U istoriji religioznih koncepata a posebno religioznih
entiteta i pojmova, revolucija nastaje u Persiji uoči 600. godine pre nove ere
sa učenjem proroka Zaratustre, koji postavlja temelje prve u celini dualističke
religije. Zaratustrino otkriće bilo je da zlo niukoliko nije manifestacija
božanskog, da zlo potiče iz potpuno odvojenog načela. Krećući se, dakle, od
monizma ka dualizmu, Zaratustra se kretao od politeizma ka monoteizmu. To drugo
kretanje nije bila neminovna posledica otkrića dualizma, jer je postavka o
panteonu dobrih božanstava koja potiču iz jednog i o panteonu rđavih bogova
koji potiču iz drugog načela i moguća i prihvatljiva, pa su kasnije i
Zaratustrini sledbenici usvojili ovo shvatanje. Ali, iako je Zaratustra bio
neosporni zagovornik monolatrije (obožavanja jednog od više bogova), iako je
po njemu Mazda bio jedini bog dostojan obožavanja, njegov monoteizam je, čini
se, bio poljuljan. Uostalom, postavka da je monoteizam srodan izmenjenom
obliku dualizma u koje je duhovni vođa zla podređen duhu dobra jeste i postavka
hrišćanske tradicije. Pa ipak, Zaratustrin duh zla, ma koliko da je podređen
duhu dobra, ima mnoga božja svojstva. Ali, koliko je neizvesno da li je
Zaratustra bio monoteist, toliko je izvesno da je bio dualist. Religijski
dualizam potvrđuje postojanje dva načela što, međutim, ne znači da oba moraju
biti božanska ili podjednako božanska ili jednaka u bilo čemu, kao što ne
moraju biti (iako obično jesu) suprotna jedno drugome. Ta dva načela moraju biti
potpuno nezavisna i različitog (ili neodređenog) porekla. I tako, sve što
postoji nije stvoreno iz jednog načela (onog koje smo uobičajili da nazivamo
Bogom). Neke stvari potiču iz drugog načela. Svako je od dva načela apsolutno
po sebi, ali nijedno nema apsolutnu ili svemoguću moć.Spektar dualističkih
religija ide od ekstremnog i apsolutnog zaratustrizma (ili zoroastrizma), koji
kroz jeres zvanu zervanizam postaje sve naglašeniji, papreko gnosticizma i
manihejizma, do hriščanstva, judaizma i Islama, gde dualizam gotovo prestaje da
postoji. Ma koliko da se sve te religije razlikuju jedna od druge, jednako su
udaljene od monizma. U svima je Bog nezavisan, močan i dobar, ali je do
izvesnog stepena njegova moč ograničena drugim načelom, silom ili prazninom.
Dualizam zaratustrizma ili manihejizma je očigledan; dualizam judaizma ili
hriščanstva mnogo je skriveniji, ali on postoji, postoji bar u onom velikom
delu koji je pod persijskim uticajem. Hriščanski i persijski dualizam razlikuju
se u suštinskom smislu, jer je u drugome reč o podeli na dva duhovna načela, od
kojih je jedno dobro a drugo zlo; hriščanstvo je od Grka pozajmilo ideju da je
duh po sebi dobar ako se suprotstavlja materiji koja je zlo. Ali dualizam sa
kojim nas upoznaje Zaratustra bio je revolucionaran korak u razvoju Đavola,
jer je prvi put postavio apsolutno načelo zla, čije je otelotvorenje Angra
Mainvu ili Ariman i prvi jasno određen Đavo.
Dualizam lišava Božje jedinstvo dela moći da bi sačuvao
njegovu savršenu dobrotu. Zaratustrino učenje je iz osnova nova teodiceja, o
kojoj je i danas moguće raspravljati. Na pitanje da li bi dualizam trebalo
pretpostaviti monizmu, moguča su dva odgovora, dva gledišta. Ukoliko se, na
jednoj strani, razbije Božje jedinstvo, a sledstveno tome i jedinstvo kosmosa i
psihe, utoliko je prirodi i psihi teže da se slože same sa sobom. Upornim
isticanjem borbe dva međusobno suprotstavljena načela koja ratuju za svest i
objavljivanjem rata načelu zla, dualizam podstiče nesvesno potiskivanje a ne
zdravo prihvatanje i svesno suzbijanje nasilja. A to ubrzava rast senke u
čovekovoj psihi, omogućava projektovanje neprijateljskih osećanja na druge i
podstiče njegovo sve izrazitije destruktivno ponašanje. Dualizam može
iskrsnuti iz paranoidno šizofreničnog doživljaja sveta koji je podeljen na
dobre momke (ili dobre duhove) i na rđave momke (ili zle duhove), ali, na
drugoj strani, donosi i izvesne prednosti. Hrišćanstvu je oduvek bilo teško da
Božju dobrotu pomiri sa njegovom svemogučnošću; zaratustrizam Božju apsolutnu
dobrotu zadržava tako što žrtvuje njegovu svemogućnost. Pored toga, dualizam
nudi, čini se, objašnjenje sveta kako ga i mi opažamo, sveta u kome je
preplitanje impulsa prema dobru i impulsa prema zlu teško objašnjivo. Mnogo
štošta bilo bi razumljivije da postoji sila koja nas vuče ka zlu, kao i sila
