Shekina
Jevrejsko-kabalistička
verzija Shakti, ženske duše Boga. Zamisao je bila da Bog ne može biti potpun,
ceo, dok nije ujedinjen sa njom. Kabalisti su verovali da je Božji gubitak
njegove Šekine bilo to što je stvorilo zlo. Sa jevrejskog Shekina znači
“boravište (boravišni prostor, stan), nudeći koncept da Bog nije imao “dom” bez
nje. Kao njena tantrična kopija Shakti, Šek'na je bila izvor svih “duša”
univerzuma. Gnostički hrišćani iz četvrtog veka govore o Šek'na kao “duhu slave (sjaja)”u kom je Biće
Svetla živelo, kao dete u majčinom telu ili domu. Mani se odnosi na Aeon-e Šek'na ili ženske duhove svete godine.
Kabalisti tumače da je bilo esencijalno
doneti ženske i muške kosmičke principe zajedno još jednom, što bi verovatno
bilo moguće postići kroz seksualnu magiju, naznačavajući ujedinjenje sunca
(čoveka) i meseca (žene), što je grafički bilo izraženo heksagramom. Filozofski
Kabalisti su govorili da je superiorna majka Shekina predstavljena u zemaljskoj
majci, sa kojom njen muž treba leći na Sabat, jer “svih 6 dana sedmice dobijaju
njihov blagoslov” iz njihovog sparivanja. Rabin Eliahu di Vidas kaže, “ko nije
doživeo silu strasne ljubavi prema ženi nikada neće dosegnuti ljubav Boga.”
Jevreski mistici su tvrdili da je “odežda”
Shekine Torah, “Sveti Zakon”. Čovek postaje Mladoženja Toraha analizom,
simbolizovan u erotskom liku. On je morao da joj se udvara koa što bi divnoj
devojci. “Ona počinje iza zavese da govori reči održavajući njeno razumevanje,
dok on lagano ne stekne uvid (pronicljivost).” Shekina kao “stanovnik” može
biti poređena sa Latinskom I-dea, ili unutarnjom Boginjom. “Ona otvara vrata
svoje skrivene dvorane uvek tako malo, i na momenat otkriva svoje lice svom
ljubavniku, ali ga odmah ponovo sakrije...On ga vidi i biva privučen njoj
svojim srcem i dušom i celim svojim bićem”. Kao je čoveku neophodna svoja
Shekina za njegovo prosvećenje, tako je Bogu neophodna njegova Shekina za
njegovu mudrost i stvaralaštvo. Ovo je krucijalna dogma Kabalizma.
Shekhinah (שכינה alternativno shekinah, Shechinah,
Shekina, Shechina, Schechinah) je engleski prevod ženske jevrejske reči koja
znači boravište ili nastanjenje, a korištena je da označi boravište ili
nastanjeno prisustvo Boga, posebno u Hramu u Jerusalemu. Shechinah je izvedena
iz jevrejskog glagola “sakan” ili “shachan”. U biblijskom jevrejskom
(aramejski) reč bukvalno znači nastaniti, doseliti se, ili boraviti, i često je
korišćena u Jevrejskoj Bibliji. (vidi npr Genesis 9:27). Kao i nedeljni sabat
blagoslov kazuje u Hramu u Jerusalemu (“sme li on koji je izazvao Njegovo ime
da se nastani (shochan) u ovoj Kući, izazvati da se nastani međ vama ljubavlju
i bratstvom, mirom i prijateljstvom”. Reč “Shechinah”takođe znači “kraljevstvo”
ili “kraljevska rezidencija” (grčka reč “skene” -boravište- misli se da potiče
iz “shekinah” i “sakan”. Reč za Tabernakl (šator-prvobitni hram), mishcan, je
izvod iz istog korena i takođe je korišćena u smislu boravišnog prostora u
Bibliji , npr u Psalmu132:5 (“pre nego nađoh mesto za Boga, mishcanot, (boravišni
prostor) za Snažnog od Izraela”.) Stoga, po klasičnom jevrejskom mišljenju,
Shekhina se odnosi na boravište ili nastanjenje u posebnom smislu, boravište
ili nastanjenje božanskog prisustva, na efekat, da u blizini Shekhinah,
povezivanje sa Bogom je mnogo lakše opažajuće. Po profesoru Kernu, Shekinah
znači “prisustvo Boga”. Shekinah je od mnogih zadržana da predstavi ženske
atribute božjeg prisustva, zasnovane na čitanjima iz Talmuda.
