Priča o Avramu jedna je od prvih priča u knjizi Postanja. Iako danas ne postoje
istorijski dokazi da su Avram, Lot, Sara, Kira, Araga i Melhisedek uopšte
postojali, a nema ni jasne naznake svih mesta na kojem se priča odvija (posebno
je problematično postojanje Sodome i Gomore), priča o Avramu osnova je za veći
broj religija danas, kao i stalni izvor sukoba na Srednjem i Bliskom istoku.
Zbog toga što se biblijske priče o Mojsiju svrstavaju u vreme Ramzesa, što je
prilično neverovatno sa stanovišta arheoloških dokaza, priča o Avramu pomera se
ranije nego što bi bilo prirodno da se odigravala. Vreme razornih klimatskih
promena koje su Hanan ostavile bukvalno bez stanovništva, kada je došlo do
velikog priliva izbeglica u Egipat, prirodno je okruženje u kojem bi se
smestila priča o Avramu. To se uklapa u vremenski okvir između 2100-1900. godine
p.n.e. Iako su kasniji zapisivači ove priče delimično izobličili kontekst u
pravcu kulturoloških i verskih očekivanja, vezujući je za priču o pravednom Josifu,
ona se može u istorijskom kontekstu razmatrati samo na osnovu postojećih
materjalnih dokaza. Arheolozi smatraju da je deo priča iz postanja koje mi
danas poznajemo izobličen i da ne oslikava verovatniji istorijski kontekst
izvornih priča. Ono što oni, dalje, predlažu kao najverovatniji scenario moglo
bi se opisati kao zamena istinskih istorijskih događaja sa poetičnijom i
moralnijom verzijom događaja kako bi se ona uklopila u moralna načela koja
religiozni autoritet nalaže. Praktično je napušten raniji stav naučne zajednice
da su biblijske priče iz Knjige postanja napisane (pa i nastale) nakon 1000.
godine p.n.e. Iako se istorijski opisi mesta i događaja, a posebno kulturne
pozadine, u pričama o Avramu, Josifu, i Mojsiju ne slažu sa kulturnim kontekstom
vremena o kojem govore, one predstavljaju niz izvornih priča koje verovatno
potiču od realnih istorijskih događaja i likova. Judaizam nije samo religija
već i istorijski zapis o vremenu nastanka jevrejskog naroda i kulture, kao i
uticajima pod kojima se ova zajednica razvijala u svojoj ranoj istoriji. Zato
je za Jevreje neobično važno da priče ispričane u postanju budu prikazane kao
istorijski zapis o nastanku zajednice. Današnja jevrejska i hrišćanska
zajednica više ne shvataju ovaj istorijski zapis kao nepogrešiv. Činjenica da
su za njegovo formiranje zaslužni ljudi podčinjava ga i ljudskim greškama. Deo
priče koji govori o razdvajanju Sare i Avrama i njeno prikazivanje kao Avramove
sestre očigledno je iskrivljeno. Prema biblijskim pričama ovaj događaj se,
računajući i sličan koji će se kasnije desiti Isaku i Rebeki, ponavlja tri
puta. Očigledno je da postoji samo jedan istorijski izvor ove priče, ali da je
usmena tradicija odvojenih plemena, koje su je prenosile sa generacije na
generaciju dok konačno nije zapisana, učinila da se događaj različito
interpretira, pa kao takav i unese u Bibliju. Arheolozi i verski učenjaci danas
veruju da je Avram bio značajna ličnost u kulturi Srednjeg istoka u svoje
vreme.
Prema biblijskim pričama, Avram je Tarin sin i Lotov stric koji se nakon
istorijske kataklizme, u Bibliji opisane kao veliki potop, naselio u okolini
Ura. Biblija ističe krvnu vezu između Noja i Tare, pa samim tim i Avrama i
Lota. Avram je pomagao Lotu, koji je rano ostao bez oca, čak ugovorivši Lotov
brak sa Kirom prilikom čega se sukobio sa faraonovim sveštenicima misionarima.
Iako se ovaj sukob povoljno završio po Avrama, on je napustio Ur i počeo da
luta mesopotamskim prostranstvima pokušavajući da napasa svoje veliko
stado. Avram se, pored toga što se
prikazuje kao pastir, u Bibliji prikazuje i kao učen i pobožan čovek (neke
tradicije povezuju ga čak i sa izučavanjem astronomije i astrologije; dok druge
veruju da je imao zapise koji su nastali iz vremena pre potopa na osnovu kojih
je učio o Bogu). Avram iz biblijskih priča je takođe i patrijarh, koji ima
božansko pravo nad pripadnicima svog plemena – on je rodonačelnik i praotac jevrejskog
naroda. Biblija navodi kako se Avram ženi voljenom Sarai, koja ne može da ima
dece. Kao verovatni razlog zbog kojeg Sarai ne može da zatrudni spominje se
njeno obećanje boginji Ašari, koje je prekršila kada je stupila u brak sa
Avramom. U jednom trenutku priča o Avramu dobija verski karakter – Bog se
obraća Avramu i on kreće u Egipat. Na samoj granici Avram biva uhapšen i
razdvojen od Sarai (Avram je lagao faraona da mu je Sarai sestra kako bi se
spasao). Faraon ga imenuje jednim od svojih sveštenika i ispituje o Bogu.