koja nas priziva ka dobru. Najzad, ima i onih koji tvrde da je ideja što je
propovedaju monističke religije, ideja o transcedentnom dobru i transcedent-nom
zlu, pogrešna i nemoralna. Zla su u ovom svetu tako brojna, tako velika i tako
bolno neposredna da ne traže mistična objašnjenja, nego spremnost da se borimo
protiv njih. Ali, da li je dualistička teodiceja stvarno rešenje problema? Na
ovo pitanje nije lako odgovoriti. Neki dualisti (pobornici zervanizma) tvrdili
su da dva načela potiču iz jednog ur-načela, koje je i samo nesavršeno. Ali
kako ur-načelo, tako apsolutno kako već po definiciji i mora biti, može biti
nesavršeno? Pravoverni sledbenici Zaratustre isticali su da su dva načela
potpuno nezavisna jedno od drugog, ali da se sreću i sukobljavaju i da dobro
načelo neminovno preovlađuje nad onim zlim. Ali ako je toliko sigurno da će
dobar duh nadjačati onoga zlog, zbog čega je potrebno kretanje vremena? Ako u
bezvremenosti moć jednog duha želi uništenje onoga drugog, i ako je za to
uništenje sposoban, zašto protivnika ne pobedi u večnom, bezvremenskom
trenutku? I zašto, na kraju krajeva, uopšte dozvoljava da se on pomoli? U
svakom slučaju, dualizam uporno podvlači postojanje apsolutnog i osnovnog zla.
Pored toga što delimično odgovara i našem opažanju sveta, ta ideja prvi put
ocrtava i figuru koja se veoma lako prepoznaje kao dijabolična.
Iranci, Indoevropljani, bili su nomadski narod kada su
sredinom drugog milenijuma pre nove ere naselili Iran, gde su postepeno me-njali
način života i na kraju se potpuno posvetili zemljoradnji. Borba između tromih
starosedelaca i stepskih ratnika besnela je i u vreme Zaratustre, pa je i
njegov pokrovitelj, kralj Vištaspa, često ratovao sa nomadima. Po nekim
pretpostavkama, ta borba bila je i pozadina Zaratustrinog dualizma; značaj što
ga vo ima u gatarna ili 'pesmama' i prorokova napomena u tim istim gatama da su
nomadska plemena narod laži (Druj), ukazuju na Zaratustrino učešće u borbama
na kraljevoj strani. Svi istorijski izvori o drevnom Iranu nepotpuni su i
nedovoljno provereni, jer su bar tri četvrtine knjiga Aveste izgubljene. Zbog
tako malog broja izvornih podataka došlo je do velikih razlika u shvatanjima
onih koji se bave istorijom Irana, pa su i sledeći redovi zasnovani isključivo
na onom shvatanju koje nam se činilo kao naj-tačnije od postojećih. Iranska
religija pre Zaratustre bila je slična indijskoj vedskoj religiji. Prvobitnim
panteonom upravljao je bog neba Dijaoš (sanskritsko ime Dijaus, grčko ime
Zevs), koji se zvao i Mazda. I Mazda i Mitra bili su nebeski bogovi. Sukob je
potekao između Druj, laži, i Aše ili Ašarite, istine i reda (ma'at). Aša-rita
se može uporediti sa vedskim rita pravi
red a Rgvede nagoveštava, ali ne raspreda, sukob između rita i laži (an-rita). Borba
istine i laži je i jedan od osnovnih izvora Zaratustrinog dualizma: prorok je
gospodara zla po imenu Angra Manyu doživljavao kao otelotvore-nje laži. Za
pristalice Zaratustrinog učenja (kao i za Egipčane), suš-tastvo zla je laž, a
taj stav poštuju i neki savremeni teolozi. C. S. Luis kaže da je laž jedan od
najstrašnijih grehova zato što skrnavi strukturu samog značenja i što kosmos
čini nečitljivim i nevoljenim. Martin Buber napominje da je laž moguća “tek
pošto čovek pojmi biče istine... U laži, duh izdaje samoga sebe”. Mazdaisti su,
kasnije, verovali da je Druj, iako demon ženskog roda, na čelu skupa zlih
duhova. Zaratustrin dualizam zasnovan je i na sukobu ahura i deva. U Indiji,
starije bogove, asure, pobeđujude^e koji supostali 'bogovi i koji svoje
davnašnje neprijatelje asure svode na demone. U Iranu su, međutim, ahure pobedili
deve, a sam Zaratustra je, kako izgleda, bio delimično zaslužan za njihovu
pobedu.
Zaratustra je možda prvi teolog, prvi pojedinac koji je
izgradio racionalan sistem religije. Nije sigurno da je pripadao svešteničkoj
kasti, ali je izvesno da je sebe smatrao prorokom, čovekom koga je sam Bog
nadahnuo da se suprotstavi postavkama religije u kojoj je odrastao i u kojoj je
vaspitan. I njegove ideje su, kao i ideje drugih velikih vođa, pretrpele velike
izmene, pa je neophodno da doktrinu samog Zaratustre razlikujemo od
zaratustrizma, zoroastrizma, ili mazdaizma, religije njegovih sledbenika. U
zaratustrizmu (ili zoroastrizmu, kako glasi zapadna varijanta ovog izraza)
postoje bar četiri osnovna toka:
Učenje samog Zaratustre.
