Anđeli u Judeizmu
Osnova Judeizma je vera u jednog i jedinog
Boga, tvorca, najsvetijeg, pravednog i milostivog, najvišnjem Gospodu cele
vasione. Sam Bog, koji je izabrao Izrailj kao svoje posebno vlasništvo nad
ostalim narodima, jeste pravi Bog, a mnogoboštvo sa svojim mnogobrojnim
bogovima, boginjama i božanstvima samo je bio izraz nerazumnosti. Po ovome
pitanju nije bilo sumnje niti diskusije. Na ovoj osnovi izgrađena je cela
teologija od vremena proroka; teologije, čije elemente su obrazovali njihovi
spisi. Ona je hranjena mesijanskim očekivanjima i sačuvana u životu kroz
uputstva učitelja tj. ravina, zaštitnika i izlagača, tumača zakona i proroka.
Najviša judejska zapovest bila je:
"Čuj Izrailju, Jahve je naš Bog, Jahve je Jedini!" Ovako ispovedanje
vere ponavljalo se tri puta dnevno pri recitovanju "Š'ma Jisrael", a
to je molitvena formula iz Ponz 6, 4-9, pri čemu je posebno naglašavana reč
"jedini" ( ehad).
Za Jevreje monoteizam je posedovao isti
nivo istinitosti kao i fizicčko događanje, kao stanje misaonog iskustva. On je
podrazumevan sam od sebe, bez bilo kakvog racionalnog utemeljivanja ili
spekulacija. Zbog ovakog shvatanja judejstvo je dolazilo u situaciju da je pri
objavi svoje vere, pri poricanju tuđih, mnogobožačkih bogova, bilo čak
optuživano za bezboštvo kao što su to činili Juvenal, Tacit ili Plinije. Bog je
Jedan, svemoguči, najsvetiji, i pre svega, pravedan je i milostiv. Kao
svemoguči on upravlja tokom sveta, i takođe, on vodi narode; pravednima dolazi
u pomoć. Kao najsvetiji on zahteva od vernika da izbegavaju greh, da se štite
od nečistoga i odvajaju od mnogobožaca. Kao pravedan on je neporečivi i
nepogrešivi sudija, koji kažnjava bezbožne i nagrađuje dobre. Kao milostiv on
strpljivo čeka i prašta grešniku. Na osnovu njegovog milosrđa i dobrote on se
priziva kao najviši i svemogući Bog onih koji mu služe, koji ga vole i koji ga
nazivaju "Ocem". Upotreba imena "Otac" izgleda da se može
ustanoviti od 3. veka pre Hrista, i otada se Božije ime "Jahve" u
stare Judeje nije smelo više izgovarati. U grčkom prevodu Septuaginte umesto
tetragrama (četvoroznaka): JHVH - Jahve, stupila je grčka reč
"Kirios" (Gospod). Pri javnom čitanju neizgovorivo ime je zamenjeno
rečju "Adonaj" (jevr. Gospod). U apokrifnim i ravinskim spisima Bog
je označavan apstraktnim pojmovima kao "Nebo" (Šamajim),
"Ime" (Šem), "Mesto" (Makvom) itd. U isto vreme i iz istih
razloga u teološkom rečniku razvija se, radi izbegavanja antropomorfizama -
prenos ljudskih dejstva na ne- ili nadčovečanstvom, ili na dejstva životinje -
kao i da bi se božansko biće strogo uzdiglo iznad sfere materijalnog i
zemaljskog sveta, učenje o posrednicima između Boga i čoveka: o anđelima, kao o
dobrim, i o rđavim duhovima, đavolima ili demonima. Za Jevreje, kako anđeli
tako i zli duhovi dobijaju svoju egzistenciju od istog tvorca, i od njega su
pri svojoj delatnosti zavisni. Oni stoga nisu bili predmet obožavanja ili
moljenja. Anđeli ili zli duhovi predstavljaju dva sveta koji se međusobno
nalaze u ratu. No, ovaj je dualizam moralne prirode; on ni u kome slučaju nema
metafizičke korene. Predstava o anđelima je izuzetno stara. Kao duhovna i
bestelesna bića oni ne jedu i ne piju, ne rađaju se i ne umiru. Oni uzimaju
učešća u osobinama Boga, čije carstvo oni obrazuju i koga su vesnici. Njihov
broj jeste beskonačan (Ponz 7, 10; Mt 26, 53; Lk 2, 13). Ako se pojavljuju
ljudima uzimaju ljudski lik i imaju svetle bele haljine. U pogledu porekla
