четвртак, 30. март 2017.

Protoanđeli u učenjima Zaratrustre




Yazata

Potčinjeni Amesha Spenta arhanđelima su Yazata ili Yazads (bukvalno „vredni obožavanja“ ili „božanski“), od kojih ni jedna nije posebno pomenuta u Zaratustrinim Gatama, ali koje su sve postojale kao božanska bića ili koncepti u prezoroastrianskim religijama i mitologijama i koja su ponovo uvedena kao anđeli u mlađim tekstovima Aveste. Zajednički naziv Yazata sam prethodi Zaratustri, gde je bio sve-obuhvatni izraz koji je primenjivan na neočekivano (prema tome božansko). Mnoge od pojedinačnih Yazata se jasno povezuju sa prezoroastrianskim figurama i konceptima, nekima od njih je lako prepoznati pre-indo-iranska porekla, dok se za  druge veruje da su bili koncepti ili simboli u mitologijama persijskog Herojskog Doba. Iako sam izraz Yazata prethodi zoroasterianizmu, ono što je novo bila je hijerarhija kroz koju su ove figure nanovo predstavljene. Nekoliko Yazads, kao što je Farvadin, igra značajnu ulogu u zoroastrianskoj filozofiji, dok većina ne. Ponovno uvođenje Yazata bio je verovatni odgovor na potrebe da se zoroastrianizam učini prihvatljivim pripadnicima starih religija.

Hamkar-i

23 Yazate su namenjene da pomažu Amesha Spenta, a u ovoj ulozi se zovu Hamkar (bukvalno saradnici). U zoroasterianskom kalendaru svaki Hamkar ima svoj mesec ili dan u mesecu posvećen njemu. Dea-pa (bukvalno „stvoritelj..“) Hamkar-a se može smatrati manifestacijom Ahura Mazde, stvoritelja svega.

Yazad
Značenje
Područje delovanja
Barzo
Uzvišena stanja
Kreativnost i inspiracija
Daham (Dahma Afriti,
Dahman Afrin)

Pamet

Blagoslov
Erman (Airyaman)
Prijatelj, drug
Ozdravljenje
Hom (Haoma)
Eliksir
Zdravlje i besmrtnost

Burz

          Burz je ime koje se u srednjoj presiji koristilo za označavanje Indo Iranskog božanstva vode. Burz je takođe poznat u tekstovima iz Aveste i kao   Ahura Berezant u Vedskim tekstovima pisanim na sanskritu i kao  Apam Napat. U Zoroastrijanizmu Burz je  Yazad ili kako to naglašava Avesta:  Yazata. Neki verski učitelji nagoveštavaju mogućnost da je Iranski Apam Napat u sebe inkorrporirao mnoge osobine ekvivalentne Varuni iz rane Persiske mitologije. Kasnija Persiska mitologija povezuje Apam Napat sa nekim vojnim aspektima, kao što je gušenje pobuna i držanje u pokornosti.
Erman-a ne treba pomešati (zameniti) sa Ahriman (Angra Mainyu u Avestan), značenjem obmanjivač.  