Učenje mazdaizma.
Učenje zervanizma, jeretičkog ogranka mazdaizma,
Učenje Maga, koje se postepeno sve više razlikovalo od onoga
pravovernog i koje je na kraju doprinelo stvaranju mitraizma u helenističkom
razdoblju. Zaratustra je u proterivanju deva u redove demona odigrao značajnu
ulogu več samim tim što je jednog od ahura, Ahura Mazdu, uzdigao na položaj
jednog Boga, pa su, logično, i deve morali bitisvrstani u Božje neprijatelje.
Objašnjenje što ga je dao Zaratustra bilo je da su deve postali zli po
sopstvenoj volji i po svom izboru: “Od dva duha, ni lažni bogovi (deve) ne
izabraše Pravog, nego za-bludeše i izabraše Najgoreg.” Kasnije će, u
mazdaističkom učenju, Ariman biti unapređen u tvorca i vodu deva.
U Zaratustrinoj teologiji, bogovi
više nisu vidovi Jednog, kao što su to bili u Indiji i Egiptu. Jedan vlada sam
i dovoljan je sebi. Drugi bogovi, koji su se od Jednog odvojili i samim tim
izgubili sva božanska svojstva, postoje i dalje, ali postaju duhovi niže
vrste. Ako je po našem shvatanju njihova priroda dobra u suštini, oni postaju
ono što nazivamo anđelima; a ako je po našem shvatanju njihova priroda zla,
postaju ono što nazivamo demonima. Anđeli i demoni su, dakle, negde na sredini
između politeističkog monizma i krajnjeg monoteizma, koji poriče postojanje
više od jednog boga. Zaratustra je govorio da su “deve” zli dusi i da se čovek
mora suprotstaviti njihovom uticaju. On sam, međutim, nije do kraja imao
uspeha u borbi protiv tih bića, jer su ona sačuvala svoje obožavaoce koji i
dalje smatraju da su njihovi idoli dobrostivi i milosrdni. Posle Zaratustrine
smrti, njegovo učenje menjaju Magi, pripadnici stare, nasleđene svešteničke
kaste, koji su ponovnim uvođenjem velikog dela stare religije razvodnili
prorokov monoteizam. Ostalo je potpuno nejasno šta se punih pet vekova posle
pobede Aleksandra Velikog, 330. godine pre nove ere, događalo sa
zaratustrizmom, ali je dobro poznato da to učenje u prvi plan ponovo izbija
osnivanjem Sasanidskog carstva 226. godine, kada počinje i drugo veliko
razdoblje ove religije. Složena i uglavnom prilično nejasna teologija
sasanidskog perioda sadržana je prevashodno u knjigama na pehlevi jeziku (od
trećeg do osmog veka nove ere), od kojih su najvažnije Bundehis i Denkart. U
sasanidskom razdoblju javljaju se mnoge jeresi, kao što su zervanizam,
manihejizam i mez-dakizam; sasanidski carevi i njihovi sveštenici su te jeresi
gušili smrtnim kaznama, jer je u sasanidskoj državi zakonom odobren kult bio
mazdaizam.
Zaratustra je tvrdio da postoje dva
duhovna načela. Jedno je Ahura Mazda, Bog, gospodar svetlosti i dobrote. Drugo
je Angra Mainvu ('Duh koji muči ili uništava), gospodar tame i zla. Ahura Mazda
je po svojoj slobodnoj volji izabrao dobro, a Angra Mainvu po svojoj slobodnoj
volji zlo, pa su se tako duhovi-blizanci još u samom početku izjasnili o svojoj
prirodi, i dobroj i zloj. “U misli i reči i na delu... Od ta dva duha, onaj zao
se opredelio za najgore stvari, dok se Najsvetiji Duh, u postojanom ruhu
nebesa, privoleo Pravednosti.” Ta dva duha su, dakle, suprotnosti, ali su
istovremeno i blizanci, podudaranje suprotnosti. Razlika između Zaratustrinog
dubleta i dubleta Egipćana leži u shvatanju da oni nisu suprotnosti, odnosno
vidovi Jednog bića nego odvojena, nezavisna načela. Ili, gotovo nezavisna
načela. Zaratustrina misao je ambivalentnija prenosna, možda. Gate, koje smo pomenuli,
pozivaju se na biće što se zove Najsvetiji Duh. One, čini se, govore o Jednom
Bogu, Ahura Mazdi, koji rađa blizance, od kojih je Angra Mainvu zao duh, a
Spenta Mainvu sveti duh. Taj pojam je podudaranje suprotnosti koje se
razrešavaju u Jednom, premda su se promene javile posle Zaratustrine smrti.
Tek tada je Spenta Mainvu poistovećen sa Ahura Mazdom i sin, dakle, izjednačen
sa ocem, iz čega proishodi da je i sam Ahura Mazda brat blizanac Angra Mainvu.
