Pitanje Melhisedeka jedno je od centralnih pitanja biblijskih istraživanja
danas. Osnovno pitanje koje se postavlja pred sve istraživače jeste – ko je
ustvari kralj Salima (Shalem) koji se pominje u Starom zavetu?
Neki verski učenjaci povezuju Melhisedeka
sa Isusom, drugi sa arhangelom Mihailom; neki predlažu
mogućnost da je on Nojev sin, drugi da je običan čovek – istorijska ličnost; a
pojavljuju se i tumačenja da je on neko drugo božanstvo, po svojoj prirodi
slično Isusu. U Starom zavetu i Talmudu nema mnogo pomena Melhisedeka. On se pominje
u Knjizi postanja (Genezi) kada Avram pobeđuje Hodologomora kralja Elama. Melhisedek donosi hleb i
vino da blagosilja Avrama: „Blagosloven bio Avrame, od strane najuzvišeijeg
boga, posednika neba i zemlje! I neka je blagosloven najuzvišeniji Bog, koji
izruči neprijatelja u tvoje ruke.“
Avram se zahvaljuje Melhisedeku, blagosilja ga i daruje sa desetinom svega što je
osvojio u borbi. Ovo je posebno čudno ako se zna za drevni običaj kojim se
desetina svega davala na žrtvu bogu. Mnogi učenjaci danas ovo uzimaju kao dokaz
da je Melhisedek božanskog porekla, a da su mu titule kralj i vrhovni
sveštenik Salima samo pridodate, kao što je kasnije na sličan način kralj
Judeje ustvari bio samo „upravnik“ i prvosveštenik istinskog kralja koji je
Jevrejima uvek bio bog (JHWH). Drugo tumačenje ove ponude, koje je danas široko
rasprostranjeno, govori o tome da je Melhisedek
vrhovni sveštenik, te da je desetina koju dobija
ustvari žrtva koju će on u Avramovo ime prineti bogu.
Kasnije se Melhisedek spominje još
jednom, kada dolazi sa dvojicom glasnika (dva anđela koja će uništiti Sodomu i
Gomoru) kod Avrama, sa kojima se Avram pogađa o sudbini Sodome.
Melhisedek
je spomenut i u psalmu 110, koji najavljuje govor
mesije koji će se vratiti da vlada zemljom. Mesija se naziva sudijom nad
narodom gospodovim: „Ti si sveštenik zauvek vezan za red Melhisedeka“ (Psalm
110:4). U Novom zavetu sedmo poglavlje govori o svešteničkom redu kojem pripada
i Isus, a koje svoje poreklo vodi od Melhisedeka.
U jevrejskim legendama, koje nisu kanonizovane ni u judaizmu ni u hrišćanstvu,
dalje se o Melhisedeku navodi da njegovo rođenje došlo sa neba. Prema ovim
legendama, Gospod je svoje seme posejao u Sopranimu, Melhisedekovu majku. „Rođenje
sa neba“ se više puta pominje u raznim usmenim i folklornim tradicijama, i po toj
svojoj karakteristici Melhisedek se može porediti, recimo, sa Minosom sa Krita. O Melhisedeku se govori
kao o božijem sinu, o kojem nebo vodi računa od njegovog rođenja.
Danas mnogi verski učenjaci povezuju Melhisedeka i Isusa.
Jedan deo zastupa tezu da su Melhisedek
i Isus jedna te ista osoba, te je dalje razvijaju
pokazujući kako se Bog više puta utelovljavao na zemlji, pre nego što je sa
Isusom doneo svoje poslednje otkrovenje. Prema ovom tumačenju, pored Isusa i Melhisedeka, božije
inkarnacije na zemlji su: Buda, Zaratrustra, Mitra, Marduk, Hermes, Trismegistos,
Enoh, Elijah (Ilija), Krišna i Oziris. Treba navesti da ovaj stav zastupa i deo
hrišćanskih učenjaka, koji danas pokušava objasniti sličnosti između pojedinih
paganskih religija i hrišćanstva. Ovo svakako odudara od zvaničnog stava bilo
koje hrišćanske crkve, ali u obliku pokreta koji pretenduje da reformiše i sa
istoriskijm nalazima uskladi hrišćanstvo, svakako je interesantan vid
interpretacije.