izraza anđeo potice od jevrejskog "mal(e)ak", tj. koren, i od njega
je izveden apstraktni izraz "poslanička služba, "mal(a)kut"; kao
i imenica poslanstvo, posao, rad, "m(e)laka". Od njega potiče i lično
ime Malahija, "Mal(e)aki" (= moj poslanik), što je skraćena forma od
"Mal(e)akij'ja". Izraz se susreće i u ugaritskom, etiopskom i
arapskom jeziku, gde kao i u jevrejskom jeziku ima značenje poslanika ili
anđela. Posmatrano prema funkciji, anđeo je opunomoćeni predstavnik jedne druge
ličnosti (Post 32, 6; Sud 9, 31; 2 Bar 6, 32) ili je Božiji poslanik (Ag 1, 13;
Is 63, 9; 45, 12; Mal 3, 1). Kao nadljudsko biće on može biti imenovan kao
"anđeo Jahveov". U starom zavetu izraz anđeo ima, kako funkcionalni,
tako i generički misao, i označava prenosioca poruke, bez pravljenja razlike da
li se pri tome radi o ljudskom ili neljudskom biću. Kada se radi o ljudskom
anđelu, onda se misli na prenosioca poruke, dok nadzemaljski anđeo može
izvršavati i neke druge delatnosti. Pošto se anđeo u starom zavetu pojavljuje u
ljudskom obliku i može biti zamenjen i sa ljudima, akcenat leži više na
funkciji nego na njegovom nebeskom biću. Vremenom je izraz dobio isključivo
značenje nebeskog bića koje služi Bogu. Septuaginta prevodi ovaj izraz sa
"angelos", te odavde dolazi latinska reč "angelus". I u
drugim evropskim jezicima reči su izvedene iz ovih prevoda. Iz mnoštva
anđelskih četa izdvajaju se redovi anđela koji su posebno naglašeni i dobijaju
poseban sjaj. U pitanju je sedam redova kao što je navedeno u 1 Enoh 61, 10:
heruvimi (ha-kv(e)ruvijm), serafimi (s(e)rafijm), ofanimi (ofanijm), anđeli
sile (ili prvi), vlasti, izabrani, i moći. I u 2 Enoh (Enoh) 20 nabraju se
anđelski redovi: arhanđeli, sile, vlasti, prvi, moći, heruvimi, serafimi,
prestoli, ofanimi. Pri tome čini se da heruvimi, ofanimi i serafimi potiču iz
jednog drugog sistema. Ako na njihovo mesto stavimo anđele, dobijamo takođe
sedam anđelskih redova. Ovih sedam redova susrećemo i u Zav Adama, podeljenih
na sedam nebesa. Potpuno se drugačije imenuju anđelski redovi u knjizi
Jubileji. U Jub 1, 27, 29 spominje se "andjeo lica", kao u Zav Levi
3, 18 i Zav Juda 25, a u Jub 2, 2, 8; 15, 27; 31, 14 navode se anđeli
"svetlosti". "Andjeo moći", koji je i anđeo smrti i
pratilac duše (Zav Asir 6; Zav Benijam 6), i koji prati patrijarha Enoha na
njegovom putu kroz nebeske svetove. Može se primetiti da je ipak malo anđelskih
ličnosti stvorenih u Judejstvu. Vredna posebne pažnje jeste grupa od šest ili
sedam anđela odnosno arhanđela, koja se jasnom susreće kod Tov 12, 15. Ovde se
imenuje "Rafailo", jedan od sedmorice anđela koji ima pristup kod
Svetoga (tj. kod Boga). U etiop. Enohu imenuju se šest anđela stražara: Uriilo,
Rafailo, Raguilo, Sarakiilo (u kasnijoj judeskoj tradiciji Cidkiilo ili
Cadukiilo), dalje Gabrijel i Mihael. Prema grčkom tekstu kao sedmi navodi se
Remailel. To je verovatno isti arhanđel koji se i u 1 Enoh 90, 21 spominje pod
imenu Jeremiilel. Sedam najvišnjih anđela poznaje i Zav Lev 8, dok Targum
Psevdo Jonatana na Ponz 34, 6 poznaje samo šest arhanđela. Već se kod Jez 9, 2
pojavljuju šest anđelskih lica, kao ljudi, a njima se pridružuje sedmi, u
platno obučen, koji ima pisaljku (Jez 9, 11). Predstava o sedam anđela je,
zatim, precrtana kroz predstavu o četiri heruvima, nosiocima Božijeg prestola
(Jez 1, 4). Oni se na više mesta susreću u 1 Enoh (1 Enoh 9, 1; 10, 1; 40, 2;
54, 6; 71, 8). Njihova imena su Mihael, Gabriel, Urilo i Rafailo.