Ideja, po kojoj se očinstvo Ahura Mazde zamagljuje i na kraju gubi, ocrtava dva
u potpunosti nezavisna načela, a to je apsolutni dualizam. Međutim, prvobitno
Zaratustrino gledište da su dobar i zao duh delovi božanske prirode oživeli su
u raznim oblicima zervanit-ski jeretici. Ukratko, Zaratustrin stav je negde na
pola puta između monizma i dualizma; mazdaizam se odlučno kretao ka dualizmu, a
zervanizam se delimično vraćao monoizmu. U sva tri učenja, zao duh
suprotstavlja se onom dobrom, ali je njihov sukob najjasnije odražen u
pravovernom mazdaizmu.
Pravoverni mazdaistički stav
najpotpunije je iskazan u jednoj od knjiga na pehlevi jeziku, u knjizi koja se
zove Veći Bundahišn. U prapočetku, bila su dva duha: Ormazd (kasnija verzija
Ahura Mazde) i Ariman (kasnija verzija Angra Mainvu), a ta dva duha razdvajala
je praznina. Ormazd je oličenje dobra, svetlosti; on je vremenski neograničen
(on je večan), ali ga zato ograničava prostor i to putem praznine i Arimana
koji je na drugoj strani te praznine. Iako zna da će se samo kroz pobedu nad
Arimanom moći osloboditi okvira koji ga sputavaju u prostoru i postati
beskonačan i večan, dobri Ormazd ne kreće u rat protiv Arimana. Ariman je mračan
i zao. U prostoru je ograničen prazninom i Ormazdom koji je s one strane te
praznine, a u vremenu ograničen izvesnošću o svojoj neminovnoj propasti do koje
će ga dovesti taj opasni neprijatelj. Na neizvesnost njegovog postojanja
ukazuju neki tekstovi koji o njemu govore kao o nebiću: Ariman “nije”, ili
“Ariman nikada nije bio i nikada neće ni biti”, ili “Ariman je bio i jeste, ali
neće biti”. Arimanovo nebiće označava njegovu ne-or-mazdnost, budući da je
Ormazd poistovećen sa apsolutnim bićem. Nema, dakle, nikakve sumnje da Ariman
postoji i da nanosi silne štete Ormazdu i njegovom stvaranju, ali je Arimanovo
biće uslovljeno a ne apsolutno. Ova dvosmislena ideja o postojanju zla bila je
od uticaja na hrišćanstvo i u njemu postala jedno od klasičnih pitanja
teologije, pitanje koje i dan-danas izaziva niz nesporazuma. Ariman je i
suštastvo destrukcije, pa je, znači, u samom središtu naše definicije zla. On
je “Uništitelj... proklet i razoran Duh, oličenje zloće i smrti, lažov i
varalica.” U toj teologiji, Ormazd i Ariman su dobro i zlo po sopstvenom
izboru, ali su po svojoj prirodi ontološki vezani zauvek. Bog se oslobodio
svih ljaga zla: on sam po sebi nije zlo, on zlo ne stvara i voljno ga ne
dozvoljava, Bog protiv zla ratuje neprekidno. Jedan od Ormazdovih prvih činova
je da ograniči vreme, da ga iz beskonačnog izvuče tako što će beskonačnom
postaviti granice, jer zna da se jedino u vremenu može boriti protiv Arimana i
da ga samo na taj način može uništiti. Vreme što ga stvara traje dvanaest
hiljada godina (broj je po svoj prilici proistekao iz Zodijaka).
U početku, Ormazd zna da Ariman
postoji, dok Ariman u svome mračnom neznanju s one strane praznine ne zna za
Ormazda. Ali kako u toku prve tri hiljade godina nazire kroz prazninu tačku
svetlosti, on tu svetlost počinje da priželjkuje, da za njom čezne i žudi, da
bi na kraju čvrsto odlučio da je i poseduje. Sada Ormazd stvara dobre, a Ariman
rđave stvari, kao što su škorpije i krastave žabe. Iz zavisti i požude, Ariman
Ormazdovo delo napada oružjem tame, sladostrašća i nereda. Iako zna da
neprijatelj mora biti uništen, Ormazd u svojoj silnoj dobroti pokušava da taj
boj predupredi. U duhu ljubavi i milosrđa nudi Arimanu mir, pod uslovom da ovaj
pristane da veliča stvaranje dobra. Ograničen zlom prirodom i uveren da je
predlog znak slabosti protivnika, Ariman ponudu odbija. A kada mu Ormazd pokaže
kakva ga neumitna sudbina čeka, Ariman, užasnut otkrićem o propasti, pada u najdublju
tamu gde, bez svesti, leži tri hiljade godina. Posle tog razdoblja oživljava i
Ormazda uvlači u rat koji se izjednačenim snagama vodi tri hiljade godina.
Poslednje tri hiljade godina završavaju se uništenjem zla.