Druga grupa verskih učenjaka povezuje arhangela Mihaila sa Melhisedekom tvrdeći da
su njih dvojica ista ličnost. Prema ovoj interpretaciji, božiji anđeli su se
povremeno spuštali na zemlju kako bi na jednostavniji način pokazivali ljudima
kako da poštuju Boga. Ova interpretacija delom se naslanja na Enohove pripovesi
o grigorima i nadgledačima (posmatračima), a delom na istorijske podatke o
pojmu anđela Mihaila. Naime, prema istorijskim podacima, judejska kultura nije
odmah imala ime za svog anđela zaštitnika, pa je to ime tokom vremena menjano.
Prvobitno ime za sve anđele – božiji anđeli (anđeo JHWH) koristilo se da opiše
dela koja su anđeli činili. Tek sa povratkom iz Vavilona, judejska kultura
uvela je raznolikost imena i obeležja anđela. Iako se smatra da su Mihailo
(Mihael) i Gavrilo (Gabrijel) bili poznati i ranije, ne postoje jasne odredbe
kojima se oni mogu indentifikovati u verskim delima. I jevrejska kultura, i
današnja istorija, slažu se da su imena ta dva anđela verovatno bila poznata i
ranije, a da su imena i obeležja svih drugih anđela u judaizam uneta tek nakon
povratka iz ropstva. Ipak ti raniji radovi, često dela koja se danas pripisuju
Mihailu, povezuju se sa Melhisedekom. Iz ovoga su učenjaci izvukli zaključak da je jedan
deo jevrejske istorije Mihailo bio poistovećivan sa Melhisedekim, pa čak i
da je istorijska ličnost koja je označena kao Melhisedek, pramotiv iz
kojeg je nastao mit o anđelu Mihailu.
Melhisedek
ne mora biti lično ime, postoji mogućnost da je u
pitanju grupno ime ili naziv. Poznato je da rana semitska pisma nisu koristila
samoglasnike pri pisanju, nego su se oni umetali naknadno pri čitanju. Takođe,
reč prosuti božiji gnev na Beliala se može rastumačiti i kao (Melkhey-Tsedek)
što se može prevesti i kao kralj pravednosti. Melhisedek je opisivan i
kao kralj mira, kako se kasnije opisuju i Isus i Mihailo. U hrišćanskoj
interpretaciji Melhisedek nema geneologiju. On je prikazan bez oca, bez majke,
kao neko ko oduvek živi kao sveštenik. Takođe, Melhisedek se opisuje kao
neko ko će prosuti božiji gnev na Beliala.
Mogi danas smatraju da su reference koje spominju Melhisedeka kasnije
umetnute u orginalni tekst postanja. Dokaze za ovo nalaze u različitim
stilovima kojima su pisani delovi biblijskih tekstova. Mnogi se slažu da Melhisedek u jevrejskoj Bibliji
služi kao slika idealnog kralja za jevrejski kraljevski kult. Ovaj nejevrejski
kralj pominje se na više mesta u jevrejskoj Bibliji: Postanje 14:18-20 i Psalmi
110:4. Takođe, slika Salema odgovara kasnijoj slici Jerusalima i njegovog hrama
u jevrejskoj kulturi i religiji
Melhisedek je često spominjan u književnosti
drugog hrama, ali se referenca na njega često označavala kao istoriska, a ne
duhovna ili božanska. Josefus i postanak apokrifa indentifikuju Salem sa
Jerusalimom. Jubileji 13:22-27 priča o napadu četiri kralja velikih gradova
iz ravnica. Sekcija koja obuhvata poraz
napadača od Abrahamovih vojnika pastira, i spominje Melhisedeka, je nestala.
