih ratnika imali su tela poput ptica;
drugi su imali „podozriva lica“ a svi su bili „zadojeni Tiamat-om“.
3 godine
kralj je poslao veliku vojsku da napadne demone ali „nijedan se nije vratio
živ.“ Tada je odlučio da krene sam da spase svoju zemlju od uništenja.
Pripremio je sukob, obezbeđujući se skupocenim religioznim obredom tako da
obezbedi saradnju bogova (a spreči svoje sunarodnike od njegovog razrađivanja).
Njegova ekspedicija bila je uspešna jer je preusmerio natprirodnu vojsku. Na
svom povratku kući, beleži veliku pobedu na tablicama koje su smeštene u
škrinji Nergala u Cuthah-u.
Ovaj mit
može biti i eho Nergalovog napada na Eresh-ki-gal. Ili povezano sa Cuthahom,
možda je stvorena da podstakne sahranjivanje u gradskom svetom groblju, koje je
pročistio poznati stari kralj zlih demona koji su mučili mrtve i činili
povremene napade protiv živih.
(U „Padu
Ištar“ vavilonski podzemni svet nazivan je Cuthah. Grad je ima čuveno groblje
poput Abidos-a u Egiptu gde su mnogi pobožni ortodoksni obožavatelji tražili da
budu sahranjeni. Lokalni bog bio je Nergal koji je sinbolizovao destruktivnu
moć sunca i peščanih oluja; On je bio sumorano, osetljivo božanstvo negovan od
duhova nepogoda, umora, kuge i zaraze.)
Нема коментара:
Постави коментар