уторак, 16. мај 2017.

Epovi i legende



Epovi i legende

Oslanjajući se na zaključak Meletinskog da „arhaični mit“ ili ’mitološka priča’ predstavljaju neku vrstu metastrukture u odnosu prema klasičnoj… bajci…“, P. A. Grincer ističe da taj zaključak treba proširiti i na ep. I odista, ma koliko se svaki od ovih folklornih žanrova razvijao samostalno, jedan i drugi umnogome crpu svoje sokove iz mita, s kojim se često prepliću, delujući katkad povratno na nj i uzajamno se dopunjujući i oplođujući. Stoga je ispravan Propov stav da „bajka potiče iz drevnih religija“, te da, „pošto je borba sa zmajem sastavni deo mnogih paganskih religija — ona iz njih i potiče“
Svejedno da li ćemo se složiti sa izvesnim prenaglašavanjem autohtonosti pojave navedenog motiva u pojedinim nacionalnim sredinama, ili ćemo takvo jednostrano, ali u mnogim slučajevima sasvim opravdano stanovište upotpuniti mogućnošću da su se među narodima koji su dolazili u tešnji dodir u toku istorije prenosili i širili motivi, pa i ovaj o borbi sa zmajem, moramo prihvatiti kao osnovanu tvrdnju o tome da je priča o zmajeubici nastala veoma rano, da se nalazi i u mitološkim i folklornim tvorevinama međusobno sasvim udaljenih naroda i plemena, kao i da se nacionalne varijante motiva često veoma razlikuju od sredine do sredine. Osnova im je, međutim, zajednička, pa i povezanost sa arhetipskim situacijama, bilo da su mitološkog ili ritualnog porekla.
Razdoblje između  300. godine pne i 300 godine bilo je presudno za pojavu onog što dans nazivamo klasičnim hinduizmom. U ovo vreme pisane su sutre. Ovo su uglavnom bile zbirke aforizama koje su nastojale istaknuti učenje Veda i Upanišada. Božanstva iz Veda zamenjena su starijim bogovima ili su poistovećena s njima. Rudra - moćni bog u vedskim himnama tada je poistovećen sa Šivom, „bogom koji pleše“, čiji su kipovi pronađeni prilikom iskopavanja u dolini Inda. U periodu koji je uslijedilo zapisivane su priče iz prošlosti. Ono što je kružilo u obliku lokalnih legendi smatralo se najboljim izrazom indijskog pogleda na svet. Epovi su ukazivali na trajnu borbu dobra i zla, kosmosa i haosa. Sva djela ukazivala su na potrebu da se otkrije smisao i svrha čak i u razdoblju nereda. Epski spevovi Ramayana i Mahabharata spevani su u periodu od 400 godine pne do 200 godine n.e. Postoje izvori koji ukazuju da su se ovi spevovi usmeno prenosili stotinama godina ranije. Kasnije purane govore o bogovima i demonima.

Ramayana

Ramayana je ep koji je nastao između 400 godine pne i 200 godine ne i sastoji se od 38 000 stihova. To je mit o spletkama kojom je Rama, božanski junak i kralj, uklonjen s prijestola, a njegova verna žena Sita oteta na Šri Lanku. Rama je utjelovljenje pravednosti i smatraju ga jednim od deset avatara (utelovljenja) boga Višne. U ovo vreme pojavilo se i mišljenje da bogovi u svakom razdoblju šalju jednog avatara.U svetovnom  hinduizmu priča o Rami ne sluša se samo od ranog djetinjstva, već postaje i osnova svakodnevnog života. Od Rame moli pomoć na početku svakog poduhvata i zahvaljuje mu se poslije uspešno obavljenog posla. Njegova junačka dela postala su primjer za ugledanje i poticaj za ispravno ponašanje. Njegovo ime služi za utjehu ostarjelima. Ramino ime pevaće okupljeni  žalioci, dok se telo mrtvog čoveka odnosi na spaljivanje. Ramina žena Sita postala je primjer vjerne žene, te je hinduizam veliča zbog njezinih vrlina ljubavi i odanosti.

Mahabharata

Mahabharata je ep koji je nastajao u dužem istoriskom periodu  između 400 godine p.n.e. i 400 godine n.e. Najopsežnije je djelo svjetske književnosti sa više od 200 hiljada stihova u 18 knjiga i govori o ratu između braće Pandava i Kaurava.

Bhagavadgita

Bhagavadgita (»Pjesma uzvišenog«), koja se često naziva i samo Gita, najvažniji je i književno najvredniji od moralno–filozofskih spisa u Mahabharati, a u Indiji je danas najpopularniji dio cijelog epa. Etičke dileme duha, koje u umjetnički oblikovanom dijalogu postupno zaoštravaju, smatraju se najvjernijom ilustracijom indijske misli te se često Gita naziva Biblijom  „hinduizma“ zbog svoje svetovne  privlačnosti.

Нема коментара:

Постави коментар