Postanje
Najranija interpretacija “raja” je bez
sumnje ona alegorijska prisutna još u prethrišćanskim vremenima, i moguće je da
je shvatanje da Edenski vrt predstavlja čovekovu dušu, u kojoj je Adam razum a
Eva strast, imalo uticaja na kasniju hrišćansku dogmatiku. Ali, u celini je, po
mišljenju crkvenih učenjaka takvo tumačenje Biblije trebalo odbaciti — iz vrlo
praktičnog razloga, budući da bi to dovelo do situacije u kojoj Bibliju tumači
svako na svoj način, ma kako maštovit isti bio. Već na početku „Hrišćanskog
učenja" oni savetuju čitaoca da Bibliju prihvata bukvalno, jer, budući da
Boga ne možemo znati onakvog kakav jest, Biblija nam pokazuje kakvim on želi
da ga vidimo. Verski spisi čitaoca često opominju, da je stvarnost daleko iznad
onoga što mi možemo i zamisliti. Priča o
nastanku Adama i Eve u Postanju vrlo je kratka, dok je priča o Satani plod
povezivanja mnogih mesta u Bibliji: zmija u Postanju, pala zvezda proroka
Isaije, neprijatelj iz Novog zaveta i „aždaha, stara zmija, koja je đavo i sotona"
iz Otkrivenja sv. Jovana Bogoslova (20:2).Taj proces povezivanja, započet još u
prethrišćanskoj tradiciji rabinskih pisaca, još više se nastavio posle
Hristovog doba. To je naročito primetno kod sv. Pavla, koji je tumačio Stari
zavet kao seriju proročanstava ili simbola hrišćanske priče. Pad čovekov,
relativno nevažan deo Starog zaveta, postao je odsudni trenutak ljudske
istorije, izvor svih naših grehova i zločin koji Hrist iskupljuje svojom
žrtvom. I drugi likovi iz Starog zaveta tumačeni su kao simboli Hrista koji će
doći: Isak, čijem je ocu Bog rekao da ga žrtvuje, Jona, jer su tri dana koja je
proveo u utrobi kita shvatani kao najava Hristove smrti i vaskrsnuća, i Samson,
jer je oslobodio svoj narod poginuvši pri tom.
Iznad svih je Adam bio onaj koji se
poredi sa Hristom, i Eva sa Devicom Marijom. Pravljene su i paralele između
Drveta Saznanja, koje je učinilo čoveka smrtnim, i krsta, koji ga je izbavio;
po jednoj legendi, krst je načinjen od toga stabla, po drugoj, postavljenje baš
na mestu na kome je ono raslo. Smatralo se da je Hrist trebalo da živi
usavršenu verziju Adamovog života, da bi što bolje poništio prvobitni greh.
Tako je Adamovom pristanku da jede sa drveta saznanja suprotstavljano Hristovo
odbijanje da u pustinji pretvori kamenje u hleb. Sv. Pavle pažljivo povlači
paralelu:
Jer budući da kroz čovjeka bi smrt, kroz
čovjeka i vaskrscnije mrtvih.
(Kor. I, 15:21)
Pravovernu interpretaciju Biblijskih
zbivanja dao je sv. Avgustin, u svom delu „Grad Božji". Upravo je sv.
Agustin bio taj koji je identifikovao
zmiju iz Edenskog vrta sa đavolom i, pošto sve što je Bog stvorio mora izvorno
biti dobro, zaključio da su Satana i njegovi sledbenici bili anđeli, koji su
pali sa nebesa, iz stanja prvobitne savršenosti. Prihvatajući, do izvesne mere,
alegorijski pristup čitanju priče o padu, smatrao je da je zabranjeno voće
simbol poslušnosti i, sledeći sv. Pavla, razlikovao Adamov greh, počinjen sa
potpunim poznavanjem posledica, i Evin, počinjen iz neznanja. Sv. Avgustin
smatrao je, takođe, da su seksualni odnosi Adama i Eve postojali i pre pada, i
da nisu, kao što je bilo prilično rašireno mišljenje, njegova posledica.
Pošto Biblija ne daje potpuno
objašnjenje o padu anđela, postojalo je nekoliko tumačenja. Po jednoj verziji,
Satana je bačen sa neba tek postoje zaveo Adama i Evu. Druga verzija, koja
potiče iz apokrifa, tvrdi daje Satana zaveo Evu. No, kao glavni uzrok pada
Sataninog uzimana je obično oholost, koja je stoga smatrana najsmrtnijim od
smrtnih grehova. Mesta u Bibliji na kojima Isaija i Jezekilj proriču pad kralja
Vavilona smatrana su u stvari kao pripovedanje o padu Sataninom:
A govorio si u srcu svom: izaći ću na
nebo,
više zvijezda Božijih
podigniiću prijesto svoj
i sješću na gori zbornoj na strani
sjevernoj;
(Isaija, 14:13)
Srce se tvoje ponese ljepotom tvojom,
Ti pokvari mudrost svoju svjetlošću
svojom...
(Jezekilj, 28:17)
Vođa palih anđela bio je, verovalo se,
svetli anđeo koji je, zaslepljen sopstvenim sjajem, hteo da uzurpira presto
Božiji, i zbog toga je za kaznu bačen u pakao. Sa takvim prika zivanjem đavola
srećemo se i u srednjevekovnim dramama, ali je on u njima, posle pada, često
prikazivan kao groteskna figura, slična današnjim monstrumima iz filmova
strave i užasa.
Sv. Avgustin pretpostavljao je da se na
pad odnosi razdvajanje svetla od tame koje Bog izvršava prvog dana stvaranja.
On napominje da Bog vide da je svetio dobro, ali da ni noć ni tama nisu tako
opisani. Razdvajanje dobra i zla, kao i ono svetla i tame, kao da ga je
utvrđivalo u mišljenju da je Bog na-meravao da lepotu ovog sveta zasnuje na
večnom suprotstavljanju suprotnih principa. Međutim, mogućnost da su anđeli
pali tek što su stvoreni činila se po svoj prilici suviše predodređenom.
Učinivši stvaranje sveta odgovorom na Satanin rušilački čin, on je bio u stanju
da istakne ritam božanskog proviđenja, po kome svaki Satanin pokušaj uništenja
sledi još čudesniji dokaz kreativne energije Boga.
Kod sv. Avgustina postoji jasan kontrast
svetla i tame. Ipak sv. Avgustin, ne zapada u jeres tvrdeći da su sile zla i
mraka snažne isto koliko sile svetla i vrline. I tama sadrži nešto od odsjaja
sunca, i nikada neće sasvim prekriti svetlost.
Mit je, u većini istoriskog perioda, za
razliku od današnjeg počasnog mesta, zauzimao još uvek poziciju konstituenta
stvarnosti. Izjednačavan sa verovanjem, pretakan, osuđivan, spaljivan ili
bodren, bio je jaka i potpora i odlučujući argument Crkve i teoloških rasprava.
Mit je prepričavan i stvaran, nije bio odvojeni predmet učenja, dakle živ.
Otuda mnogi umetnici i filozofi a ne samo verski učenjaci potpuno svesno i ne
samo ilustrativno unose mit, priču u sadržaj i potku svojih najvažnijih dela.