Shekinah se odnosi na manifest u
Tabernaklu i Hramu u Jerusalemu kroz celu rabinsku literaturu. Takođe je
izražena kao prisutna u činu javne molitve, (“gde god je desetoro okupljeno u
molitvi, tamo Shekinah počiva” Talmud Sanhedrin 39a), pravedni sud (“kada troje
sede kao sudije, Shekinah je sa njima.” Talmud Berachot 6a), i lične potrebe
(“Shekinah boravi nad uzglavljem kreveta bolesnog čoveka” Talmud Shabbat 12b).
Talmud izražava da je Shekinah ono što
proroke nagna da proriču i kralja Davida da sačini svoj Psalm. Shekinah se
predstavlja kao oblik radosti, povezan sa proročanstvom i stvaranjem (Talmud
Pesachim 117a). Talmud takođe izražava da “Shekinah ne boravi među lenjima,
niti međ veselima, niti međ praznoglavima, ni međ praznogovornicima. Radije je
međ radošću povezanom sa micvahom na koji Shekinah dođe da boravi međ ljudima,
kao što se kaže: “a sada, dovedite me za muzikom, i dogodi se da kada muzika
poče, Božja ruka se položi na njega” (Elisha 2 Kralja 3:15. Tako je Shekinah
povezana sa preobražajem “duha Gospodnjeg” smatranog kao izvora proročanstva:
“Nakon što ćeš doći na Božji breg, gde je
posada Filistara. I doći će da prođe, kada tvoja umešnost dođe ovde u grad,
tada ćeš sresti odred proroka koji silaze sa visokog mesta sa psaltirom, i
glasom i frulom i harfom pre njih, i oni će proricati. I duh Gospoda će moćno doći
međ njih, i ti ćeš proricati sa njima i bićeš pretvoren u drugog čoveka.”
Proroci su načinili brojne reference na
metaforične vizije prisustva Boga, posebno u kontekstu Tabernakla ili Hrama,
posebno vizije prestola ili plašta koji ispunjava Svetilište, koji su
tradicionalno povezani sa i opisani kao vizije Shekinah. Isaia piše ”video sam
Gospoda kako sedi na prestolu visoko podignutom, i njegova povorka ispuni
Hram.” (Isaia 6:1). Jeremija preklinje
“nemoj posramiti presto svoje slave” (Jeremija 14:21) a odnosi se na “tvoj
presto slave, uzvišen od početka, mesto je našeg svetilišta” (Jeremija 17:12).
Ezekiel govori da “slava Boga Izraela je onde (u svetilištu), sudeći po viziji
koju sam video jasno”.
Hasidski Judaizam odnosi se na Kabalu, u
kojoj Shekhinah ima posebno obeležje,
kao biblijsku važnost. Reč “Matronit” je takođe korištena da predstavi ovo
ophođenje. Shekhinah se često u
jevrejskoj tradiciji prikazuje kao kao nevesta Sabata.Ova periodična tema je
naviše poznata iz pisanja I pesama legendarnog mistika iz 16-tog veka, rabina
Isaac Luria-e. Ovo je navod sa početka
njegove poznate himne sabata:
“pevam himnu
da pristupim
polju svetih jabuka.
Novi list
spremamo za nju,
divni kandelabr
rasipa svetlo na nas.
