Tragovi koje je za sobom ostavila Etrurska
civilizacija govore da se njena mitologija zasnivala na kultu Lasa koji u
mnogome podseća na ostale preistoriske evropske kultove vezane za vile, čije je
ishodište u obožavanju prirode. Ipak ovaj kult se u mnogome razlikovao od
ostalih sličnih kultova po tome što u njemu možemo pronaći klicu onoga što će
kasnije postati široko rasprostanjeno verovanje u anđele čuvare.
Prema Etrurskoj mitologiji Lasa ili Lase su mali
duhovi sa krilima. U severnoj Italiji smatrani su posebnom rasom vila i bile
povezivane sa mrtvima. U južnoj Italiji a posebno na Siciliji Lase se vezuju za
kolektivno sećanje o duhovima umrlih. Smatra se da su Lase duhovi naših predaka
koji se staraju o nama i štite nas. Ova verovanja prilično su slična sa
verovanjem u Lare koje je postojalo u vreme Rimske republike. Od njegovog
osnivanja kada je Romul konačno označio njegove granice na Tibru Lare su čuvale
Rim. Kult Lara u Rimu doživeo je svoj razvijeni oblik. Svaka porodica imala je
svoje Lare. Svaka rimska legija, a posebno vojnici i mornari imali su svoje
Lare zaštitnike. Kako je kult narastao tako su se pojavile brojne
interpretacije i tradicije tako da je Oktavijan morao da donese ukaz o tome
kako se Lare poštuju. Sa druge strane
izvorni kult Lasa nikada nije postao državna religija već je pre bio forma
folklorne tradicije. Iako su pisani tragovi o ovom kultu malobrojni, postoji
niz drugih arheoloških dokaza iz kojih možemo naslutiti o kakvoj vrsti
verovanja je reč. Na brojnim nadgrobnim spomenicima i kamenim sarkofazima Lase
se pojavljuju kao čuvari koji preuzimaju i čuvaju telo umrlog. Takođe na
sarkofazima su često prikazani prizori iz života pokojnika a u tim prizorima
pored ljudi i demona koji su za razliku od Grčkih predstava uvek prikazani kao
nasilni, prikazane su i krilate lase koje čuvaju i spasavaju napadnutog. Mnogi
drugi sitni svakodnevni predmeti Etrurske civilizacije ukrašeni su krilatim
duhovima ali nemogu se svi oni indentifikovati sa Lasama (odnosno Larama
kasnije u rimsko vreme). Čest oblik prikazivanja pojedinih bogova i njihovih
ljudima dostupnih interpretacija u Grčkoj i Rimskoj umetnosti bio je motiv
krilate osobe koja ponekad iznad glave ima oreol od bršljenovog pruća. Tako su
Etrurci često prikazivali boginju Eos, personifikaciju zore (Hesperos,
Fosforos, odnosno Lucifer u poznijem Rimskom razdoblju), kao krilatu ženu.
Posebno čest motiv u umetnost Etrurske civilizacije je scena u kojoj boginja
Eos, personifikacija zore otima mladog lovca Kefala.
Dodatne tragove verovanja u Lase nalazimo u magiskim
ritualima i veštičarenju koje je u pojedinim delovima Italije preživelo do
danas. U Strega tradiciji Lase ili Lare su duhovi povezani sa Stregom, a preko
njega sa duhovima naših predaka sve do prastarih vremena koji pomažu da se očuva stari način života. U
ranom periodu Lase su uglavnom ženska bića, jer je u I mileniju p.n.e.
postojalo uverenje da su duše i duhovi povezane sa ženskim bićem. Kasniji
period prikazuje Lase i kao muškarce i kao žene ali i kao androgena bića. Lase
se takođe povezuju sa vatrom a posebno plamenom za koji postoji uverenje da
sinbolizuje duh. Zato i prinošenje žrtve plamenu predstavlja način da se od
predaka izmoli zaštita. Strega je ženski vrač, često poistovećivan i sa imenom
veštica, dok se muški praktikanti ove religije nazivaju Stregoni. Sam naziv
dolazi od latinske reči Strix koja se može prevesti kao veštica ili vračara. Na
Siciliji Strega tradicija se često mešala sa drugim paganskim verovajima pa je
danas teško odvojiti pojedina verovanja koja su se tokom vekova isprepletala.