Samo Sveto pismo, ako uzmemo da je ono zbirka mitova ne dozvoljava nijednom
intelektualcu da mit mimoiđe, a zatim da ga osmisli i, štoje naročito važno i
osobeno mitu da ga gotovo neprimetno pretoči u strukturu sopstvenog dela. Ovde
dolazimo do modela po kojem nastaju ne samo apokrifna dela već i folklorne
tradicije koje čak i ako nedožive svoje uvrštavanje u zvanične dogme uveliko
formiraju opšte religiozne stavove. Upravo se ovakvog načina nastanka dogmi
plašio i Judeizam a Kasnije naročito Hrišćanstvo i Islam i upravo je ovo bio
izvor najsramnijih poglavlja ljudske istorije čseto naziva i doba mračnjaštva
(srednji vek i inkvizicija).
Odlučujući uticaj, hrišćanstvo je
pretrpeo od strare hebrejske mitologije, koju je hrišćanstvo, asimilizovalo i
uključilo u Novi zavet. Apokrifne knjige, uključene u latinsku Bibliju, već su
po sebi bile izvor mitološkog sadržaja za ceo zapadni svet. Bajke, pripovesti o
svecima i čuda živeli su intenzivno još uvek u srednjem veku, pothranjivali
praznoverje isto koliko i rasprave intelektualaca.
Malo je onih koji u pobuni Satane protiv
Boga i sudbini čoveka nakon Sataninog pada nisu prepoznali mit o Prometeju. Ta
priča ima dosta sličnosti i sa izvornim hebrejskim mitom o Luciferovom padu.
Prometej-Titan, najmudriji od svih, vest u arhitekturi, medicini, astronomiji,
plovidbi, praktičnoj delatnosti uopšte, paleći baklju o Helijeve sunčane
kočije, silazi s Olimpa i krišom vraća ljudima jednom oduzetu vatru. Uvređeni
Zevs ga kažnjava poznatom torturom, koja je u biti isto pakleno večno obnavljanje
bola i muka. Iako je ova kazna bila večna, ona je preinačena. Prometejev greh
otkupljuje Herakle oslobodivši ga muka, ali otkup je neminovan. Kentaur Hiron,
Heraklov učitelj, silazi dobrovoljno u podzemni svet da otkupi Prometeja.
Satana, pre pada je jedan od najviših, a
sigurno najviši heruvim u hijerarhiji anđela. Sjajem i lepotom, a s početka i
mudrošću izdvaja se od ostalih. Sudbina je htela da se on uskoro izvrgne u
ljutog protivnika Božijeg i zavidnog takmaca u vlasti nad svemirom. Pobunivši trećinu
nebeskih anđela i pokušava da osvoji Nebesa. Bog posle duge borbe upotrebljava
munju i isteruje Satanu zauvek ga bacivši s Nebesa u najdublji ponor i već za
njega pripremljeni pakao. Ali vrata paklena ipak su samo upola zapečaćena, on
se vraća na više sfere, uspeva da dospe na Zemlju, novostvoreni svet, stiže u
Eden, podučava Evu da je zabranjeno stablo zapravo stablo znanja i
besmrtnosti, stablo bogova. Eva ga posluša; zatim Adam posustaje i on proba sa
stabla plod koji ih potpuno menja od bogolikih stvorenja u obične ljude i
smrtnike. Tako ljudski rod ovde dobija nešto što nije vatra, ali nešto što mu
pripada uprkos zabrani. Tradicionalno je shvatanje da je ljudski rod stvoren
posle Sataninog pada, ali se mnogi u tome ne slažu. Ljudski rod otkupljuje
kasnije Hristos.
Stari narodi su govorili da su um i
znanje poprimili nešto od elementa vatre i da je čovečji duh kao neki vazduh
koji hrani vatru saznanja i plamen žudnje za saznanjem. U Raju je to saznanje
oličeno u drvetu spoznanja dobra i zla. Podudarnosti svakako ima.
Trećeg dana stvaranja sveta vrhovni
arhanđeo Božji, heruvim po imenu Lucifer, sin Zore („Helel ben Šahar"), koračaše
Edenom sav u blještavim draguljima. Tijelo mu sijaše poput ognja od karneola,
topaza, smaragda, dijamanata, hrizolita, oniksa, jaspisa, safira i rujnih
granata, optočenih najčišćim zlatom. Neko se vreme Lucifer, koga Bog bese postavio
za Čuvara nad svim narodima, ponašao razborito; ali oholost mu ubrzo pomuti
pamet. „Uspeću se na Nebesa, povrh zvezda Božjih presto ću dići", reče.
„Na zbornoj ću stolovati gori na krajnjem severu. Uzaći ću u visine oblačne,
bit ću jednak Višnjemu." Bog, primetivši Luciferove težnje, zbaci ga s
Edena na Zemlju, a sa Zemlje u Šeol (bezdan — prim. prev.). Lucifer zasja poput
munje padajući, ali se pretvori u pepeo... (uporedi sa Isaija 14.12-15).
Helel ben Šahar (hebr. „sin zore" —
prim, prev.) bila je izvorno planeta Venera, poslednja ponosna zvezda koja prkosi
izlasku Sunca: jednostavna hebrejska alegorija koja se, međutim, udružila s
mitom o Faetonovom padu kojeg je usmrtila vatra kad se povezao u sunčanim
kolima svog oca Heliosa. Taj mit, iako je grčki, nastao je, izgleda, u Vavilonu
gde bi svake godine gradskim ulicama projurila sunčeva kola bez vozača, kao
simbol predaje krune za koje je vreme jedan dečak zamenjivao cara na prestolu
ceo dan. Tog bi zamenika, miljenika boginje Ištar (koja je vladala nad planetom
Venerom), kasnije prinosili kao žrtvu. Isaija stoga izgleda da proriče da
kralj mora pretrpeti istu smrt kao i njegov zamenik. U grčkom mitu Faeton, sin
Apolonov, poistovetio se s jednim imenjakom, Faetonom, sinom Eosa
(„Zore"); prema Hesiodu, otela gaje boginja Afrodita (Ištar) da joj čuva
hram. Sadašnaje svoje ime, prema Hrišćanstvu dobio je tek posle pada i ono
znači “neprijatelj”. Iako Jov (38.7) opisuje „zvezde jutarnje" kako
zajedno pevaju, ime „Helel" ne pojavljuje se nigde drugde u Svetom pismu;
ali Helelov otac, Šahar („Zora"), pojavljuje se u Psalmu 139:9, kao
krilato božanstvo. Ugaritska mitologija prikazuje Sahara, ili Vaala, Elovim sinom,
bratom blizancem Šalema („savršenoga"). Severna gora („Safon"), na
koju se Helel želeo uspeti, može se poistovetiti sa Safonom, Božjim brdom, na
kojem je, prema ugaritskom mitu stajao Vaalov presto. Safon ili Zafon, planina
visoka 1900 m koja se zove Džebel Akra na kojoj je vladao i severnosemitski
bog-bik El, diže se uz ušće reke Oronta. Grci su je nazvali planina Kasius, i
smatrali obitavalištem nemani Tifona (v. pevanje II) i ženske nemani Delfine
(i Satana na Nebu ima ženskog parnjaka) koji su zajedno razoružali Zevsa,
kralja neba i zasužnjili ga u Korikijskoj pećini dok bog Pan nije nadvladao
Tifona strašnim pokličem, a Hermes, bog lukavstva izbavio Zevsa. Svi ti mitovi
govore o zaverama protiv nekog moćnog božanstva; hebrejski mit jedini ne
spominje početne Božje neprilike. U Izgubljenom raju (pevanje VI) Satanu
nadvladava ne sam Bog, već Sin Božji, posle duge i okrutne bitke. U Novom
zavetu Lucifer se poistovećuje sa Satanom (Luka, 10.18; 2 Kor. 11.14), a
aramejska verzija Starog zaveta Satanu naziva Samaelom (Samaelom), jednim od
anđela i arhandeoskim zapovednikom.