Melhisedek je u tekstu 11Q Melchizedek opisan kao visoki patrijarh, tako direktno nadahnut
božanskim promislom skoro kao najviši anđeo koji nema veze sa bilo kojim
zemaljskim poreklom. On je takođe i idealna slika budućeg božijeg ratnika
(sličan prvobitnim predstavama o Baalu i Marduku u drevnim Indo-iranskim
kulturama, i JHWH u jevrejskoj kulturi). On u ovim tekstovima nije prikazan
izričito kao sveštenik, već pre kao nebeski prvosveštenik i sin božiji.
U pesmama o subotnjoj žrtvi
spominje se Melhisedek – nije jasno o kojem Melhisedeku se radi, ali se on opet pominje kao nebeski
prvosveštenik.
Filo Aleksandrijski
spominje Melhisedeka kao miroljubivog kralja koji pokazuje
veliki razum. Filo ga komentariše kao anđeoskog ratnika koji ima za cilj da
ostvari božanski naum. 11Q Melchizedek
slika Melhisedeka kao božanskog ratnika, pa i oličeni
božanski atribut, pre nego kao vrhovnog patrijarha.
Isus i Melhisedek se porede na više mesta kao nebeski
prvosveštenici i vođe molitve nebeskome ocu. Ostaje nejasno da li je Melhisedek večno biće, pa samim tim i utelovljenje Boga.
Ako se pretpostavi da jeste pred verske učenjake postavlja se niz novih
neugodnih pitanja: Da li je to ista osoba koja se kasnije (u nekim drugim
religijama koje imaju zajednički koren sa judaizmom) nazivala Isus? Ako nije,
koja je njegova uloga? A otvara se i pitanje starešinstva nad božijim stvorenjima?
Odgovori na ova pitanja ne moraju
se dati direktno. Postoji niz referenci da Melhisedek koji se pominje u raznim verskim spisima nije jedna te ista osoba, već
pre niz prvosveštenika koji vodi sve do Isusa. Kako se svi pojavljuju pod istim
imenom, dolazi do zabune kada se sagledavaju uloga i značaj svakog pojedinog
prvosveštenika. Uloga Melhisedeka često se povezuje sa Levitima
prvosveštenicima hrama u Jerusalimu. U biblioteci Nag Hamadi kao i u Kurmanskim
spisima Melhisedek se opisuje kao najviši anđeo, i buduća
idealna slika i božanskog ratnika i prvosveštenika. Kurmanski tekstovi čak
poistovećuju Melhisedeka sa Isusom. Jedan deo gnostičke
literature nastao u drevna vremena, mnogo pre Nag Hamadi biblioteka,
sačinjavaju tekstovi poput onog u kojem se spominje kako Isus preklinje Oca da „Zorokothora
Melchizedek, ..., donese vode vatrenog krštenja od Device Svetlosti“ (verovatno
nebeska voda za krštenje) za učenike, jer Melhisedek tako radi. Njegov naziv Zorokothora, čini se, potiče od okolnih varvarskih
nomadskih plemena.
Drugi Koptski dokumenti iz
Nag hamadi biblioteke, posebno spis označen kao Knjiga 4, navodi da je
Zorokothora Melchizedek imao sukob sa archons, pri čemu je uništito onoliko
duhova koliko je mogao. Podzemna boginja Hekate držala je ove duše kao svoje
zarobljenike. U tom tekstu svi tragovi bibliskog Melhisedeka su nestali, a on je sada prikazan kao najviši anđeo, nebeski
prvosveštenik i božanski ratnik.
Profesor Vander Kam pokušao
je da Drugu knjigu Enoha (2 Enoch)
koristi za rekonstrukciju vere u drevnih jevrejskih plemena. Tu pronalazimo dve
verzije teksta o Melhisedeku. Prema prvoj, on je rođen nakon smrti
Sofanie, supruge sveštenika Regie, sledeći njegove instrukcije. Njegova majka
gajila ga je u sebi, uprkos staračkoj iznemoglosti. Melhisedek je opisan kako prerano napušta dojenje, i u dobi od tri godine počinje
govoriti. On postaje sveštenik svoje porodice, i kasnije je uznet u rajski vrt
od strane arhangela Mihaila. Izgleda da je njegova glavna funkcija u ovom
tekstu opis idealne slike božijeg ugodnika.
