петак, 9. јун 2017.

Hinduistička etika



Hinduistička etika


U klasičnom hinduizmu djelovanje (karma) i dužnosti (dharma) glavni su pojmovi. Karma će nagomilavanjem dobrih i loših dela utjecati na čovekovu sudbinu, ali ne postoji jedan način da se postigne dobra karma. Rano u vedskom periodu postojala je ideja o opštem moralnom zakonu (rita) kojeg su čuvali bogovi Mitra i Varuna. Molitva i žrtva bile su potrebne da se održi pravilan odnos među božanstavima i čovekom, a greh je mogao biti moralni ili obredni. Moralni zakon izražavao je osnovu društvenog poretka koji je bio pod kontrolom priručnika sveštenika i zajamčen od vladara. Ipak moralni zakoni i delovanja bili su usko povezani sa klasnom podjelom društva, tako dharma nikad nije postala apsolutna vrijednost za sve pripadnike indijskog društva. Veliku ulogu pri određivanju moralnih vrijednosti odigrali su staroindijski epovi koji naglašavaju neke osnovne etičke vrline - dužnost deteta prema roditeljima, ljubav i naklonost koju roditelji moraju pružiti deci, uzajamno poštovanje u braku, te ljubav i sklad kao ideal. Težnja za bogatstvom i sredstvima za život, uživanje u veselju ili ritualne pobožnosti bili su relativni za one koje žive u svijetu etičkih nastojanja. Jedina apsolutna etika bila je povezana s oslobođenjem pojedinca od ciklusa ponovnog rađanja. „Traganje za blaženstvom“ zapravo znači poštovanje osnova moralnosti – sanātana dharme: uzdržavanje od ubijanja, krađe, polne nečistoće, laži ili uporabe opojnih sredstva. Ako se ne pridržava tih »zabrana«, pojedinac ne može steći osnovnu čistoću koja je potrebna da se dođe na put prema mokši, na put ka oslobođenju, koji se još naziva đnanamarga. 

Jogiji su težili potiskivanju želje, ljubavi i opšte svih osjećanja. Odogovor i reakcija na krutost i strogost joge bila je bhakti - odanost jednom određenom bogu koja je postala jak element u svetovnoj  religiji. Za razliku od ideje vjerničkog, intelektualnog i racionalnog elementa kod joge, bhakti ističe zanos i oduševljenje odnosa ljubavi, te tako mnogo uspješnije zadovoljava emocionalne potrebe vjernika.

Između 7. i 10. veka mnogo tamilskih pisaca izražavalo je svoje vjerske osećaje i iskustvo s velikom toplinom i vjerskim žarom. Tako jedan tamilski pisac piše: „Bhakti je uzburkan osjećaj, koji guši govor, čini da suze teku, a kosa se diže od ugodnog uzbuđenja i često dovodi do histeričnog smijeha i plača, do iznenadnih napada nesvestice i dugih nesvjesnih transeva“. U 11.veku veliki tumač Ramanuđa uvodi pojam bhakti u klasičnu, razvijenu hinduističku tradiciju. Za njega je to više oblik intelektualne meditacije praćene ljubavlju, ali bez oduševljenja i zanosa koji i dalje postoje na svetovnoj ravni. Kao odraz odanosti prema određenom bogu, specifično prema Krišni ili bogu Višni, pripadnici višnuitske sekte crtaju crvene ili bele uspravne linije na čelu ili crne, crvene ili bijele tačke između obrva.

Нема коментара:

Постави коментар