Adam
i Lilit
Postanje I: 27 tumačenje: "I Elohim
stvori Adama u Svom Liku, u Liku Boga On ga stvori; muškarca i ženu On ih
stvori".
Postanje II:18 i 22 tumačenje: "I
Jehva reče, יNije dobro za Adama da bude sam. Stvoriću mu podesnog pomagačaי.
...I Jehva uobliči oštricu (rebro) koje uze od muškarca u ženu; i On je dovede
čoveku".
Danas, znamo da Postanje I i II su samo
dve odvojene priče o Stvaranju. Postanje II vodi poreklo iz Sumerske priče, dok
Postanje I je kasnija preimenovanje Jevrejskog Sveštenstva (stvorenog od
Deuteronomičke škole oko 700-te godine pre Hrista. Međutim, za ljude koji su
bili odlučni da preuzmu Sveto Pismo (Bibliju) kao konačnu Istinu, ovakva
kontradiktornost nije bila nikako dobrodošla. Zahtevala je objašnjenje koje
usklađuje obe priče. Objašnjenje broj jedan je verovatno najbolje -
Kabalistički govoreći. Kao što znamo, Adam je stvoren do perfekcije. On je
stvoren po savršenom liku "Elohima". Naravno, bog nije viđen ni kao
muško ni kao žensko, već kao oba odjednom. Čak i ime Elohim je ženska reč (Eloh
- boginja) sa muškim dodatkom za množinu. Stoga, ako je bog i muško i žensko,
majka i otac, onda Adam (koji se prevodi kao ljudski rod, čovečanstvo) mora da
je prvobitno bio muško i žensko u jednom. Da bi bilo drugačije morao bi biti neuravnotežen,
pa tako i nesavršen. Te tako Adamovo
savršenstvo, reklo bi se čak je veće nego anđeosko. Zapravo, sa ovog gledišta,
Adam i nije bio ljudsko biće uopšte - već Kosmičko biće poznato kao Adam
Kadmon. On je bio Arhetip po kome su ljudi kasnije zasnovani. Sada, priđimo
odlomku iz Postanja II. Baš kao što je Sklad Boga bio podeljen na dva dela
(razjedinjenje Voda od Nebeskog svoda) da stvori Univerzum, tako je ljudski rod
stvoren razdvajanjem Arhetipskog čoveka na "njegove" dve polovine -
mušku i žensku. Tako je žena razdvojena od čoveka, a Adam Kadmon postao
neuravnoteženo biće - čovek. Ova nesavršenost konačno je vodila Padu, prikazu
Ljudske Rase od Arhetipske do Stvarne. Žena je nazvana Eva, što se bukvalno
prevodi kao "Život". Ljudskom rodu je dat Život a ostalo je istorija.
Drugo objašnjenje, gledano kao
Kabalističko pogodno u sopstvenoj zakonitosti,
i pored toga veoma zanimljivo - posebno mitološki gledano. Ovde Lilit
pristupa pretstavi kao prva Adamova žena. Pesma iz Postanja I je stoga objašnjena
kao prikriven nagoveštaj mita o Lilit. Postanje II:20 čak pomaže u podržavanju
teze: "I čovek dade imena svoj stoci (životinjama) i pticama na nebu i
svim divljim zverima; ali za Adama nije nađen podesni pomagač". Životinje
na Zemlji su bile stvorene sa jedinom svrhom da budu pomagači Adam, a Lilit je
bila među njima. Ali, Lilit nije uspela, a nijedna druga zver nije prišla ni
tako blizu (očito da je Lilit bila jedina životinja dovoljno slična Adamu da bi
bila kandidat uopšte). Sledeće u Svetom Pismu je kada se Jehva ruši i odlučuje
da rizikuje razdvajajući Adama na dve njegove polovine mušku i žensku.
Нема коментара:
Постави коментар