Uticaji Persiskih magova i Lasa (Lara)
tradicije su ipak najistaknutiji i lako prepoznatljivi. Iako su za vreme
srednjeg veka nemilosrdno proganjani i uništavani ove tradicije su uspele da se
očuvaju. Ove tradicije čuvaju uspomenu na trostuku boginju, pad meseca sa neba,
tradicionalne magiske plesove koji su danas utkani u folklor, i vizije u kojima
se javljaju duše pokojnika. Takođe Strega tradicija je zadržala svoje uverenje
da svet počiva na dva raznorodna entiteta koji se oličavaju u Boginji Majci i
Bogu Ocu.
Strega tradicija zasniva se na kultu predaka. Danas
se često smatra das u to dva odvojaena kulta: kult Lasa i kult Lara. Lare su
prema ovoj tradiciji duhovi naših predaka sa kojima smo u krvnom srodstvu
(odnosno čiji smo direktni potomci), dok su lase pre duhovi prirode u koje se
uključuju rase vila, anđeli, i druga večna bića. Ovi duhovi nastali su pre
čovečanstva a prema nekim legendana prve veštice bile su direktni potomci
spajanje ljudi i lasa u brak. Današnji obredi vezani za ove kultove zasnivaju
se na svakodnevnim molitvama i prinošeja žrtvi (ostavljanja hrane napolju za
lase i divlje životinje). Mnogi lokalni bogovi koji postoje u ovim dosta široko
rasprostranjemim folklornim tradicijana odgovaraju po ulozi i liku katoličkim pojmovima svetaca i
anđela. Tako se kultovi Crne Device (La
Madonna Nera), Archangela Michaela, i Anđela čuvara prepliću između oficijalne
religije i ove izvorno Etrurske tradicije.
Ove tradicije imaju izražen šamanski element. Tokom
noći izvesnih dana u godini članovi strega zajednice kreću u divlji lov pod
vođstvom Dijane. U spisima Katoličke crkve mogu se pronaći navodi da “Neke divlje žene, koje je zaveo
Satana, veruju da noću lete u pratnji Dijane- paganske boginje.” Takođe u ovim
zapisima se navodi da prema ubeđenjima pripadnika ovih sekti “na prelazu između
godišnjih doba duhovi svetosti vode epsu bitku između Svetla i Tame”. Dalje se
kaže da pripadnici ovih verskih zajednica podjednako poštuju svoje pretke kako
one krvne tako i one duhovne. Reinkarnacija duhova vrši se unutar porodice, ili
barem među srodnim dušama.
Iako je pojam Lase i Lare doživeo transformaciju pod
uticajem istoriskih tokova još uvek je prepoznatljiv kao poseban entitet. Ono
što je inateresantno sa stanovišta proučavanja anđela je činjenica da su ova predanja predhodila širenju hrišćanstva po rimskom
carstvu i da su trasirala put za nešto što će tokom vremena postati
Evropska-katolička predstava o pojmu i ulozi anđela. Bez ovakvih predstava
(Lasa/Lara tredicija u Italiji i Hermesova/Iris/Pan tradicija u Grčkoj)
Evropljani bi teško mogli da prihvate njima nejasne predstave o božijim
izaslanicima koji povremeno komuniciraju sa ljudima i trasiraju božiju volju
unutar ljudske zajednice. Ove tradicije pomogle su da se verski elementi lakše
prenesu i imlementiraju u lokalne folklorne predaje koje su predhodile
organizovanom i širokom prihvatanju hrišćanstva u Evropi a kasnije sa Evropskim
osvajanjima raširile su se po celom svetu.
Нема коментара:
Постави коментар