Ovo je prvo mesto u jevrejskoj istoriji gde se kao jedini Bog pojavljuje
Jehva. Iako religijska dogma govori o tome da su svi drugi bogovi u koje su
ljudi verovali ništa drugo nego kameni idoli, arheloški dokazi povezuju rane
Ivrimske zajednice (evidentno su poznavale i priznavale i druge bogove, posebno
Bala koji je povezivan sa plodnošću).
Na ovom mestu pojavljuje se, po prvi put, još jedan religiozno istorijski
pojam – kSatana (čije ime znači protivnik). Avram povezuje egipatskog boga Seta
sa Satanom, mada je tim imenom označen i egipatski faraon. Važno je napomenuti
da su rane jevrejske zajednice ovim imenom često imenovale i samog Boga JHWH
kada bi on u svom besu kažnjavao pripadnike zajednice. Kako se tokom istorije
menjao, odnosno ublaživao, odnos između vernika i Boga, tako je ovaj naziv
ostao rezervisan samo za božije protivnike, kasnije oličene u liku palih anđela
i demona. Satana nije lično ime već pre klasa duhova, ali je istorijskom
transformacijom naziv počeo da se povezuje za jednog posebnog palog anđela - vođu
pobunjenih duhova kojeg je Bog bacio u beskonačnu jamu. Prvobitno je Satana bio
vezivan za Mastemu, pa za Samaela, a kasnije je uobličen i kao poseban anđeo.
Za period od deset godina (koliko su Avram i Sarai bili razdvojeni) Sarai
je, iako u Faraonovom haremu, ipak uspela da očuva svoju čednost. U to vreme
ona upoznaje sluškinju, zarobljenu robinju, koju će kasnije povesti sa sobom u
Avramovo pleme. Ta žena, koja je čuvala Sarainu i Avramovu tajnu, kasnije će
postati druga Avramova žena i Išmailova majka, a time i majka svih Arapa. Nakon
što je ponovo povezan sa Sarai, Avram napušta Egipat i vraća se svojim
pastirima i njihovim porodicama. Mnogi smatraju da je pojam Maat-a, sveprisutan
u egipatskoj religiji i kulturi, umnogome doprineo na kasnije formiranje judaizma.
Priča prati Lota i njegovu ženu Kiru, koji napuštaju nomadski život i
počinju da žive u gradu Sodomu. Biblija na više mesta navodi grehe građana
Sodome, kao i kazne koje gradu prete zbog njihove bezbožnosti i nemorala. Tako
nakon što odbiju da plaćaju porez Hodologomoru, on skuplja vojsku u želji da
zbriše Sodom. Avram uspeva da potuče Hodologomorovu vojsku i pri povratku iz
bitke sreće se sa Melhisedekom. Iako se pojavljuje samo u priči o Avramu, Melhisedek,
biblijski kralj Salima i verovatno najzagonetnija biblijska figura, ocrtava
osobine koje su pre primerenije Bogu ili „božijem sinu“ (anđelu), nego ljudskom
biću. Činjenca da ga Avram, koji se iz borbe vraća kao pobednik, ponizno
pozdravlja dajući mu desetinu od svega što je osvojio jasno govori da nije u
pitanju lik od sekundarnog karaktera. Svako pojavljivanje Melhisedeka izrazito
je burno i ispunjeno emocijama i delima božanskim. Melhisedek se pojavljuje kod
Avrama u njegovom logoru kada dolazi sa dva pratioca sa kojima se Avram pogađa
o sudbini Sodome. Kasnije će se ispostaviti da su ova dva posetioca upravo ona
dva anđela koja će uništiti Sodomu i Gomoru. Zanimljivo je primetiti da, osim
Avrama i Melhisedeka, ostali ljudi u Avramovom logoru ne primećuju da su u Melhisedekovoj
pratnji anđeli, a ne ljudi. Ovo govori u prilog tezi da su rani biblijski
prikazi anđela govorili o njima kao o funkciji (koja je poverena nekom čoveku),
a ne kao o krilatim bestelesnim duhovima.
Ovde treba napomenuti i da je verovatni izvor biblijske priče po kojoj se
Kira pretvorila u stub soli nastao vekovima kasnije. Naime jedna od lokacija za
koju se veruje da je u antičko vreme odgovarala Sodomi nalazi su u neposrednoj
blizini Mrtvog mora, a stubovi soli koji se tamo mogu pronaći zaista podsećaju
na ljude. Nije teško pretpostaviti da je tokom istorijskog perioda koji je
predhodio zapisivanju biblijskih priča, a u kojem su se predanja prenosila usmenim
putem, sa kolena na koleno, dodato objašnjenje po kojem su ovi stubovi soli
okamenjeni ljudi, a među njima i Lotova žena Kira.
