Sandalfon
Sandalfon (na Grčkom: Σανδαλφών) je
arhangel u pojedinim Jevrejskim (posebnom rabinskim) i Hrišćanskim spisima. Ime Sandalfon je nesigurnog porekla. Verovatno
dolazi iz Grčkog sandalion, što znači "sandale" ili čak "onaj
koji nosi sandale". Takođe moguće je da je izvedeno iz Grčkog prefiksa sym-/syn-,
koji znači "zajedno", i adelphos, u značenju "brat", što se može prevesti i kao "brat
bilzanac". Ovo verovatno ukazuje na Sandalfonovu vezu sa Metatron, koja
ukazuje na nesigurni izvorni Semitski
uticaj.
Neki od najranijih izvora koji pominju
Sandalfona ukazuju na njega kao proroka Elijah-a izmenjenog i uzdignutog do
anđeoskog statusa. Drugi izvori (uglavnom iz midrašik perioda)opisuju ga kao
Metatronovog “brata blizanca” koji takođe ima humano poreklo (Metatron vodi
poreklo do proroka Enoka). Kakvo god da je poreklo, Sandalfon figuriše u
mitskoj literaturi i tradociji Rabinskog Judeizma kao i ranog Hrišćanstva, i
pojavljuje se u Midrašu, Talmudu i Kabali.
Fizički
opis Sandalfona veoma zavisi od izvora. On se uobičajeno opisuje kao ekstremno
visok, on premašuje u visini Hadraniela (takođe anđela) u visini, za visinu
koja odgovara dužini puta koja se prelazi za vreme 500 godišnjeg pešačenja.
Tokom Mojsijeve posete trećim nebesima, on je bacio brz pogled na Sandalfona i
nazvao ga “Visokim anđelom” (iako ova legenda datira mnogo kasnije od vremena
Tore). Vavilonski Talmud Hagigah 13b
kaže da Sandalfonova glava dotiče Nebesa, što se isto kaže i za Israfela i
Grčkog giganta Tifona sa kojim izgleda da Sandalfon ima iste / slične mitske
korene. Takođe on je opisan kao sačinjen od sarim (anđeoskih princeza), i kao hazzan
(gospodar nebeske pesme).
U
velikom Solomonovom ključu Sandalfon je naimenovan “levoruki ženski cherub. U
liturgijama on je stvoren sa skupom
vernika, praveći venac od ovih vernika i "moleći se za njih iuznisati ih
kao prsten vrhovnom Kralju svih kraljeva".
U
Enoku poglavlje 3, Sandalfon se navodi kao vladr Šestog Neba(makom) ali ga u
Zoharu nazivaju “Vladarem Sedmog Neba” Po Islamskim učenjima on je stanovnik Četvrtog Neba. Kao i Mihael on vodi
neprestanu bitku sa Samael (možda Satanom), anđelom zla.
Drevni
mudraci često ga navode i pod imenom Ophan (Hebrejska reč za "točak"), aludirajući na
"wheel within the wheel" iz Ezekielove vizije merkavah (nebeskih
kočija) koja se navodi u Ezekielu poglavlje 1. Sandalfon je takođe od Boga naloženo bude posrednik u određivanju
pola kod embriona.
U
Kabali, Sandalfon je anđeo koji reprezentuje
sephiru Malkhut i preklapa se ili
poistovećuje (što često dovodi do
zabune) sa angđelom Metatronom. On je na neki način povezan sa ženskim
prisustvom Shekhinah i pretpostavlja se
da on prima one koji se mole i šalje ih
Bogu.
Нема коментара:
Постави коментар