Ahura

Ahura je avestanskim jezikom označena klasa božanstava usvojena od zaratustre od preistorijskoih pre-indo-iranskih religija. Pojam je verovatno inherentan za persijsku mitologiju gde Ahura ima isto isto značenje kao i u zoroasterianizmu.
Etimologija i definicija
Termin Ahura je srodan Vedskom Asura, obeležje koje nastavlja da se koristi i u današnjoj religiji Veda. Oba termina mogu čak imati ranije pre-indo-evropske korene kao što nagoveštavaju sličnosti sa starim germanskim Aesir. Vedske Asure se povezuju sa demonskim ili zlim osobinama, ali u Rigvedi Asure mogu i dalje biti shvaćene kao klasa božanstava bez tako negativnih konotacija, sa poštovanim članovima kao što su Varuna ili Mitra. U zoroastrianizmu gde je bitka između dobra i zla odlučujuća karakteristika religije Ashure su Sveti Dobronamerni a deve su Svete Zlonamerne. Proces kojim ovim termini dobijaju drugačije značenje ostaje nejasan, ali upotreba Ashura za opisivanje „dobrih božanstava“ i deva za opisivanje „loših božanstava“ je bila čvrsto utemeljena, do vremena nastanka Gata, najstarijih i najsvetijih tekstova Avesta (verovatni savremenici Bramanskog (Brahmana) perioda vedskog Sanskrita). U najstarijim vedskim tekstovima Asura je korištena da označi stare bogove predsedavajuće nad moralnim i socijalnim prvobitnog univerzuma, dok su deve „mladi bogovi“ koje predsedavaju nad prirodom i okruženjem (RigVeda 10.124.3). U vedskom  razlogu stvaranja, neki od ovih „starijih bogova“ prelaze iznad „mladih bogova“, time spajajući rangove deva, a preostale Asure bile su prognane u donji svet. Dok je ova razlika između asura i asura koje su postale, deve očuvana u tekstovima RigVede, u kasnijim tekstovima, Asura je prosto epitet koji kategoriše sve ne-deve, ili alternativno one koji se suprotnost devama. Prva Gatha,  poput svih Zaratrustrinih stihova reflektuje nomadsko društvo, prinošenje žrtava od strane vernika devama nebli li se obezbedila njihova naklonost odnosno zaštita prema stoci, dok ahure čine napore da je ubiju, zakolju i pojedu kao žrtvu. Za razliku od Vedskog rituala gde asure i deve nisu prikazane kako se međusobno bore u Zoroastrijanizmu deve se vide kao uništenje vernika. Sudeći prema sličnostima termina može se pretpostaviti da protivrečnosti koje postoje između ahuras/asuras i  daevas/devas vode poreklo iz protivrečnosti ranog Indo Iranskog društva. U stihovima koje se pripisuju Zaratrustri, deve nisu označene kao demoni (kakvim se kasnije prikazuju) već pre kao klasa “lažnih bogova” ili “pogrešnih bogova” čije će obožavanje odvesti vernika sa puta pravednosti. U ovim stihovima se ponegde može čak ustostaviti i paralela između deva i “pogrešnih, lažnih ljudi” koje možemo grubo opisati kao neprijatelje ili tuđince. U Gatama, koje su bile stvorene od Zaratustre, prorok pobuđuje svoje sledbenike da ukažu poštovanje samo Ahurama  da pruže otpor devama i drugima koji deluju „po komandi laži“. U Fravaraneh zoroasterski kredo sažet je u Yasna 12.1, pristalica objavljuje „Ja se predajem obožavanju Mazde, ja sledbenik učenja Zaratustre, odbacujem deve...“. Ovo uspešno definiše Ahuru definišući ono što Ahura nije. Najznačajnije  pre-indo-iranske Asure kako navodi RigVeda su agni (Atar u Avesti), soma (Haoma), mitra (Mithra) i vouruna.  Poslednji nema očigledan ekvivalent u zoroastrianizmu, ali Kuiper veruje da je vouruna inače bezimen „Otac Asura“ iz rigvede 10.124.3, koji možda u vezi sa mitra je „istorijski identičan“ sa Ahura Mazdom ili Varunom. Bojs (Boyce) se ne slaže i izjednačava vouruna sa mitološkim „unukom voda“ , Apam Napat, takođe poznat kao Ahura Berezant ili Burz Yazad. U Gatama, Zaratrustra  ne specificira  koja od božanstava (pored Ahura Mazde)  smatra Ahurama. Dok je Ahura Mazda „moćni Ahura“ (Yasna 33.11) Zaratrustra govori i o „premudrom među ostalim Ahurama“ (Yasna 30.9, 31.4) ali ga nikada  ne označava.
U kasnijim tekstovima iz Aveste, posebno u Yastama, tekstovi su posvećeni pojedinim božanstvima Zoroastrianske hierarhije, gde je Mitra imenovan kao jedan od Ahura. U Ahmenidskoj eri ikonografija, Mitra, Anahita i Bega (varuna po Bojsu) su zabelježeni kao Ahure.