Priča o Avramu svakako dostiže svoj vrhunac kada Avram postiže savez sa
Bogom. Bog mu obećava rođenje sina Isaka i umnožavanje plemena, takođe Bog daje
Avramu i njegovom potomstvu zemlju Hanansku (današnji Izrael) i nova imena
Avramu i Sarai koji sad postaju Abraham/Avraham (otac mnogih) i Sara
(princeza). Za uzvrat, Abraham uvodi svoje pleme u učenje o jednom Bogu, bogu
jevrejskog naroda, koji nema oblik i ne može biti prikazan idolom. Takođe
Abraham uvodi niz običaja vezanih za obrezivanje i konzumiranje hrane iz kojih
će se kasnije razviti judaizam.
Priča o Abrahamu sadrži još dva obrta. Bog testira Abrahama tako što
traži da Abraham žrtvuje voljenog sina Isaka. U poslednjem trenutku kada je
dokazao svoju vernost, Bog šalje belo jagnje kao supstitucionu žrtvu koju će
Abraham prineti na oltar (koja će postati najčešća substituciona žrtva nuđena
bogovima tokom istorije).
Motivema Avramova žrtva dobila je ime po biblijskoj priči. Želeći da
iskuša praoca Jevreja, s kojim je zaključio savez, Jahve (pretpostavljeni
izgovor četvoroslovlja JHVH) traži od Avrama (potonjeg Avrahama) da mu žrtvuje
sina Isaka (Ichaka).
„I reče mu Bog: uzmi sada sina svojega, jedinca svojega miloga, Isaka,
pa idi u zemlju Moriju, i spali ga na žrtvu tamo na brdu gdje ću ti kazati“
(Prva knjiga Mojsijeva, 22:2).
Božji izabranik se povinuje.
„A kad dođoše na mjesto koje mu Bog kaza, Avram načini ondje žrtvenik, i
metnu drva na nj; i svezavši Isaka sina svojega metnu ga na žrtvenik vrh drva;
i izmahnu Avram rukom svojom i uze nož da zakolje sina svojega“ (Prva knjiga
Mojsijeva, 22:9-10).
Jahve se time zadovoljio, te njegov anđeo zaustavi Avrama.
„I Avram podigavši oči svoje pogleda; i gle, ovan iza njega zapleo se u
česti rogovima; i otišavši Avram uze ovna i spali ga na žrtvu mjesto sina svojega“
(Prva knjiga Mojsijeva 22:13).
Osnovnu sadržinu ovog arhimotiva čini prinošenje ljudske žrtve i zamena
te žrtve životinjskom.
Biblijska priča nije samo podstakla mnogobrojne obrade ovog motiva u
narodnoj, crkvenoj i umetničkoj književnosti, nego je i nadahnula mnogobrojne
slikare i vajare. To je, očigledno, posledica tragične dramatičnosti Avramova
čina, napete uporednosti bola starog oca koji treba da ubije jedinog naslednika
i uzdanicu, i nevine bezazlenosti sina koji, idući u susret smrti, pita oca gde
je jagnje za žrtvu; ali i posledica kolektivnog sećanja na paganski običaj i
njegovo ublažavanje.
Mitema o Avramu i Isaku pojavljuje se u raznim oblicima i u
književnostima balkanskih naroda. Na pesme s motivom žrtvovanja deteta najčešće
nailazimo kod Bugara, ali ima i makedonskih, hrvatskih i srpskih, a zabeležena
je i jedna slovenačka. Obično, u jednoj od tih varijanti, Isus traži za večeru
domaćinovog sina jedinca, pa, pošto se uveri u pobožnost roditelja, sprečava
ubistvo. Okolnost što se Hristu pripisuje zahtev za ljudskom žrtvom, protivno
hrišćanskoj dogmatici, pa i biblijskom prikazu bogočoveka koji se žrtvuje za čovečanstvo
i iskupljenjem ukida ljudsku žrtvu, svedoči o tome da je posredi kontaminacija
starozavetne priče o Avramu i starijeg paganskog običaja, verovatno iz
slovenske prošlosti, i da se taj spoj aktuelizuje u spoljašnjem liku
hrišćanskog božjeg sina. U drugoj varijanti dete se, zbog nepoštovanja božjih
zapovesti koje proveravaju Bog ili sveci, odista žrtvuje, ali se tom žrtvom
iskupljuje greh, a dete čudom oživljava. I u ovom slučaju mešaju se stariji,
prehrišćanski i noviji, hrišćanski sloj: stvarna ljudska žrtva i oživljavanje
žrtve čudom poput Hristova uskrsenja. Dok je u prvoj varijanti Hrist zamena za
pagansko božanstvo kojem se prinose žrtve, ili za Boga koji zahtevom da se
žrtvuje sopstveno dete hoće da iskuša očevu veru, u drugom slučaju se
iskupiteljska žrtva koja uskrsava izjednačava sa Isusom.
Priča o Abrahamu u jevrejskoj kulturi završava se odvajanjem Arage i
Išmaila od oca i njihovim odvođenjem u Mesopotamiju. Abraham i Sara umiru, a na
mestu patrijarha jevrejskog naroda dolazi Isak.
Нема коментара:
Постави коментар