Angra Mainyu
U zoroastrianizmu, Angra Mainyu je ime iz jezika
Avesta za potporu „zloćudnog duha“. Koncept/smisao se pojavljuje u Srednje
Persijskom Ahriman-u u Zend komentarima u Avest-ima. U Gatama, najstarijim tekstovima zoroasterske
Avesta-e za koju se veruje da je napisana od samog Zaratustre, pesma ne pominje
objavu protivnika. Umesto toga, Zaratustra vidi Ahura Mazdu kao nestvorenog
Stvoritelja svega (Yasna 44.7) ali istovremeno i kao Stvoritelja samo dobrog (Yasna
31.4). Ovo nije kontradiktornost, jer u svetlu Zaratustrinog zaleđa 10-og veka
P.N.E. Centralno Azijskih osnova, opozit Stvaranja označava (izražava)
protiv-stvaranje i ne postojanje (konkretnog oblika) zla. U zoroasterskom
otkrovenju, Stvaranje od strane Ahura Mazde je empirična „istina“, asha, čija
je opservacija moguća. Suprotno, ne-stvaranje – negacija empirične istine, koju
Zaratustra pominje izdvajanu kao „laž“ (druj) – je objava samo kao propadanja
ili haosa (kao opozit redu). U Gatskom zoroastrianizmu, Ahura Mazda nije
svemogući, ali će na kraju prevladati. Do tada, uloga čovečanstva je da sačuva
red – opirući se haosu – dobrim mislima, rečima i delima. Ovaj aspekt slobodne
voljeje možda Zaratustrino najveći doprinos religioznoj filozofiji. U
zoroasterskom otkrovenju, deve, u kasnoj iranskoj kulturi i religiji
interpretirane kao sile zla, su jednostavno „pogrešna“ ili „lažna“ božanstva,
sledbenice onih koji će biti vraćeni na put pravednosti. U Zurvanizmu
(Zurvanitskom zoroastrianizmu), Ahura Mazda i Angra Mainyu su „blizanci“ potomci
Zurvan-a („Vreme“). Ovaj „mono“ razvoj, sa „Vreme“-nom kao vrhovnim i teško
shvatljivim (već udaljen i nedodiriv) Bogom, zadržava Ahura Mazdu kao
Stvoritelja, ali učinio Angra Mainyu jednakim suparnikom prethodnog. Zurvanizam
je prvo potvrđen (lokalno) u 3-em veku n.e. zapadni Iran ali je verovatno već
bio popularan oblik zoroastrianizma u 4-om veku p.n.e, i vrlo moguće proizvod
kontakta sa Kaldeom. Zurvanitski zoroastrianizam je obeležen Magi uticajem. U Vendidad,
Magi-posredovanim tekstovima najmlađeg dela Avesta, Angra Mainyu je
sveuništavajući Satana, izvor zla u svetu i poput Ahura Mazde, postoji od
početka sveta. Ahriman stvara bolest u cilju dovođenja smrti ranije. Činio je
najveća zla dodajući boju vatri, koja je bila čista kada je Ahura Mazda stvorio,
i dao joj neprijatnu osobinu dima. Prema tome kaže se da je oskrnavio svetu
vatru srvorenu od Ahura Mazde. Na Sudnji Dan, on će biti poražen od Spenta
Mainyu i nestaće sa postojećeg sveta zauvek.
1884-e, Martin Haug predložio je novu interpretaciju Yasna 30.3 koja
predviđa beg iz (smatralo se da će biti) dualizma koji se podrazumeva u Gatama.
Sudeći po Haugovoj interpretaciji, „duhovi blizanci“ iz 30.3 su Angra Mainyu i Spenta
Mainyu, koji su prethodno bili „Izliv Razaranja“ Ahura Mazde a kasnije Njegov
„Izliv Stvaranja“ (vidi Amesha Spenta za detaljne odnose). Teorija Angra
Mainyu nasuprot Spenta Mainyu je bila prosto ponovno otkrivanje pouka
Zurvanizma (Zurvanitski zoroastrianizam), sa razlikom što je Angra Mainyu sada
nije bio jednak Ahura Mazdi, već izliv Njega. Haug takođe razvijaideju dalje,
interpretirajući koncept slobodne volje iz Yasna 45.9 kao prilagođavanje
objašnjenja odakle Angra Mainyu dolazi kada je Ahura Mazda stvorio samo dobro.
Slobodna volja, po Haugu, učinila je mogućim Angra Mainyu da odabere da bude
zlo. Nema tragova ovakvoj filozofiji u zoroastrianskoj tradiciji, ali Haugova
interpretacija je bila sjajno prihvaćena od Parsia od Bombaja pošto je
obezbedila odbranu protiv hrišćanskih misionara koji su napadali zoroastriance
zbog dualizma svojstvenog ideji (postojanja konkretnog oblika) Zla koje nije
stvoreno kao što je stvoren Bog. Nepodnoseći previd da zoroastrianizam, kao
istočna religija, nije „ustanovio“ zlo kao što su zapadne religije činile,
Haugove ideje bile su naknadno rasprostranjene kao interpretacije Parsi-a, time
potkrepljujući teorije. Haugove ideje bile su toliko popularne da su sada skoro
univerzalno prihvaćene kao doktrina. Rudolf Štajner, inicijator pokreta
antropozofije, je objavio detaljne i razrađene studije o Ahrimanu koji je kako
tvrdi stvarno postojeće istorijsko biće koje ima ulogu i izaziva događaje u
savremenoj politicii i društvu. Tvrdi da Ahriman, biblijski Satana (različit od
Lucifera) i jevrejski demon Mefistofeles (Mephistopheles) mogu biti smatrani kao
ista bića. Sudeći po Štajneru, biblijski demoni Mamon i Belzebab su Ahrimanovi
saradnici. Ahrimanova namena, sudeći po Štajneru, je da otuđi čovečanstvo od
svojih duhovnih korena i da podstakne materijalističku i bezdušnu tehničku
kontrolu. Kao takav, njegov uticaj je od velike važnosti (ako ne i identičan)
sadašnjoj zapadnoj kulturi. Njegov veliki oponent je arhanđel Mihael, jednak
Vavilonskom bogu Marduku. Ahura Mazda i vedski Vishva Karman će zapravo
predstavljati hristovu duhovnu auru oko Elohima, duha Sunčeve sfere.
Нема коментара:
Постави коментар