Između desna i leva
nevesta prilazi
u dragom kamenju
i svečanoj odori…”
Odeljak u Zoharu počinje: ”mora se
pripremiti udobno sedište sa više jastuka i vezenih prekrivača, od svih koji se
nađu u kući, poput onog kakvim se priprema baldahin za mladu. Za Sabat je
kraljica I mlada. Zato je gospodar Mishna navikao da ode na veče Sabata da je
primi na putu, I navikao da kaže: “dođi, o nevesto, dođi, o nevesto!” I mora se
pevati i veseliti se na stolu u njenu čast... mora se primiti Gospođa sa mnogo
upaljenih sveća, mnogo uživanja, divnom odećom, i kućom ukrašenom sa mnogo
finih naznaka...” Predanje o Shekhinah kao nevesti Sabata, Shabbat Hamalka, nastavlja
se do današjih dana.
Shakinah se pojavljuje i u jevrejskim
molitvama.17-ta molitva dnevne Amidahove molitve u Pravoslavnim i
Konzervativnim službama je “blagosloven da si, Bože, koji iskupi njegovo
postojanje Cionu.” Kao dodatak raznim razlozima koji indiciraju postojanje ili
slavu boga zabeleženih u Jevrejskoj Bibliji, mnogi hrišćani takođe
podrazumevaju da je Shekhinah prikazana u brojnim slučajevima u Novom Zavetu. Javni
domen Istonov (Easton Bible Dictionary) Biblijski rečnik, izdat 1897-e,
kaže: “Shechinah – Chaldeanska reč
znači prostor boravka, nije nađena u Svetom Pismu, ali korištena od kasnijih
Jevreja da označi (imenuje) vidljivi simbol Božjeg prisustva u šatoru (hramu),
a kasnije u Solomonovom hramu. Kada je Gospod vodio Izrael izvan Egipta, on je
otišao pre njih “na potpori od oblaka”. Ovo je bio simbol njegovog prisustva
međ njegovim narodom. Bog je progovorio Mojsiju kroz “shekhinah” kroz gorući
žbun. Za navode napravljene za to tokom lutanja divljinom, vidi Egzodus 14:20,
40:34-38... Verovatno da se nakon ulaska u Kanan ovaj oblak slave smestio u
šator (hram) nad škrinjom saveza na najsvetijem mestu. Nemamo, međutim, nikakve
posebne navode za to do posvećenja Solomonovog hrama, kada je popunio čitavu
kuću svojom slavom, tako da sveštenici ne mogu stajati da služe. Verovatno to
traje u prvom hramu svetom nad svetim koa simbol Jehovinog prisustva onoliko
dugo koliko je hram i postojao. Nakon toga je nestao. Navodi o Shekhinah u
Hrišćanstvu često vide prisustvo i slavu Gospoda kao sinonima, kao prikazanog u
pesmi iz Egzodusa:
I Mojsije ode na planinu, i oblak pokri
planinu. I slava Jehovina boravi nad planinom Sinai, i oblak je pokri 6 dana: a
sedmog dana pozva Mojsija iz Sredine oblaka. I pojava slave Jehovine je bila
kao žudna vatra na vrhu planine u očima dece Izraela.
Shekhinah se u Novom Zavetu često
izjednačava sa prisustvom ili nastambom Duha Gospodovog (uopšteno se misli na
Sveti Duh, ili Duh Hrista) kod vernika, podvlačeći paralele sa prisustvom Boga
u Solomonovom hramu. Dalje, u istom smislu je Shekhinah povezana sa
proročanstvom u Judaizmu, kao i u Hrišćanstvu: “Nijedno proročanstvo neće se
dogoditi po (zbog) volji čoveka: već čovek govoraše od Boga i pokrenut Svetim
Duhom.” U manjinskim hrišćanskim sektama, Shekhinah je izjednačena sa Sofijom,
ženskim aspektom Boga.
Нема коментара:
Постави коментар