Zanimljiv je opis, različitih nemani
koje služe da prikažu veličinu zla, uglavnom, i da opišu neki predeo ili mesto
koje se odlikuje natprirodnom veličinom. Levijatan, morska neman, svakako je
najpoznatija od svih bibliskih nemani. U hebrejskim mitovima nailazimo na više
različitih imena nemani sličnih Levijatanu. To su Rahab, kralj mora, zatim
njegov parnjak na kopnu Behemot, Reem i
Ziz, i tako dalje. Levijatan se ponekad ne liči na Okeana kod Grka.
Levijatanove čudovišne kljove širahu strah, iz usta mu sukljahu oganj i
plamenovi, iz nozdrva dim, iz očiju jarki zrak svetlosti; srce mu bese bez
sažaljenja. Slobodno se kretao površinom morskom ostavljajući za sobom blistavu
stazu. Sami žitelji nebeski su ga se bojali. Ali Bog uhvati Levijatana na
udicu, izvuče ga iz bezdana morskih, zažvali mu jezik uzetom, proturi mu trsku
kroz nosnice i probode mu čeljusti kukom kao rečnoj ribi. Zatim mu baci truplo
u dno čamca i od veze ga kao što voze ribu na trg. Drugi mitovi kažu daje
Levijatan imao mnogo glava, ili da behu dva Levijatana Hitra zmija i Vijugava
zmija koje obe Bog uništi. Prema drugim izvorima Bog je poštedeo Levijatana,
jer je bio jedan od njegovih stvorova, ali ga je sasvim pripitomio pa se još
uvek igra s njim po morskoj pučini tri puna sata svakog dana. Kad ožedni, vode
toliko uzavru da mora proteći sedamdeset godina dok se mir ne vrati u Bezdan.
Kad ogladni, riga paru sličnu dimu, od čega se uzburka golemo morsko
prostranstvo. Mitološki Levijatan ima očiju koliko je u godini dana, i
blistavu krljušt od koje čak i Sunce tamni. On hvata rep medu zube i savija se
u krug oko Okeana. Donji pojas horizonta na koji astrolozi upisuju znake
zodijaka, takode se ponekad zove Levijatan. Od Levijatana, tvrdi jedan
hebrejski mit, širi se strašan zadah. Da se ta neman s vremena na vreme ne
očisti pomirisavši miomirisno cveće iz Edena, svi bi se Božji stvorovi sigurno
pogušili. Levijatan je jedan od simbola Satane, pa oni koji smatraju da je
Levijatanu pošteđen život predviđaju veliku anđeosku hajku na njega. Ali i
najsmeliji anđeli moraju uzmaknuti kad on stane da se odupre hajkačima. Ako ga
zajedno napadnu tek će otupiti oružje o njegovu krljušt. Kad ga napokon Gabrijel
pokuša da izvuče iz morskog bezdana u koji se vratio, Levijatan će progutati
udicu kao i ribara. Tad ga sam Bog mora uhvatiti u mrežu i usmrtiti. Prema
nekim folklornim legendama Levijatan i
njegov kopneni parnjak Gehemot će se sukobiti i jedan drugoga usmrtiti.
Levijatan je u nekim elementima nalik na kita. U drugima na krokodila. Razlog
zbog čega ga nazivaju „nebeskim duhom Egipta" i zašto Jezekilj (29.3) zove
faraona „zmaju veliki što ležiš usred rijeka svojih... " i što se u Knjizi
o Jovu (40.20) naziva krokodilom navodi nas na pomisao da je veliki ljudski
strah od krokodila nagnao drevne Jevreje da njegove osobine pripišu Levijatanu.
Što se tiče zadaha koji širi Levijatan, verovatno su takvo shvatanje učvrstili
slučajevi nasukavanja kitova na obalu, gde ubrzo uginu a njihov se zadah oseća
nadaleko. Mnogoglavi Levijatan se pominje u Psalmu 74.14 i on je u stvari
sedmoglava neman koja se javlja još na jednom vavilonskom, jednom sumerskom
pečatu iz trećeg milenijuma pre nove ere.
Kod Grka Okean je, prema Hesiodu,
najveći od Titana i otac je tri hiljade reka, a Homer ga naziva Bogom od kojeg
je viši jedino Zevs i za njega se kaže da se ovio oko Zemlje poput zmije, kao
što se Zodijak ovio oko neba. Tako Okean možemo bez teškoća poistovetiti sa
Levijatanom.
Mnogo vekova jevrejski i hrišćanski
teolozi slagali su se ne samo u tome da je opis nastanka sveta, kako ga nalazimo
u Postanju, nadahnut od Boga, nego i u tome da taj opis nije preuzeo ništa od
bilo kojih drugih svetih knjiga. To ekstremno stanovište koje je danas
uglavnom napušteno delimično je i danas prihvaćeno. Ipak arheologija tvrdi
drugačije. Još pre više od jednog veka pronađeno je nekoliko verzija akadskih
(vavilonskih i asirskih) epova o stvaranju sveta. Najduži od njih poznat je pod
nazivom Enuma Eliš („Pad s visine" prim, prev.) a napisan je verovatno početkom
drugog milenijuma pre naše ere. Iako je pitanje uticaja ovog epa na mitologiju
Starog zaveta prilično nejasno nesporno se možemo složiti da im je izvor
zajednički.
Stari zavet kaže u Postanju 1-2.3. i
2.4-23. da kad je Bog stvarao nebo i zemlju, zatekao je oko sebe samo Haos i
Prazninu. Bezdan nad kojim je lebdeo njegov duh beše zavijen u tminu. Bog je
stvorio Svet putem svojih zapovesti u šest dana (Postanje). Sedmog dana
zadovoljan svojim delom Bog se odmarao. Ipak, postoji više varijanti istog
mita. Neki kažu da je Bog, stvorivši nebo i zemlju, pustio kišu na zemlju da
ovlaži tlo, da iznikne trava i svakojako bilje. Zatim je zasadio baštu u Edenu
i stvorio čoveka po imenu Adam da ga čuva, i zasadio baštu drvećem. Potom je
stvorio sve zveri poljske, ptice nebeske, gmizavce, i na kraju ženu.
