Anđeli
kao Elohim
Elohim su prema jevrejskoj tradiciji
sinovi božiji, i često su poistovećivani sa anđelima. Ovo preslikavanje sinova
božijih verovatno vuče korene još iz Sumerskog i Kaldeanskog panteona. Elohim u
jevrejskoj tradiciji i kulturi su takođe svi sinovi boga pa i oni oličeni u
ljudima.
U nekim prevdima tekstova koi opisuju
susret Arage i anđela esto se napominje da ju je blagosiljao bog (odnosno neko
ko ima njegov autoritet i proreko joj brojno potomstvo) Takođe često se kaže da
je jedan JHVH govorio sa njom što nagoveštava da postoji više entiteta koji
nose istu titulu JHVH. Takođe u nekim tekstovima anđeo se govori o JHVH u
trećem licu što nam stavlja do znanja da je on onaj koji nosi autoritet JHVH i
govori u njegovo ime. Kasnije će se u nekim hrišćanskim teksovima (ne samo
kanonskim jevanđeljima) Isus obraćati učenicima kao anđeo koji nosi Očevu
poruku i autoritet. U priči o Aragi nailazimo na još jedan značajan detalj.
Termini Elohim (Bog) i Elohim (anđeo božiji) se koriste da opišu kako JHVH tako
i anđela JHVH. Ovo ukazuje na hirerahiju koja postoji unutar samog pojma
Elohim. Koncept da je JHVH distribuirana titula koja se primenjuje na mnoga
bića sreće se na više mesta u jevrejskim tekstovima. Ako se prihvati početna
premisa da njedan čovek nikada nije video božije lice onda se Gospod JHVH koji
se pojavljuje i blagosilja Abrahama u genezi 12:7; 17:1-3 može opisati kao
anđeo JHVH (anđeo božiji).
Jevrejska biblija govori o tome kako je
Abraham poslao svoje sluge da traže Isaku ženu, obećavajući im da će pred njima
ići anđeli JHVH da im blagosiljaju put. Ovde se vidi da Abraham poznaje razliku
između JHVH kao boga sa nebesa i anđela
ili mal`ak-a koji je samo njegov glasnik. Sluge shvataju da je to što će ih mal`ak
voditi isto kao i da ih vodi sam JHVH čiji autoritet oni nose.
Jakov
i anđeo
Bežeći od Esava Jakov odlazi kod svog
ujaka Lebana. Na putu u blizini grada
Luza Jakov je usnio san u kojem je video JHVH kako stoji na nebesima i
blagosilja mu put. JHVH je obećao Jakovu da će biti uz njega da će ga čuvati,
voditi, da se neće odvajati od njega i da će ga vratiti u njegovu domovinu.
Mnogo godina kasnije Jakov je usnio novi san u kojem mu se obraća anđeo JHVH
rečima „Ja sam Bog Betela,..., i ti ćeš me poštovati“ Ovde je takođe anđeo
povezan sa titulom JHVH. Anđeo ili mal`ak ovde se naziva i HaElohim, čime se
ukazuje na to da je on glasnik višeg Elohima tj. Boga. Anđeo mu naređuje da
ustane i ode u zemlju svog rođenja. U
narednim stihovima dolazi se do neopozivog zaključka da je Bog Betela ustvari
anđeo božiji (anđeo JHVH). Jakov odlazi u Luz (što je Betel) i gradi oltar te
naziva mesto El Bethel (kuća božija).
Na povratku u postojbinu pre nego što
sretne Ezava Jakov sreće „čoveka“ (anđela, u nekim prevodima anđela JHVH a u
nekim čak samog Boga) sa kojim se rve ceo dan do zalaska sunca. Na zalasku
sunca Jakov nepušta „čoveka“ (anđela) dok ga ovaj neblagosija. „Čovek“ (anđeo)
ga blagosilja i menja mu ime u Izrael. Jakov mesto na kojem se događaj odigrao
naziva Peniel (Lice božije).
Poslednje pominjanje anđela u genezi je u
delu gde Jakov blagosilja Josifove sinove Efraima i Manaseha. Jakov poziva u
sovm blaoslovu boga i njegove anđele koji su ga vodili i vratili u postojbinu
nazivajući ih anđelom iskupljenja. U Genezi 48:15-16 Jakov navodi da je njegov
deda Abraham hodao ispred anđela ili Mal`ak(-a).
