Zoroasterska angeologija
Zoroasterska
angeologija je deo doktrine zoroasterianizma koja se bavi hijerarhijskim
sistemom božanstava koja su predstavljena ili uvedena reformama Zaratustre. Ove
reforme razlikuju mnoštvo božanstava (i božanskih koncepata) pre indo-iranskih
religija pod složenim uređenjem pod vođstvom vrhovnog Ahura Mazde, koji je stvoritelj svega.
Amesha Spenta
Po Zaratustri, prva
dela stvaranja koja je Ahura Mazda učinio bilo je stvaranje šest „bošanskih
svetlosti“, koje se nazivaju Amesha
Spenta što su glavni aspekti tvorca i osnova od koje je Geti (univerzum)
upravljan. U kasnom zoroasterianizmu šest Amesha Spenta (doslovce „darežljivi
besmrtni“) mogu se personifikovati kao arhanđeli, svaki odgovoran za posebno
područje u čijem stvaranju pomaže.
Ime u Avesti
Značenje Persijsko
ime Područje delovanja
(folklorno)
Vohu Manu
Dobronamerni um Bahman Život životinja
Asha Vahishta
Pravednost
Ardibehesht
Prosvetljenje,
uključujući vatru
Kshathra Vairya (Vohu Kshatra)
Autoritet i sila
Shehrevar Metali
i minerali
Armaiti
(intuitivna) mudrost
Spendarmad
Zemlja (svet)
Haurvatat
savršenstvo/izobilje
Khordad Voda
Ameratat
besmrtnost
Amardad
Život bilja
Ahura Mazda je često
viđen kao predstavnik Amesha Spenta, kao Spanta Mainyu, „sveti duh“ ili
„kreativni izliv“. Kao član Amesha Spenta, Spenta Mainyu pomaže da se stvori
ljudski rod, i predsedava Ašavana-om i podržava Aša-u (istinu). Na ovu osnovnu
diktrinu aludira se u Gatama, a sistematski je objašnjena u Bundahishn 3.12.
Premda je Bundahishn tekst iz 11. ili 12.
veka i nije smatran delom Svetih Tekstova, ovaj
princip se generalno može prihvatiti kao doktrina. Odnos između Ahura Mazde i
Spenta Mainyu je vrlo oštrouman, i može biti poređen sa vezom između Yahweh i
Rauh haqodesh ili Boga Oca i Svetog Duha u hrišćanskom trojstvu. U
zoroastrianskoj kalendarskoj tradiciji imenovanja dana i meseca po
božanstvima svaka od Amesha Spenta ima
mesec ili dan u mesecu posvećene njima. Ova praksa započeta tokom Ahamenidske
ere (648-330) P.N.E. traje do danas. U Hormazd yasht –ima Baghana nask, za koje
se verovalo da su nastali tokom vladavine Ardashir-a I (226-241) prvog
Sasanidskog cara, Amesha Spenta su doživele promenu od apstraktnih konstrukcija
do personofikacija arhanđela. U delovima 7,8, 12-15 ove yasht-e oni su opisani
kao da su „imena Ahura Mazde“ koja mogu biti viđena kao slike kroz medinaciju
nad tim „imenima“
Нема коментара:
Постави коментар