U sasanidskom razdoblju, poklonici
zervanizma vratili su se onom prelaznom shvatanju koje je bilo mnogo doslednije
od stava što su ga zauzeli Zaratustra i njegovi učenici, bez obzira što su ga
izražavali na različite načine. Za poklonike zervanizma postoji jedno ur-načelo
— Zurvan, beskonačno vreme. Zurvan je Jedan, Zurvan je Sve, on je podudaranje
suprotnosti koje u sebi sadrži i dobro i zlo, žensko i muško, svetlost i tamu,
blagostanje i bedu, red i nered. Zurvan
je večan, i živi sam. Ali, Zurvan želi sina. On hiljadu godina prinosi žrtve
(što očigledno znači da se 'koristi svojim stvaralačkim moćima), ali kako su svi
njegovi napori bezuspešni, počinje da sumnja u smisao te žrtve. Na kraju
hiljadu godina, njegova žena (a ona je u stvari ženska polovina njegove
dvopolne prirode) rađa ne jednoga nego dva sina, od kojih je jedan proizvod
ljubavi i želje, a drugi posledica trenutka duboke sumnje. A kako je sumnja
neka vrsta greha božanstva, sva čast i poštovanje koji su ukazivani Zurvanu
prelaze sada na njegovog tako željenog sina. Sin Zurvanove želje je Ormazd,
topao i vlažan, bog dobrote, svetlosti i života. Sin njegove sumnje je Ariman,
hladan i suv, gospodar tame i zla. Otac Arimanu odbija sve, jer je vladavinu
nad svetom namenio drugom, voljenom sinu. Ali iz utrobe prvi iskače Ariman i
odmah traži vlast, na najveći užas oca koji uzvikuje: “Moj sin je svetlost i mirisnost,
a ti si oličenje mraka i smrada!” Činjenica je da ovim svetom gospodari Ariman,
ali gospodari privremeno, jer su njegovo uništenje i Ormazdova pobeda unapred
određeni. Reč je o još jednom paru dubleta Ormazd i Ariman su dve Zurvanove
polovine razdvojene činom rađanja. Između zaratustrovsko-zervanitskog shvatanja
i shvatanja ostalih pomenutih religija postoje, međutim, velike razlike.
Raščlanjenje pitanja blizanaca u prirodi Jednog nije konačno uspostavljanje
božanske (ili psihičke) celine, nego pre eliminisanje jednog od blizanaca putem
kosmičke bitke (psihičkog potiskivanja) i to rešenje je vrlo slično onome što
su ga kasnije prisvojili judaizam, hrišćanstvo i Islam. Đavo postaje, dakle,
jedna potpuno tuđa sila, ali se ne asimiluje nego se uništava. Mi ne trebamo da
spoznamo zlo u sebi, i da ga svesno savlađujemo; mi treba da poričemo da je zlo
u nama, da uporno tvrdimo kako ono leži negde izvan nas i da se tako izborimo
za savršenstvo koje ćemo dosegnuti kada odbijemo napade zla. Možda ova teodiceja
i ima neke zasluge, ali su sa psihološkog stanovištva teškoće sa kojima se
sukobljava očigledne. Pošto je Arimana zatočio u tami, Bog mišlju stvara
kosmos, a Zaratustra kaže da svetlost i tamu i sve vidljive i nevidljive stvari
stvara Ahura Mazda. Docnije, mazdaisti Ormazdu pripisuju samo stvaranje
svetlosti i dobrih stvari, a Arimanu stvaranje tame i svih rđavih stvari.
Ariman je možda i stvorio neke materijalne stvari, ali su njegovi napadi na
svet izvitoperili i ono što je u početku stvoreno kao dobro. U osnovi,
materijalni svet je dobar i stvaran (iako manje stvaran nego duh). Dualizam
mazdaizma i dualizam kasnijih mani-hejaca, koji materijalni svet
suprotstavljaju duhovnom svetu, a ni Ariman nije bog materije, pa ni 'gospodar
ovog sveta' kao u hriš-čanstvu.
Pored materijalnog sveta, Ahura Mazda je stvorio i šest amesh
spentas (napehlevi jeziku: amahraspands) koji su: Dobri Duh, Istina,
Pravičnost, Carstvo, Sveukupnost i Besmrtnost. Sa Spenta Mainyu ti duhovi
sačinjavaju savet sedmorice koji okružuju Ahura Mazdu, a on je negde na pola
puta između politeizma i monoteizma. Kako nije potpuno jasno da li jeamesb
spentas Ahura Mazda stvorio ili su oni potekli iz njega na neki drugi način,
treba ih posmatrati ili kao bogove ili kao anđele. Ormazd materijalnom svetu
udahnjuje život, to jest unosi u vaseljenu četiri manifestacije života:
vegetaciju, vatru, prvog bika i idealnog čoveka. Taj čovek, Gajomart, blistav
je, celovit i u svakom pogledu savršen mikrokosmos, pa je i Ormazd neobično
zadovoljan svojim delom. Ali zahvaljujuči bludnici Jeh, Ariman se budi iz sna
koji ga je tri hiljade godina držao zatočenog u najdubljoj tami i kreče u novi
napad na Ormazda i njegova dela. Tako počinje treće razdoblje dugo tri hiljade
godina, razdoblje u toku kojeg se rat u kosmosu vodi izjednačenim snagama. Iako
još poseduje ogromnu moć, Ariman u
očajanju razbija okove tame i baca se na nebo, razdire ga nadvoje i kroz rascep
uranja u atmosferu na putu ka zemlji. Na zemlju se sunovračuje svom silinom,
probija ogroman tunel i, pošto iskrsne na drugoj strani, ulazi u podzemne vode.