Poduži ep o nastanku sveta (Enuma Eliš)
počinje s tim da su se otac Apsu i majka Tiamat spleli u haosu i izrodili potomstvo,
zmajolika čudovišta. Posle mnogo eona pojavilo se mlađe pokolenje bogova. Jedan
od njih Ea, osporio je Apsu-ovu vlast i usmrtio ga. Majka Tiamat je tada uzela
za muža vlastitog sina Kingua, izrodila s njim čudovišta i spremala osvetu Ei.
Ein sin Marduk se usprotivio Tiamat, i pobedio je bacivši njenih jedanaest
čudovišta u tamnicu, gde postaju bogovi podzemlja. Jedan deo Tiamatinog tela
poslužio mu je za nebeski svod, da spreči vode iznad svoda da poplave zemlju, a
drugi za kamenu podlogu zemlje i mora. Stvorio je Sunce i Mesec, sazvežda, pet
manjih planeta, a na kraju je stvorio i čoveka od Kinguove krvi. Grci imaju
sličnu priču o tome da je Majka Zemlja stvorila diva Tifona koji je svojim
dolaskom naterao sve bogove u Egipat, sve dok ga Zevs nije smelo usmrtio munjom
zajedno sa sestrom-čudovištem Delfinom.
Prvi opis Postanka sveta (Postanak
1:1-2:3) nastao je u Jerusalimu ubrzo nakon povratka iz vavilonskog progonstva.
Tu se Bog naziva „Elohim". Drugi opis (Postanak 2:4-22) je isto tako iz
Judeje iz vremena pre progonstva. Bog se tu naziva Jahve. Protivrečnosti
između ovih mitova su uvek zbunjivale Jevreje i hrišćane. Druga verzija
stvaranja izgleda da nema nikakve veze sa stvaranjem iz Postanja jer sugeriše
daje čin stvaranja sveta trajao samo jedan dan. Začuđujuće je da je Postanje iz
Biblije više nalik na vavilonska učenja o postanku sveta, koja počinju
izranjanjem zemlje iz praiskonskog vodenog haosa, a sva metaforično prikazuju
kako suvo tlo svake godine izranja iz zimskih poplava Tigra i Eufrata.
Stvaranje sveta prikazuje se tako kao prvi procvat sveta nakon praiskonskog
vodenog haosa. Izgleda da je stvaranje po Postanju bilo u proleće, a druga
verzija stvaranja sveta govori o jednom jesenjem danu stvaranja. Filon iz
Aleksandrije smatrao je, uz grčke stoike, da je svemir stvoren u proleće, ali
neki drugi jevrejski filozofi smatrali su da je to ipak bila jesen.
Interesantan je još jedan grčki mit o
stvaranju u kome se kaže daje boginja svega, Eurinoma, izdigavši se iz haosa,
zaigrala na talasima, ustalasala vetar koji ju je oplodio u liku ogromne zmije
nazvane Ofiont ili Ofionej, i snela jaje-svet. Ovaj čuveni mit pominje se i u
afričkim legendama: noć stvoriteljka snela je srebrno jaje iz kojeg se izrodi
ljubav da bi pokrenula svemir. Noć živi u pećini i prikazuje se u tri lika, kao
noć, red i pravda.
Sirijski filozof Damascije (početak
šestog veka naše ere) sažeo je jednu primitivnu verziju mita Enuma Eliš, koju
možemo porediti sa egipatskim mitom o boginji neba Nut i bogu zemlje Gebu.
Damascije navodi ime vavilonske boginje Tiamat pre boga Apsua i daje prvenstvo
svakom ženskom članu božanskog para koji spominje. Dakle, u Postanju
zaboravljeni ženski element se u svim srodnim mitovima pominje, što znači da
se jednoboštvo odmah na početku razračunava sa ženskim božanskim učešćem u
stvaranju. Jevreji ipak poznaju boginje iz biblijskih vremena kao što su
Astarta feničanska i filistejska boginja Anat koju su zvali kraljicom neba, a
mnoga mesta oko Jerusalima su se zvala po njenom imenu, pa čak i danas se
naselje severno od Jerusalima zove Anata. Nigde u Bibliji međutim ne nailazimo
na njihovu povezanost sa Bogom. Jednobožačka tradicija vuče svoje korene iz
Egipta gde je faraon Ehnaton poštovao samo jednog večnog, apsolutnog i svemogućeg
Boga. On je verovatno štitio Jevreje pa su ili oni usvojili ovaj pojam od njega
ili on od njih. Etimološki hebrejski „Elo-him" dosta liči na El medu
Hetitima, Ilu medu Asircima i Vavi-loncima i II ili Hum medu žiteljima Južne
Arabije, a i Feničani su poštovali Ela koga pominju kao „bik ELM, pa i Aron i
Jerovoam podižu kipove muške teladi koji predstavljaju božije likove (Izlazak
32.1-6,24,35 i 1 Carevi 12.28-29). Ortodoksno učenje Jevreja kaže da je Bog
Jahve, što potiče od „Jahve ašer jihve", što znači ,Ja sam onaj koji
jesam", ime se opisuje onaj transcedentalni Bog koji je stvorio svet. On
se odlikuje pre svega milošću i dobrotom za razliku od krvožednih idola. Taj
Bog je ipak žestok kad treba da se osveti neprijateljima izrailjskim i na
mahove podseća na bes bogova neverničkih. Hrišćanstvo je prihvatilo hebrejski
nazor o stvaranju, mada se ne može reći da se Stari zavet već potpuno ogradio
od onoga stoje nasledio od pagana.
Druge biblijske knjige različito tumače
stvaranje sveta. Neki tvrde daje Bog stvorio nebo sa suncem, mesecom i zvezdama
izrekavši samo jednu reč kao zapovest. Zatim je zaodenut svetlošću kao blistavom
odećom, razapeo nebo poput oblog šatorskog platna, skrojenog upravao tako da
pokrije bezdan. Svezavši gornje vode u nabor plašta, stvorio je nad nebom svoj
skriveni,dvor ogradivši ga zidom guste tmine, i tu je postavio svoj božanski
brest. Bog je, dok je stvarao svet nad bezdanom, leteo na oblacima, heruvinima
ili na krilima oluje. Uz put je hvatao vetrove u prolazu koji bi postajali njegovi
glasnici. Utvrdio je zemlju na nepomičnim temeljima, odvagnuvši pažljivo
planine, potopivši neke od njih u vode bezdana da budu stubovi... itd. Taj
treći prikaz stvaranja sveta sastavljen iz biblijskih osvrta koji se ne nalaze
u Postanju podseća na vavilonska i druga učenja o postanku sveta. Kao i drugi
mitovi, ovaj govori da se Bog pri stvaranju sveta morao prvo boriti protiv
vode koju proroci prikazuju u obliku vodene nakaze, čudovišta Rahab ili Velikog
zmaja. Voda, kao ženski element, je poražena i neman smrvljena. Na hebrejskom
se haos i praznina nazivahu Toha i Boha. Izgleda da su ova imena vezana za sve
inkarnacije božijih protivnika. (Toha-Tehom-biblijska prvobitna morska
neman-Boha-Be-
hemut)
hemut)
Opšta mesta svih mitova su lebdenje
Božijeg duha nad vodama i poređenje Božijeg duha sa pticom. Nekad je ta ptica
orao, koja čak simboliše i Zevsa, nekad golub. Golub koji nosi grančicu u kljunu,
grančicu masline, u priči o Noju
potvrđuje ovu tvrdnju.