Sličnosti između Isusa,
Enoha i Melhisedeka prikazana je i u verovatnom postojanju
kulta Melhisedeka u vreme pre egzodusa. U vreme Drugog
hrama nema navoda o ovakvom kultu, ali Jerom i Epifanije daju navode koji mogu
vernike Melhisedeka povezati sa „Melchizedekianima“ kako ih
naziva Epifanije.
Praćenje istorijskih tokova može
olakšati ispravljanje grešaka nastalih u prepisivanju tekstova. Ako hoćemo da
istražimo neki istorijski pojam, moramo pretražiti sve istorijske dokumente
koji taj pojam spominju ili definišu. Baveći se pitanjem Melhisedeka neophodno
je analizirati: Samarićanske tekstove, Vetus latina, Septuagintu, njenu Sirijsku
vrziju, pa Targums tekst, niz oralnih tradicija i popularnih legendi.
Viđenje života i dela jevrejskih patrijarha smatra se tačnim istorijskim
zapisom unutar jevrejske zajednice. Često su biblijske priče o patrijarsima trpele
vekovne uticaje okolnih kultura i pod njima bile menjane, tako da moderna
istoriografija ne prihvata ove priče kao validne opise istorijskih događaja.
Ono što je problematično, kad uporedimo sliku o Avramu u delu u kojem se
spominje i Melhisedek sa ostatkom priče, svakako je činjenica da je u ovom
delu biblijske pripovesti patrijarh prikazan drugačije nego na drugim mestima
unutar Biblije. Ovde je on prikazan kao snažan čovek i komandant vojske koji se
suprostavlja i pobeđuje istočne kraljeve, dok je u ostatku priče koja prati ceo
njegov život on slabašni nomad koji jedva uspeva da prehrani svoje žene i par
robova. Drugi istorijski dokaz je da pet velikih gradova u vreme koje Biblija
navodi nisu mogli biti vezani za Elam.
Tradicija povezuje Salem i Avramov susret sa Melhisedekom u Samariji
je u stvari Samarićanska tradicija. Navodi za ovo mogu se naći u tekstovima Epilemus-a (2. vek p.n.e) koji je
poznat po tome što je pisao citate za Euzebijevu Istoriju. U delu o Abrahamu
(Pseudo) Epulemus navodi da se biblijski
susret Avrama i Melhisedeka nije desio u dolini Shaveh, već u gradu podno planine
Garizim. Ova tradicija nije se održala u svim Samarićanskim delima.
Knjiga Jubilei slika Melhisedeka, ne kao jednu ličnost, već se iz teksta može
naslutiti da su u pitanju sveštenici. Kurmanski tekstovi navode Melhisedeka kao „sina
svetosti” i daju mu snažnu eshatološku ulogu u „poslednjim danima”. Melhisedek će progoniti i
uništavati Belialovo mnoštvo, i biće oruđe božije osvete. Iz ovoga se
zaključuje da Melhisedek ne može biti čovek, već arhangel Mihailo, koji je ne
samo u jevrejskoj, već i u islamskoj i hrišćanskoj kulturi, najviši božiji
sveštenik i vođa nebeske molitve. U Kurmanskim testovima mogu se pronaći i
druge reference na način kako će Melhisedek
uništiti Belialove sledbenike.
U Sirijskim tekstovima
(Peshita), kralj Selama nazvan je Mlkyzdq,
što predstavlja mračnu etimologiju imena, ali se takođe naziva i kwmr'd'mrym', (sveštenik najvišeg boga)
mada se često koristi i pogrdan naziv žrec.
Rabinsko tumačenje
indentifikuje Melhisedeka sa Setom, sinom Nojevim. Set se nazivao i „glava
četrdeset naroda“ i bio sveštenik. Biblija kaže da je živeo u vreme Abrahama,
pa i kasije uvreme njegovih unuka Jakova i Esava. Ako se Melhisedek indentifikuje
kao Set, onda je Abraham dajući desetinu ustvari odavao poštovanje precima.
Prema jednoj jevrejskoj tradiciji svi prvosveštenici potiču direktno od Noe, a
od Aarona samo Levitinsko sveštenstvo.
Нема коментара:
Постави коментар