Hinduizam
Hinduizam je drevna azijska religija čiji
početci sežu iz razdoblja od 16. do 15. veka pne. koja je započela svoj razvoj u Indiji, gdje je
i danas glavna religija. Indijci, međutim, umesto o Hinduizmu radije govore o
vječnom učenju i zakonu (sanātana dharma), jer sam hinduizam daje naglasak na
način života više nego na način mišljenja.
Perzijska reč Hindu dolazi od sanskrtske reči
sindhu (što znači »indijska rijeka«, rijeka Ind) pa su već u 5. veku p.n.e
Perzijanci rečju Hindus imenovali stanovnike indijskog potkontinenta. Rgveda
spominje zemlju Indoarijaca kao Sapta Sindhu (zemlja sedam rijeka u
severozapadnom delu južne Azije, od kojih je jedna i Ind). To odgovara Hapta Həndu
u Avesti, svetom spisu zoroastrizma.
Hinduizam
je jedna od najvažnijih svjetskih religija, ne samo zbog procenjenih 700 miliona
vernika nego i zbog izrazitog uticaja na mnoge druge svetske religije za
vrijeme dugog, neprekinutog razvoja od skoro 3500 godina. Hinduizam je danas rasprostranjen na
prostorima jugoistočne Azije, istočne i južne Afrike, Evrope (uglavnom u
Velikoj Britaniji), Amerike i pacifičkih područja sve do ostrva Fidži. Kroz istoriju indiski swami i gurui imali su mnogo sedbenika,
a Hare Krišna pokret danas nalazimo širom Evrope i Amerike.
Za
razliku od drugih velikih danšnjih religija Hinduizam nema ni osnivača ni
proroka. Nema određenu crkvenu ili institucionalizovanu strukturu, ni strogo
određen credo. Hinduizam je čvrsto isprepleten s predanjem o zemlji Indiji,
njenim društvenim uređenjem i istorijom. Neki teolozi danas smatraju da je
hinduizam ustvari „savez kultova i običaja, kolaž ideja i duhovnih težnji“
a ne organizovana religija. Ovu svoju tvrdnju potkrepljuju činjenicom da
nepostoji jedinstven osnovni verski pravac. Prema njima moglo bi se postaviti
pitanje radi li se o uopšte o jednoj veri ili više vera, jer hinduizam
obuhvata mnogo različitih verovanja i
tumačenja:
većina Indusa vjeruje u Boga na ovaj ili
onaj način. Svaki Indus može poštovati i moliti se jednom bogu, nekoliko njih
ili neizražavati pripadnost nekom božanstvu
neki Indusi vjeruju da poštovanje svih
živih bića zahtijeva da budu vegetarijanci, dok za razliku od njih drugi će da
bi zadovoljili svoje bogove žrtvovati životinje za vreme hramskih svečanosti
neki obožavaju Šivu, drugi Višnu ili
njegove inkarnacije dok se jedan broj Indusa odlučuje da poštuje boginje
stanovnici jednog sela nemaju isto
središte vjere, koje će ujediniti seljake i na drugom mjestu
Ipak, i pored brojnih različitosti za
hinduizam je karakteristična vera u nizove utelovljenja, seobe duša ili
reinkarnaciju i u tome je značajna razlika u poređenju sa svim velikim
bliskoistočnim monoteističkim religijama koje čovekov život vide kao
jednokratan, mada (neki način) večan, događaj u kojem je naglasak na moralnim
odlukama u skladu s Božjim zapovstima, te na konačnom sudu nakon smrti.
Indus misli o toku života kroz mnoge
egzistencije. Pojm samsara, ožnačava tok života od rođenja do smrti, a zatim do
ponovnog rođenja – životni ciklus.