Gnostička sekta Ofita iz prvog veka n.
e. verovala je da je svet potekao od zmije. Mesingana zmija koju je prema hebrejskom
predanju načinio Mojsije na božiju zapovest (Brojevi 21.8-9) i klanjao joj se
u hramu dok je Jezekija nije razbio. To navodi na pomisao da se nekada Jahve
poštovao u obliku zmije što bi prema Hrišćanima bilo svetogrđe. Jahve kao zmija
se javlja i u jednoj legendi prema kojoj se Bog, napavši Mojsija u gluvo doba
noći u pustinji, prikazao u obliku ogromne zmije i progutao Mojsija sve do
nogu. Severni vetar u paganskim mitovima pretvara se u zmiju i oplodi Magna
mater, a kult severnog vetra postojao je u Atini, pa se može pretpostaviti
daje postojalo više srodnih mitova koji ne razlikuju Boga koji simbolizuje
dobro i zmije koja tek u novijim predanjima predstavlja zlo. U Grčkoj Eurinoma
ima za ljubavnika zmiju Ofioneja, nakon toga ona postaje ptica, golubica ili orao
i snela je jaje sveta — oko kojeg se ovila zmija dok se nije izleglo. Psalam 89
kaže daje Bog stvorio nebo i zemlju tek pošto je pokorio zmaja (ili zmiju) i
razbio druge neprijtelje. U Knjizi o Jovu (9.8-13) zmijini saveznici su padali
s neba u toku stvaranja sveta. U starim mitovima neizbežan je sukob dva
nepomirljiva božanstva, dualizam je prisutan, dok je u novijoj hebrejskoj
mitologiji i hrišćanstvu taj dualizam manje ili više izbegnut ličnošću jednog
nepobedi vog Boga pre koga nije bilo ničega i koji je svoje neprijatelje stekao
tek pobunom Satane.
U nekim srodnim mitovima pomenuti
Levijatan, koga nazivaju Lotan, biva ubijen od Vaala, koji je u Bibliji, đavo.
Mit kaže da je toliki svemir nastao stvaranjem sveta, da bi pešaku trebalo pet
stotina godina da prede Zemlju s istoka na zapad, kad bi doživeo takvu starost;
a sa severa na jug još pet stotina godina. Ta je udaljenost ravna onoj od
zemlje do prvog neba i od prvog neba do njegovog vrha. Hebrejski mit je po ovim
pitanjima precizniji od drugih jer su se Jevreji bavili od davnina nebeskim
merenjem. Može se čak tvrditi da su uz Vavilonce spadali u prve kulture sa začecima
astronomije i astrologije. Poznato je da su oni izumeli neke nautičke sprave,
koje su pomoću sunca, zvezda i planeta određivale položaj broda ili karavana u
pustinji. Brojke su unosili i u mit. Pri tome širina zemlje na svaku stranu
iznosila je trideset tri hiljade kilometara, a visina neba je bila 5550 kilometara.
Kasnije su ispravili svoju nepreciznost i tvrdili daje zemlja ipak veća.
Uglavnom u tim računanjima negde je zemlja manja od Edena (Raj), dok je Eden
šezdeseti deo pakla. Po hebrejskom mitu Edenski vrt je na istoku, istočno od
kasnijih staništa ljudi. Na zapadu leži Okean sa svojim ostrvima, a iza ostrva
je pustinja, bezvodna zemlja po kojoj jedino gamižu zmije i akrepi. To je opis
sveta pre Adamovog pada. Na sever od Edena behu Vavilonija i Hal-deja, a iza
njih su staništa vatre iz pakla i staništa snega, grada, magle, mraza, tmine i
vetrova. Tu žive demoni i zlodusi, čete Samaelove (Satanine), tu je i Gehena,
gde su zasužnjeni opaki. Na jugu su, po predanju, Odaje temanske, staništa
ognja i pećina dima iz koje se diže vreo vihor. Eden možemo locirati na severu
današnje Saudijske Arabije, ili na istoku iste zemlje. Prema drugima, istok je
strana s koje se svetlost i toplina šire svetom. Na zapadu se nalaze staništa
snega i grada iz kojih duvaju hladni vetrovi. Rose i kiše dolaze s juga, dok se
na severu rada tmina. Po predanju Bog je pričvrstio nebeski svod na Zemljin rub
na istoku, jugu i zapadu, ali je ostavio severnu stranu nepričvršćenu, rekavši:
„Ako bi neko rekao 'Ja sam bog', neka pričvrsti i tu stranu kao dokaz svoje božanske
prirode." Mistika broja sedam u ovoj tradiciji morala je biti zadovoljena
pa je postojalo sedam zemalja. Mada se mišljenja rezilaze u tome koliko je bilo
neba, njihov broj se verovatno slaže s brojem sedam zemalja.
Po verovanju starih Jevreja zemlja nije
bila okrugla, već je kao što su stari većinom mislili, bila ploča ili isečak
iz sfere. Neki su tvrdili da ima sedam nebesa koja su sva učvršćena i
presvodena nad Zemljom, jedno nad drugim poput ljuski na luku. Prvo nebo štiti
Zemljinu površinu od vrućine, na drugom nebu su mesec i zvezde, na trećem dva
mlinska kamena melju manu za pravednike, na četvrtom je Nebeski Jerusalim,
veliki hram i žrtvenik gde Arhandel Mihailo prinosi žrtve. Na petom nebu četa
anđela peharnika pevaju svu noć himne koje slave Božiju milost ali umuknu u
zoru, omogućujući Bogu da čuje pesme kojima ga slave Adam i Eva, a kasnije
Izrailj. Na šestom nebu se nalaze spremišta snega i grada, rose i kiše, odaje
s olujama i pećine magle. Sedmo nebo je dom Pravde, Zakona i Milosrđa,
Životnih blaga, Mira i Blagoslova, duša pravednika, duša još nerođenih, rose
kojom će Bog oživeti mrtve, kola koja su se prikazala Jezekilju, anđeli
peharnici i božanski presto. Ipak, prema jednom vrlo različitom gledištu,
svemir se deli na sedam nebesa gde se na prvima nalaze oblaci, vetrovi, vazduh,
gornje vode. Ovi opisi svemira su u vezi sa nebeskom hijerarhijom. Na prvom,
ili donjem nebu, nalaze se i dvesta anđela određenih da posmatraju zvezde, a i
spremišta snega, leda i rose sa njihovim anđelima čuvarima. Na drugom nebu
ovog predanja začudo vlada potpuna tama nad grešnicima koji su tamo okovani i
čekaju Sudnji dan. Na trećem nebu nalazi se Edenski vrt, ne na zemlji, pun
divnih voćki, medu kojima je i Drvo života pod kojim se Bog odmara kad god
posmatra vrt. Iz vrta ističu dve reke: jedna od mleka i meda, druga od vina i
ulja. One se račvaju na četiri toka, silaze i opkoljavaju Zemlju. Trista
anđela svetlosti, što bez prestanka veličaju Boga himnama, stražare nad vrtom
kuda dolaze duše pravednika. Severno od Edena prostire se Gehena (pakao) gde
tinja večni tamni plamen, koji ne šalje svetlost, a ognjena reka protiče
zemljom ciče zime i leda. Tu se nalaze grešnici u mukama, prvobitno pali
anđeli. Ljudi poznaju dva pakla: Gehanu i Had. Oni koji su bačeni u had na
kraju vremena biće vraćeni u život, dok oni koji su bačeni na smetlište duša u
Gehanu nikada neće biti vraćeni u život. Oni su zauvek uništeni. Nakon bitke
Isus će na Gehanu baciti Satanu i on se neće vratiti u život. Pakao je ipak
bliži antičkoj slici sveta, hrišćanskoj i Danteovoj u „Božanstvenoj
komediji". Na četvrtom nebu se nalaze kola u kojima se voze sunce i mesec.