Jazata (Yazata)

Yazata – je preinačena forma imenice koja u Avestima ima u nominativu promenljivu formu yazatom množina yazataŋho. Ove forme se odnose na Pra-Iranski yazatah u množini yazatahah. U Srednjoj Persiji termin postaje yazad ili yazd, množina yazdan. Yazata – je originalno pridev izveden iz usmenog korena yaz- „obožavati, ceniti, poštovati“. Iz istog korena potiče Avestinska yasna „obožavanje, žrtvovanje, molitva“. Yazata je prema tome „biti vredan obožavanja“ ili „sveto biće“. Slični termini u drugim jezicima su u Sanskritu yajati „on obožava, on žrtvuje“, yajata- „vredan obožavanja, sveti“, yajna „žrtvovanje“.  
Mnogi od Yazata datiraju pre Zoroastrianizma gde su oni bili božanski koncept i gde su Yazate bile sinonim za neobjašnjivo ili mistično. Mnogi od karaktera imaju ekvivalente u Vedama. Yazate koje su bile obožavane u Indo-Iranskim religijama kao božanstva bile su podeljene duž linije između bića u persiji označenih kao divovi ili ahuras sa bićima koja su kasnije postala kompatibilna sa asuras u Vedama. Doktrinarne modifikacije koje je izveo Zaratustra zadržale su brojnost ovih bića ali su ih reorganizovale u Svetim Pismima u striktnu i kompleksnu hijerarhiju pod nadmoći stvoritelja Ahura Mazde.
Prateći Zaratustrino učenje Yazata su redukovani na poziciju anđela. U njihovoj novoj ulozi oni prevashodno služe kao pomagači i saradnici (hamkars) Amesha Spenta (velikodušan besmrtni) božanske svetlosti Ahura Mazde personifikovani kao arhanđeli u zoroastrianizmu. Yazate su zadržale važnu ulogu i u kulturi zoroastrianizma i persijskoj mitologiji. Mnogi od Yazata imaju himne Yašts posvećene njima (vidi Aveste), a te Yašts su se pretvorile u bitan izvor inspiracije Ferdovsi-ma, koji su ih ugradili u mnoge svoje šanamske (Shahnameh) epove. Imena mnogih dana i meseva bila su posvećena ovim božanstvima, a ova tradicija je nastavila da postoji i u današnjem zoroastrijanizmu (zoroastrianistički kalendar) i u zvaničnom nacionalnom kalendaru Irana. Najpoznatiji od Yazata je Mitra (Mithra) figura koja prethodi zoroastrianizmu, ali kao Dae-pa-Meher, je jedan od tri hamkars-a Ašura Mazde.

Amesha Spenta

Amesha Spenta je izraz Avesta jezika za klasu božanstava/božanskih koncepata u zoroastrianizmu, i bukvalno znači „Blaženi Besmrtni“ . Kasne srednje persijske varijacije izraza uključuju Ameshaspand i osobit zoroastriski Mahraspand i Amahraspand. Iako se izraz ne pojavljuje u Gatama, najsvetiji tekstovi zoroastrianizma i tradicionalno smatrani da su napisani od samog Zaratustre, reč Spenta se pojavljuje, a znači „unapređujući, jačajući, blaženi, sveti“ (Bojs (Boyce), 1996). Bojs kreće ka sugestiji da izraz Amesha Spenta je zapravo „verovatno skovan od samog Zaratustre“ (Bojs, 2002). U ne specifičnoj upotrebi, izraz Amesha Spenta naznačava sva božanstva koja su unapređivala i jačala stvaranje i sva koja su blažena i sveta. Ne uključuje samo ahure (izraz koji je u Gatama takođe korišten u množini ali uključuje samo Ahura Mazdu po imenu), već i sva ostala božanstva na koja je aludirano u Gatama. U ovom ne-posebno smislu izraza, Amesha Spenta može stoga biti smatran ekvivalentom izraza Yazata. Ovo značenje je posebno prisutno u tekstovima post-Sasanidske ere, ali postoje i slučajevi u Avesta gde su korišteni na ovaj način.  U Yasna 1.2 na primre, Yazata Atar je proglašen za „najaktivnijeg Amesha Spenta“. Čak i u modernom zoroastrianizmu, izraz je često korišćen u odnosu ka 33 božanstva koja imaju kalendarska posvećenja ili imaju Yasht posvećen njima. Ovo opšte, ne-posebno, značenje izraza Amesha Spenta takođe ima ekvivalent u vedskom Sanskritu Vishva Amrtas, koji je zajednički izraz za sva natprirodna bića (bukvalno „svi besmtrni“), pa tako uključuje i deve i asure (ashure u Avesta). U Zaratustrino vreme, izraz deve (daevas) bio je povezan sa „pogrešnim“ božanstvima, ostavljajući samo „prava“ božanstva vrednim odanosti (vere).

Нема коментара:

Постави коментар