Povezan s pojmom samsare je pojam karme. Karma
doslovno znači „delo“ ili „delatnost“, a zapravo označava zasluge i
kricu, odnosno posljedice čovekovih dela u jednom životu. U kojem će se
sljedećem utelovljenju duša naći zavisi o njenoj karmi. Indusi veruju da se
karma prikuplja i raste, te prenosi kroz mnoga utelovljenja. Neki smatraju da
se posljedice ranijih djela ipak daju popraviti pokajanjima i
obredima, „odrađivanjem“ kroz nagrade i kazne, pa se na kraju može
postići mokša ili „oslobođenje“ od lanca samsare i to kroz
odustajanje i odbacivanje svetovnih želja, nakon čega dolazi do oslobađanja od
neprekidnog lanca ponovnih rađanja. Za Induse Gang je sveta reka, koja ne
napaja samo njihovu zemlju. Naime voda je u Hinduizmu simbol beskonačnog
života. Stotine hiljada vernika svakoga dana obredno se kupaju na njezinim
obalama. Grad Benares na Gangu smatra se najsvetijim indijskim gradom. Svaki
Indus koji umre u Benaresu i čiji se pepeo raspe po Gangu ponovo đe biti rođen
ovog puta u višoj emancipaciji.
Najstariji dokazi koje posedujemo o razvoju Hinduozma datiraju
iz doba neolita u rani harappanski period (oko 5500. do 2600. pne). Najstarija
vjerovanja i rituali potiču iz preklasične ere (1500. do 500. pne) poznatiji
kao vedska religija. Najstariji hinduistički tekst prema lingvističkim i
filološkim dokazima je Rgveda koja se datira u period između (1700. i 1100)
pne.
Žrtvena teorija i žrtvena praksa, uz
poseban odnos prema pokojnicima, koje su spaljivali na lomačama zajedno sa
žrtvenim darovima, te verovanje u očišćenje vatrom i spajanje u smrti sa
božanstvom, pogodovali su u Indiji nastanku tradicionalnog shvatanja da je
spaljivanje pokojnika čin žrtvovanja čoveka. U jednoj dugoj himni Atharvavede
upravo se i opeva spaljivanje pokojnikovog tela kao prinošenje žrtve radi
očišćenja njegove duše od svih grehova. U Šatapatha-brahmani govori se o
čovekovu žrtvovanju svog „ranijeg“ tela da bi stekao nebeski mir, a u
upanišadama se navodi da je i rađanje potomstva i spaljivanje pokojnika
žrtvovanje. Međutim, svoj najviši izraz žrtvovanje je dobilo u činu
samožrtvo-vanja, čiji je izvor dvojak: shvatanje o kosmogonijskoj žrtvi i
njenoj delotvornosti, pri čemu se kao žrtve i samožrtvovaoci pojavljuju i
bogovi (Prađapati, Soma) i čovek (Puruša, Načiketa), i kult mrtvih, koji se
ispoljavao naročito u darivanju pokojnika, žrtvovanju u njegovu čast i
prinošenju raznovrsnih priloga kojima kao da je trebalo obezbe-diti njegov
budući opstanak. Samožrtvovanje boga-stvoritelja već se u starijoj vedskoj
književnosti tumači kao osobita svežrtva. Tako se u jednoj himni Rigvede kaže o
Višvakarmanu:
Sam na žrtvu tijelo pruži, za napredak!
Stvoritelju svega što prinosom bujaš sebi
nebo i zemlju na žrtvu prinesi!
Samoubistvo iz verskih razloga verovatno
potiče iz ideje o „puruša-medhi“, poznate u starom arijskom društvu. U
Šatapatha-brahrnani Gospodar stvaranja prineo je sebe na žrtvu bogovima, a
zatim žrtvovao čoveka, koji je prvi u nizu pet žrtvenih životinja: čovek — konj
— bik — ovan — jarac. Versko samoubistvo vršilo se različno, ali je najviše
bilo cenjeno samospaljivanje, koje je arijskog porekla, i samoutapanje, koje se
oslanjalo na obrednu praksu prearijskog stanovništva. Prema induskim
shvatanjima, naročita ceremonija posvećenja prinosioca žrtve (diksha), koja je
obuhvatala potpuno predavanje bogu, samo-posvećenje bogu, u stvari je označavala
samoubistvo u božje ime „Dikšu“ vrše oni koji se utapaju u svetim rekama za
vreme hodočašća o verskim praznicima, bacaju pod hramovske kočije ili spaljuju
na lomači. Zastupnici novih verskih učenja u vreme stvaranja upanišada počeli
su da osuđuju verska samoubistva isto kao i krvne žrtve. Ali uprkos tome što su
se tim samoubistvima suprotstavljali mnogi propovednici i sastavljači zakona i
pravnih rasprava, Indusi ideju o samoprinošenju žrtve nisu vekovima odbacili.