Pored toga što u kosmos prvi put uvodi nasilje i nered, prouzrokuje i pad
mraka: “I on usred bela dana pregazi vasceli svet, izgazi ga i uništi mračnim
koliko je mračna najmračnija noč.” A onda počne da stvara sve same gnusobe kao
što su škorpije, krastave žabe i guje otrovnice, i, stvarajuči ih, oslobodi sve
razorne sile, oluje, sušu, bolest i smrt. Potom stvara čitavu vojsku demona na
čelu sa sedam vođa čiji je zadatak da unište sedam amahra-spands. Pošto je sav
svoj bes i razornu silu usredsredio na dragulje Ormazdovog stvaralaštva, Ariman
uništava život ubija vatru, biljke,
prvog bika i savršenog čoveka Gajomarta. Ariman, dakle, trijumfuje: pošlo mu
je za rukom da sređen i milostiv kosmos pretvori u haotičnu i trulu ruševinu.
Duh razaranja je neobično zadovoljan svojim delom. Sada je Ariman spreman da se
vrati u najdublju tamu i da iz nje zlurado osmatra posledice svoje pobede. Ali
Ormazd stvara fraviše, duše onih koji tek treba da se rode. One po slobodnoj
volji pomažu Ormazdu u borbi protiv starog neprijatelja i sprečavaju Arimanov
izlazak iz kosmosa: zatvaraju ga u kosmos i vreme da bi Ormazd uz pomoč vremena
ponovo izgradio porušen svet i porazio silu koja ga je razorila. Bog dobra
izaziva vaskrsenje: les moćnog bika oplođuje isušenu zemlju, biljke ponovo
niču, svet je ozeleneo, vatra se razbuktala. Seme mrtvog Gajomarta ulazi u
utrobu Spandarmat (zemlje) i iz tog sjedinjenja rađaju se preci ljudskog roda,
Mašije i njegova žena Mašijane. Prvi ljudski par ima svu slobodu izbora i u
početku se opredeljuje za to da voli i poštuje Or-mazda i da mu verno služi.
Ali, Ariman ih navodi na iskušenje posredstvom najgoreg od svih grehova,
suštastva greha: kazuje im laž. Prvi par toj laži poveruje i tu laž ponovi.
Izabravši laž a ne istinu, Mašije i Mašijane tvrde da je Ariman a ne Ormazd
stvorio materijalni svet “vodu, zemlju,
biljke, stoku, sunce, mesec, zvezde i... plodne stvari”. Laž prati i drugi
greh: prvobitni par na žrtvu prinosi bika. A za Zaratustru i njegove
sledbenike je, kao u Indiji, stoka svetinja, svedok stvaranja prvog bika i
prvog čoveka Gajomarta. Mašije i Mašijane, koje je na iskušenje naveo Ariman
ali koje su laž prihvatili po slobodnoj volji, postaju grešnici i gube božju
milost. Posledice greha su i u ovom slučaju, kao u hrišćanstvu, ambivalentne:
na jednoj strani, prvi par stiče znanje i prosvećuje se. Uče da prave odeću, da
kuvaju, obrađuju drvo i metal. Ali, uče i da pate. U svet koji je do tada bio
savršen ulaze razdor, mržnja, bolest, siromaštvo i smrt, pa i prvi ljudi više
nisu kadri da obavljaju svoje prirodne funkcije. Iako Ormazd želi da budu
plodni i da se razmnožavaju, oni se od polnog akta uzdržavaju pedeset godina i
kada posle toga ipak rađaju blizance, oni tu svoju decu prožderu. Pošto ovim
činom duboko naruše prirodni poredak, Ormazd im pritiče u pomoć i vraća im
plodnost; rađa se mnoštvo dece, a njihovi roditelji, koji su zadovoljili
najkrvoločnije nagone, opstaju kao preci ljudske rase. Ali posledice greha snosimo svi mi. Ljudska
vrsta živi u svetu koji je Ariman učinio nesavršenim i koji su posle toga
svojim gresima neprekidno narušavali naši praroditelji. Zbog toga je ljudska
priroda trojka: demonska, animalna i božanska. Uprkos tome, prvobitni greh ne
navodi i nas na greh, jer mi i dalje imamo punu slobodu volje i izbora. Greh
naših praroditelja izvitoperio je uslove u kojima živimo, ali nam volju ne
usmerava ka Arimanu. Ako, dakle, živimo umerenim životom, ako poštujemo Boga i
klonimo se iskušenja što nam ih na našem putu nudi Ariman, izvršavamo Božju
volju. Svet koji je stvorio Ormazd je dobar svet i mi u njegovim plodovima
možemo da uživamo. Mazdaističko učenje nalaže nam, dakle, da se stalno borimo
protiv laži i živimo umerenim životom.