Mojsije je centralna figura Judeizma.
Mojsijeva uloga prevazilazi ulogu bilo kojeg drugog čoveka ili proroka. Za
Mojsija rabinski Judeizam tvrdi da je jedini čovek koji se sreo sa JHVH, drugi oblici Judeizma navode da je Mojsije
svoju proročku ulogu ostvario zahvaljujući bogu koji je sa Mojsijem komunicirao
preko svojih Mal`aka (anđela). Stari zavet možemo posmatrati kao ispunjenje
obećanja i kao priču o slobodi i veri. Bez obzira za koje gledište da se
opredelimo priča o Mojsiju je centralna bibliska priča jer pored ostalih
verskih elemenata poseduje i čuda kojima se bog otkriva svojim vernicima dok ih
izbavlja iz ropstva.
Anđeo
gorećeg gram
Prvi susret Mojsija sa anđelom je u
trenutku kada se susreće sa grmom koji gori a nesagoreva. Kada se Mojsije
približava grmu da vidi o čemu se radi glas mu se obraća rečima: „Izuj svoje
sandale jer je sveto tlo na kojem stojiš“
Dalje glas govori: „Ja sam onaj koji jesam, koji je bio i koji će biti.
Ja sam bog tvojih predaka: Abrahama, Isaka i Jakova.“ Jedan deo relogiozne
zajednice govori kako se sam bog ovde prikazao Mojsiju šaljući ga nazad u
Egipat. Drugi veći deo religiozne zajednice veruje da sa Mojsiju prikazao Anđeo
JHVH (anđeo božiji) koji je nosio božiji autoritet i stoga se predstavljao kao
JHVH. I ranije smo videli da je za ranojevrejsku kulturu prenošenje auteriteta
skoro uvek povlačilo i prenošenje imena. Pa se anđeo božiji ovde izjednačava sa
samim bogom.
Važno je primetiti da postoji jasno
delegiranje autoriteta unutar ove priče. Tako Otac (JHVH, Elohim, Bog otac)
prenosi svoj autoritet na anđela JHVH koji je prema Mojsiju Elohim. Mojsije sa
druge strane svojim sudnarodicima predstavlja delegirani autoritet pa se
oslovljava sa Elohim. Tako je Mojsije mal`ak anđeov i Elohim svom bratu Aaronu.
Aaron je sa druge strane mal`ak svom bratu Mojsiju. Sada postaje jasno da
elementi bibliske priče o izlasku iz Egipta mogu biti tumačeni na više načina u
zavisnosti od samog smisla teksta. Tako su i nastale brojne tradicije. Mi ćemo
se pridržavati središnje tradicije Judeizma koja govori o Mojsiju kao spasiocu
i izbavitelju ali samo smrtnom proroku (a ne mal`ak(-u)).
Važan element bibliskih priča o Mojsiju
svakako je i činjenica da je pred njim poslat anđeo koji će mu pomoći da izbavi
jevrejski narod iz ropstva. Jevrejska tradicija kaže da je bog poslao anđela u
obliku oblaka na nebu koji je predvodio narod Izraela na putu izlaska iz Egipta
i tokom 40. Godina lutanja po pustinji. Često se ovaj anđeo poistovećuje sa
Mihaelom koji je prema većini tradicija označen kao čuvar Jevrejskog naroda.
Centralna tačka ne samo Judeizma već i
mnogih potonjih religija nastalih na hebrejskoj kulturnoj baštini je svakako
Mojsijevo primanje zakona na Sinajskoj gori. Prema većini tradicija Bog je
lično sastavio zakon koji je u obliku glinenih pločica dao Mojsiju na Sinajskoj
gori kada se svim prisutnim Jevrejima obratio grmljavinom. Prema jednom delu
tradicija bog je lično dao Mojsiju zakon ali većina učenjaka i religiskih dogmi
stoji na stanovištu da je zakon Mojsiju dao anđeo božiji (anđeo JHVH) koji je u
sebi nosio božanski autoritet pa se stoga označavao kao Elohim.