Tu su i velike zvezde, svaka s hiljadu manjih zvezda pratilja, što prate sunce
na njegovoj putanji: četiri s desne a četiri s leve strane. Jedan od dva vetra
koji vuku ta kola ima obličje Feniksa, drugi je kao zmija od medi, mada su im
lica nalik lavljem, a donji im je deo kao Levijatan. Peto nebo je dom divovskim
palim anđelima zgurenim tamo u nemom i večnom očajanju. Na šestom nebu živi
sedam feniksa, sedam heruvima koji bez prestanka Bogu pevaju hvalospeve, a
tamo su i čete anđela zadubljenih u astrološka istraživanja, uz ostale anđele
koji nadziru sate, godine, reke, mora, letinu, ispašu i ljudski rod, beležeći
sve neobično što zapaze da bi mogli obavestiti Boga. Na sedmom nebu,
neugasive svetlosti, nalaze se arhandeli, heruvimi, serafimi i božanski
točkovi. Sam Bog tu sedi na svom prestolu i svi mu pevaju hvalospeve.
Zanimljivo je da se po broju neba određuje i broj zemalja, gde je zemlja na
vrhu pričvršćena o rub drugog neba, druga zemlja pričvršćena je za treće nebo
itd. I zemlje i neba su istovetnog oblika i čitavo zdanje je slično tornju s
četrnaest spratova (isečku lopte) od kojih najviši visi Bogu o ruci mada neke
mitološke predstave kažu drugačije: da desnom rukom drži neba, a levom rukom
zemlje. Priča se da Bog svakog dana uzleće na jednom heruvimu i obilazi sve te
svetove gde mu ukazuju poštovanje i obožavaju ga.
Sva su ova predanja preuzeta iz grčkih,
persijskih i vavilonskih izvora. Mada se predanja u mnogo čemu ne slažu, čak su
i međusobno suprotna, ona pojačavaju utisak ogromnosti i složenosti Božijeg
dela. Ranije pomenute Zemljine dimenzije slične su računu Eratostena iz Kirene
(treći vek pre n. e.). Što se tiče svetlosti priča se da ona potiče od božanske
supstance hašmal, koja daje plamenu
blistavost Božijem prestolu i licu. Septuaginta (Aleksandrijski grčki prevod
Biblije sa hebrejskog, verovatno iz trećeg veka pre n.e. samo zapravo Starog
zaveta, za koji se tvrdi da ga je radilo 70 prevodilaca, pa je po tome i dobio
ime) to prevodi sa „elektron", stoje u Grčkoj povezano sa Elektor jednim
od imena sunca. Elektron je ćilibar, ali i legura zlata i srebra. Hašmal u
stvari znači munja, a ona je uvek kod starih naroda bila božansko oružje, pa je
i božanska supstanca smatrana munjom.
Mit kaže da je Bog stvorio nebesa od
sjaja svoje odeće. Isti manje poznati mit tvrdi da je Zemlja stvorena od snega,
a ima ih koji tvrde da je svet nastao od dva počela: vatre i snega, a nebo od
vode i vatre, itd. Oni se razilaze u mnogom, ali ostaju istovetni u jednom u elementu vode. Vode su bile muške i ženske
i bile su u zagrljaju dok ih Bog nije razdvojio. Nije čudo što se na mnogim
mestima u starim spisima (Sv. pismo, dosokratski filozofi, itd.) pominje kao
stanje haosa baš stanje raspojasanih voda, te teško ukrotive supstance. Čak se
i ljudska duša u kojoj preovladuje voda ne može smatrati ni dobrom ni mudrom.
Za vreme tog davnog vladanja vode, nastao je toliki nered i haos da mudri
ljudi nastoje da to i ne pominju. Vode su se delile na gornje, donje i podzemne.
Obuzdavši gornje i donje vode, Bog je zabranio i podzemnim vodama da se dižu,
osim malo-pomalo. On je u stvari zabranio vodama da naprave potop, dok on to
ne naredi. Po onome što tvrdi hebrejski mit, stanje haosa je u stvari bio
potop, koga Bog ponovo pušta kad želi da uništi svet, nezadovoljan onim stoje
stvorio. Neki kažu da je dragi kamen sa Mesijinim imenom koji je nosio vetar sve dok nije podignut
žrtvenik na brdu Sionu i tada se tamo zaustavio bio prva čvrsta stvar koju Bog
stvara. Po drugom predanju, to je bila temeljna stena žrtvenika na istom brdu.
Kaže se daje Bog urezao svoje ime od 42 slova na taj žrtvenik. Treće predanje
tvrdi da je Bog stvorio stenu, bacio je u vodu i stvorio zemlju oko nje, a
taje stena i danas pupak sveta. Tako je stvoreno kopno. Kasnije kad se Adam
pitao kako je stvorena svet-lost, Bog mu dade dva kamena Kamen tame i Kamen
smrtne senke, i Adam udari jednim o drugi. Iskra kresnu iz njih. „Tako
bvi", reče Bog. Smatralo se da je božije ime odviše sveto da se izgovori,
osim od strane Velikog sveštenika u Svetinji nad svetinjama na Dan pokajanja.
Učenici Talmuda su smeli svake sedme godine da budu upućivani od strane mudraca
u tajni izgovor četiri slova YHWH — Jahve ( u hebrejskom se ne pišu samoglasnici)
koja su se uvek izgovarala kao Adonaj (Bog). Upućenima su bila poznata imena
Jahvea od dvanaest, četrdeset dva i sedam-deset dva slova. Kasnije su
sveštenici morali izostavljati mnoga slova za vreme bogosluženja jer su imena
zloupotrebljavana u vračanju.
Koliko su pojedinačni stvorovi sitni u
odnosu na božanski naum govore ranija stvaranja sveta. U početku je Bog stvorio
mnoge svetove i uništio ih je jednog za drugim jer njima nije bio zadovoljan.
Na svima su živeli ljudi, a on prekinu hiljade njihovih pokolenja ne
ostavljajući spomena o njima. Bog osta sam sa svojim velikim imenom, shvativši
napokon da ga nikakav svet neće zadovoljiti ne pruži li taj svet čoveku
sredstva pokajanja. Zato on, pre novog pokušaja, stvori sedam stvari: Zakon,
Gehenu, Eden, božanski presto, nebeske dvore, Mesijino ime i kajanje. Kad
prodoše dva božanska dana, to jest dve hiljade godina Bog zapita Zakon, koji
beše njegov savetnik: „Šta ako stvorim još jedan svet?" i Zakon se s tim
složio rečima: „Gospodaru svemira, ako car nema ni vojske ni tabora, nad čime
caruje? A ako nema ko da ga slavi, kakvu čast ima?" Bog bejaše zadovoljan
i složi se s tim.
