среда, 22. март 2017.

Zoroasterska angeologija



Zoroasterska angeologija

Zoroasterska angeologija je deo doktrine zoroasterianizma koja se bavi hijerarhijskim sistemom božanstava koja su predstavljena ili uvedena reformama Zaratustre. Ove reforme razlikuju mnoštvo božanstava (i božanskih koncepata) pre indo-iranskih religija pod složenim uređenjem pod vođstvom vrhovnog  Ahura Mazde, koji je stvoritelj svega.

Amesha Spenta

Po Zaratustri, prva dela stvaranja koja je Ahura Mazda učinio bilo je stvaranje šest „bošanskih svetlosti“,  koje se nazivaju Amesha Spenta što su glavni aspekti tvorca i osnova od koje je Geti (univerzum) upravljan. U kasnom zoroasterianizmu šest Amesha Spenta (doslovce „darežljivi besmrtni“) mogu se personifikovati kao arhanđeli, svaki odgovoran za posebno područje u čijem stvaranju pomaže.   
Ime u Avesti                                       Značenje                   Persijsko ime      Područje delovanja 
                                                                                                                                      (folklorno)         
Vohu Manu                                        Dobronamerni um        Bahman                         Život životinja

Asha Vahishta                                    Pravednost                    Ardibehesht                    Prosvetljenje,
                                                                                                                           uključujući vatru
Kshathra Vairya (Vohu Kshatra)       Autoritet i sila               Shehrevar                   Metali i minerali

Armaiti                                              (intuitivna) mudrost       Spendarmad                    Zemlja (svet)

Haurvatat                                           savršenstvo/izobilje       Khordad                                     Voda

Ameratat                                            besmrtnost                     Amardad                            Život bilja
Ahura Mazda je često viđen kao predstavnik Amesha Spenta, kao Spanta Mainyu, „sveti duh“ ili „kreativni izliv“. Kao član Amesha Spenta, Spenta Mainyu pomaže da se stvori ljudski rod, i predsedava Ašavana-om i podržava Aša-u (istinu). Na ovu osnovnu diktrinu aludira se u Gatama, a sistematski je objašnjena u Bundahishn 3.12. Premda je Bundahishn tekst iz 11. ili 12.
veka i nije smatran delom Svetih Tekstova, ovaj princip se generalno može prihvatiti kao doktrina. Odnos između Ahura Mazde i Spenta Mainyu je vrlo oštrouman, i može biti poređen sa vezom između Yahweh i Rauh haqodesh ili Boga Oca i Svetog Duha u hrišćanskom trojstvu. U zoroastrianskoj kalendarskoj tradiciji imenovanja dana i meseca po božanstvima  svaka od Amesha Spenta ima mesec ili dan u mesecu posvećene njima. Ova praksa započeta tokom Ahamenidske ere (648-330) P.N.E. traje do danas. U Hormazd yasht –ima Baghana nask, za koje se verovalo da su nastali tokom vladavine Ardashir-a I (226-241) prvog Sasanidskog cara, Amesha Spenta su doživele promenu od apstraktnih konstrukcija do personofikacija arhanđela. U delovima 7,8, 12-15 ove yasht-e oni su opisani kao da su „imena Ahura Mazde“ koja mogu biti viđena kao slike kroz medinaciju nad tim „imenima“

Нема коментара:

Постави коментар