Lepa Jelena
Iako nespada
u klasičnu grčku mitologiju epovi Ilijada i Odiseja koji između ostalog govore
i o trojanskom ratu svakako su najznačajniji tragovi folklorne tradicije
ranoantičkog perioda Grčke preistorije. U ovim epovima iako oni negovore o suštini
teologije može se mnogo saznati o onim tradicijama koje su kasnije
transformisane i do nas dolaze u izmenjenom obliku. Sami epovi negovore o
kosmičkim već o ljudskim pitanjima ali se tokom ispevanja radnje pominju mnogi
niži bogovi i božiji sinovi i kćeri. U svim ovim epovima lik Lepe Jelene
svakako je najznačajniji ako pokušavamo da shvatimo suštinu koncepta božijeg
deteta u klasičnom periodu antike. Jelena je ćerka Zevsa, kraljica Sparte, koja
je odgovorna za plodnost vegetacije i kao takva predstavlja nemerljivu vrednost
stanovnicima Sparte. Kada je oteta (ili svojevoljno otišla sa Parisom) cela
Grčka kreće za njom nebi li je vratila. Motiv zbog kojeg se kreće za odbeglom
kraljicom nije kako se to može pretpostaviti iz samog teksta epa njena neverovatna
lepota, niti želja Agamemnona da pokori i opljačka Troju već potreba i strah
pred neplodnošću koji se u kamenom dobu smatrao nejtežom kaznom koju ljudi,
životinje ili vegetacija mogu pretrpiti od bogova. Kasnije interpretacije
legendi o Lepoj Jeleni čak je povezuju i sa Šakinom. Naime Simon Magnus je
tvrdio da je njegova učenica Jelena ustvari inkarnacija Jelene Trojanske
odnosno mnogih drugih žena koje su sve ustvari inkarnacija Šakine koja luta
svetom. Spajanjem mitova i legendi koje su mediteranom kružile o Jeleni
Trojanskoj ona je u pozno antičko doba nakon Rimskog osvajanja Kartagine,
Egipta i Judeje postala jedan od kandidata za Šakinu. Njen život nanovo je
reinpterpretiran i prikazan u novom svetlu. Jelena je žrtva svog oca Zevsa,
svoje majke Nemeside, kao i svoje braće, svog muža, svojeg naroda. Njeno
lutanje po mediteranu kosmološki je izjednačeno sa lutanjem Šekine u
prognanstvu. Iako su mnoge gnostičke i judejske sekte prikazivale mnoge žene
kao inkarnaciju Šekine samo su se predanja o Lepoj Jeleni i Kraljici od Sabe
očuvala u nekoj formi do danas. Smatrao sam da je neophodno čitaoca upoznati sa
životom Lepe Jelene kako bi kasnije mogao da shvati srednjovekovni koncept
Šakine koja izgubljena luta svetom.
Jelena -
žena Menelajeva, kralja Sparte, koju je oteo (ili je ona dobrovoljno pošla s
njim) Paris, trojanski princ, zbog koje je počeo rat između antičke Grčke i Troje,
poznat kao Trojanski rat. Najlepša žena na svetu, Jelena Spartanska poznatija
je kao Jelena Trojanska, iako je bila Grkinja a ne Trojanka. Jelena je imala
dve moguće majke. Po jednom verziji ona je kći Nemeside, boginje odmazde,
kazne, koju je u obliku guske obljubio Zevs prerušen u labuda. Nemesida je
položila plavo i srebrno jaje, koje su nekako došle u Ledin posed. Jelena se
rodila iz jednog od jajeta, a Leda ju je podigla kao sopstvenu kćer. Druga
verzija kaže da je Nemesida bila u svom prirodnom obliku. Afrodita je pomogla
svom ocu da obljubi Nemesidu lukavstvom. Pretvorena u orla ona je progonila
Zevsa pretvorenog u labuda. Lažni labud je potražio zaštitu u Nemesidinom
naručju. Kada je Nemesida zaspala, labud (Zevs) ju je obljubio. Kao i u prvoj
verziji, izlegla je jaje koje je našla Leda. Najpopularnija verzija je da je
Zevs u obliku labuda obljubio Ledu, Testijevu kćerku. Leda je rođena iz jednog
od nekoliko zlatnih jaja koja je položila Leda. Zbog toga je ona bila sestra Polideuka
i polu-sestra Kastora i Klitemnestre, čiji je otac bio Tindarej, kralj Sparte.
Ona je takođe bila polu-sestra Timandre, Flionoje i Febe. Postoji još jedna
verzija, Hesiodova, koji kaže da je nile rodila ni Nemesida ni Leda, već da je
bila kćerka nepoznate Okeanide (Nimfe), koju je obljubio Zevs. Bez obzira ko
joj je bila majka, svi je smatraju sestrom Dioskura, blizanaca Kastora i
Polideuka, koji su bili njeni zaštitnici.