Svet u kome živimo izvitoperili su,
znači, gresi naših predaka i Arimanova zloča, a on je taj svet, iz potrebe za
razaranjem, naselio demonima, Ariman laž,
uništitelj, vođa je svih demona, te ogromne vojske destruktivnih sila ili
grehova. Sedam glavnih demona, sedam satana, pomažu mu u borbi protiv sila
svetlosti: to su, na čelu sa Ešmom (gnev), Nepravičnost, Jeres ili Otpadništvo,
Anarhija ili Rđava vladavina, Nesloga, Uobraženost, Glad i Žeđ. Tim dušmanima
služe i drugi zli dusi koji igraju veliku ulogu u razvoju pojma Đavola. U
iranskoj misli, kao i u hrščanskom učenju, manji ili niži demoni razlikuju se
teoretski od Kneza tame, iako se u suštini njihova svojstva često prepliću sa
njegovim obeležjima. Bog Vaju, gospodar vazduha i bog bitke, pružao je u ratu
svoju podršku čas Ormazdu, a čas Arimanu. Postepeno, sve više se udruživao sa
silama razaranja da bi na kraju postao bog smrti, ili demon smrti. Osnovna
ambivalentnost Zurvana već je uočena: ukoliko je u svojim rušilačkim vidovima
predstavljao vreme, onda se i on može posmatrati kao zlo. Među tim nižim zlim
dusima poznat je i Zahak (Azhi Dahaka), sa čijih su se ramena spuštale dve
zmije. Zahaka su slikali i kao zmaja koji ima tri glave i telo prekriveno
gušterima i škorpijama. Pristalice zervanizma su zlim dusima smatrale, čini se,
i planete, zato što su se ta nebeska tela kretala nepravilnim nebeskim
putanjama a svaka nepravilnost opažala
se kao razbijanje pravog reda i poretka u kosmosu. Sa demonima i njihovim vođom
udružila su se sva nečista stvorenja (i njih je stvorio Ariman) kao što su
pacovi, žabe, mačke i zmije. Demoni su menjali oblike, pa je i Ariman uzimao
obličje lava, zmije i guštera, pa čak i zavodljivog mladog čoveka. Neki
zoroasterski teolozi tvrdili su da Ariman, u stvari, i nema telesnost, jer je
materija delo dobrog Boga. I tako, zlo može da poprimi razne materijalne
oblike, one koji mu u datom trenutku najviše odgovaraju, pa su česta
prerušavanja još jedan dokaz do koje je mere njegova priroda lažna i
obmanjujuća. Demoni su živeli u nečistim stvorovima, ili su lutali po vazduhu;
i bili su sposobni da u ljudska tela uđu, zaposednu ih i izazovu bolest, ludilo
ili smrt. Neki od demona bili su ženskog roda. Žensko načelo je i u maz-daizma,
kao svuda, ambivalentno, ali se mnogo češće javlja u negativnom nego u
pozitivnom vidu: u nekim tekstovima naglašeno je to da je Ormazd bio veoma
nezadovoljan zbog toga što je, u cilju razmnožavanja ljudske rase, morao da
stvori ženku. Iako je dobra zemlja Spandarmat, pozitivna figura Velike Majke,
mnogo su češće njene negativne manifestacije, vidovi Strašne Majke. Druj je u
početku laž, apstrakcija, ali u razdoblju pehlevi postaje ženski vođa vojske
demona. Az, duh sladostrašća, prevare i nereda je u Avesti muškog, a u
manihejizmu i, verovatno, zervanizmu, ženskog roda duh pohlepe, požude,
tvrdičluka i zablude. Velika Bludnica Jeh (Jahi) je ženski duh razvrata i
požude, ali i više od toga: ona je Ari-manova najveća podrška, sila koja mu od
samog početka pomaže da uništi kosmos i koja ga oživljava iz onoga besvesnog
stanja u koje je zapao kada mu je Ormazd otkrio neminovnu propast. U jednom od
mitova, Jeh je Arimanova ljubavnica; posle snošaja sa Knezom Tame, ona
oskrnavljuje i Gajomarta, tog savršenog čoveka. Za pristalice zaratustrizma je
žena-zavodnica mnogo češća pojava nego žena majka-hraniteljka. Kako je i
gospodar tame kao i gospodar svetlosti oduvek muškog roda, po svemu se čini da
su ta dva osnovna načela muškog roda prosto zato što su muškarci ontološki bili
nadmoćniji od svih drugih bića. Kao i hrišćanska, i mazdaistička eshatologija
ima dva oblika, od kojih je jedan lični, a drugi kosmički. Smrt bića je mali
kraj, rastvaranje malog kosmosa koji je ljudsko biće. Duša, posle smrti,
odlazi na Most Činvat, gde je vagaju trojica strašnih ali pravičnih sudija: Mir,
Sroš i Rasnu. Dobra dela odmeravaju se na jednoj, a ona rđava na drugoj strani
terazija, dok okupljena gomila demona pokušava da tu vagu pomeri na teg zla.
