Značajno uobičajenije nego ne-posebno značenje
Amesha Spenta je ograničena upotreba izraza kada se odnosi na šest sjajnih
„božanskih iskri“ Ahura Mazde. U zoroasterskim predanjima, ovo su prvih šest
izliva nestvorenog Stvoritelja, kroz
koja su sva sledeća stvaranja bila završena (usavršena). Ova osnovna doktrina
je jedino pominjana u Gatama, ali je sistematično opisana u kasnim srednje
persijskim jezičkim tekstovima, a posebno u Bundahishn (3.12), radu iz 11-og
ili 12-og veka koji prepričava zoroasterski pogled na stvaranje.
Šest prvobitnih stvaranja iznešena u Yasna 47.1 u
Gatama su sledeća:
Vohu Manah: Vahman ili Bahman u srednjoj Persiji,
približno značenje „(Dobra) Svrha“
Asha (Vahishta) (Aša Vahištā): Ardvahisht,
„(Najbolji) Pravednik“
Kshathra (Vairya) (Xšathra Vairya): Shahrevar,
„(Poželjna) Vlast“
(Spenta) Armaiti (Spenta Ārmaiti): Spendarmad,
„(Sveti) Pobožan“
Haurvatat (Haurvatāt): (K)Hordad, „Potpunost“
Ameretat (Amaretāt): Amurdad, „Besmrtnost“
U kasnim predanjima, osobine imena prva četiri su
potpuna samostalna imena. Zaratustra, međutim, koristi izraz Asha i na drugom
mestu kao osobine koje svaki od Amesha Spenta predstavlja a čijem posedovanju
smrtnici treba da teže. Stoga, doktrina velikih šest je da kroz dobre misli, reči
i dela, svaka individua treba da nastoji da
se prilagodi osobinama (kvalitetima) Amesha Spenta u sebi samom/samoj.
Dok su Vohu Manah, Asha i Kshathra dosledno neopredeljen pol u Avesta
gramatici, u predanjima smatrani su muškim rodom. Armaiti, Haurvatat i Ameretat
su stalno u ženskom rodu. U kontekstu zoroastrianskog pogleda na stvaranje,
grupa Amesha Spenta je produžena da uključi Ahura Mazda, zajedno sa (ili
predstavljena od) Spenta Mainyu. Ipak, u većini naučničkih tekstova,
nekvalifikovan odnos prema „Amesha Spenta“ je često shvaćen da obuhvata samo
velikih šest. U Yasna 44.7, 31.3 i 51.7, Ahura Mazdin Spenta Mainyu je
instrument ili „aktivan princip“ čina stvaranja. Takođe kroz ovu „Blaženu
Silu“, „Izliv Stvaranja“ ili „Sveti Duh“ Ahura Mazda je izliven u čovečanstvo
(Yasna 33.6), a Stvoritelj komunicira sa svetom(Yasna 43.6). Doktrina takođe
ima i fizičku dimenziju, po kojoj je svaki od Heptada povezan sa jednom od šest
kreacija, po kojoj su drevne filozofije bile osnov univerzuma. Ove fizičke asocijacije
su jedino pomenute u Gatama, a i tada tako vešto da se obično gube u prevodima.
Sistematična asocijacija je jedino prisutna u kasno srednje persijskim
tekstovima, gde su svih sedam pobrojani sa svojim „područjem delovanja“. U
Gatama, Kshathra nema vezu sa posebnom kreacijom, već samo u kasnim tekstovima
gde je ovaj Amesha Spenta smatran čuvarem metala. Ova nepravilnost je
objašnjena u modernom učenju činjenicom da, u kosmogoniji Kamenog Doba, nebo je
navedeno kao prva kreacija (i mislilo se da je od kamena), ali metal nema mesto
međ kreacijama (bronzano i gvozdeno doba će tek uslediti). Ovo se reflektuje i
u Zaratustrinom otkrovenju, gde je nebo od „najtvrđe stene“ (Yasna 30.5).
Kasnije sa izumima bronzanih i gvozdenih alatki, nebo se razvilo (evoluiralo) i
bilo od kristala, koji su viđeni kao i od stena i od metala (Yasht 13.2). U pravom smeru,
povezanost Kshathra sa kamenim nebeskim svodom bila je pomračeno povezivanjem
sa metalnim nebom, a otada sa metalima uopšte.
Doktrina „božanskih iskri“, kroz svoju povezanost sa
stvaranjem, ujedinjuje eterične i duhovne koncepte sa materijalnim i
objavljenim objektima na jedinstveni Zarazstrin način. Ne samo kao zamišljen
„aspekt“ Ahura Mazde, već takođe vrednih naklonosti, i personifikovanih ili
predstavljenih kroz sve materijalne stvari. Odnos između Ahura Mazde i Amesha
Spenta je ukupno tanan. U Yasna 31.11 iz Gata, za Ahura Mazdu se kaže da je
stvorio univerzum svojim „mislima“. U drugim delovima kao Yasna 45.4, Ahura
Mazda je opisan kao metaforični „otac“ Amesha Spenta, koji, iako figurativno,
sugerišu familijarnu bliskost. Posebno, odnos između Ahura Mazda i Spenta
Mainyu je sa više lica i složen, i „toliko složen da se objasni kao i odnos
Yehve i Svetog Duha u judaizmu i hrišćanstvu“ (Bojs, 2002b). Poštovanje
„božanskih iskri“ kroz živi svet je i dalje prisutan u zoroastrianskoj
tradiciji i evidentan u ranoj religijskoj ceremoniji gde je svaki od Amesha
Spenta je vidljivo predstavljen objektima onog čiji su čuvari. Dalje, prvih
sedam dana zoroasterskog kalendara posvećeni su velikom Heptadu i stvaranju,
tako priznajući nadmoć Amesha Spenta, tako osiguravajući prihvatanje njihove
doktrine. Duhovni i materijalistički dualizam same suštine „obrazlaže teškoću
koju neki aspekti doktrine predstavljaju zapadnom učenju“ (Bojs, 2002a).
Naklonost prema Amesha Spenta je često napadana kao politeizam, ne samo u
modernim vremenima, već i Sasanidskoj eri takođe. Dok je „obožavanje elemenata“
bila česta optužnica tokom 4-og i 5-og veka (Dhala, 1938), hrišćanski misionari u Indiji 19-og veka posebno su ciljali na
bitnu spojenost Amesha Spenta kao indikaciju (po njihovom gledištu)
zoroastrianske politeističke tradicije. Česta meta kritikovanja bio je
Zaratustrin kredo po kome sledi: „Priznajem da sam obožavatelj Mazde, sledbenik
učenja Zaratustrihog, ...onaj koji veliča i poštuje Amesha Spenta“ (Fravaraneh,
Yasna 12.1). Da li je onaj koji poštuje Amesha Spenta, po toj definiciji,
politeista tema je interpretacije. Zoroastrianci sami videli su Amesha Spenta
kao filozofsku apstrakciju, a da je personifikacija Heptada bila zaista
iskvarena kasnijim-periodima. Parsie od Bombaja sjajno su prihvatili Haugovu
pretpostavku kao odbranu protiv hrišćanskih misionara, naknadno rasprostranjena
ideja kao interpretacije Parsi-a, time potkrepljujući Haugovu teoriju.
„Kontinuirani monoteistički“ princip postaje toliko popularan da je sada skoro
univerzalno prihvaćen kao doktrina.
Нема коментара:
Постави коментар