Zaratustra (grčki Zoroaster) je legendarni
religiozni učitelj iz Baktrie, osnivač Zoroastrijanizma. Jedva nešto da je
poznato o Zaratustrinom životu. Na primer, nije sigurno kada je živeo. Antički
Grci su spekulisali da je živeo šest hiljada godina pre filozofa Platona a
nekoliko učenika se raspravljaju oko datuma na početku šestog veka p.n.e.
Moderni učenici veruju da je Zaratustra autor Gatas-a (deo svete knjige
Zaratustrizma, Avesta-a), koji su oni na datirali – na jezičkom polju – na
četrnaesti ili trinaesti vek p.n.e.
Nejasno je gde je Zaratustra rođen i gde je proveo
prvu polovinu svog života. Svako pleme koje se preobratilo u Zoroastrijanizam
izmišljali su legende o njegovom životu, i skoro svi oni su tvrdili da je
prorok bio 'jedan od njih'. Ne jezičkom polju, možemo da diskutujemo da je
autor Gata-a pripadao plemenu koje je živelo u isočnom delu Irana, u
Avganistanu ili Turkmenistanu. Ov se uredno poklapa sa predanjem koje povezuje
Zaratustru sa antičkom zemljom po imenu Baktria i čempresom na Kašmaru (ispod),
ali jedva dokazuje Zaratustrino Baktriansko poreklo.
Gata-a nisu od velike pomoći takođe. Ove himne
sadrže neke lične informacije, ali su teško podaci od kojih se biografija
sastoji. Denkard, kasni Avestski tekst, sadrži pregled starije biografije.
Sadrži mnoge legende a pouzdanost se ne čini velikom. Sledeća rekonstrukcija
Zaratustrinog života, stoga, ne sme se uzeti za veoma istinitu. Zaratustra je
bio rođen u Baktrii (ili Arii) kao sin ne baš moćnog plemića po imenu Parušaspa
i žene po imenu Dugdova. Zaratustra je bio treći od četiri brata. Postao je
sveštenik i čini se da je pokazivao izuzetnu brigu za ljude i životinje.
Porodica je često nazivana Spitama, što je samo titula poštovanja i znači
'najdobrotvorniji', ali je kasnije preuzeta kao porodično ime.
Zaratustrin život se promenio kada mu je bog
Ahuramazda podario viziju. Duh po imenu Dobra Namera se pojavio i naredio
Zaratustri da protivureči krvavim žrtvovanjima tradicionalnog Iranskog kulta i
da pruži pomoć siromašnima. O jednoj od ove dve Zaratustra kaže:
Tebe pojmim kao svetog, O Ahuramazda, kada se tvoja Dobra Namera pojavio preda
mnom i pitao Me: 'Ko si ti? I čija je tvoja pokornost?'
Tada sam ja odgovorio: 'Zaratustra sam ja;
lažnim vernicima otvorenih
neprijatelja,
ali i pravednicima moćne pomoći i radosti.Tebe pojmim kao svetog,
O Ahuramazda, kada se tvoja Dobra Namera
pojavio meni. Teškim mi se učinilo, da širim veru međ ljudima,
da činim ono što Ti reče da je
najbolje'.
Zaratustra je počeo da propoveda da postoji vrhovni
bog, 'mudri gospod' Ahuramazda, koji je stvorio svet, ljudski rod i sve dobre
stvari na njemu svojim svetim duhom, Spenta Mainyu. Ostatak univerzuma stvorili
su šest drugih duhova, AmeshaSpentas ('sveti besmrtni'). Međutim, red ovih
sedmostrukih bića bio je ugrožen od Laži; dobri i zli duhovi su se borili i
ljudski rod je morao da o podrži dobre duhove u cilju ubrzanja neizbežne pobede
dobra. Naročit aspekt Zaratustrinog učenja je da koristi posebne reči da opiše
demone: njihova imena su neverovatno slična rečima iz indijske Rigvede. Sada je
sasvim izvesno da se jezik Rigvede govorio u istočnom Iranu u nekom periodu
istorije drugog milenijuma p.n.e.. Možemo pretpostaviti da je Zaratustra
protivurečio starijoj religiji, koja je bujala u Pandžabu. Bila je dužnost
vernika da podrže (pristanu uz) Ahuramazdu, što je bilo moguće izbegavajući
laži, pomaganjem siromašnih, sa nekoliko vrsta žrtvovanja, kultom vatre itd.
Zaratustra je upozorio ljude da treba da postoji Poslednja Sud gde bi
prijatelji Laži bivali osuđivani na Pakao a pobožnima bivao odobren ulazak u
Raj. Ovo novo učenje izazvalo je nesporazum između Zaratustre i sveštenika boga
Mitre.
Neprijatelj se uvek borio
protiv mene ...on je najmoćniji...
O Ahuramazda, pomozi mi,
postigni za mene sa tvojim
Dobrim Mislima njegov
poraz.
[Yasna 39]
Tamo su se, čini se, dešavale neke bitke, a
Zaratustra je bio primoran napusti svoju zemlju. Čak nmži njegova porodica nije
želela da mu pomogne.
Kojoj zemlji da se okrenem? Kuda da krenem?
Rođaci i prijatelji su me
napustili;
niko se nije našao, pomirenje da mi da;
još umanji krivo-verne vođe
zemlje.
Ovo znam, Ahuramazda, zašto sam nemoćan:
jer moja stada su smanjena i
mojih
sledbenika je nekoliko. Zato
ja molim tebe: Gospode, pazi na njih
[Yasna 46.1-2]
Konačno, Zaratustra postiže azil od kralja po imenu
Histaspes; on je možda vladao Horasmijom ili Arijom. Na ovom terenu, prorok
diskutuje sa sveštenikom Mitre; na zvaničnom okupljanju, oni su diskutovali o
33 pitanja a Zaratustrino mišljenje je preovladalo. Sudeći po legendi, čempres
na Kašmaru (u severnom Iranu) pamti ovaj događaj (ili drugi važan događaj). Denkard
govori više o ovom događaju. Mnogi plemići su sledili primer Histaspesa u
preobraćanju u Zaratustrinu novu religiju. Od sada, Zaratustra je živeo na
terenu Histaspesa, dok nije ubijen u sedamdeset-sedmoj godini života pri upadu
nomada. Neki njegovu smrt lociraju u Bactri u Avganistanu. Zaratustrino učenje
je veoma dualistično. Vernik mora da napravi izbor između dobra i zla.
Zoroastrianizam je bio jedna od prvih religija na svetu koja pravi etičke
zahteve vernika. Zaratustra nije bio izumitelj monoteizma, iako nekoliko
evropskih teologa tvrde to.
Zaratrustrin rad ostao je očuvan u mnogim knjigama.
Neke od njih mu se pripisuju kao autoru dok se u drugima pojavljuje kao
književni lik. U ovim delima Zaratrustra govori o: ljudskom ponašanjanju i
dobrom mišljenjenju, prikazuje Ahura Mazdu, a postoje i Gate za koje se
protpostavlja da ih je napisao sam prorok.
Нема коментара:
Постави коментар