Izrazito značajna ličnost među anđelima
jeste Mihael (Mihael). Etimološki, ovo ime bi se moglo prevesti sa: "Ko je
kao Bog?", ali je ipak poreklo imena nepoznato. Mihael je u prvom redu
zaštitnik judejskog naroda i on ima odlučujuću ulogu na Božijem sudu. U
poslednjim danima ovoga sveta on se prepire za svoj narod (Dan 12, 1). Za navedenog
"vojvodu vojske Jahveove" u INav 5, 14 mislilo se da je arhanđel
Mihael. On vodi nebeske knjige, što jasno navodi Visio Jesaia 9, 21-22. I pisar
iz 1 Enoh (89, 61-64. 70. 76) koji Izrailjcima pritiče u pomoć jeste Mihael. U
1 Enoh 90, 21 on se navodi kao jedan od "sedam mudrih". U 1 Enoh 90,
21 na njega je prenesen sud nad palim anđelima, a prema 1 Enoh 10, 11 on,
zajedno sa arhanđelima Gabrielm i Rafailom, daje mišljenje o palim anđelima.
Dok je satana u judejskoj teologiji klevetnik, Mihael je branitelj. Pri
kažnjavanju palih anđela Mihaila obuzima sažaljenje (1 Enoh 68). On pred Boga
iznosi dela pobožnih (4 Var 11). On je nebeski (prvo)sveštenik, čiji oltar je
na četvrtom nebu (Otk 8, 3). Kao anđeo judejskog naroda on je i njegov
zakonodavac. Grčki tekst "Život Adama" navodi da je prilikom davanja
otkrivenja Mojsiju, to jest kada je Mojsije primio tablice zakona iz ruku
Gospoda, on bio poučen od strane arhanđela Mihaila. Ponegde se Mihael
pojavljuje prisutnim pri stvaranju sveta. Takođe se prema 1 Enoh 69, 14 i
tajanstvena formula, kojom je Bog pri stvaranju sveta učvrstio nebo i zemlju,
stavlja u usta arhanđelu Mihailu. Prema nekim mestima on je pratilac duše posle
smrti. On prati Enoha pri njegovom putu u nebo (1 Enoh 71, 3). Od Boga je on
dobio zapovest da pomogne Enohu pri njegovom ulasku u najviše nebo i da mu
nabavi nebesku haljinu (2 Enoh 22, 6). Posle Adamovog pada on ga izvodi pred
Božiji tron (Vita Adam 25-29). On se bori sa satanom oko tela umrlog Mojsija
(Jud 9). Prema Vita Adam 38-42 njemu Bog poverava telo umrlog Adama. On Adama
sahranjuje (Vita Adam 48 - grčka verzija). On je od Boga poslan patrijarhu
Avraamu da donese njegovu dušu, i posle njegove smrti, Mihael Avraama po
Avraamovoj želji kroz sve prostore (Avraamovo zaveštanje).
Druga značajna ličnost u staroj judejskoj
angeologiji antičkog perioda jeste Gabriel (Gav(e)riel). Etimologija njegovog
imena je takođe nepoznata, ali je moguće da znaći: "Bog se pokazao
jakim", ili "snaga Bozija", odnosno "Bog je jak".