Sudije se, međutim, budno staraju o tome, da pravda bude zadovoljena i duši je,
posle suđenja, dozvoljeno da nastavi put preko Mosta Činvat. Ukoliko su
prevagnula dobra dela, susreće je lepa devojka, otelotvorenje dobrote
(Bea-trisa), i vodi je, preko mosta, u raj. Ukoliko su prevagnula zla dela
umrlog, most se pod njegovim nogama obrće i pretvara u ivicu oštru kao brijač
po kojoj on ne može da hoda, nego pada u bezdan odakle ga Vizareš, Vaju i drugi
strašni demoni odvode u pakao. Ni po
ovom, a ni po hrišćanskom učenju, Bog i njegove sudije ne žele da odemo u
pakao, pa nas čak na to ne primorava ni duh tame, i pored toga što njegovi
miljenici prilikom suđenja otvoreno izražavaju želju da nam duše završe u
paklu. Ako se, pak, most pod nama obrne i svojim obrtanjem izazove naš
vrtoglavi pad u pakao, onda je to zato što smo se slobodnom voljom opredelili
za tamu a ne za svetlost. Pakao je smešten u dubinama zemlje, u pećini koju je
Ariman iskopao kada se sa neba survao na zemlju. Opsedaju ga opaki demoni koji
svoje žrtve, duše prokletih i grešnih, muče tako što ih glođu, gutaju ili
kopljima probadaju. Duše stradaju i od ubistvene jare i od nepodnošljivog
mraza, nečistoće i smrada od kojih gube svest, i pri tom moraju da jedu
najogavniju trulež. Kao i u drugim paklima, vrsta mučenja zavisi od prestupa
žrtve: preljubnica se, na primer, veša za grudi dok joj utrobu razaraju crvi.
Oni koji za života nisu bili ni izrazito dobri, a ni izrazito rđavi, pošteđeni
su bolova Pakla ali i lišeni radosti Raja. I oni ostatak vremena koje im je
'upisano' provode u Hamestaganu, gde taj jednoličan i sumoran život u senci
okončavaju bilo u jari ili na mrazu. Hamestagan je po-ređen sa hrišćanskim
čistilištem, iako je verovatno bliži Danteovom krugu. Ni Hamestagan ni
mazdaistički pakao nisu večni, i kada na kraju vreme istekne, sve će duše biti
spašene. Kako je u mazdaistič-kom učenju Ormazdova konačna pobeda nad Arimanom
nei-zbežno negoveštavala i obnavljanje celokupnog kosmosa, bilo je nelogično da
Bog ljudske duše ostavi u paklu i zato će u Fraškartu, velikoj obnovi sveta,
sva stvorenja, uključujući i duše prokletih, uživati u blaženstvu.
Fraškart je veliki kraj, eshata, ili
poslednja od stvari u makrokosmosu. Posle tri hiljade godina nepoštenog rata,
Ormazd napada Arimana sa svih strana i sile zla se, predosećajući svoju
neminovnu propast, okreću jedne protiv drugih, izazivajući raspad i uništenje u
sopstvenim redovima. Utoliko je propast bliža, utoliko su one mahnitije, tako
da čitav kosmos potresaju ratovi, gigantske bitke, bolesti i druge velike
nesreće. Na nebu blede i sunce i mesec, sa neba se otkidaju zvezde, a Knez Tame
i njegovi miljenici sve se više iscrpljuju. Ormazd kreće u poslednji napad i
Ariman je ovog puta poražen konačno i zauvek. Pravoverno učenje kolebalo se
između dve mogućnosti: da je Ormazd Arimana uništio ili ga uništio svojim bespomoćnim
i večitim zatočenikom; pristalice zervanizma smatrale su da je Ormazd, služeći
se razarajućom mržnjom sa kojom su se sile zla okrenule jedne protiv drugih,
dozvolio demonu Azu da gospodara proždere, posle čega je i uništio i njega,
uklonivši sve tragove zla. I u jednom i u drugom slučaju, otklonjeni su i zlo
i pretnja zla, i Ormazd, postaje beskonačan, večit i svemoguć. Ali, kraj zlog
eona nije i kraj sveta. Naprotiv, svet se obnavlja i postiže ono savršenstvo u
kome je uživao u doba Gajomarta i velikog bika. To, dakle, nije samo povratak
zlatnog doba, nego je i više od toga, renovatio in melius, jer Ariman više nije
kadar da upropasti blistavi novi svet. Pojavljuje se 'spasitelj' po imenu
Sošijans: to po-slednje od tri dobra bića što su ih u kasnijim danima rodile
device oplođene Zaratustrinim semenom, grabulja zemlju, sastavlja istrulele
leševe i ponovo ih sjedinjava sa dušama. Posle kratkog razdoblja patnji, svima
je dostupno večno blaženstvo. I tako načelo zla, iako možda nema ni porekla ni
početka, ima svoj kraj i u tom kraju ostvaruju se sve nade i kosmosa i malog
kosmosa, to jest pojedinca.
Radikalne ideje samog
Zaratustre i njegovih sledbenika izazvale su revoluciju i u pojmu Đavola, ali
je zbog zbrke koja je u helenističkom periodu nastala u religiji veoma teško
tačnije odrediti domet iranskog uticaja na sredozemni svet Grka i Jevreja.
Нема коментара:
Постави коментар