Mihael
Prorok Daniel je doživeo viziju nakon što
se podvrgao postu. U priviđenju, anđeo prepoznaje Mihaela kao zaštitnika
Izraela. Kasnije u viziji je obavešten da će Mihael braniti Izrael tokom predstojećom mukom. Nema daljeg
pominjanja Mihaela u jevrejskoj Bibliji. Mihael se takođe navodi i u Knjizi o
Džošui: "Zapovednik nebeskih visina koga sreće Džošua u ranim danima
pohoda ka Obećanoj Zemlji ima osobine arhanđela Mihaela, kao bezimenog nebeskog
glasnika iz natpritodne i svete loze, poslat od Boga.
Sudeći po jevrejskoj rabinskoj tradiciji, Mihael
se ponašao kao zaštitnik Izraela, ponekad morao da se bori sa vladarima drugih
nacija a posebno sa anđelom Samaelom, tužiocem Izraela. Mihaelovo
neprijateljstvo sa Sameelom datira iz vremena kada je Samael bio izbačen iz
raja. Samael se pridržao za Mihaelova krila koga je hteo da povuče sa sobom ali
Mihaela je spasio Bog.
Rabini izjavljuju da se Mihael prijavio za
ulogu branitelja u vreme biblijskih starešina (osnivača). Prema tome, po rabinu
Eliezer ben Jacob-u, Mihael je onaj ko je spasao Abrahama iz peći u koju ga je
bacio Nimrod. Mihael je bio "onaj koji je izbegao", koji je rekao
Abrahamu da je Lot zarobljen i koji je štitio Saru da je Abimelech ne zaprlja.
On je izvestio Saru da treba da rodi sina i spasao Lota od Sodominog uništenja.
Rečeno je da je Mihael sprečio Isakovo žrtvovanje od strane njegovog oca
stavljajući ovna na njegovo mesto i spasao Jakoba, još u majčinoj utrobi, da ga
Samael ne ubije. Kasnije je sprečio Labana da naudi Jakobu. Po jednom izvoru,
Mihael je onaj ko se rvao sa Jakobom i kasnije ga blagoslovio. Po midraškom
tumačenje Exodus rabbah-a stoji da Mihael uvežbava zadatak branitelja Izraela u
vreme Exodusa, kada Satana (kao suparnik) optužuje izraelce za obožavanje
(idolatriju) i objavljuje da su oni shodno tome zaslužili smrt davljenjem u
Crvenom moru. Ali po Midr. Abkir, kada Uzza, anđeo staratelj Egipta, doziva
Mihaela da ih zastupa pred Bogom, Mihael je prećutao (nije se odazvao) i
zapravo je sam Bog branio Izrael. Legenda je učinila Mihaela učiteljem Mojsija,
tako da su izraelci zahvalni svom branitelju za najviše dobro Tore (mojsijev
zakonik). Ova ideja se spominje u Midrash Deuteronomy Rabbah-u u izjavi da je
Mihael odbio da donese Mojsijevu dušu
Bogu. Pomenuto je da je Mihael uništio Sennacherib-ovu vojsku, delo uobičajeno
karakteristično za drugačije bezimene anđele uništenja a možda završen od
strane Uriela, Gabriela ili drugih; On je zaslužan ako anđeo koji se obratio
Mojsiju u gorućem žbunju. On je prihvaćen u tumačenju kao i posebni Adamov
zaštitnik. Navodno on je bio prvi anđeo svih nebesa koji se poklonio (pokorio) pred čovečanstvom (dobrotom). Mihael je onda
obratio pažnju na prvu porodicu, ostajući oprezan i nakon propasti Adama i Eve
i njihovog isterivanja iz Rajskog vrta. U apokrifnoj knjizi o Adamu i Evi,
Mihael je podučavao Adama u obrađivanju zemlje. Arhanđel je kasnije doveo Adama
na nebo u vatrenim kolima, darujući mu putovanje blagoslovenog domena. Nakon
Adamove smrti, Mihael je pomogao da ubedi Gospoda da dozvoli da Adamova duša
bude vraćena na nebo i očišćena od velikog greha. Jevrejska legenda takođe
tvrdi da je Mihael jedan od trojice "ljudi" koji su posetili
Abrahama. Pomenuto je da je pokušao da spreči Izrael da bude odveden u ropstvo
od Nebuhodonozera i pokušao da spasi Hram od uništenja; ali su gresi ljudi bili
toliko veliki da je bio nemoćan da sprovede nameru u delo. Postoji legenda koja
je poreklom čini se jevrejska, a koju su prisvojili Kopti (hrišćanski potomci
starih egipćana), o ishodu kada je Mihael prvi put poslat od strane Boga da
povede Nebuhodonozera protiv Jerusalima, a da je Mihael kasnije bio vrlo
aktivan u oslobađanju svog naroda od Vavilonskog ropstva. Po midrašu, Mihael je
spasao Hananiah-a i njegove pratioce od peći. Mihael je bio aktivan i za vreme
Esther. "što više Haman-a optuži Izrael na zemlji to ga više Mihael brani
na nebu". Mihael je potsetio Ahasuerus-a da je bio Mordecair-ov dužnik; a
tu je i legenda da se Mihael prikazao visokom svešteniku Hyrcanus-u,
obećavajući mu pomoć. Upravo je Mihaelova borba sa Samaelom podigla dobro poznatu legendu o Mihaelu i
zmaju. Ova legenda nije nađena u jevrejskim izvorima osim tako što su Samael
ili Satana nazvani u Kabali "primitivnim zmijama". Ideja da je Mihael
bio branilac Jevreja postala je tako rasprostranjena da uprkos rabinskoj
prohibiciji protiv molitvi anđelima kao posrednicima između Boga i njegovih
ljudi, Mihael zauzima izvesno mesto u jevrejskoj liturgiji. Postojale su dve
molitve napisane preklinjući ga kao vladara milosti da se zauzme (posreduje) u
korist Izraela: jedna sastavljena od strane Eliezer ha-Kalira-a a druga od
strane Judah b. Samuel he-Hasid-a. Ali se molbe Mihaelu čine češćim u prastara
vremena. Tako je za Jermiah-a rečeno da je uputio njemu svoju molbu. "Kada
čovek ima potrebu on mora da moli direktno (izravno) Boga, niti Mihaela niti
Gabriela". Uprkos prirodi darivanja koju je Mihael doneo pred oltar, jedno
mišljenje je da su oni duše razboritih, dok su po drugoj oni strašne (vatrene)
duše. Prethodno mišljenje, koje je postalo preovladavajuće u jevrejskom
mističnom pisanju, objašnjava važnu poziciju koju zauzima Mihael u jevrejskoj
eschatologiji. Ideja da je Mihael pratilac posebnih duša, koja je česta među
hrišćanima, nije nađena u jevrejskim izvorima, ali da je zadužen za duše
pravednih pojavljuje se u mnogim jevrejskim spisima. Za Mihaela se kaže da je
imao raspravu sa Samaelom oko Mojsijeve duše. Po Zohar-u, Mihael prati duše pobožnih i pomaže im da uđu kroz
kapiju svetog Jerusalima. Kaže se da su Mihael i njegov domaćin stoje na kapiji
Jerusalima i omogućavaju pristup dušama pravednih. Mihaelova uloga je da otvori
vrata sudiji pravednih. Kaže se takođe
da će tokom vaskrsnuća Gabriel svirati trubu kada će se grobovi otvoriti i
mrtvi ustati.
Нема коментара:
Постави коментар