Sam događaj biblija opisuje na sledeći
način. Mojsije, Isus Navin, Nad, Aaron, Abihu i 70 drugih jevrejskih starešina
sakupili su se podno Sinajske gore gde su videli Boga Izrailjskog (Elohim).
Tada se Bog (Elohim) obratio Mojsiju i rekao: „Dođi na goru i budi onde, i ja
ću ti dati kamene tablice, i zakon koji
je na njima zapisan, da ih možeš podučiti“ Tada je Mojsije uz pomoć svog
učenika Isusa Navina otišao na planinu, a Aaronu predao vođstvo nad okupljenim
jevrejskim poglavarima. Kada je Mojsije ostavio Isusa i zašao dublje u planinu
oblak je prekrio planinu. Sada je slava božija počivala na Sinaju, i oblak ju
je pokrivao šest dana. Sedmog dana bog je pozvao Mojsija u sredinu oblaka i kad
je Mojsije stigao u sredinu oblaka oblak je nestao u planini. Bog je Mojsiju
dao zakone, zapovesti, i sudove kako bi jevreje naučio kako da žive i postupaju
u zemlji koju im daje.
Balaam
i anđeo
U Brojevima: 22-23, anđeo JHVH se
pojavljuje pred Balaamom koji jaše magarca i magarac leže na zemlju. Kada
Balaam ugleda anđela sa ispruženom rukom i mačem prima instrukcije koje mu
anđeo daje i odlazi Balaku.
Isus
Navin i anđeo
Kada je Isus Navin prešao u obećanu zemlju
i bio nadomak Jerihona obratio mu se komandant JHVH anđeoske vojske. Kada je
Isus spazio anđela klekao je na zemlju i izuo svoju obuću jer je sveto tlo na
kojem je stajao anđeo JHVH. Nakon što su Jevreji osvojili Jerihon ostavili su
sve zalihe hrane netaknutim (nisu je koristili već su u vidu žrtve paljenice
prinesene bogu na oltar).
Samson
i anđeo
Samsonova majka je dva puta doživela
posetu anđela koji joj je najavio da će začeti sina. Kako se on nije predstavi
kada ju je drugi put posetio u polju ona je pozvala svog muža Samsonovog oca
Manoah koji je takođe doživeo posetu anđela. Kada se anđeo predstavio kao
„peli“ (predivni) što je jedna od titula mal`ak
HaElohim (anđela božijeg) Manoah se uplašio da će umreti jer je Mojsiju
isti anđeo otkrio da će onaj čovek koji vidi njegovo lice umreti. Ipak pošto je
bog prihvatio njehove žrtve palenice Samsonova majka bila je sigurna da bog
neće uzeti njihove živote i da je pojavljivalje anđela naznaka da je dete koje
će začeti veliki junak i oslobodilac ne samo premena Dan nego svih izraelskih
plemena.
Kraljevi
i anđeli
David je počeo popis Jevrejea koji je bio
u suprotnosti sa božijim zakonima i anđeo JHVH je počeo da se sveti nad
kraljevinom Izrael. David je ugledao anđela kako stoji između neba i zemlje sa
isukanim mačem i pokazuje na Jerusalim. David je sa ostalim starešinama pao na
kolena i molio gospoda da mu objasni jeli to kazna zato što je popisivao
(pobrojao) Jevreje. Anđeo je rekao proroku Gadu da Davidu prenese da napravi
oltar i prinese žrtvu paljenicu.
Isajia
i anđeo
Kada je Asirska armija pod komandom
Sennakeriba napala Izrael Hezekiah se molio bogu da zaštiti narod i zemlju
Izraela. Isajia je bio poslan Hezekiahu od JHVH. JHVH je obećao da Asirska
vojska neće ući u grad nit da će ijedna strela ili koplje pasti na grad. Anđeo
JHVH je u jednoj noći uništio 185.000 Asirskih vojnika nakon čega su se ostaci
Asirske vojske vratili u postojbinu. Ova priča data je u Isajiji 37:36 i
2Hronikama 32:21. Nekada se u ovoj priči umesto anđela JHVH kao uništitelj
Asirske armije pojavljuje sam Bog (JHVH), pa odatle potiče i titula „ratnik“
koja se ponekad pripisuje bogu (Jehva je ratnik).
Нема коментара:
Постави коментар