Kada je
Jelena imala dvanaest godina, mnogo stariji atinski heroj Tezej je nameravao da
je oženi. Oteo ju je uz pomoć svog druga Pejritoja, umesto da zatraži njenu
ruku od oca Tindareja. Tezej ju je ostavio na čuvanje kod svoje majke, Etre.
Njena braća, poznati blizanci, Kastor i Polideuk su okupili vojsku, napali Atinu
i vratili sestru nazad u Spartu. Neki kažu da je Ifigenija kćerka Jelene i
Tezeja, ali to nije u skladu s njenim godinama. Ifigeniju je podigla Klitemnestra,
žena mikenskog kralja Agamemnona, kao da joj je prava majka. Drugi kažu da je
Ifigenija zaista bila kćerka Agamemnona i Klitemnestre.
Kad je
stigla za udaju, Jelena je imala mnoge prosce, tako da se Tindarej uplašio da
će onaj koga Jelena odabere izazvati gnev ostalih. Odisej je rešio taj problem
savetujući spartanskog kralja da svi prosci moraju da polože zakletvu, ne samo
da će prihvatiti njen izbor već da će pružiti svaku pomoć njenom budućem mužu
kad je Jelena u pitanju. Ona je odabrala Menelaja, sina Atrejevog i brata
Agamemnovog. Menelaj je postao kralj Sparte, a ona mu je rodila kćer Hermionu.
Kada je trojanski princ Paris jednom došao na spartanski dvor, Menelaj ga je
gostio nedelju dana, pre nego što je otišao na Krit na sahranu svoga oca. Za
vreme Menelajevog odsustva, zahvaljujući boginji Afroditi, Jelena se zaljubila
u Parisa. Jelena i Paris su pobegli u Troju i tamo se venčali. Njeno bekstvo je
izazvalo rat između Grka i Trojanaca koji će trajati deset godina.
Kralj
Agamemnon je, pozivajući se na zakletvu datu na Jeleninom venčanju, okupio
najveće grčke heroje toga doba i sa 1.227 brodova stigao pod zidine Troje.
Trojanski rat opisao je Homer u epu Ilijada. Homer nije jedini koji je opisivao
događaje iz Trojanskog rata. Neke događaje posebno one koji se odigravaju na
tlu grčke pre polaska grčke vojske opisuje i Euripid. Ove priče su interesantne
jer se iz njih može videti odnos ljudi i bogova u antičkoj grčkoj ali i koja je
uloga vrhovnih sveštenika koji su izvršioci božanske volje na zemlji. Žrtvovanje
sopstvenog deteta i zamena te žrtve nalaze se i u osnovi antičke priče koju je
u dva maha dramatizovao Euripid. O sudbini Agamemnonove kćeri Ifigenije najpre
se govori u tragediji Ifigenija na Tauridi, a zatim u Ifigeniji u Aulidi,
premda je redosled događaja obrnut. Na putu za Troju grčka flota se zaustavila u
Aulidi, odakle nije mogla otploviti zbog maine. Prorok Kalhant objavljuje
vrhovnom zapovedniku grčke vojske u ratu sa Trojancima, Agamemnonu, da će
brodovi moći da krenu samo ako on zakolje Ifigeniju kao žrtvu boginji Artemidi.
Agamemnon se isprva opire tome, ali Menelaj i Odisej na prevaru domame njegovu
kćer u Aulidu, gde je žrtvovana. Međutim, boginja je čudom spase. Kad je
Kalhant udari mačem po vratu,
Svak udarca
je jasno, dobro čuo jek, al ne zna kud se djeva sakri pod zemlju. Žrc viče,
svakolika vojska viče s njim, kad nekog boga čudo vide nenadno; i gledali, al
vjerovati ne htjeli — na zemlji leži i praćka se košuta…
Na to žrec
zaključuje:
„Oj vođe
cijele ove vojske ahejske, ta žrtvu vidite li što nam božica do žrtvenika stavi
— gorsku košutu? Nju voli prigrliti nego djevojku, otltara krv da plemenita ne
kalja.“
(83, II,
str. 368, 369)
Drama se
završava radošću zbog toga što će vojska najzad otploviti, i opštim verovanjem
da se Ifigenija uznela na nebo, medu bogove. U prethodnoj tragediji, međutim,
razjašnjava se šta se uistinu zbilo sa Ifigenijom, koja već u uvodnom monologu
kaže:
«…Kad jadna
stigoh Aulidi,
nad lomaču
me digli, nožem stali klat.
Al ote me
Artemida i košutu
Ahejcim’ za
me poda, svijetlim zrakom me
odasla u
kraj Taura, ovdje udomi.“
(isto, str.
375)
Sličnost
antičke grčke priče sa biblijskom nameće se već na prvi pogled. Otac je
prinuđen da žrtvuje svoje dete, a blagonaklono božanstvo kome je žrtva
namenjena zamenjuje ljudsku žrtvu životinjskom. Nije teško uočiti ni razlike. U
starozavetnom mitu bog kuša Avrama zahtevajući od njega žrtvu, a u grčkom mitu
žrtvom treba da se umilo-stivi boginja kako bi ispunila želju Ahejaca. Otuda je
u prvom slučaju u središtu pažnje žrtvovalac Avram, a u drugom žrtva Ifigenija.
