Ashura
(Ašura)
U hinduizmu Ashure predstavljaju grupu
moćnih božanstava, često prikazivane sa demonskim osobinama. One se protive
Devama. Po Hindu tradiciji obe grupe božanstava potiču od istog oca. Kashyapa je prema hindu tradiciji otac svih
deva, ashura, nāga kao i svih smrtnika. Ime je srodno reči Ahura
i mnogi religiozni učenjaci ovaj termin iz Zoroastrianizma povezuju sa
zajedničkim poreklom koje oba termina imaju. Naime očigledno je da je koren
hindu verovanja u ashure ukazuje na zajedničke Proto-Indo-Evropske izvore.
Verovanja su nastala na istom mestu verovatno u isto vreme a protivrečnosti
koja danas postoje u tumačenjeima ovih božanstava verovatno su povezana sa
njihovom pripadnošću različitim nacionalnim i plemenskim grupama koje su ih
smatrale svojim zaštitnicima.
Negativan karakter koje ashure imaju u
hinduizmu verovatno su evoluirale vremenom. Najraniji tekstovi generalno
prikazuju ashure kako upravljaju nad
moralnim i socijalnim fenomenima (tako je Varuna zaštitnik putnika a Bhaga
zaštitnik braka) dok se deve prikazuju kao neko ko upravlja nad prirodnim
fenomenima (naprimer Ushas nosi ime po zori dok je Indra vodeno božanstvo).
Mitra, Varuna i Vritra su najpoznatje asure. Kao kraljevi ashura
često se prikazuju Vairocana, Sumbha i Nisumbha.
Mitra/Maitreya/Miroku (Budistički svetac koji će osloboditi ljude u
budućnosti)
Varuna/Sui ten (Okeanska deva)
Vairocana/Maha vairocana/Dainichi nyorai
(Veliki Buda okoji obasjava ceo univerzum)
Sumbha i Nisumbha braća ashure
U kasnijim tekstovima kao što su Puranas i Itihasas, deve se prikazuju kao
božanska bića a ashure su demoni. Prema Bhagavad Giti (16.6), sva bića imaju
deo božanskih kvaliteta koji se označavaju kao (daivi sampad) i demonske
karakteristike (asuri sampad). Šesnest poglavlja Bhagavad Gite bliže opisuju božanske i demonske kvalitete. U Gita (16.4)
kaže se da su asurske kvalitete ponos, arogancija, bes, okolost, uobrazilja i
neznanje. Termin asura je jezički povezan sa ahurama u Zoroastrianizmu, ali sa
obrnutom moralnošću. Tako dok su u Vedama Ashure demoni u Zoroastrianizmu ahure
u benigni anđeli. Ova inverzija takođe se ponavlja i u primeru druge klase
besmrtnih bića, pa Vedske deve koje se mogu smatrati anđeoskim bićima postaju
grupa demona u Zoroastrijanizmu.
Prva Gatha, poput svih Zaratrustrinih stihova reflektuje
nomadsko društvo, prinošenje žrtava od strane vernika devama nebli li se
obezbedila njihova naklonost odnosno zaštita prema stoci, dok ahure čine napore
da je ubiju, zakolju i pojedu kao žrtvu. Za razliku od Vedskog rituala gde
asure i deve nisu prikazane kako se međusobno bore u Zoroastrijanizmu deve se
vide kao uništenje vernika. Sudeći prema sličnostima termina može se
pretpostaviti da protivrečnosti koje postoje između ahuras/asuras i daevas/devas vode poreklo iz protivrečnosti
ranog Indo Iranskog društva. U stihovima koje se pripisuju Zaratrustri, deve
nisu označene kao demoni (kakvim se kasnije prikazuju) već pre kao klasa
“lažnih bogova” ili “pogrešnih bogova” čije će obožavanje odvesti vernika sa puta
pravednosti. U ovim stihovima se ponegde može čak ustostaviti i paralela između
deva i “pogrešnih, lažnih ljudi” koje možemo grubo opisati kao neprijatelje ili
tuđince.
Нема коментара:
Постави коментар