Postoji i druga priča o dijalogu Zakona
i Boga. U ovoj je Zakon odgovarao Boga od stvaranja čovečanstva rečima: „Ne
ostavljaj me na milost grešnika koji se napajaju zlom kao vodom!" A Bog mu
odvrati: „Kao lek protiv takvih stvorio sam kajanje, božanski tron kao sudnicu,
nebeske dvore da primaju žrtve iskupljenja, Edenski vrt za nagradu pravednima,
Gehenu za kaznu onima koji se ne pokaju, tebe da zaokupljaš ljudski urn, a
Mesiju da sakupi izgnane." Što se tiče ranijih stvaranja sveta, nije
poznato šta su rabini mislili o otkridma fosila starijih od četiri hiljade
godina, koliko je po predanju proteklo od Adamovog vremena. Njihovo mišljenje o
ranijim stvaranjima sveta, ubedljivo je objašnjenje za to, pa se čak slaže i sa
savremenim „science fiction" tezama.
Zakon, kažu rabini, postojao je pre
stvaranja sveta, on je večan. Pomisao na Platona se nikako ne može zaobići na
ovom mestu. To je, može se red, Sokratova osnovna teza kada govori o uređenju
države. Mnogim učenjacima antike i srednjeg veka sve do renesanse božanski Zakon
je neprikosnovena kategorija.
“Gehom” je izvorna Jevrejska reč kojom se
označava Pakao. Iako je bila poznata ranim hrišćanima ona se nije koristila u
hrišćanskoj dogmatici tokom kasnog antičkog i ranog srednjovekovnog istoriskog
perioda. Prve upotrebe ove reči kod hrišćana potiču iz radova pisaca a ne
teologa u 15 veku. Dolaskom renesanse ponovo se vraća i uvodi kao religiski
termin. Postoje tri imena: Hinom, Tofet, Gehena. Gehena je dobila ime prema
dolini Hinom kod Jerusalima, u kojoj se nalazio Tofet (2. Knjigu o carevima,
23.10), mesto gde su se isprva prinosile ljudske žrtve bogu Molohu, a kasnije
se spaljivalo gradsko dubre.
Ipak, možemo reći da je Postanje tek
završni tekst svetog sadržaja koji vuče svoj koren iz mnogih drugih a ne samo Jevrejskih izvora i predanja. Jedno
od njih kaže da je, šestog dana, na Božiju zapo-vest, Zemlja porodila Adama. Reč
Adam, što znači čovek na hebrejskom, možda je srodna s recju „adama" što
znači zemlja. Ta se srodnost podrazumeva u Postanju, gl.2, a prihvaćena je sve
do naših dana kod komentatora Biblije. Sigurnije je, na šta prvi ukazuje
Kvintilijan, da postoji veza izmedu latinskih reči homo (čovek) i humus
(zemlja). Savremeni lingvisti izvode poreklo obe reči iz drevnog indoevropskog
korena koji je u grčkom dao reč hthon (zemlja), hamai (na zemlji) i epihthonios
(ljudski). Predanje kaže da su se elementi vatre, vode, vazduha i tmine
sjedinili u Zemljinoj utrobi da stvore živa bića. Bog ne zgrabi zemlju nasumce,
nego odabra čisti prah da bi čovek bio kruna stvaranja. On učini upravo kao što
žena umesi brašno s vodom i otkine malo testa, jer učini da para ovlaži zemlju,
a tada uze šaku zemlje da stvori čoveka, koji postade prva žrtva halla na
svetu. Halla je bio sveštenikov deo „od prvina tijesta svojega" (Brojevi
15.17-21). Tako Bog prozva čoveka „Adam", budući da potiče od adame-Zemlje,
ili se Zemlja prozva u čast svoga sina. Neki mitovi izvode njegovo ime iz adorn
(erven), jer je stvoren od crvene gline; pored ostalih mesta koja se pominju,
tvrdi se da ta zemlja potiče sa vrha gore Morije, samog pupka Zemlje, gde se
nalazi svetište, jer tu se pretpostavlja da je sišao blagoslov na Avrama, jer
beše smpreman da žrtvuje Isaka. Stoga neki tvrde da je Bog naložio arhanđelu Mihaelu:
„Donesi mi prah zemaljski s mesta na kojem je moje Svetište!" Taj prah on
uze u šaku i sazda Adama, povezavši tako ceo ljudski rod s planinom na kojoj će
kasnije Avram iskupiti grehe predaka. Nešto poznatiji mit kaže da je Adam
stvoren tako što se Bog po-služio s dve vrste praha zemaljskog: jednom s gore
Morije, a drugom pomešanom od praha sa sve četiri strane sveta i navlaženom
vodom iz svake reke i mora koliko ih ima na svetu, i da je, da bi Adam bio
zdrav, uzeo muški prah i žensku zemlju, da Adamovo ime sadrži sastavne elemente
od kojih je nastao: efer („prah"), dam („krv") i mara („žuč").
Ako tih sastojaka nema u jednakoj meri, čovek se razboljeva. Tvrdi se da Bog
isprva nije hteo da sam uzme od praha, pa je poslao Mihaela ili Gabrijela na
sve četiri strane sveta da to učini. Kad se Zemlja usprotivi anđelu, znajući
šta će se zbiti s Adamom i da će na nju zbog tog pasti kletva, Bog je sam
pružio ruku. Neka predanja tvrde da je za svaki deo Adamovog tela korišćena
zemlja s različitih strana, u zavisnosti od toga koja je predstavljala vise ili
manje sveto mesto u budućnosti. Otuda razne boje koje su na čoveku: crvena za meso i krv, crna za utrobu, bela za kosti i
tetive, maslinasta za kožu (za Jevreje je maslinasto zelena boja bila idealna
boja lica). Prema staroslovenskom apokrifu o Enohu na osnovu grčkog izvornika
Adamovo je ime nastalo od početnih slova četiri glavna vetra: Anatola, Disa,
Arkta i Mesembrije, jer je njegovo telo sačinjeno od zemaljskog praha sa sve
četiri strane sveta. Hrišćani i muslimani koji nisu znali hebrejski bezuspešno su
nagađali oko Adamovog porekla. Odatle potiče veoma mnogo predanja koja se među
sobom neverovatno razlikuju.
Neki hebrejski mitovi tvrde da je Adamovo
truplo bilo stvoreno još pre svetlosti, ali da ga je Bog oživeo tek pošto je
dovršio stvaranje, bojeći se da neko ne tvrdi da je Adam učestvovao u
stvaranju. U smiraj šestog dana upitaše ga anđeli: „Gospodaru svemira, zašto ne
stvori još čoveka?" On im odgovori: Čovek je već stvoren, i još mu samo
nedostaje život." Tada Bog nadahnu telo životom, Adam stade na noge i
posao stvaranja sveta se dovrši. Bog je načinio Adamu tako ogromno telo da je,
kad bi legao, sezao s jednog kraja Zemlje na drugi; uz to beše tako neopisivo
lep da su najlepše žene, pa i sama Eva u poredenju s njim, izgledale kao
maj-munice. Hrišćanska tradicija ovo ne tvrdi ali se mnogi folklorni i
umetnički tekstovi zadržavaju na ovom poređenju čoveka sa majmunom. Tako prema
jednom delu ovih tekstova kada pobunjeni anđeli odluče da se upuste u raspravu
sa ljudima oni ih nazivaju majmunima ili majmunolikim ili naprosto nalik Evi.
