Uriel (אוּרִיאֵל "Plamen
Božiji", Auriel/Oriel (Svetlost Božija) Standardni hebrejski Uriel,
Tiberiski Hebrejski Ûrîēl) jedan je od arhanđela koji se u rabinskoj tradiciji
pojavljuje posle drugog egzodusa i povratka iz Vavilona. Ovaj anđeo jedan je od
arhanđela u većini hrišćanskih tradicija i spada u red četri najsvetija anđela
u Hrišćanstvu. Za njegovo ime može se pretpostaviti da ima analogije sa Uriah.
U apokrifima, kabalističkim i okultnim radovima Uriel je izjednačen i mešan sa
Nurielom, Uryanom, Jeremielom, Vretilom, Sarielom, Puruelom, Fanuelom,
Jehoelom, Jakobom, Ezrail/Azral i Israfil/Rafael.
Anđeli pomenuti u knjigama starijim od
Hebrejske Biblije su bez imena. Rabi Simeon ben Lakish od Tiberia (AD 230–270)
tvrdi da su sva specifična imena anđela doneta pri povratku Jevreja iz
Vavilonskog ropstva. Ovaj stav podržava i izvestan broj hrišćanskih učenjaka.
Od sedam arhanđela post egzodusnog Judeisma, samo trojica, Gabrijel, Mihael i
Rafael su pomenuti po imenu u spisima koji su kasnije bili široko prihvaćeni i
kanonizovani od strane verskih učenjaka.
Prema navodima Jevrejske Enciklopedije
tamo gde je u kanoničkim spisima prihvaćeno postojanje i četvrtog anđela, to
mesto uobičajeno bi popunio Uriel. Urijel se prihvata kao četvrti anđeo među Gnosticima
(pod imenom Fanuel) i u pseudo-Dioniskoj angeologiji. Takođe Urijel se kao
treći anđeo spominje u Solomonovom Testamentu gde je za četvrtog anđela izabran
Sabrael.
Uriel se takođe pojavljuje u drugoj knjizi
Ezrinoj, apokrifnom apokaliptičnom spisu koji su sastavili Ezini učenici i u
kojem proprok Ezra pita Boga seriju pitanja a Urijel mu je poslat od Boga da na
njih odgovori i poduči Ezru. Prema ovom
spisu anđeli koji će vladati na kraju vremena su: Mihael, Gabriel, Uriel,
Rafael, Gabuthelon, Beburos, Zebuleon, Aker, Arfugitonos. Poslednja petirica
nabrojanih pojavljuju se samo u ovom rad i u nijednom drugom verskom tekstu
bilo da je on kanonizovan ili ne. Uriel se često predstavlja kao heruvim koji
stoji na vratima Rajskog vrta sa plamenim mačem, takođe za njega se kaže da
nadgleda grmljavinu i teror. U Petrovoj Apokalipsi on se pojavljuje kao anđeo
pokajanja, koji je vizualno prikazan kao biće bez milosti koje je po karakteru
slično kao i bilo koji demon. U Životu Adama i Eve, Uriel je prikazan kao duh,
jedan od anđela koji se pojavljuju unutar Postanja. Takođe on se prikazuje i
kao jedan od anđela koji su pomogli da se Adam i Abel sahrane u Raju. U
srednjevekovnoj Jevrejskoj tradiciji, Urijel je takođe postao Anđeo nedelje,
anđeo poezije, i jedan od svetih Sefirota. Za Urijela se kaže da je on anđeo
koji se rvao sa Jakovom, i prikazan je kao anđeo uništenja. U Jevrejskim
Legendama, molitva po Josefu glasi: “Jakobe- “Kada sam došao iz Mesopotamije i
Sirije, Urijel, anđeo božiji, izađe ispred i reče: “Spustih se na zemlju da
načinim boravište među ljudima, i pozvah Jakoba po imenu”” On je bio anđeo koji
je proverio sva vrata u Egiptu tragajući za jagnjetovom krvlju tokom pomora. On
takođe drži ključeve jame bez dna koji su mu povereni do kraja vremena i vodi
Abrahama na zapad. U modernoj i marginalnoj hrišćanskoj angeologiji, urijel se
indentifikuje različito kao serafim, heruvim, regent sunčev, vatra božija,
anđeo božanskog prisustva, precedavajući nad paklom, arhanđel spasa, a u
kasnijim spisima često se indentifikuje i kao Fanuel “božije lice” Često se
opisuje kao anđeo koji nosi knjigu ili papirusne svitke i koji reprezentuje
mudrost. Urijel se takođe smatra zaštitnikom umetnosti. U Hierarhiji
blagoslovenih anđela Tomasa Hejvuda (1635), Urijel je opisan kao anđeo Zemlje.
Hejvudova lista zapravo je lista anđela četri vetra: Urijel koji prestavlja
jug, Mihael koji predstavlja istok, Rafael koji je zadužen za zapad i koji
takođe sluđi i kao upravitelj juga zajedno sa Urijelom i Gabrijel koji je zadužen
za sever. On je takođe naveden kao jedan od anđela koji upravlja nad četri
vetra u srednjevekovnoj jevrejskoj knjizi anđela Raziela, gde se često
pojavljuje i pod imenima Usiel (Uzziel). Prema ovoj knjizi ona (knjiga) je bila
ispisana na safirnom kamenu koji je anđeo Metatron dao Adamu. U prevodu “Zlatne
legende” Uriel se prikazuje kao jedan od anđela sedam planeta. U ovom tekstu
Urijel se pojavljuje kao anđeo Marsa. Takođe njegovo ime pojaljuje se i u
“Teološkom diskursu anđela” iz 1678. godine. Moguće da je Urijelova najviša
pozicija bila neka od navedenih: anđeo prisustva, princ prisustva, anđeo lica,
anđeo zadovoljstva, anđeo slave… Princ prisustva je anđeo kojem je dozvoljeno
da pristupi božijoj prisutnosti. Urijel zajedno sa Surijelom, Jeholom, Zagagelom,
Akatrielom, Metatronom, Yefefiahom, Satanelom, Mihaelom, Gabrielom, Rafaelom,
and Natanelom (Zataelom) drži ovu poziciju. Titula anđeo njegovog prisustva
često je rezervisana za Šekinah ali u drugim skriptima ovaj termin se često
odnosi na upotrebu alternativnih imena anđela Metatrona. R.H. Čarls komentariše
ovaj prevod Knjige Enoha rečima: “u kasnom Judeizmu nalazimo Urijela umesto
Fanuela”, kao jednog od anđela prisustva.
Нема коментара:
Постави коментар