Prema 2 Enoh 24, 1 on sedi sa leve strane Bogu, ali je njegova ličnost opisana
da bi se o njoj moglo nešto više kazati. Pored imena arhanđela Mihaila, njegovo
ime je jedino koje se spominje u tekstu starog zaveta. Prema Dan 8, 16 i 9, 21
Gabriel ima značajnu ulogu i čini se da je on najviši anđeo. U ljudskom liku on
se javlja proroku Danilu (up. Dan 8, 15-16 sa Dan 10, 5-11; 12, 6-7). Otuda,
zaključujemo da je on jedan od najviših anđela i da ne može biti identičan sa
Mihaelm. On je kod Dan 9, 21 spomenuti "čovek" (Božiji). Na Danilovu
molitvu (Dan 9, 21-27) on tumači narodu proroštvo od sedamdeset sedmica. Prema
1 Enoh 20, 7 Gabriel je postavljen nad rajem i on tamo postavlja heruvime i
zmije, a prema 1 Enoh 40, 9 on je predstojnik svih nebeskih sila. Prema 2 Enoh
21, 5 on uvodi Enoha u sedmo nebo. Čini se kao da je prvobitno arhanđel Gabriel
bio najviši anđeo, koji je svoje mesto kasnije prepustio arhanđelu Mihailu,
vođi judejskog naroda (up. Lk 1, 19. 26).
Za arhanđela Urilel (Uriel) navodi se da
je upravljač neba i zvezdanih vojski. Njegovo ime znaci "moja svetlost je
Bog". Prema 1 Enoh 20, 2 on je postavljen nad nebeskom vojskom i nad
tartarosom (1 Enoh 33, 3; 72, 1; 74, 2; 75, 3; 79, 6; 80, 1; 4 Jezd 4, 1; 5,
20; 10, 28; Vita Adam 48), a prema Sibil. 229 arhanđel Urilo razbija vrata ada.
Za arhanđela Rafael (R(e)fael) čini se da
je anđeo ozdravljenja. Rafael inače znači "Bog je izlečio". Spominje
se kod Tov 3, 16; 5, 4; 12, 5, i navodi se da je poslan radi ozdravljenja
Tovije od očne bolesti i da protera donosioca smrti, đavola asmodija (-
razrušitelj, upropastitelj). U 1 Enoh 40, 9 jasno se navodi da je on postavljen
nad svim bolestima, slabostima i ranama ljudi, a prema 1 Enoh 20, 3 nad svim
duhovima ljudi.
Među najvišim anđelima koji se nabrajaju u
1 Enoh 20 nalazi se i ime Jeremila. On je postavljen nad dušama ljudi, koji u
adu očekuku dan vaskrsenja. Ovome odgovara navod 4 Jezd 4, 36 da je Jeremilo
postavljen za nadzornika "duša pravednih u njihovim obitavalištima".
Urim i Thummim: „svetlost i savršenstvo“
Ponekad nazivani anđelima svetla i prosvetljenja dok su u bibliji prikazani kao
kameni ili optički istrumenti stvoreni od boga kako bi otkrovenje moglo biti
primljeno. „I stavićeš na grudi sud urima i Thummima i biće oko Aaronovoh srca
kad krene kod gospoda.“ Egzodus 28:30. Ploče koje su na grudiam nosili visoki
sveštenici imale su 12 kamenova
smeštenih u njih i na svakom je bilo ispisano ime jednog od 12 izraelskih
plemena. Danas naučnici veruju da je Urim primao poruke koje je bog slao a
Thummim ih prevodio na ljudski jezik kako bi bile razumljive visokom
svešteniku. Takođe se smatra da su u antičko vreme nestala poslednja tri para
Urima i Thummiam. Prvi par bio je dat Jared-u, drugi Abrahamu a treći Mojsiju
(odnosno Aaronu). Biblija navodi i jednu osobu koja je uspela da napravi Urim i
Thummim koristeći Terafim o kojem se još manje zna.
U Judeizmu još se spominju:
Fanunel (P(e)nuel)(= anđeo lica) (1 Enoh
40, 9; 4 Var 2)
Raguinel (R(e)nael)(= prijatelj Božiji) (1
Enoh 20, 4; 2 Enoh 33, 6)
Samuel (Sh(e)muel) (2 Enoh 33, 6)
Asarjaljol (= etiopski Enoh) (grčki način
čitanja je Istrail (1 Enoh 10, 1), koji se u kasnijem predanju pominje kao
anđeo smrti)
Ramailo (2 Var 55, 3; 63, 3)
Sarasailo (4 Var)(up. 1 Enoh 20, 6)
Sarielo, Sarakilo
Нема коментара:
Постави коментар