четвртак, 31. август 2017.

Sandalfon



Sandalfon


          Sandalfon (na Grčkom: Σανδαλφών) je arhangel u pojedinim Jevrejskim (posebnom rabinskim) i Hrišćanskim spisima. Ime Sandalfon je nesigurnog porekla. Verovatno dolazi iz Grčkog sandalion, što znači "sandale" ili čak "onaj koji nosi sandale". Takođe moguće je da je izvedeno iz Grčkog prefiksa sym-/syn-, koji znači "zajedno", i adelphos, u značenju "brat",  što se može prevesti i kao "brat bilzanac". Ovo verovatno ukazuje na Sandalfonovu vezu sa Metatron, koja ukazuje na nesigurni izvorni  Semitski uticaj.

Neki od najranijih izvora koji pominju Sandalfona ukazuju na njega kao proroka Elijah-a izmenjenog i uzdignutog do anđeoskog statusa. Drugi izvori (uglavnom iz midrašik perioda)opisuju ga kao Metatronovog “brata blizanca” koji takođe ima humano poreklo (Metatron vodi poreklo do proroka Enoka). Kakvo god da je poreklo, Sandalfon figuriše u mitskoj literaturi i tradociji Rabinskog Judeizma kao i ranog Hrišćanstva, i pojavljuje se u Midrašu, Talmudu i Kabali.

          Fizički opis Sandalfona veoma zavisi od izvora. On se uobičajeno opisuje kao ekstremno visok, on premašuje u visini Hadraniela (takođe anđela) u visini, za visinu koja odgovara dužini puta koja se prelazi za vreme 500 godišnjeg pešačenja. Tokom Mojsijeve posete trećim nebesima, on je bacio brz pogled na Sandalfona i nazvao ga “Visokim anđelom” (iako ova legenda datira mnogo kasnije od vremena Tore). Vavilonski Talmud  Hagigah 13b kaže da Sandalfonova glava dotiče Nebesa, što se isto kaže i za Israfela i Grčkog giganta Tifona sa kojim izgleda da Sandalfon ima iste / slične mitske korene. Takođe on je opisan kao sačinjen od sarim (anđeoskih princeza), i kao hazzan (gospodar nebeske pesme).

          U velikom Solomonovom ključu Sandalfon je naimenovan “levoruki ženski cherub. U liturgijama on je stvoren sa  skupom vernika, praveći venac od ovih vernika i "moleći se za njih iuznisati ih kao prsten vrhovnom Kralju svih kraljeva". 

          U Enoku poglavlje 3, Sandalfon se navodi kao vladr Šestog Neba(makom) ali ga u Zoharu nazivaju “Vladarem Sedmog Neba” Po Islamskim učenjima on je  stanovnik Četvrtog Neba. Kao i Mihael on vodi neprestanu bitku sa Samael (možda Satanom), anđelom zla.

          Drevni mudraci često ga navode i pod imenom Ophan (Hebrejska reč za  "točak"), aludirajući na "wheel within the wheel" iz Ezekielove vizije merkavah (nebeskih kočija) koja se navodi u Ezekielu poglavlje 1. Sandalfon je takođe  od Boga naloženo bude posrednik u određivanju pola kod embriona.

          U Kabali, Sandalfon je anđeo koji reprezentuje  sephiru Malkhut  i preklapa se ili poistovećuje  (što često dovodi do zabune) sa angđelom Metatronom. On je na neki način povezan sa ženskim prisustvom  Shekhinah i pretpostavlja se da on  prima one koji se mole i šalje ih Bogu.

Нема коментара:

Постави коментар