U priči o Avramu i Isaku anđeo sprečava oca da pogubi sina, a onda se
pojavljuje ovan kojeg će Avram zaklati umesto sina. U drami o Ifigeniji Kalhant
kao da ubija Agamemnonovu kćer, ali mu Artemida podmeće košutu kao zamenu za
Ifigeniju, koju prenosi u Tauridu i postavlja za sveštenicu svoga hrama. U
Bibliji Jahve spašava Isaka i time nagrađuje Avrama zbog samopregora (odanosti
bogu), a u Euripidovim tragedijama Artemida spašava Ifigeniju i nagrađuje je
službom u svom hramu zbog njenog samopožrtvovanja (pristajanjem da se žrtvuje za
ostvarenje višeg građanskog cilja).
Na početku
Ilijade, Jelena je zajedno sa trojanskim kraljem Prijamom posmatrala kao Grci i
Trojanci postrojavaju svoje snage na trojanskom polju. Ona je kralju odavala
vođe grčkih snaga, kao što su Ajaks i Odisej. Tražila je pogledom i svoju
braću, Kastora i Polideuka, ne znajući da u oni poginuli dok je ona živela u
Troji. Pred kraj rata, kada je Paris poginuo, njegova dva brata su se borila za
nju: Helen i Deifob. Dejfob je pobedio i prisilio je da se uda za njega.
Poražen, Helen je napustio Troju i zaputio se na planinu Idu, ali ga je Odisej
zarobio. Helen je bio vidovit. Kada su Grci osvojili Troju, Menelaj je ubio
Deifoba. Hteo je da ubije i Jelenu zbog neverstva i prolivanja toliko krvi.
Iako više nije bila mlada, Jelena je i dalje bila prava lepotica, tako da je
očarala Menelaja. Da li
zbog nestrpljivosti da se vrati kući ili zbog besa što su bogovi dozvolili da
rat toliko dugo traje, Menelaj nije želeo da bogovima položi žrtve. Posejdon je
poslao oluju koja je skrenula brodove s kursa. Od osamdeset brodova s kojima je
krenuo za Troju, samo pet je preživelo oluju. Menelaj i Jelena su se nasukani
na obale Egipta i tamo ostali sledećih sedam godina, pre nego što su im bogovi
dozvolili da se vrate u Spartu. Nekoliko godina pošto su se Menelaj i Jelena
vratili u Spartu, pojavio se jedan putnik namernik koji se raspitivao za
sudbinu svoga oca. Bio je to Telemah, Odisejev sin. Menelaj je rekao Telemahu
da je, prema pričanju morskog boga Proteja, nimfa Kalipso zatočila Odiseja na
svom ostrvu. Prema Apolodoru, postoji druga legenda po kojoj Jelena nikada nije
bila u Troji. Pošto je Paris oteo Jelenu, Zevs je poslao Hermesa da je prenese
u Egipat. Hermes je stvorio prikazu, napravljenu od oblaka, koja je zamenila
Jelenu. Tako su se i Grci i Trojanci borili oko utvare. Po ovo legendi, Jelena
nije nikad izvršila preljubu s Parisom i kasnije Deifobom. To je i bio razlog
zašto je Menelaj posle Trojanskog rata poslat u Egipat, da pronađe svoju pravu
suprugu. Apolodor kao izvor ove legende navodi Evripidovu dramu Jelena. Apolodor piše da, kad su
Jelena i Menelaj umrli i pokopani, Hera je Menelaja učinila besmrtnim jer je
bio Zevsov zet. Jelena i Menelaj su potom živeli na Ostrvu blaženih (Jelisejskim
poljima). Ovo je u skladu s Protejevim predskazanjem Menelajevog života u
Egipu, koje i Homer pominje u Odiseji. Ali, prema Pausaniji, Jelena je, posle
Menelajeve smrti, morala da beži iz Sparte kad su dva Menelajeva nezakonita
sina koje mu je rodila robinja Pierida – Megapent i Nikostrat – uzeli vlast u
Troji. Jelena je otišla na Rodos da bi zatražila pomoć od Polukse, Tlepolemove
udovice. Tlepolem se borio i poginuo u Troji, a ubio ga je Sarpedon, likijski
vođa. Poluksa se pretvarala da je Jelenina prijateljica, ali je, uz pomoć
sluškinja, obesila o drvo i tako se osvetila za smrt svoga muža. Kako god da je
Jelena umrla, kasnije je obožavana kao boginja. Po Pausaniji, bila je poznata
kao Boginja s drveta. Prema jednom predanju, kada je Jelena otišla na Ostrva
blaženih, udali su je za heroja Ahila, iako je, prema drugim izvorima, Ahil bio
oženjen Medejom.
Нема коментара:
Постави коментар