Ovim se ukazuje na činjenicu da Eva nije imala ni adamovo poreklo niti je
smatrana stvarnim božijim delom pa su prema ovim tumačenjima i svi njeni
potomci nižeg ranga od Adama. Ovo je značajno iz razloga što se time delu
pobunjenih anđela daje ontološki razlog pa čak i opravdanje da prema ljudima
nemoraju imati isti stav kakav je na kraju postanja bog od njih zahtevao za
Adama. Bog jeste zahtevao od anđela da se pokore Adamu kao njegovom najvećem
delu ali kako se Adam stalno pokazivao nedostojnim bog ga je umanjivao
umanjjući i njegovu uzvišenost te je krajnjim činom sajanja sa Evom i stvaranja
potomstva postao nedostojniji i niži od anđela. Ova tendencija umanjenja Adama
i njegove uzvišenosti prisutna je i pre njegovog pada i izgnanstva iz raja.
Kasnije Adamovo ponašanje ono posle izgona iz raja a posebno ponašanje njegovih
sinova izjadnačava konačno svetovnog čoveka sa životinjom i podčinjava ga
podsmehu pobunjenih anđela. Eva je
opisana kao najlepše biće svemira, a i Adam, iako lep i bogovima nalik, naspram
Eve je gospodar. Mit tvrdi da su nasuprot tome, već Adamove pete, a kamoli lice,
bile sjajnije od sunca.Iako je Adam bio stvoren na sliku i priliku Božiju, i on
beše poput majmuna pored Boga. Predanje kaže da je Adam bio takav da mu se sve
živo približavalo sa strahopoštovanjem, pomišljajući da im je to Tvorac, ali ih
Adam ukori govoreći: „Pođimo pred Božije lice s hvalom, štujmo ga i priklonimo
se njemu, kleknimo pred Gospodom, Tvorcem našim..." To bi milo Bogu i
posla anđele da se poklone Adamu u Edenu. Zavidna Zmija jedina ne posluša, a
Bog je zato otera od sebe. Neke legende tvrde da svi anđeli peharnici omrznuše
Adama, bojeći se da ne postane suparnikom Božijim, i htedoše ga ošinuti ognjem,
ali Bog pokri Adama šakom i pomiri ih. Druga priča kaže da su se anđeli
uplašili Adamovog tela i blistavog lica i pomislili da je to drugi Bog. Da bi
ih umirio, Bog pokri Adama i snizi ga za hiljadu lakata. Kasnije, kada Adam
sagreši te kuša sa Drveta saznanja, Bog ga snizi na samo sto lakata visine.
Smanjio ga je tako što poskida bezbroj trunaka s njegova mesa, zatim mu dade to
trunje i reče da ga poseje na sve strane sveta. Gde god da baci, to će biti
njegovo seme koje će napuniti svu Zemlju. A dok je Adam ležao ko truplo,
opružen s kraja na kraj sveta, ipak je mogao posmatrati stvaranje sveta. Bog
mu pokaza pravednike koji će se izroditi od njega ne kao priviđenja, već stvorene
njemu za pouku. Ti pravedni behu kao mravi pred ogromnim Adamovim telom, i
razmilevši se po njemu neki mu se uhvatiše za vlasi, drugi za oči, uši, usta i
nos. Da je Bog stvorio Adama savršenim, premda sklonim zastranjivanju zbog
pogrešne upotrebe slobodne volje, glavna je poduka i tih mitova. Time se čovek
lišava jednog opravdanja za greh i opravdava se Božije naređenje Avramu: ,,Ja
sam Bog Svemogući, koračaj preda mnom i budi savršen!"
Jedna od interpretacija nastanka
sadašnjeg oblik mita o postanju svodi se na to da je poreklo zla mučilo ljude. Oni su izmislili mit
o tome kako je Evu zaveo Samael (Satana), od kojeg je zatrudnela ubicu Kaina,
iako se u Postanju izričito spominje Adam kao otac i Kainov i Aveljev. Čovekova
sloboda se kreće u granicama slobodne volje koja je Božiji dar. Ali on
slobodnom voljom nije kadar da čini samo dobro, već i dobro i zlo. Zato je, bez
obzira činio on dobro ili zlo, uvek odgovoran za svoj postupak. Najviše je
odgovoran pred Tvorcem.
Stvorivši čoveka, Bog nasadi rajski vrt
istočno od Edena i napuni ga drvećem na kojem su poput plodova rasli blještavi
dragulji, a među njima beše i Stablo saznanja dobra i zla. Kroz Eden proticaše
reka, koja se kasnije podeli na četiri toka, od kojih su dva bili tokovi reka
Tigar i Eufrat. Neizvesno je gde taj zemaljski raj leži, da li u pustinji, ili
na Safonu i da li na zapad ili sever, a ne na istok od zemlje Izrailjske. Priča
kaže da je jedan judejski kralj odlučio jednom da ga otkrije. Uspevši se na vrh
gore Lebije, začu odatle zvuk zakovitlanih mačeva s druge strane reke (koje?).
On spusti svoje dvorane u rečnu dolinu i kaza im: „Pođite za zvukom!" Ali
nijedan se od njih ne vrati.
Adamov zemaljski raj (koji je ipak u
drugim mitovima na nekoj od nebeskih sfera), što je i Edenski vrt, nagadanja su
najpre smestila na „Goru Božju", planinu Safon u Siriji, zatim u Hevron,
nekad najplodniju dolinu u južnoj Palestini i poznatu po svojem proročištu i
svetilištu. Zatim u Jerusalim, nakon što je car David preselio u taj grad svoju
prestonicu iz Hevrona, a za vreme vavilonskog ropstva u dno Persijskog zaliva,
u deltu koju su činili tokovi Tigra, Eufrata, Hoaspa i Palakopasa. Reči u
Postanju 2.8: „I nasadi Gospod Bog vrt u Edenu na istoku ..." i 2.10: „A
voda tecijaše iz Edena natapajući vrt, i odande se dijeljaše u četiri
rijeke", izazvale su popriličnu zbrku: neki su shvatali „Eden" kao
središnji deo vrta, drugi kao područje koje okružuje vrt. Da bi pometnja bila
još veća, neki su vavilonski Jevreji poistovetili Eden sa Vet (Bet) Edenom
(Amos 1.5; Jezekilj, 27.23), to jest sa Bit Adinijem iz asirskih napisa, koji
je bio na vrhuncu razvoja u IX i X veku p.n.e. Bet Eden ležao je u Armeniji,
gde su, kako se pretpostavljalo, izvirali ne samo Eufrat i Tigar, nego i Nil
(tako je mislio i Aleksandar Veliki) i Oront.
Нема коментара:
Постави коментар