Većina naučnika i teologa danas se slaže u
oceni da je moderni hinduizam nastao iz Veda. Najstarija Rgveda u svom središtu
ima obožavanje božanstava kao što su Indra, Varuna i Agni te Soma ritual.
Negdje između 1500. i 1200. godine pne (približno se poklapa sa vremenom kad je
Mojsije poveo Izraelce iz Egipta) divlja arijska plemena na bojnim su kolima
zauzela Indiju, dolazeći sa sjeverozapada. Naselili su se u područje današnjeg Pandžaba,
donevši svoj jezik i tradiciju. Zahvaljujući ovome arijevska plemena uveliko su
uticala na kulturu i drevne religije starosedilaca, matrijarhalnog društva
utemeljenog već u trećem milenijumupre nove ere. Pre nadiranja arijevskih
plemena glavna karakteristika religije doline Inda bio je kult plodnosti. Mnoge
su životinje smatrali svetima (govedo, kozu, zmiju, krokodila), a postojalo je
jedno glavno božanstvo. Religija
arijevskih osvajača potisnula je staru religiju
djelomično asimilirjući neke staroindijske običaje i verovanja. Kao i
većina antičkih naroda, arijevska plemena prinosila su žrtve bogovima koji su
predstavljali personifikovane prirodne
sile. Iako ostaje bez jasnog istoriskog dokaza veruje se da su osvajači u
indiju doneli i svoj jezik iz kojeg će ubrzo zatim nastati i sanskrit. Taj
period ranog hinduizma naziva se još i vedskom religijom. Vede (vid
znači „znati“), su religijski tekstovi nastali oko 800. godine pne i
predstavljaju glavni izvor poznavanja izvorne vere. Najmoćniji izraz te rane
religije je obred, pomno razrađeni ritual kod kojega glavnu riječ vodi
sveštenik, brahman. Hijerarhija koja je nastala vršenjem obrednih radnji
verovatno je prvi zametak kasnije društvene podele na kaste.
Dolaskom arijevaca u Indiju je došla i
njihova religija koja je tamo našla plodno tlo za dalje širenje. Ipak kako nije
postojao jezik vede su se usmeno prenosile nekoliko vekova pre nego što su
konačno redigovane i zapisane na sanskritu krajem 6. veka pne. Vede u užem
smislu sadrže četiri zbirke stihova (samhita) i proze obrednog, mitološkog i
magičnog karaktera:
Rgveda
Samaveda
Jadžurveda
Athervaveda.
Najstarija Rgveda napisana je drevnim
oblikom sanskrita sa područja severozapadne Indije. Napisana je verovatno u
razdoblju između 1300. i 1000. pne i sadrži 1028 himni s više od deset hiljada
strofa. Himne su obično upućene jednom bogu, ali se i drugi bogovi u njima
pojavljuju. Najpopularniji bogovi prema Rgvedi su Indra, koji je prikazan kao
ratnik koji pobeđuje sile zla i stvara svijet, i Varna koji je vrhovni bog koji
upravlja ceremonijalnim obredima i zakonom. Dharma (kosmički red) pod njegovim
je nadzorom i on osigurava da ne bude prestupa, kako kosmoloških, tako
ljudskih.Ovim zbirkama posle su dodate Brahmane,
koje predstavljaju opsežne komentare i obredne propise. Posljednji dio Vede
jest Upanišad („Tajna nauka“), nazivana još i Vedanta. Ovaj deo veda
predstavlja proznu zbirku filozofskog i teološkog karaktera. Veda ima
izvanredno istorisko i filozofsko značenje, delovi literarnog karaktera, iako
malobrojni, ističu se velikom izražajnom snagom i dubinom. Himne Rgvede veoma
su važne kako kao najstariji uzorci indoevropskog stiha, tako i kao prve
tragove filozofske refleksije. Tako u njima postoji i najraniji izraz o bitku i
nebitku, o zakonitosti kosmičkog zbivanja i ograničenom dosegu ljudske
spoznaje.
Нема коментара:
Постави коментар